Bilder och uppgifter är hämtade ur "Statens Järnvägar 1906 - 1931"
Utgiven av Kungliga Järnvägstyrelsen och Centraltryckeriet i Stockholm 1931.



Ny sida om "mailade" tågproblem:

O.B.S. Filerna till loksidorna är stora bildsidor.


Statens Järnvägar.

Starten av Statens Järnvägar börjar i och med starten av linjerna Göteborg - Jonsered och Malmö - Lund, öppnades den 1 December 1856.
Sahlin

De flesta järnvägar startade innan dess som privat ägda, det vill säga fabriker och bruk som behövde transporter av sitt gods till hamnar och större städer där folk fick åka med som ett slags kolli om det fanns plats. Snart insåg man att man kunde ta betalt i fall personerna fick egna vagnar och sitta skönt.

När sedan staten byggde ut inköptes dessa banor och införlivades med S.J.

Ofta fick de byggas om eftersom spårvidden inte hade standardiserats och inte passade med Statens Järnvägar. Men man passade samtidigt på att bygga om broar och stationer.


Den första Generaldirektören var Mauritz Reinhold Sahlin.
Han levde 1860 - 1927
Var direktör under 1904 - 1907









Ångloken






De första loken köptes in från Beyer, Peacock & Co.
från Manchester i England, fram till år 1872 då vi själva
började tillverkningen.

Antalet ånglok var som störst 1919 då det fanns
1 064 stycken.
1931 då boken trycktes fanns
853 st. ånglok. Därav 80 st snälltåg, 269 person och lokaltåg,
341 godståg och 163 växlingslok.









Ånglokens innanmäte
Ånglokens utveckling
Typiska olyckor.

Jag har även en liten film med ånglok
Jag har även en liten film med ångloket







Elloken




I början hade man problem med att få materialen att hålla.
Först var det strömavtagaren på taket som vid en resa mellan Stockholm och Malmö fick bytas tre gånger, sedan var det växelöverföraren mellan elmotorn och blindhjulet vars kugghjul var svåra att få att hålla.


Strömmen valdes till lågperiodig enfasström till 16 000 Volt.
Första Svenska tillverkaren var Svenska Elektriska Aktiebolaget i Västerås. ( 1910 )
Det bästa och vanligaste blev Litt. : D, som med sin växellåda kunde fungera både som Snälltågslok och godstågslok. 1931 fanns det 135 st. med leverans om 75 st. till.




Nyare ellok.






Diesellok


På denna sida har jag även med rälsbussar, eftersom dessa drivs med olja.

Denna typ av lok har aldrig slagit i Sverige eftersom dieselolja inte är någon inhemsk produkt så blir det mycket dyrt, jämför man t.ex. med USA där nästan alla lok körs på diesel.

Effektförlusten blir väldigt stor eftersom motorn bara driver en annan drivkälla, det finns el, hydraul och turbin drift.
Industrin däremot passade dessa lok bra eftersom man då slapp elektrifieringen och stora kostnader.
Så på deras bibanor fans det många små disellok.

SJ har också köpt växlingslok och ploglok som drivs med disel.

Diesellok och Rälsbussar.


Vagnarna


Jag gör ett försök med en ny sida om vagnarna under denna tid.
Bilderna är inte av bästa kvalite´ men boken är gammal och min scanner är inte den bästa.

Svårigheterna var många även på vagn sidan, kopplen var svaga och vagnarna av trä.

Värme var ett problem, i början eldade man med kol i kaminer, detta blev lättare i och med elens intåg.

Även belysningen var det problem med, där man eldade med olje lampor men även detta löste sig med elen.

Liten sida om Godsvagnar.








Denna sida är skapad med det Svenska JOYHTML 98
Senast uppdaterad 2020-12-02 av jan.wistrand@abc.se (Jan Wistrand)

Besökare nr: Till min hemsida.