Diesellok i Sverige

Bilder och uppgifter är hämtade ur "Sveriges Järnvägar 100 år"
Utgiven av Ivar Häggströms Boktryckeri AB. 1956.



Litt. - Z4

Lokomotor litt. Z4
Första lev. 1950.

Motoreffekt 160 hk.
Hydralisk växellåda

Användes vid växling och lätt tågtjänst.

Littra Z4



Litt. - Z6

Lokomotor litt. Z6
Första lev. 1956.

Motoreffekt 240 hk.
Hydralisk växellåda

Användes vid växling och lätt tågtjänst.

Littra Z6



Litt. - T1

Gasturbins diesellok litt. T1
Första lev. 1955.

Motoreffekt 1 300 hk.
Axel ordn.: 1´ C 1`

Vikt : 63 ton
Max hastihet: 90 Km/t
Max dragkraft: 14 ton.
Användes vid tyngre växling och lokalgodståg.

Litt. T1



Litt. - T2

Gasturbins diesellok litt. T2
Första lev. 1955.
Med hydralisk kraftöverföring.

Motoreffekt 800 hk.
Axel ordn.: D

Vikt : 57 ton
Max hastihet: 80 Km/t
Max dragkraft: 17 ton.
Användes vid tyngre växling och lokalgodståg.

Litt. T2



Litt. - T4

Gasturbins diesellok litt. T4
Första lev. 1956.
Med elektrisk kraftöverföring.

Motoreffekt 1 425 hk.
Axel ordn.: (A1A) (A1A)

Vikt : 84 ton
Max hastihet: 100 Km/t
Max dragkraft: 18 ton.
Användes vid tyngre växling, person och godståg.

Litt. T4



Rälsbussar i Sverige


Första rälsbussen.

Rälsbuss
Första lev. 1932.
Med mekanisk kraftöverföring.

Motoreffekt 50 hk.

Fjorton sittplatser.
Användes mellan Porjus - Luspebryggan i anslutning till båtturerna på Lule älv.

Rälsbuss




Rälsbuss litt-YCo6.

Rälsbuss
Första lev. 1953.
Med elektrisk kraftöverföring.

Motor: Åttasylindrig Scania-Vabis.

53 sittplatser.

På bilden syns 2 stycken YCo6 mellan en släpvagn med 36 sittplatser och en resgodsavdelning.

Littra YCo6




Senste uppdateringen den : 98-11-14
Jan.Wistrand@abc.se