Godsvagnar i Sverige.



Vagnar betecknas med särskilda bokstäver :
I klass personvagnar betecknas med A
II klass personvagnar betecknas med B
III klass personvagnar betecknas med C
Postvagnar betecknas med D
Fångvagnar betecknas med E
Resgodsvagnar o Ångfinkor betecknas med F

Underlitteran "o" användes regelbundet för att angiva, att vagnen har boggier.
I beteckningen "vagn litt. ABCo2" betyder exempelvis huvudlitteran ABC, att vagnen är en kombinerad I. II och III klass vagn.
Underlitteran o, att vagnen är en boggivagn och underlitteran 2, att vagnen är av viss typ i det valda exemplet av det slag, som användes i samtrafik mellan Sverige - Tyskland.

Små bokstäver användes sist i kombinationen godsvagnar :
ä = äldre, m = mindre, s = större, r = rymlig, h = häst, k = kött och ö = öppen.



Stängd

Styckegodsvagn litt. Grh år 1927

Lastmängd: 19 ton. Lastyta: 30,1 kvm. Lastrymd: 82,5 kbm. H står för hästtransport.
Denna vagn kunde andvändas till det mesta, hästbommar och två flyttbara grindar kunde flyttas och dela in vagnen i mindre bås för småkreatur.



Kylvagn

Kylvagn litt. Hs år 1911

Bild av 12 tons kylvagn med korkmassa som isolering. Ny kyllufts cirkulation. Isbehållare av plåt som rymmde 1 100 kg is.



Öppen vagn

Öppen godsvagn litt. Orn med utåt fällbara plåtlämmar, år 1912

Godsvagn försedd med bromskur kunde lasta 19 ton, 28 kvm golvyta och egenvikten 10 ton. Vid transport av timmer kunde stolparna fällas från en skyddad plats med ett handgrepp.



grävskopa


Grävmaskin av helsvängande typ. år 1918



Grävmaskinen manövrerades med en ångvinsch
för skopa och sväng, var försedd med stöttor
för att inte stjälpa.

Skopan kunde rymma mellan 1 till 2,2 kbm.

Vid flytt av maskinen lastades bommen och
masten för sig på öppna godsvagnar.









Plogmaskin

Plogmaskin litt. Q18 år 1927.

Plogmaskin för utförande av dikesgrävning vid nedläggande av telegraf- och telefonkabeln vid elektrifieringen av linjen Stockholm - Göteborg anskaffades år 1927 den på bilden visade plogmaskinen. Maskinen, som är av amerikansk konstruktion, är utrustad med i olika lägen inställbara, kraftigt byggda plogbillar eller skrapor, medelst vilka bankroppen närmast spåret kan bibringas önskad profil, då plogmaskinen sakta framdrages av ett lok. På bilden visas plogvingen i nästan infällt läge vid maskinens användning för dikesgrävning vid kabelnedläggning.



Kranvagn

10 tons kranvagn för handkraft, år 1912.

År 1906 funnos 2 kranvagnar, den ena med 5, den andra med 10 tons lyftförmåga. Åren 1912 och 1913 hava anskaffats 5 kranvagnar litt. Q2 av den å bilden visade typen. Kranens fackverk består av två huvuddelar, av vilka den ena, som uppbär spel för hissning och vridning, är vridbart förbunden med underredet och den andra, som uppbär lyftblocket (å bilden visad i nedfällt läge), medelst spelet kan på rullar skjutas fram och tillbaka på den vid underredet fästa delen.



Kolvagn

Vagn litt Q17 för kolning av ångfärjor, år 1924.

För transport av stenkol till ångfärjor andvändes denna vagn med bottentömning, den kunde lasta 20 ton.

Tillbaka till huvudsidan.


Senast uppdaterad maj 24 1998 av jan.wistrand@abc.se (Jan Wistrand)