Ellok i Sverige

Bilder och uppgifter är hämtade ur "Sveriges Järnvägar 100 år"
Utgiven av Ivar Häggströms Boktryckeri AB. 1956.



Litt. - Za

Elektrisk lokmotor litt. Za
Första lev. 1953.

Motoreffekt 170 hk. Omställbar växellåda för max. hastighet, 30 resp. 70 km/timmen, den senare används huvudsakligen vid förflyttning längre sträckor.

Användes vid växling och lätt tågtjänst.

Littra-Za



Litt. - Da

Ellok litt. Da av år 1952 är senaste utvecklingsformen av D-loket.

Motoreffekt 2 500 hk, max.hastighet 100 km/timmme, drivaxeltryck 17 alt. 15 ton.

Användes för alla slags tåg.

Littra-DA



Litt. - Dg2

Ellok litt. Dg2, ett år 1950 ombyggt äldre D-lok,
som fått en fjärde drivaxel.
Fast hjulbas 7,4 meter.
Littra Dg2



Litt. - Ud

Ellok litt. Ud för växlingstjänst.

Effekt 880 hk, max.hastighet 60 km/timme.

Användes även i viss utsträckning för lokalgodstågtjänst.

Littra Ud



Litt. - Hg

Ellok litt. Hg av år 1947, en nyare utvecklingsform av äldre Ha-loket.

Motoreffekt 4 * 440 = 1 760 hk, max.hastighet 80 km/timme.

Användes för lättare persontåg och lokalgodståg.
Den centrala förarhytten underlättar sikten.

Littra Hg



Litt. - F

Ellok litt. F, motoreffekt 3 500 hk och max.hastighet 135 km/timmen.

Tillkom i början av 1940-talet för att på SJ sydligare huvudlinjer framföra 600 tons snälltåg med en max.hastighet av 120 km/timmen.

Littra F



Litt. - Dm

Dubbellok litt. Dm.

Levererades 1953
Motoreffekt 4 * 1 250 = 5 000 hk
Max.hastighet 75 km/timme
Dragkraft max 45 ton.

Användes för malmtrafiken Kiruna - Narvik.

Littra Dm



Senste uppdateringen den : 98-11-14
Jan.Wistrand@abc.se