Axelord. : 1-C-1
Rotordiameter: 1 050 mm
Dragkraft : 17,0 ton
Vikt : 79,5 ton
Styrkan : 1 660 Hk
Tack vare att man kunde byta kugghjul i en växellåda ( tog ett par dagar på verkstad ), kunde loket
användas både som godstågslok och Snälltågslok.
Skillnaden :
Lågväxel: 900 tons tågvikt i 75 Km/tim.
Högväxel: 550 tons tågvikt i 100 Km/tim.
Loket drevs med två st. motorer på vardera:
Motor styrkan : 830 hästkrafter.
Använde : 390 Volt.
Normalström : 915 Amp.
Startström: 3 000 Amp.
Omkring 1919 behövdes det kraftigare lok vid malmbanan mellan Kiruna och Riksgränsen.
Man beställde ett lok från Siemens (1914) som kallades litt-Oa.
Det var i princip 2 st tandem kopplade litt-D lok.
Detta lok kunde dra 28 lastade vagnar med en vikt av 1 300 ton.
Ganska snart behövdes ett
kraftigare lok än litt-Oa.
Man byggde ett större kallat litt-Of.
Detta lok kunde dra 40 lastade vagnar med en vikt av 1 900 ton.
Antal: 50 St.
Axelord. : 0 - C - 0
Rotordiameter: 1 050 mm
Dragkraft : 16,0 ton
Vikt : 47,1 ton
Styrkan : 700 Hk
Hastighet: 45 Km/tim.
Litt-D försökte man andvända som
växellok men detta visade sig svårt.
Man behövde ett lok som en man kunde hantera.
Detta lok byggde på litt-d-s teknik men man använde bara en motor,
eftersom sikten måste finnas åt båda håll.
Detta lok används än i dag.
Antal: 4 St.
Axelord. : A - 0
Vikt : 28,0 ton
Styrkan : 40 Hk
Hastighet: 90 Km/tim.
När ellen blev utbygd i Sverige
behövdes särskilda fordon för underhåll.
Man behövde ett lok för kontroll av kontaktledningen.
Detta lok använde normalt ström från kontaktledningen men kunde
även använda Jungnerbatterier på 40 KWt. 220 Volt.
Antal: 2 St.
Axelord. : 0 - B - 0
Vikt : 27,6 ton
Styrkan : 80 Hk
Dragkraft: 2,8 ton.
Hastighet: 55 Km/tim.
Man behövde ett lok för kontroll av banan och kontaktledningen vid
malmbanan.
Detta lok använde normalt ström från kontaktledningen men kunde
även använda Jungnerbatterier på 80 KWt. 440 Volt.