RAYMOND HÄGGSTRÖM - minnet av en luftakrobat


Raymond till höger, Håkan till vänster.

Den 2 juni 1985 omkom den unge svenske piloten Raymond Häggström i en flygolycka på Gran Canaria.

Denna hemsida är tillägnad honom och syftar till att ge intresserade information om Raymond. Den tragiska olyckan uppmärksammades nyligen igen, då vi som var med på platsen vid olyckan plötsligt fått reda på att Raymonds gener lever vidare.

Raymonds flickvän, Anna, fick en vecka efter Raymonds död, reda på att hon var gravid. Anna är infödd på Gran Canaria och hade inte någon kontakt med oss andra i gruppen från Sverige. Därför fick vi ingen information om tilldragelsen.
Nu 18 år efter det att Raimundo, sonens namn, föddes, så har vi i gruppen fått denna glädjande information.
Känslan är nästan som att ha fått en egen son. Raymonds liv var inte helt bortkastat. Hans själ lever vidare. Vi gläds alla åt det.

Vad kan vi nu göra för Raimundo? Det frågar vi oss. Vi börjar med att göra en hemsida. Här ska vi samla den skriftliga och fotografiska informationen som vi lyckas samla in.

Så här tog vi oss ner till Gran Canaria

En liten film från 1985 (5 MB)
Rekommenderar högerklick och "Spara som..." för att ses offline.
Kvalite låg, ska förbättras i en senare upplaga.


SK 50 eller SAAB Safir. Denna maskin ingick i Silver Hill Flying Circus som höll till på Gran Canaria under första halvåret 1985. Maskinen havererade där juni 1985 med Raymond vid spaken.
Det var söndag morgon och Raymond hade lovat en man som jobbade för Finnair på Gran Canarias flygplats en flygtur bland bergen på Gran Canaria. Han flög turen med honom och hade samtidigt monterat en kamera i cockpit, riktad framåt för att fånga upp häftiga bilder från sin akrobatkonst. Meningen var att denna filmning skulle ske senare under dagens flygshow. Mannen från Finnair beskrev hur han hade fått sitt livs åktur med Raymond, men han sa också att Raymond inte var nöjd med sin flygning och skulle ta en tur ensam. Det blev hans sista flygning.

Raymond hade under sina uppträdanden visat stor flygskicklighet och stort mod i sina manövrer. Under en av sina uppvisningar hade han, som han beskrev, "halkat till" och gått ur fel ur en rollmanöver på låg höjd. Han upplevde det som lite farofyllt och nämnde att han inte skulle ha de här skorna under sina shower.
Dessa skor hade han vid sin sista flygning. Det kan vara en bidragande orsak till olyckan.

Olyckan skedde i en av Gran Canarias djupa "canyons" eller "barrancos", djupa diken som eroderats ur den vulkaniska bergarten. Han hade utfört vågade manövrer, lopingar och rollar bland taggiga berg och djupa canyons, enligt vittnen. Det var inte första gången heller, enligt samma vittnen. Tydligen föredrog Raymond att träna under dessa förhållanden, som vi, som inte var så modiga, tyckte var väl riskfyllt. Raymond var dock inte lättstyrd, vilket detta visar. Under våra uppvisningar på el Berriel hade han en tendens till att göra lägre och lägre manövrer. Han fick tillsägelse att höja upp dem. Det höll en eller två shower men snart var han nere igen på de förbjudna nivåerna. Han ville "ge allt för publiken", som han sa.

Några fler bilder från Raymonds liv har kommit från hans vän Kalle Ek. Kalle började fundera på gamla tider och hittade den här sidan på nätet. Kalle kontaktade mig och fick adress till Raymondo på Gran Canaria, så nu har de en gemytlig kontakt. Väldigt trevligt tycker jag. Bilderna kommer här.

Raymond hade en tåbira som inte var av denna värld. Vädras här.

Raymond hade en förkärlek för giftiga ormar.


Raymonds stora bilintresse.


Vallentuna Aviatör Förening - Täby Sjöflyg Klubb - Corvettes and Toys
- Flygyrket - Precisionsflygning

Christers Hemsida

Senast uppdaterad 2018-01-14 av Christer Lundholm, c.lundholm@home.se