Historiskt båtbygge med reklamskyltar på skrovet  

ur Dagens Industri, 12 februari 1998


Pengar saknas för sjösättning vid sekelskiftet

I förra veckan restes det tredje av totalt 55 spant i det skrov som år 2000 ska sjösättas under namnet ”Stockholmsbriggen”. Det är ett stort projekt iscensatt av envisa idealister. De saknar de flesta av de 23 Mkr som bygget kräver.

”Briggen ska segla mellan Östersjöns hamnar och knyta ett nätverk för handel och kultur”, säger Sture Haglund, klubbmästare i stödföreningen Briggen.

”Briggen ska seglas av ungdomar som vill känna på traditionellt sjömansliv under kvalificerat befäl. Vi vill se briggen som en symbol för Stockholms sjöfartstraditioner. Ett annat syfte är att bevara kunnandet att bygga fartyg i trä.”

Historisk mark

Stockholmsbriggen byggs på samma plats på Skeppsholmen där skeppet Stora Kronan en gång byggdes. Förebild är marinens skeppsgossebrigg Gladan från 1857, som är ett väl dokumenterat fartyg (det ska inte förväxlas med dagens skonert Gladan).

En brigg är ett tvåmastat fartyg med rår på båda masterna. Vid 1800-talets mitt fanns 375 briggar registrerade i Sverige. Den sista, Gerda från Gävle, brändes 1959.

Stockholmsbriggen blir 35 meter lång och 8 meter bred. Segelytan blir 700 kvm och deplacementet 350 ton.

Bygget leds av skeppstimmerman Gustaf Dillner. Han har idag två medhjälpare men det ska snart bli fler. Idégivarna bakom bygget är två sjökaptener, Jan-Erik Mansnerus och Olof Strandberg.

Säljer reklamplatser

800 medlemmar av föreningen Briggen förmår med sin medlemsavgift inte på långa vägar bekosta detta imponerande bygge. Föreningen säljer därför reklamplatser vid byggplatsen och erbjuder företag att bli faddrar för delar av bygget. På varje spant anslås en mässingsplatta med fadderns namn. Och spantresningarna ska därför i fortsättningen bli trevliga företagsfester. Projektet hoppas också på en stor huvudsponsor.

Om bara pengarna börjar rulla in ska ett spant i veckan resas och då blir det sjösättning under nästa millenniums första år.

av Urban Hallén

Skeppsbyggarmark: Stockholmsbriggen byggs på legendarisk båtmark. På denna plats på Skeppsholmen färdigställdes år 1665 fartyget Stora Kronan. Till färdigställning är det emellertid fortfarande långt för Stockholmsbriggen. Förhoppningen är att hon ska gå av stapeln år 2000. Foto: Urban Hallén, Dagens Industri.

Originalet: Briggen Gladan sjösattes 1857 och seglade fram till 1924. Efter att först ha varit i tjänst som lastbåt blev hon senare ombyggd till övningsfartyg för blivande sjömän. Stockholmsbriggen kommer att bli en i princip exakt kopia av denna gamla trotjänare. Arkivfoto SSHM.

Vidare läsning

Konstruktion av Stockholmsbriggen 
Projektbeskrivning & bakgrund (på engelska) 
Projektets egen webbsida www.stockholmsbriggen.se 

Artikeln publicerades i Dagens Industri 12 februari 1998 och återges här med vänligt tillstånd


Till huvudsidan Åter till Rekonstruktioner & Skeppsbyggnad

Till huvudsidan Åter till Marinarkeologi