Byggnader i Sverige.

Bilder och uppgifter är hämtade ur "Statens Järnvägar 1906 - 1931"
Utgiven av Kungliga Järnvägstyrelsen och Centraltryckeriet i Stockholm 1931.


Mora station.

Mora station-1
Innan inköpet
Mora station-2
Mora station efter inköpet.

Mora - Noret - Orsa Järnväg.

Denna del öppnades 1892 men då som privat järnväg denna inlöstes
till SJ 1918 för 1 290 000 kronor.
Renoveringen av stationshuset genomfördes samma år.


Piteå station.
Piteå station

Statsbanan Älvsby - Piteå byggdes under tiden 1911 och var klar 1 Oktober 1915.
Det finns en bild av den fina bron på brosidorna.
Kostnaden för hela banan var 3 535 000 kronor.


Storfors station.
Storfors station

Tillhör statsbanan Mora - Noret - Orsa Järnväg.
Denna öppnades 1892 men då som privat järnväg denna inlöstes till SJ år 1918.


Södertälje station.

Södertälje station

Ombyggdes omkring 1925 för nya banan med dubbelspår.


Lokstall från Östra Värmlands Järnväg.

Perberg lokstall

Tillhör statsbanan Mora - Noret - Orsa Järnväg.
( Se ovan )


Stockholms Centralstation 1913.

Stockholm-2
Interiör : Vänthallen.

Stockholm-3
Interiör : Vänthallen.

Stockholm-4
Interiör : Kungliga vänthallen. Stockholms C.

År 1927. Detta år avslutades de sedan år 1925 pågående arbetena med ombyggnad av centralstationen i Stockholm. Stationshusets yttre blev därvid återställt i sitt tidigare arkitektoniskt mera tilltalande skick genom borttagandet bland annat av den i början av 1900-talet utförda tillbyggnaden å huvudfasadens mitt. Erforderlig utvidgning av stationslokalerna åstadkoms genom den förutvarande banhallens fullständiga ombyggnad och aptering till vänthall för avgående persontrafik. Denna hall har givits betydande dimensioner, 119 x 28 m, och överspänts med en bågformad takkonstruktion av trä, enligt det s. k. Törebodasystemet, ett tillämpat Hetzersystem. Den äldre vestibulen och avgående resgods hava sammanslagits till en ståtlig förhall med på ömse sidor anordnade biljettluckor. Inom samt intill den stora vänthallen rymda lokaler för avgående resgods och effektförvaring, II klass väntsal, en mordern toalettavdelning, diverse butiker samt post och telegraf ävensom restaurangavdelning. I vänthallen finnes ett stort antal sittvrår, varjämte vid dess södra kortände ovanpå effektförvaringen anlagts en till buffé inredd terrass. För ankommande trafik äro i båda ändar av stationshusbyggnaden anordnade utgångshallar en för norrifrån och söderifrån ankommande resande, och äro dessa hallar genom passager förbundna med vänthallen.

Litet utdrag ur boken.

Stockholm-n
Stockholms Norra station. ( Godsterminalen )





En annan fin stationsbyggnad finns på webben Frövi Station.







Senste uppdateringen den : 98-03-28
Jan.Wistrand@abc.se