Broar i Sverige.

Bilder och uppgifter är hämtade ur "Statens Järnvägar 1906 - 1931"
Utgiven av Kungliga Järnvägstyrelsen och Centraltryckeriet i Stockholm 1931.



Kan inte låta bli att delge er några i mitt tycke snygga broar i Sverige från denna tid.
Börjar med Årsta bron där jag har bilder under byggtiden.

Årsta bron-1
Årstabron arbetsplatsen.
Årsta bron-2


Valvgjutningen till höger med sina bågar.

Byggtiden : 1924 - 1932.
Kostnad : 12 951 976 kronor.

Från Älvsjö räknat består bron av följande delar, nämligen:
Två betångvalv om vardera 21,4 m fritt spann.
Järnbro över huvudfarleden i ett bågspann om 150,8 m.
Tolv betongvalv, vart och ett med 21,4 m spann.
En lyftbro med 24 m fri seglationsöppning och 10,6 m lyfthöjd.
Samt sex betongvalv av samma storlek som de förut nämnda.
Brons sammanlagda längd är 753 m och den fria seglationshöjden under det stora spannet över huvudfarleden 26 m, under lyftspannet i nedsänkt läge 21,4 m och i upplyft läge 32 m.
Årsta bron-3
Ovan montageställningen till stora järnbågsbron. ( 150,8 m )
Årsta bron-4
Till belysande av broarbetets omfattning nämns följande :

För betongöverbyggnaden med tillhörande fundament åtgick 55 000 kbm betong, varav 18 000 kbm för djupfundamenten och 37 000 kbm för pelare och valv jämte sidomurar.

Till den fasta montageställningen åtgick omkring 3 300 kbm virke och den täckte en yta av 7 500 kvm.

Bågbron har en sammanlagd järnvikt av 2 350 ton och i lyftspannet ingår 310 ton järnkonstruktioner samt 70 ton stålgjutgods och maskinella anordningar.


Årsta bron-5
Överblick över hela bron ( 753 m )

Årsta bron-6
Årstabron huvudspannet.




Nyåkersbron.

Nyåkers bron

I främsta rummet kan nämnas den stora brobyggnaden Öre älv invid Nyåker på norra stambanan. Denna bro, helt i armerad betong uppfördes åren 1916-1919 såsom ersättning för den därstädes, ungefär 140 m längre uppför älven vid banans byggande anlagda bron med järnöverbyggnad. Den nya bron, med sitt såsom treledsbåge konstruerade huvudspann om 90,7 m teoretisk spännvidd och med räls underkant vid bromitten ungefär 44 m över älvens lågvattenyta, är genom sina dimensioner och anläggningen som helhet ganska anmärkningsvärd.


Södertälje bron

Södertälje bron.

Dubbelspårig klaffbro byggdes 1921 över Södertälje kanal.
Den segelfria höjden vid högvatten med stängd bro är 26 meter och
bredden vid öppen bro är 22 meter.


Ume bron

Ume älvs bron.

Bron efter förstärkningen 1919, varje spann är 61 meter och
klarar 18 tons lokomotivaxeltryck.




Senste uppdateringen den : 98-03-28
Jan.Wistrand@abc.se