Motorcyklar / Bikes

Ja, det kan vara farligt. Men håller man sig från extremerna och har självbevarelsedrift så kan man överleva. Jag har haft motorcyklar sedan 1980. Här är erfarenheterna kortfattat.

Yes it's dangerous, but so is life. Here are mine so far:

Honda CB 360

Årsmodell 1975. Ägde den 1980-1981 i South Carolina, USA. Praktisk brukshoj. Trafikförsäkringen kostade bara 52 dollar per år. Köptes för 500 dollar, skänktes bort som skrot efter ett motorras som jag själv orsakat efter att ha öppnat motorn för att fixa en småsak.

Suzuki GS 450

Årsmodell 1980. Ägde den 1983-85 i Stockholm. Mycket tillförlitlig brukshoj. Körde till Italien t.o.r. En annan gång körde jag norr om Polcirkeln vid Påsk (bilden). Bensinförbrukning blandad körning: 0,6.

Brum brum brum!Kawasaki H2

Årsmodell 1972. Ägde den 1988-1990. Himla skoj att köra. Som att sitta på en krutdurk. Köptes i risigt skick för 5000 kr, såldes för 9000 kr efter renovering. Bensinförbrukning blandad körning: 0,75. Läs mer.

Suzuki 850 G

Årsmodell 1981. Ägde den 1990-92. Köpt för 8500 kr. Praktisk och tillförlitlig. Skönt med kardan, att slippa kedja. Trots att den vägde 250 kg var den varvvillig och pigg, tjöt som en galning på höga varv med trimmade förgasare genom det sportiga 4-1-systemet. Sommaren 1990 körde jag genom Baltikum, folk stirrade för de hade aldrig sett en västerländsk motorcykel förut. Köptes för 8500 kr, såldes för ungefär samma. Bensinförbrukning blandad körning: 0,65.

Suzuki 1000 G

Årsmodell 1983. Ägde den 1992-94. Jag var ju redan ganska nöjd med min 850, men så såg jag denna begagnad för oslagbart billiga 9000 kr, i mycket gott skick. Kändes dock inte lika inspirerande att köra, kanske för att den hade standardtrim och snällt standardavgassystem. Till slut kändes det som att köra en buss. Tröttnade och sålde den. Bensinförbrukning blandad körning: 0,65.

Yamaha RD125

Årsmodell 1980. Ägde den 1998-1999. Kompisen sa: "Jag vill bli av med min hoj. Du får den för 1000 kr". Så jag gav honom 1500 kr och började laga det som var trasigt. Den hade ramlat, så ett handtag och lite elkontakter fick bytas. Jag lyckades laga allt utom generatorn, som fungerade dåligt. Men tvåtaktare är ju så enkla att de i princip alltid startar. Så jag kickstartade hojen, körde med parkeringslyse dagtid, och laddade upp batteriet med batteriladdare en gång i veckan. Det gick, som lite omväxling. Jag hade den som ett enkelt bruksfordon. Toppfart ca 100 km/h.

Yamaha RD350 YPVS

Årsmodell 1986. Ägde den 1999-2005. Äntligen en sporthoj med lite drag i, en adrenalinpump som endast väger 160 kg fulltankad. Men tyvärr var den lite känslig, YPVS-ventilen gick sönder och krävde mycket arbete. Den låga vikten var en fördel vid acceleration i måttliga farter. Men det var inte kul att köra i höga farter med denna lätta hoj som var sidvindskänslig med den stora kåpan och relativt vek ram. Bensinförbrukning blandad körning: 0,55.

Yamaha XJ900

Årsmodell 1989. Ägde den 2004-2005. Äntligen en tillförlitlig hoj med kardan. En Volvo på 2 hjul. Allting bara fungerar utan krångel. Denna klassiska långfärdsmaskin kan nog hålla många år. Motorn är råstark men den relativt veka ramen och den primitiva kåpan gör det alltför skakigt och blåsigt i farter över 160. Jag sålde den endast för att jag hade skaffat BMW. Bensinförbrukning blandad körning: 0,6.

BMW K100RS

Årsmodell 1985. Ägde den 2005-2007. Sport-tourer som är minst lika driftsäker som Yamaha XJ900, men dessutom med avancerade köregenskaper – stabil hjulupphängning och en vindtunnelutvecklad kåpa. Motorn är bärande del i ramen vilket gör hojen mycket styv, dels i farter upp till 210 och dels i kurvor, även med slitna däck. Sannolikt en av världens snyggaste hojar någonsin. Skön att köra när man vant sig vid det smala styret. Bensinförbrukning blandad körning: 0,6. Denna hoj såldes efter att jag skaffat nedanstående.

BMW K100RS

Årsmodell 1987. Äger den sedan hösten 2005. Som ovanstående men lite snyggare. Bilderna från bankörning kommer från Rörken Ring, Uppsala. Tack vare instruktörerna från SMC och BMW MC-klubben kan vi träna där. Foto: Gunnar Alfvén.

Mer om motorcykel

Mer om BMW K100 RS

Per Åkesson, november 2005, rev 2007

Åter

To Main Page