Spanien 1992

Jag såg en annons om restplats på charter: Malaga med Air Sweden en vecka 1095 kr. Jag ringde och kollade att min kompis Ivar var hemma i Madrid, slog till och reste torsdagen 16/1 1992. Äntligen en chans att få besöka Spanien!

Framme i sommarvarma Malaga gällde det att snabbt komma till Madrid. Det fanns bussar från olika bolag, men jag betalade lite extra för att komma med kvällståget. Före avgång hann jag precis besöka gamla Malaga med fästningen Alcazaba och romerska teatern. Billigaste mat blev tyvärr Mac Donalds, vanliga restauranger är ganska dyra i Spanien. Bortsett från paella och liknande i en bar. Det var ett nöje att åka med tåget. Kafévagnen hade en bar med god sallad, öl och kaffe till låga priser. Jag satt i en kupé för ickerökare och mina bolmande medpassagerare blev förvånade när jag bad dem sluta röka! Till slut respekterade de mig, den konstige utlänningen som inte rökte, när jag berättat hur ”allergisk” jag var.

Väl i Madrid träffade jag Ivar och hans fru Ana Cristina och fick en nyckel och en vrå att sova. Nästa två dagar, fredagen och lördagen 17-18/1 började ett intensivt turistande i Madrids vackra januariväder, ca 15-20 grader och sol på dagarna. Kul att strosa på Gran Via och Puerta del Sol. Museerna betades av, först med Prado (mindre än jag trodde), sedan arkeologiska museet (bra!) och Templo de Debod (ett helt egyptiskt tempel). På kvällen var det kul att besöka en enorm biograf på paradgatan Gran Via och se Terminator II på spanska. Givetvis sa Arnold Schwarzenegger ”Hasta la vista baby” även på spanska.

Söndagen 19/1 heldagsutflykt som börjar med med lokaltåg till El Escorial, det enorma klostret som Filip II byggde i stället för att vinna med armadan över engelsmännen 1588. Det är sevärt, med bla kryptan som har alla spanska kungars gravar. Tåg är ett bra sätt att besöka Madrids omgivningar, billigt och bekvämt.

akvedukten i Segovia strax efter solnedgången

Sedan åkte jag till Valle de los Caidos (de fallnas dal). Tyvärr passade inte tåg eller buss, så jag liftade de sju kilometrarna från El Escorial. Där finns en stor kyrka insprängd i en bergsgrotta. Mitt under stora valvet är Francos grav smyckad med blommor och vaktad av soldater. På kvällen kom jag till Segovia där jag tog in på hotell för 2400 Pts (ca 170 kr). Och direkt ut på kvällen på en barrunda. Nästa morgon kallt och frostigt i det högt belägna Segovia. Dock mycket intressant turistande hela dagen i den gamla staden med romersk akvedukt, medeltida Alcazar (slott) och allt. Jag fick god användning för min kompakta systemkamera Nikon FE-2 utan zoom, endast med de fasta brännvidderna 35/2.5 och 100/2.8, kompakta och bra objektiv. Under dagen blev det ganska varmt och skönt tack vare den spanska solen. Sedan åter till ”basen” i Madrid.

Tisdagen 21/1 heldagsutflykt till Avila med tåg längs slingrande bergssluttningar. Toppenfin stad med intakt ringmur från 1000-talet som man får gå upp i. Högt upp i bergen och även här nollgradigt på morgonen, men med varma kläder inget problem för en svensk.

Onsdagen 22/1 tågresa och heldag till Toledo. Skönt att resa dit utanför turistsäsongen. Fin stad med många, många museer varav några gamla synagogor. Lustigt var att se kyrkan med alla halsbojor hängande på väggen utanför. De bojorna hade används av araberna på de kristna före 1492 och hänger nu där som minnesmärke. Alcazar är den gamla borgen som har återuppbyggts efter förstörelsen under kriget 1936 och nu delvis är ett monument över fascisternas heroiska kamp mot de hemska republikanerna. Museo de Santa Cruz är ett allmänt arkeologiskt museum. Besökte även Synagóga del Tránsito och ruinerna av Circus, den romerska hästkapplöpningsbanan. Jag såg även rester av en akvedukt. Enda tråkiga var att se att Toledoborna slänger sina hushållssopor utför branten rätt ner mot floden. Usch!

Torsdagen 23/1 strosande i Madrid på dagen, på kvällen åter mot Malaga med tåg.