S/S Cedric

Fartyget byggdes 1881 i West Hartlepool, England. Hon var 69 m lång, 9 m bred, hade djupgående 5 m och maskinstyrka 600 hk.

1899 såldes hon till Windau i dåvarande Ryssland (nuvarande lettiska Ventspils). 1906 blev hon svensk under namnet Cedric.

Natten mellan 15 och 16 december 1910 är Cedric på nordlig kurs i Ålands hav. Destinationen är Gävle och lasten är stenkol från England.

Hårt väder och dimma gör att man inte ser Grundkallens fyr. Klockan 04:30 går Cedric på grund i närheten av Argos grund och sjunker snabbt. Nio av de 15 besättningsmännen lyckas ta sig i livbåten. Båten är vattenfylld men flyter tack vare sina flyttankar. Under den iskalla natten dör sex av männen. En efter en ger de upp av kyla och utmattning.

Efter 17 timmars kamp lyckas kapten P. Edvard Paulsson, förstemaskinist K. Bertzholtz och matros Martin Nilsen nå land. På morgonen finner de tre överlevande en bebodd fiskarstuga på Ängskär och blir räddade.

Vrakets exakta position förblev okänd. 1993 upptäcktes Cedric på 39 m djup av Stiftelsen Marinhistorik efter arkivforskning, side scan sonar och dykningar. Sökning med side scan sonar utfördes med hjälp av Bert Westenberg, Statens Sjöhistoriska museum.

Man fann ett välbevarat och jungfrueligt vrak stående rätt upp på botten. Inga sportdykare hade varit där förut och alla föremål fanns på plats.

Per Åkesson, mars 1997

Källa

Rapport från Stiftelsen Marinhistorik, skriven av bl a Bengt-Åke Larsson.

Vidare läsning

  • Tidningen Dyk 6/93

 


Arkivbild

 


Nakterhuset insnärjt i fisknät

 


Maskintelegrafen på halv fart

 


En ankarlanterna på sin plats på hyllan i lanternförrådet under backen

Färgfotografierna är tagna av Peter Lögdberg, Stiftelsen Marinhistorik, publicerade med tillstånd av fotografen. Om du vill publicera material kontakta mig eller fotografen.


Till huvudsidan Åter till Marinarkeologi

<bgsound src="../pic/ljud/wind3.wav">