TSK logo (4377 bytes)

Täby Sjöflygklubb
Catalinavägen 9
183 62 Täby
08-756 64 62

E-post
Att sjöflyga
Flyglänkar
Klubbens flygplan
Om klubben
Sjöflygskolning
TSK hemsida

Normalförfaranden för SE-KSB

Motorstart
Kall motor:
Gasen in 1 cm. Snapsa motorn upp till 14 gallon/h genom att föra snapspumpen i läge EMERGENSY (uppåt). Snapspump i läge START (nedåt). Starta. Har motorn inte gått igång efter 30 sek, upprepa förfarandet utan snaps och snapspump OFF

Överflödad motor Bränsle gm avgasrör:
Gasläge max (IN). Blandning lean (fullt utdragen). Bränslepump OFF (mittläge). Starta. När motorn startar dra snabbt av gasen och blandning IN.

Varm motor:
Gasen 1 cm in. Snapsa motorn upp till 8 gallon/h. Bränslepump OFF (rakt ut)

Uttaxning
Motorvarv:
Normalt under 1.000 RPM. (Ev magring för mjuk gång.)

Start
Bullerdämpning: Direkt vid pådrag eller på steget - avdrag till 25", 2.500 RPM.
Normal stigning: 100 MPH, 25", 2.500 RPM
Fart för bästa vinkel: 65-70 MPH (klaff ute - inne)
Fart för bästa stigning: 100 MPH

Planflykt
Marschvärden: 21", 2.300 RPM, 14 GPH - ca 55%

Landning
Normal: Inflygning: 85 MPH
Klaff: 3 steg
Tröskelfart: 70 MPH
Utflytning: 1.500-1.600 RPM
Bleke: Inflygning: 85 MPH
Finalfart: 60-70 MPH (beroende på vikt)
Klaff: 1-2 steg (OBS detta innebär att man är nära stallfarten)
Sjunkhastighet: 100-200 FPM

Intaxning
Motorvarv: Normalt under 1.000 RPM. (Ev magring för mjuk gång.)