Tack vare en välinformerad vän får vi här lite inblick i vad psykologen har för kriterier att arbeta efter. Han har "inside information" och har dessutom läst på Luftfartsinspektionens kravspecifikation. På FAQ-4-sidan kan ni dessutom läsa lite om DMT (Defence Mecanism Test) som vår vän beskrivit. ....men till alla dina andra "lärljungar" så tänkte jag vara snäll och skriva in allt vad en pilotkandidat kan få genomgå på sin testdag hos psykologen! (Gäller ej TFHS, där vet jag ej) "för blivande yrkespiloter följer den kravspecifikation som angivits i Luftfartsinspektionen i dokumentet BCL-C 1.3 (Bestämmelser för civil Luftfart). Även om denna kravspecifikation formellt ej längre gäller inom Luftsfartsinspektionen, följs den av andra organisationer, bl.a. CSN." Skriftliga prov mätande: 1. allmänintellektuell kapacitet (IQ-test) 2. förmåga att avläsa och uppfatta detaljer under stark tidspress (håll lugnet) 3. rumslig (spatial) föreställningsförmåga (lär dig att fick-parka) 4. teknisk-mekanisk uppfattningsförmåga 5. korttidsminne (öva siffror) Praktiska prov mätande: 1. psykomotorisk färdighet (ingen aning) 2. simultankapacitet (cykla, skala banan och rabbla alfabetet baklänges) 3. stresstolerans (typ IQ-test, fast på kort tid) Psykologsamtal avseende bedömning av: 1. realitetsanpassning (mognad) 2. självtillit (jag kan flyga, jag är inte rädd) 3. ansvarskänsla 4. situationsuppfattning/omdöme 5. teamwork-attityd (grabbarna på brandstationen) 6. beslutsfömåga (uppkommer en situation? Ta initiativ!!!) Prövningen tar normalt en arbetsdag. Aspiranten får full insyn i sina resultat som anges i ett detaljerat skriftligt psykologutlåtande. Dessutom lämnas intyg på svenska och engelska avseende lämplighet för pilotyrket. info: Cesab!Besökt