FAQ 6

Besökt gånger sedan 99-01-24.

På denna sida publiceras besvarade brev, så att fler kan få del av erfarenheterna samt att samma frågor inte upprepas så ofta.


From: Fredrik Andersson
To: lundholm@skyways.se
Date: den 8 januari 1999 23:48
Subject: Hej...


>*Hej igen..*
> Jo, det är så här att jag, (som alla andra som skriver till dig) vill
>bli Trafikflygare. Det har jag alltid viljat bli...MEN...dom nya
>reglerna som träder i kraft den 1/Juli 99 eller Juni...(kommer inte
>ihåg) bekymrar mig. Jag har faxat till SAS och frågade hur dom kommer
>att gå till väga när dom nya reglerna träder i kraft. Och jag fick som
>svar att dom kommer att sponsra halva kostnaden av utbildningen efter
>som den kommer att kosta ca 700.000 kr och dom återstående 350.000 kr
>får man stå för själv.
> Och nu kommer jag till det som jag bekymrar mig över...jag är nu 16
>år...sen, efter gymnasiet & lumpen osv. planerar jag att söka till SAS
>Flight Academy...MEN...om jag inte blir antagen till SAS Flight Academy
>så vet jag inte hur jag ska gå till väga...finns det ingen annat
>Flygbolag som gör det samma som SAS gör...att sponsra sina elever?
>Annars får man väl betala sina 700.000 kr själv, eller?
> Vet du om det är nåt mer Flygbolag som gör det samma som SAS?
>Utbildar Skyways Trafikflygare för eget bruk?
>
>Du kommer säkerliggen att få höra av mig framöver...*bra tycker jag*
>Tacksam för ett svar /Fredrik Andersson
>Maila svaret till; fredrik82a@hotmail.com
>
>Måste bara säga att du har en superb sida, den har ju ALLT...jag gillar
>speciellt dina FAQ-sidor...
>Keep going!!


Hej Fredrik
Jo det här blir nog ett prekärt problem framöver. Skulle tro att det blir fler än SAS som kommer att komma underfund med att tiderna har förändrats och att det inte bara är att skaka i närmaste träd, så ramlar det ner en CPL-pilot, som det varit hittills.
F.n. så är inte läget sådant - ännu. Det finns fortfarande några träd att ruska i. Som du förstår, så är det förändingens tid och riktigt hur det kommer att se ut, har man inte listat ut ännu.
Skyways har inte vidtagit några åtgärder ännu, mer än sonderat skolmarknaden lite, så vitt jag vet.
Christer Lundholm

From: Andreas Wartel
To: lundholm@skyways.se
Date: den 8 januari 1999 22:30
Subject: Fri som en fågel!


>Hejsan hejsan, jag heter Andreas och är intresserad av flyg.
>Frågorna jag ställer har det säkert fått flera gånger på ett eller annat
>sätt, men vi tar dem igen.
>Det är så här, jag vill bli pilot, och helst strids pilot. Men som jag
>vet så är det extremt höga nivåer testerna ligger på. Min fråga är ,
>vilken person ska man vara och vilka egenskaper, i stort, ska man ha?
>
>Låt oss säga att jag inte lyckades bli strids pilot, får jag några fler
>chanser?
>Om inte, vad har jag för alternativ då, inom flygandet? Jag kan ju sevil
>pilot, men hur, lite mer specefik. Vilken linje ska man ta, vad är
>kraven, vad kan lönen bli, vad har man för ansvar?
>
>Hejhopp, bra sida! Den passade mig perfekt.



Hej Andreas
Stridspiloter vet jag ganska lite om, men jag har hört att de skall vara toppkillar när det gäller koordination, lugna, högt IQ, inga psykiska spöken i huvudet. Detta undersöks i tester och man tar bara de bästa förstås. Några fyfiska praktexemplar behövs tydligen inte längre, men naturligtvis är det bättre med bra fysik åxå. Men psyket är viktigast.
I övrigt kan du läsa mina FAQ-sidor, så får du många svar på frågor du har. Hittar du inte allt, så återkom med ett nytt mail.
Christer Lundholm

From: Mikael Löf
To: lundholm@skyways.se
Date: den 8 januari 1999 12:55
Subject: Är jag för lång?

Hej Christer och tack för en trevlig hemsida!
Jag har läst dina FAQ-sidor men fortfarande inte fått svar på min kärn-fråga.
Min fråga rör längdbegränsningar för piloter. Jag är nämligen ca 194cm lång vilket åtminstone hindrar mig från att få en utbildning hos TFHS. Vad jag undrar är om det är dags att se sig om efter andra yrken eller om det finns någon möjlighet.
Även om någon flygskola skulle utbilda mig så är det väsentligt att jag kan få anställning efteråt. Vad har de stora flygbolagen för policy avseende längd på piloter? Vid mönstringen fick jag 9:or på alla medicinska tester och det tror jag inte har förändrats.
Jag är nu inne på min 11:e månad i lumpen (som Stadsskytteplutonchef) så jag har ytterligare 4 mån. innan jag kommer ut i det civila.
Tänkte att jag skulle börja planera, kontakta skolor mm. Hoppas att du kan hjälpa mig. Tack på förhand
MVH Johan

Hej Mikael
Detta vet jag faktiskt inte. Har inte hört någon begränsning hos oss, men det bör det ju rimligen finnas. Stolarna går inte att flytta hur långt bak som helst och det är knöligt att ta sig på plats i cockpit. Vi har en kille som är - ja säkert i din längd, men det funkar bra.
Ska ställa en fråga till vår flygchef - återkommer.
Christer Lundholm

P.S.
Flygchefen säger att vi inte har någon begränsning, men att vi kanske borde ha en nedåt. Vi har en del väldigt korta. :-)

From: Andreas Wartel
To: lundholm@skyways.se
Date: den 9 januari 1999 22:07
Subject: Hejsan hejsan

>Hej Lundholm. Jag har kollat närmare på din hemsida och det står bla att
>om man vill börja en flyg karriär så kan man göra så och så (från elev
>till kapten).
>Det står: Börja med att kontakta en flygläkare och be om en undersökning
>för yrkes pilot, och sedan, lite längre ner, står det:Om du är i
>skolåldern sikta in dig på Hässlö Gymnasiums pilot linje i Västerås.
>Gäller då det fortfarande, att man ska kontakta en flygläkare? Jag menar
>det kan ju hända så mycket tills man vuxit klart.
>Låt oss säga att jag har gått ut nian, ska jag söka upp en flyg läkare
>då också, eller gäller det bara för punkt 1, 2? (på hemsidan)
>Om du inte förstår hur jag menar skriv det i ditt svar, så får du en
>tydligare variant.
>
>Sen undrar jag också hur bra betyg i snitt man måste ha, och vilka
>fysiska och psykiska kvaliteér man måste ha för vanligt pilot yrke (inte
>strids pilot alltså).
>Du är väll själv pilot antar jag, och hur gjorde du för att bli det.
>
>De flesta SAS eller andra stora flygbolags piloter, har väll en gång
>varit strids piloter, eller? De är väll mest attraktiva?
>
>Är det svårt att bli pilot? Är det SÅ svåra tester? Är det hård
>konkurrens? Måste man vara ett ess, som stålmannen(för att överdriva).
>
>
>En fråga till... när man har slutat högskolan och en pilot utbildning
>och allt vad det krävs, då kan man få jobb på ett mindre bolag, hur
>mycket, med lite tur, kan ens lön ligga på?
>
>Tack på för hand, tjosan!




Hej
Jo om man inte ska bränna iväg på fel kurs från början, så ska man ju ha så mycket information som möjligt innan man ger sig av, eller hur?
Därför är det ju bra att gå till läkaren så tidigt som möjligt. Händer det något på vägen, kan man ju i unga år lägga om kursen utan större skada.
Bra betyg, ja. Ska man ta sig in på Hässlö eller TFHS så gäller toppbetyg. Tyvärr är det så stor konkurrens, såde väljer de som är bäst och då är betygen viktiga.
Jag gick den långa vägen, med privata skolor och flyglärare för att skrapa ihop tid.
Man behöver inte vara någon stålman, snarare målmedveten och lite beräknande smart.
Numera är det väldigt få stridspiloter som går över till civilt flyg, därför är de flesta privat eller TFHS-utbildade.
Testerna på T.ex SAS är inte så svåra om man är "av det rätta virket" . Det är dessa man ju, är meningen, ska sålla ut.
Som commuterpilot tjänar du inte så där värst bra. Hos oss i Skyways tjänar du sämre än värdinnan de första åren. Du kanske t.o.m. får jobba gratis ett tag hos en taxifirma, för att skrapa ihop tid.

Läs mina FAQ sidor så får du mer tips.
Christer Lundholm

From: Marie Ivarsson
To: lundholm@skyways.se
Date: den 10 januari 1999 18:37
Subject: "lite" frågor

>Hejsan Christer!
>Tack för en jätte bra sida, jag hamnade här när jag letade efter pilot
>gymnasier. Min dröm är att bli trafik pilot, så jag har några frågor som
>jag skulle vara oerhört tacksam om du svarade på:
>
>Jag går nu i 8:an, funderar på vad jag ska gå för linje på gymnasiet,
>och högskola. Jag har hört talas om någon skola i Västerås. Är den s k
>3-årig? Vilka betyg behövs? Är det något att satsa på? Måste man ha t ex
>MVG i gympa? Ekonomiskt?
>
>Jag hade tänkt gå med i F7's ungdoms förbund och KANSKE göra lumpen som
>stridspilot, någon gång i framtiden. Bra eller dåligt? Får tjejer göra
>lumpen som stridspilot? Om inte, varför?
>
>Jag skulle som sagt vara väldigt tacksam om du kunde svara på dessa
>frågor.
>
>Med vänlig hälsning
Marie



Hej Marie
Jo Västerås har något som heter Hässlö Gymnasium. De har en 3-årig linje för piloter och du kommer ut med de behörigheter som du behöver, men inte den dyrare 2-motorbiten. Den får du komplettera med senare. Men du kan jobba med enmotor direkt efter skolan. De håller på att jobba med att införa 2-motor, så det kanske funkar när du ska börja.
Det krävs toppbetyg, för konkurrensen är hård om denna linje. Kanske inte mvg i gympa, men i resten av ämnena. Kommer du in här så har du kommit långt i pilotkarriären - gratis. Det är värt cirka 3-400.000 skattade pengar. De ska starta en filial i Arvidsjaur, så platserna blir fler framöver.
Stridspilot. Just nu har man inga kvinnliga, men det kan komma att ändras. Det ligger nog tyvärr långt fram i tiden. Dock finns det andra yrken i Flygvapnet men inga flygande kvinnor.
Christer Lundholm

From: Neda Moavi
To: lundholm@skyways.se
Date: den 13 januari 1999 21:33
Subject: Överkvalificering

Hej Christer!
Det var ett tag sedan,sist jag skrev till dig . Jag vet att du har så mycket att göra och många e-mail att svara på, men ändå tänkte jag ta friheten och skriva till dig för att använda dina kloka råd angående en fråga som har nyligen dykt upp under en diskussion som jag hade med en kompis igår.
Det är så att jag följde ditt råd och sökte till Ab-initio programmet, medan jag väntar på TFHS för en datum för att göra testerna. Det som jag har fått ifrån de är också ett registrerings nummer. De skrev i brevet att de kommer att höra av sig , så fort de väljer den rätta skolan! Den kursen som börjar nu på Januari är redan tillsatt med elever som sökte tidigare än september 1998.
Jag kan förstås inte bara sitta och vänta på de, därför bestämde jag mig att fortsätta med mina nuvarande högskolestudier. Jag har förutom flyg stort intresse för datorer, fysik och matematik. Därför läser jag ett eget konstruerat program som innehåller alla ovannämnda ämnen och har tänkt om jag inte skulle ha någon chans att bli pilot, vill jag i alla fall inte missa chansen att bli forskare med ämnet fysik som huvudinriktning.
Men igår hörde jag en skrämmande dock sann historia om en kvinna som hade läst till filkandidat i ämnet Engelska och dessutom hade lyckats att ta B+D(teori)cert, och ville helst jobba inom flygbranschen. Men hon fick inte ett enda jobb och överallt fick hon ett starkt nej! P.g.a. att hon var överkvalificerad! Detta hände för ca elva år sedan. Nu vet jag inte hur det är idag!
Är detta möjlig idag ?!
I så fall är det kanske klokt för mig att ta ett uppehåll ifrån mina studier och kanske jobba istället för ett tag fram tills jag får göra testerna !



Hej
Jag har svårt att tro att det spelar någon större roll om man skulle ha en högre utbildning och senare skulle vilja satsa på flyg. Jag har hört piloter som är både läkare, journalister och civilingenjörer. Nu vet jag ju inte i vilken ordning de har fått sina jobb och utbildningar, men som sagt, jag tror inte det är ett stort problem.
Utbild dig så mycket du kan, det har man alltid nytta av senare i livet.
Christer Lundholm

From:
To: Christer Lundholm
Date: den 14 januari 1999 09:07
Subject:

Hej!
Jag har frågor om psykologtest....
1. Är det samma sak som IQ test eller är det samma uppgifter man får som i IQ test?
2. Har du gjort en sådan? Blev du Godkänd?
3.Var det svårt?
4. Är det värt att sattsa på en psyk test innan man börjar trafikflygutbildning?
5.Kan du med ord förklara varför man bygger en flygplansvinge med en konvex ovansida....



1. Ja en del är samma.
2.Ja.Ja.
3. Nej
4. Ja. Om du satsar på SAS ska du ta en av deras utvalda.
5. Nej, men den måste bli konvex eftersom den ska rymma en vingbalk och vara strömlijneformad. Lyftkraften skapas inte direkt av konvexiteten.
Uttömmande svar finns på denna länk.
Christer Lundholm

P.S Det finns kritik mot denna förklaring av lyftkraften. Se nedanstående länkar.
Rättelser på denna länk.
Detta är hur det egentligen fungerar.


From: Lars Källströmer
To: lundholm@skyways.se
Date: den 20 januari 1999 15:22
Subject: Tack!!

>Jag tänkte bara skriva och tacka för en bra sida, det skulle finnas mer
>sidor av denna typ.
>Jag är 28 år och bor i Västerbotten. Om det intresserar dig så har jag
blivit
>kallad till första steget i SAS uttagnings-test. Jag åker ner till
Stockholm
>den 12:e februari. Det är säkert många som undrar om dom är för gamla,
>jag tänkte att detta är ett bra exemoel på att man alltid kan söka.
>Hade jag inte varit intressant för SAS så hade jag knappast blivit kallad.
>Tror inte du också det?? Det är aldrig försent.
>Själv har jag kollat upp en del om både Svenska och Amerikanska skolor,
>jag har turen att ha en bekant som jobbar på Luftfartsverket som själv
>varit pilot.
>Med samtalen med honom så lade jag planerna om USA åt sidan.
>Förra sommaren så fick jag en tidning av min kusin som jobbar på SAS,
>som flygvärdinna. Där stod det om deras utbildning i Norge, så jag sökte.
>Nu har jag fått en kallelse, ganska roligt att man blir kallad som 28-åring.
>Jag vet inte om mina chanser är stora eller små.
>Själv tror jag att jag har kvalifikationer, men det får väl testet utvisa!!
>Tack i alla fall för en mycket bra sida, det är mycket man undrar över!!
>På din sida så får man svar på mycket!
>
>Vänliga hälsningar Lars Källströmer



Kul att det verkar gå vägen. Lycka till.
Christer Lundholm

From: Andreas Hornwall
To: lundholm@skyways.se
Date: den 20 januari 1999 15:20
Subject: Pilotyrket

>Tjenare mitt namn är Andreas Hornwall.
>
>Jag surfade in och såg att det var en massa människor som ställt frågor
>om pilotyrket. Smidigt
>tänkte jag för jag har också några frågor. Det är så att jag går sista
>terminen i nian och tänkte
>gå naturvetenskaplig 1´a året och sedan söka till Hässlö. men efter det
>så vet jag inte vad det
>finns för utbildningar. Helst så skulle jag vilja sitta och flyga långa
>rutter med stora jet-kärror.
>Jag vore tacksam om du kunde ge lite förslag på vidareutbildningar och
>vad det kostar att
>utbilda sig där. Sedan är ju alltid lönen intressant för jag har hört
>siffror mellan 12 000 kr till
>65 000 kr i månaden och vilket/vilka bolag betalar bäst.
>
>MVH Andreas Hornwall
>
>PS. Ändra färgen på dina svar från gul till någon mörkare färg för det
>är lite irriterande för
>ögonen att sitta och läsa det gula. Tack för en till övrigt trevlig
>sida. Ds
>

Hej
Du verkar inte ha läst alla FAQ-sidorna. Färgen är ju lite jobbig. :-) Se till att du har betyg för Hässlö. Det är tuffa intagningskrav. Efter den utbildningen gäller det att skaffa ett tim-byggar-jobb så att du blir intressantare för de större senare.
Sitta och flyga långt vill de flesta i unga år, vi äldre uppskattar hemmasängen och umgänget hemma och föredrar korta rutter.
Stora jetkärror vill de flesta flyga. Men få förunnat.
Lönen vaierar ungefär som du hört. Man börjar gratis och stiger med åren.
Bäst betalar Lufthansa, kapten på Airbus 340, så vitt jag vet.
Christer Lundholm

From: carina.a@kurir.net
To: lundholm@skyways.se
Date: den 26 januari 1999 14:03
Subject: frågor

>Hej Christer
>Jag är en tjej på 32 år som har en dröm att bli pilot.
>Helst skulle jag ha velat jobba inom försvaret som pilot, men jag antar att
det är försent för mej.
>Helst av allt skulle jag ha velat bli stridspilot,och du måste ju som jag
har förstått gått in på flyghögskolan innan du fyller 23 år.
>När jag var 23 år så var inte stridspilot yrket öppet för tjejer, men när
jag fyllde 24 så blev det öppet.
>Det känns lite tråkigt att inte har fått provat, jag hade kanske inte fått
bli pilot men då hade jag försökt.
>Kan du ge mej något tips hur jag ska komma in och kunna flyga nu?
>Jag har elevtillstånd för privatcert AH.
>Men är det kört för mej att jobba med flyging som arbete på grund av min
ålder?
>
>Hoppas du kan ge mej några svar..
>
>Med vänlig hälsning
>Carina Adolfsson
>
>Norrköping



Hej Carina
Inte är det för sent. Det tog ungefär lika lång tid (jag var 35) innan jag visste vad jag ville. Det gick bra för mig och borde gå bra för dig.
Målmedvetenhet är vad det handlar om. Små delmål mot ett stort mål.
Ett elevtillstånd för A-cert är en bra början, men du bör staka ut vägen du ska gå redan nu, även om vägen kanske inte blir så rak som du stakat. Gå till Lidair på Bromma eller Bromma Flygskola. De hjälper dig att staka. Låt det inte gå i stöpet för att någon inte tror på din ide´. Det man vill det kan man.

Du har rätt i att du är sent ute för försvaret som flygförare. Där ska man vara i tidig 20-årsålder.
Ge inte upp. Då får du undra resten av livet om det hade gått.
Läs alla mina FAQ-sidor. Där ser du att det är fler som tvekar och det är många som har lyckats.
Lycka till.
Christer Lundholm

From: Didjey
To: lundholm@skyways.se
Date: den 31 januari 1999 15:28
Subject: Tjat om ögon.


>Hej Christer.
>
>Tack för en innehållsrik site, skulle vilja veta om jag har någon
>möjlighet att jobba som trafikflygare, det största problemet är för mig
>min dåliga syn, vilket jag har sett på dina sidor att fler lider av. Jag
>har linser med styrkan -4,25 resp -4.75, så jag har tänkt att
>laseroperera de tu. Är det bara TFHS som inte accepterar
>laseroperationer eller gäller det för flygskolor i allmänhet?
>Jag är 22 år, gör just nu min värnplikt på 2.ubåtsdivisionen och är klar
>med den i juni. Sedan funderar jag på att ta en överstatsanställning för
>att finansiera min ögonoperation.
>Frågan är ju vilken väg man ska gå, exempelvis ta a-cert på en liten
>klubb, eller om man ska ta hela "paketet" på en större skola, ex:
>Bromma. Har också hört talas om en skola i Norge som tydligen skulle
>vara bra??
>Utbildar SAS piloter från scratch så att säga, eller utbildar de bara
>piloter som har flugit en del.
>
>
>Dennis Johansson, ICQ# 16614298
>
>
Betr .ögonoperation.
Jag hörde med min optiker lite om operation. Hon påstod att de bara garanterar synen till 0.5, så att man kan behöva glasögon i alla fall. Sen är det tveksamt om Luftis godkänner detta med operation. Undersök detta innan du satsar alla kort i samma korg.
Det kommer troligtvis att bli svårt att hitta en skola som satsar på stegvis utbildning, tror många. En anmälan till Luftis innan 1/7 om att du börjat enligt gamla systemet krävs nog. Undersök detta.
SAS utbildar från scratch, ja. I Norge och i Spanien tror jag.
Christer Lundholm

From: rickard aern
To: lundholm@skyways.se
Date: den 4 februari 1999 17:13
Subject: (ämne saknas)


>Hej Christer!!!
>Jag skall eventuellt gå en B+I+2-motor+D-teori utbildning och undrar
>därför lite om psykolgtester.
>1.Har alla större bolag psyktest?


>2.Om man inte skulle klara testen finns då möjlighet till andra
>flygjobb?


>3.Till sist!!
>Den utbildning jag kanske skall börja har bara krav på allmän
>läkarundersökning+undersökning av ögon,öron,näsa, m.m
>Men inga krav i t.e.x engelska,matte,fysik!!


1.Ja mer eller mindre seriösa.

2.Ja det beror på vad som är problemet. Man försöker väl undvika psykopater i lufthavet så långt det går.

3. En del bolag har krav på just de änmena, dvs att man har gått igenom gymnasienivå. Andra bolag har inte detta som krav, men räknar med att detta inte är ett problem, då man ju klarat D-kursen. All utbildningsmateriel kommer framöver att vara på engelska, så där får man ytterligare test.


Christer Lundholm

From: rickard aern
To: lundholm@skyways.se
Date: den 8 februari 1999 11:19
Subject: (ämne saknas)


>Hej Chrisrer!
>När man är färdig med utbildningen som trafikflygare får man väl börja
>som styrman !!
>(om man får jobb)
>stämmer detta?
>Vad har en styrman för arbetsuppgifter?
>Hur många års erfarenhet krävs för att bli kapten?
>MVH
>Rickard


Det är riktigt. Man är inte riktigt färdig att bli kapten efter utbildningen, det krävs att man är med några år.
En styrman flyger halva antalet flygningar från höger stol. Det är ett teamwork att sitta i en cockpit och checklistorna styr hårt vem som gör vilken uppgift. Kapen är som kapten på ett fartyg. Han har yttersta ansvaret och delegerar jobb till övriga besättningen om nödvändigt. Oftast vet varje besättningsmedlem vad som förväntas av dem, så det är väl mest i ovanliga situationer som han måste peka med hela handen och visa sin pondus.
Kapten blir man efter 1-10 år beroende på bolag, tillväxt och pilotomsättning.
En del blir aldrig kaptener, därför att de inte är lämpliga för det. Det är alltså inte en självklarehet att man blir det.

Christer Lundholm

From: LMK-JO@kurir.net
To: lundholm@skyways.se
Date: den 9 februari 1999 09:32
Subject: Frågor om flygyrket


>Hej
>
>Jag har följande frågor:
>
>1.Om man har utbildat sig på TFHS, hur många flygtimmar behövs då för
att erhålla en anställning hos SAS eller Skyways ?
>
>2. Jag har läst tre år till flygingenjör på Mälardalens Högskola. Därför
kontaktade jag SAS och frågade om de har några tekniska piloter, vilket de
hade. Min fråga är: Om jag får anställning som styrman i SAS kan jag väll
inte bli teknisk pilot direkt ? Det är väl erfarna kaptener som blir
tekniska piloter ? Om jag jobbar säg 10-15 år som styrman och sedan får
erbjudande om att bli teknisk pilot vad har jag då för användning av min
10-15 år gamla Ingenjörsutbildning ? Vilka är kraven för att bli teknisk
pilot ?
>
>3. Vad har en styrman för lön i:
> SAS
> Skyways
>
>Du har ingen information om jobb mm vad gäller flygingenjörer, lite synd.
Var kan jag få information om flygingenjörsyrket inom SAS och Skyways.
>

1. SAS Anställer direkt från TFHS. Skyways har nog aldrig ställts inför detta problem. Vi har nog ett timkrav i alla lägen.

2. Det är nog så att de förutsätter att kunskaperna sitter, men jag skulle tro att de vill att man arbetat inom ingenjörsyrke några år innan man sen blir pilot. Att man s.a.s. går den vägen. Teknik - flyga.

Det bästa är nog att fråga någon som har yrket idag, hur du ska gå tillväga.

3. Skyways har f.n. skitlön. Detta kommer troligen att ändras snart. 14.000 kr.
SAS ligger runt 20.000 för nyanställd styrman.

Christer Lundholm

From: C <>
To: lundholm@skyways.se
Date: den 9 februari 1999 11:13
Subject: First officer


Hej Christer!
C heter jag och jag har gått TFU på Lid Air, Bromma. Just nu går jag flygingenjörs programmet på Mälardalens Högskola, men det är inte detta jag vill. Studierna är mer eller mindre tidsfördriv medan jag söker anställning. Nu har det gått 3 månader sen jag flög upp och det har inte hänt nånting här...

Nu är jag i behov av lite tips och råd av hur jag ska fortsätta min flygkarriär och hoppas du kan ge mig några. Jag vill inte gärna slänga bort de pengar jag investerat i min utbildning.
Än så länge har jag skickat ut lite strö ansökningar till mindre bolag, typ Örebor Aviation, Värmlandsflyg, Airborne, Reguljair osv. Dock, inte helt oväntat, utan resultat. Det verkar mer eller mindre omöjligt att komma in i branchen med 170 flyg- + 30 sim-timmar. Jag angav även i min ansökningar att jag hade kapital över för att betala min egen typinflygning.

Nu har jag börjat titta på olika Firstofficer program i USA, men jag vet inte riktigt vad som lönar sig.

Ett program jag tittat på, ingår 250 timmar Beach 1900 för 19 000$. Kanske inte det billigaste programmet men det verkar bra. Frågan är då hur pass mycket mer "attraktiv" blir man på den svenska flygmarknaden? http://ims-net.com/avtar/BCH1900.HTM

En annan fråga är om man överhuvud taget ska gå ett FOP? Kanske bättre att hyra ett 2-motor kolvplan och köpa några hundra timmar? Eller ska man kanske kombinera de båda. 50 timmar turbopropp och resten kolv?

Jag har funderat på att skriva ett brev till ett bolag av storleksklassen som t ex IBA och fråga mer eller mindre direkt om jag har möjlighet till anställning om jag köper 250 timmar Beach 1900 i USA. Vet dock inte om detta är ett smart drag, jag kanske får dåligt rykte hos IBA? Man har ju hört så mycket snack när man gick på flygskolan, så det gäller att vara försiktig.

I vilket fall som helst så måste jag föröska få nånting skriftligt om hur bra jag skulle ligga till. Jag behöver det för att kunna övertyga banken om att möjligheter för jobb är mycket goda. Annars kommer de nog inte bevilja min låneansökan.

Ja, som du ser så är läget lite kritiskt. Sommaren närmar sig med stormsteg och jag vet inte vad jag ska göra ännu. Jag har funderat på att gå med i Västerås flygklubb och flyga lite brandflyg till sommaren. Tror dock inte jag kommer att kunna fixa ihop 70 timmar innan certet går ut i sista november.

Jag hoppas du kan ge lite råd och information. Du kanske känner till några andra FOP i USA?


mvh
C

ps Trevlig hemsida föresten!



Tack för det där sista. Jo du är i samma sits som många andra. Du blir mycket intressantare om du går en sådan utbildning. Den innefattar tvåmotor, turbin och tvåpilotsystem. Alla mycket värdefulla för dim karriär och för dina möjligheter att göra bra ifrån dig vid en kurs i ett större bolag.

Det är som du säger mycket pengar att slänga ut som bete, utan att veta om det nappar. Mitt råd blir att försöka komma i kontakt med något företags flygchef och lägga upp ditt förslag. Kanske kan någon ge dig ett löfte. Jag vet att några skulle nappa på att du betalar typutbildningen själv, även om jag tycker att det är principiellt fel. Men principer.....

Annars är det ragg i Sverige som gäller. T.ex Västerås hopparklubb eller Tullinge hopparklubb. De har turbinkärror, och det finns fler. Man får hänga på så man skäms och rodnar, men man får inte ge sig. De får tycka att man är jobbig, men det gäller ju din framtid, eller hur.

Taxibolag lika så, häng på flygcheferna. Tälta utanför deras bostäder tills ni får jobb.

Lycka till
Christer Lundholm

From:
To: lundholm@skyways.se
Date: den 3 mars 1999 10:23
Subject:


>hej!
>
>1.maste man vara smidig för att lara psykolog testet??
>
>
>Jag har en dalig syn i högra ögat men är ända lang ifran att klara
trafikflygar kraven. Jag talae me en Leg.flygläkare
>som sa att jag hae -0.75 i högra och -0.25 i vänstra.
>Hon sa även att man vi LFV lägger ihop dessa värden, vilket ger ett väre
pa -1.0 och kravet för trafikflygare är högst
>- eller + 3.0. sa jag klarar det. Men här kommer andra fragan."väldig
viktig fraga för mig"
>
>Det är sa att jag nästan alltid sitt er vid datorn.
>Försämrar datorn min syn pa tal om överansträngning?
>Enligt läkaren sa gör det inte det"sliter datorn ej ut synen" med kan
medföra trötthet och huudvärk...
>
>Vi vissa dator spel star det att ma ej bör spela i mer än 1 timma i sreck
och heller inte sitta för nära. Och vad kan det betyda om synen ej kan
försämras?
>
>Jag tror att man far sämre syn av datorn och TV.
>eller?
>En vän till mig sa
>-har man redan dalig syn, sa paverkas synen av tv,data et
>är det rätt?
>
>Hur var det med din syn vid min alder? eller när började din syn försämras?
>
>
>med vänliga hälsningar
>

Det här är för svara fragor för mig. Det är medicine doctor som ska svara pa detta.
Min syn började försämras i 16-17 arsaldern till den grad att jag behövde glasögon till bilkörkortet.
Jag betvivlar att synen paverkas av datorer eller TV. Det är föräldrar som pastar det för att man inte ska sitta sa länge, tror jag.

Christer Lundholm

From: rickard aern
To: lundholm@skyways.se
Date: den 4 mars 1999 17:18
Subject: Färgseende


>Hej Christer!
>Mitt mal här i livet är att bli trafikflygare och ska förhoppningsvis
>pabörja min utbildning runt aug/sep.Jag har precis varit och gjort
>allmänläkarundersökning da läkaren papekade att jag inte hade riktigt
>bra färgseende men att detta var obetydligt.
>Ska nu göra ögonkontroll hos en specialist snart därför undrar jag hur
>stränga dom egentligen är med färgseendet????
>Till sist,när ska du uppdatera FAQ sidan??
>MVH
>Rickard
>
>
Hej
Det är ju fraga om grade av färgblindhet. Vet inte var gränserna gar, men man bör ju se rött och grönt utan sammanblandning i alla fall.
Uppdatering. Jo jag är i Jakarta nu pa väg hem efter det som beskrivs pa hemsidan nedan. Sen tar det väl nagra dar att komma i gängorna igen, men sen kanske.

Christer Lundholm
lundholm@skyways.se
http://www.abc.se/~m9963/swteamnz.html

From: Osvald Petersson
To: lundholm@skyways.se
Date: den 9 mars 1999 11:00
Subject: Faga till FAQ


>Hej Christer
>Jag heter Martin och tänkte utbilda mig till pilot efter jag gjort lumpen
>som flygplanmekaniker. Jag har tva fragor. Det finns en uppsjö av
>förkortningar bade när det gäller certifikat och andra flygtermer, jag
>skulle vilja veta vad dessa betyder (inte alla det blir väll för mycket),
>och exakt vad de olika certifikaten innehaller, typ, A ,B o.s.v.
>Tack pa förhand. Och för de som vill lysna pa Dallas Air Control "Live" kan
>ga in pa
>www.audionet.com/simuflite/

A=PPL=Privatcert=Endast nöjesflygning
B=CPL=Trafikflygare=Styrman tung luftfart
C=finns ej längre
D=ATPL=Trafikflygare tung luftfart=Kapten-cert
I=Instrumentbehörighet
M=Mörkerbehörighet, behövs ej om man har I
Sjö=Sjöflygare
Det finns ett antal till, men det kanske räcker ett tag.
Christer Lundholm

From: Erik Magnusson
To: lundholm@skyways.se
Date: den 11 mars 1999 17:37
Subject: SAS=21ar ????


Hej,
Jag skickade efter papper om SAS ab-initio utbildning och fick dessa (pa engelska?). Där stod det att om man inte är 21 ar kastas ansökan automatiskt i papperskorgen. Man maste ju vara 21 för att vara befälhavare. Men da undrar jag som fyller 20 den 9 oktober om det inte räcker att vara 21 när man gar ut?

Jag haller med dig, det vore mest logiskt, men det är inte alltid det mest logiska som är rätt. Bäst att fraga SAS.

En fraga till:
Jag antar att SAS utbildning är mer eftertraktad än t.ex Brommas eftersom det ger större chanser att fa jobb inom SAS. Finns det därför nagra skillnader i antagningen t.ex betyg, högre krav eller nagot??

De far ju ett bättre urval, dvs hardare konkurrens om de mest eftertraktade platserna och jag antar att de plockar ut de bästa.

Christer Lundholm

From: Ted Bengtsson
To: lundholm@skyways.se
Cc: porsche935@swipnet.se
Date: den 9 mars 1999 21:13
Subject: hej!!

>hej Christer
>Det är sa att jag snart tar studenten dvs jag är 18 ar. Givetvis är det
>pilot jag vill bli, jag
>menar vad annars =). Mitt problem är da vilken väg jag skall ta. Innan
>fundera jag pa att
>söka till flygvapnet, men efter att ha fatt insikt i det genom att vara med
>i flygvapenungdom
>sa förstar jag att det inte är det bästa. Det som det nu lutar at är att
>börja pa Sturup där
>det finns en trafikflygarutbildning, det skulle kosta 6-700000 en summa
>som bär respekt
>med sig, sa jag undrar om du vet nagra andra vägar som kan vara bättre,
>drömmen är att
>jobba pa SAS men da är det väl bäst att ga deras utbildning och där skall
>man visst vara
>minst 20ar för att fa börja och det känns lite tungt att vänta 2ar och sen
>kanske man inte
>ens klarar det. Sen undrar jag om det är en idé att ga och göra
>psykologtest nu?
>
> MVH Martin
>

Nja, undersök detta noga med SAS. Det gäller att komma in rätt fran början. Hasta inte iväg bara för att du är otalig nu. Det gäller ju din karriär och det gäller att vara smart före, inte efter.
Se till att göra lumpen, om du kan. Där gar ett ar till det. Hall dig underrättad genom efterforskningar och bida din tid, det är mitt rad. Satsa pa TFHS eller SAS egna skolor och vänta med psykologen.
Christer Lundholm

From: Micael Törnblom
To: lundholm@skyways.se
Date: den 15 mars 1999 09:39
Subject: frågor om pilotyrket


>Hej!
>
>Först så vill jag tacka för en bra hemsida, den var enkel att förstå och
>den var mycket intressant.
>Jag heter Micael Törnblom och är 18 år. Jag går ut gymnasiet i vår och
>har då avverkat den naturvetenskapliga linjen med teknisk inriktning.
>Jag vill bli pilot men har några frågor.
>
>Man kan ju antingen åka till USA och göra sin utbildning där.
>Men då undrar jag vad man ska få de 350 000 kronor ifrån som det kostar.
>Vem som helst kan väl inte gå in på banken och låna så mycket pengar?
>Om man vill göra utbildningen i sverige så kan man söka till Lungbyhed
>eller SAS flight academy. Men det kostar väl också
>350 000 kronor?
>
>Ps: Jag har också gjort en hemsida www.fly.to/onair där berättar jag om
>när jag var i USA och representerade det svenska flygvapnet genom IACE
>som anordnas av flygvapenungdomar varje år. Kan du lägga upp en länk
>till den sidan....och får jag kopiera vissa bilder och text från din
>sida? Ds:
Hej Micael
Mycket intressant sida om Flygvapenungdom. Den platsar bra som länk och jag lägger in den snarast.
Jo det här med pengar. Det är inte lätt, men det finns inga oöverstigliga hinder. I alla fall maste inställningen ligga pa det planet. Vissa skolor är studiemedelsberättigade. Det är dem man ska söka upp. Nu tror jag det är stopp för USA och studiebidrag, men det finns svenska skolor. Studielan är en närbesläktad väg, som jag inte är sa bevandrad i, men manga har lyckats finansiera utbildningen den vägen.
Själv gjorde jag sa att jag jobade parallellt med utbildningen som flyglärare. Dessförinnan hade jag flugit privat med privatcert c:a 900 timmar.
Läs mina FAQ-sidor om du inte gjort det. De innehaller lite tips och tankar kring detta med flygkarriären.
Ofta ser vägen bade krokig och kranglig ut innan man börjat färdas pa den, men om man tar kurva efter kurva, sa kanske man nar malet. Om man däremot tröttnar redan vid tanken pa hur krangligt det är, da kommer man garanterat inte fram. (Man later som en klok gammal gubbe, va?)
Lycka till
Christer Lundholm

From: gustav danielsson
To: lundholm@skyways.se
Date: den 16 mars 1999 23:04
Subject: Betyg


>Hej Christer!
>Jag läste en utav dina FAQ-sidor och såg att det var en del som undrade
>om betyg till Sandbackaskolan i Arvidsjaur och Hässlögymnasiet i
>Västerås.
>Jag har sökt till båda skolorna i höst. För att få mer info ringde jag
>Hässlögymnasiet och de gav mig siffran 16,2 i lägsta medelbetyg (alla VG
>och MVG i ca tre ämnen) från 1:a året på gymnasiet.
>Jag ringde Arvidsjaur nyligen och frågade om dom var klara med
>intagningen (de ville nämligen ha betygen från nian), de hänvisade mig
>till intagningskanslit i Västerås som har hand om detta. Jag ringde dit
>och de sa att jag hade kommit på 43 plats av 150 sökande med 255 poäng i
>slutbetyg (alla VG och fyra MVG).
>Det finns 50 platser på linjen men jag vet ej om jag kommer in. Jag kan
>ju kugga de psykiska testen och jag vet ej hur det blir med fördelningen
>mellan Naturare och Samhällare.
>
>Hoppas att detta var upplysande.


Det var det. Jag tackar sa mycket och önskar dig lycka till med psyktester och ev. andra snubbeltradar. Christer Lundholm
From: Joakim Nilsson
To: lundholm@skyways.se
Date: den 15 mars 1999 15:37
Subject: Lite kommentarer


>Hej där!
>
>Ibland när jag läser vissa svar pa fragesidorna sa blir jag lite
>konfunderad.
>Nagra exempel:
>
>o Varför en flygplansvinge är konvex, far bland annat svaret
>"...lyftkraften skapas inte direkt av konvexiteten." Det är ju
>precis därför vingen far en kraft riktad uppat. Luften har en längre väg
>att strömma över den konvexa ytan(ovansidan oftast) och därmed blir
>trycket större pa undersidan och pressar vingen uppat.
>
>o Ingangslönen i SAS för en styrman skulle tydligen vara ~20000
>kronor/manad. Deras ingangslön ligger mig veterligen pa knappt 30000
>kronor/manad, nagot lägre i SAS Commuter. Därefter cirka en tusing extra
>per manad för varje ar du varit anställd, plus cirka tiotusen extra vid
>befodring till befälhavare. Alltsa cirka 50000 i manaden för en
>nyutnämnd kapten med tio ar i bolaget. Sa sag iallafall lönelistan ut
>(ungefär) förra aret när jag senast sag den.
>
>o Ibland far man känslan att det skulle krävas 5,0/20,0 (gamla/nya
>betygssystemet) för att bli antagen till TFHS, det tror (vet nästan
>säkert) jag inte alls. Det som gäller här är att fa en mycket bra
>skattning av psykologen + na upp till godkända nivaer pa övriga tester
>som görs. Givetvis kan betygen spela en viss roll när tva personer
>konkurrerar om en plats och i övrigt har samma meriter/resultat. Men som
>sagt psykologbetyget är MYCKET avgörande för om man ska bli antagen
>eller ej. Själv tror jag inte personer med 5,0 har sa mycket fördel, pga
>att erfarenheten säger att dessa individer lätt tröttnar pa flygyrket
>och söker nya utmaningar i andra yrken.
>
>
>I övrigt tycker jag du har en intressant och behövlig sida för folk som
>är intresserade av flygbranchen. Ovanstaende kommentarer är endast ett
>resultat fran vad jag reflekterat pa när jag läst sidorna, och ska inte
>ses som gnäll utan bara positiv feedback. Givetvis är det bara mina egna
>funderingar men jag tror de är ganska korrekta.
>Fortsätt med det bra arbetet med sidorna, de behövs.
>
>MVH
>
>Joakim Nilsson
Tack för dina kommentarer. Det är bra med feedback.
Nu är inte jag aerodynamikens mästare, men lyftkraftens skapande har diskuterats sedan Lilijenthal och grabbarna kastade sig ut i lufthavet. Enligt vad jag erfarit är det framförallt vingens anfallsvinkel som skapar lyftkraft och endast en liten del skapas av den tryckskillnad som uppstar av olika konvexitet pa under- och översidor. Kolla en aerobatic-maskin typ Extra 300. De har en symmetrisk vinge och flyger lika bra upprätt som ryggläge. Den gamla skolans förklaring till varför flygplan flög, var just det där med olika tryck pa under och översidor, men den är nog numera reviderad enligt ovan.

Styrmanslöner pa SAS är du säkert bättre pa än jag, eftersom jag bygger pa hörsägen utan vidare underbyggnad.

Betygskrav pa TFHS är nagot som jag kanske fatt fel upplysning om. Är det som du säger, sa är det bättre än jag trodde, för jag har sett exempel pa f.d. elever som varit s.k. i topp betygsmässigt och efter utbildningens slut kastat den at sidan och utbildat sig till läkare eller civilingenjör i stället. Det skulle i sa fall vara ett utfall av att dessa individer som har toppbetyg, kan välja och vraka vad de vill satsa pa "och flygkaptener tjänar ju bra".


Ha de
Christer Lundholm

From: Haggroth
To: lundholm@skyways.se
Date: den 17 mars 1999 21:31
Subject: ang. synkrav m.m.


Hej Christer!
Angaende synkrav och ögonoperationer m.m: Jag har varit i kontakt med en flygläkare vid LFV som sa att SAS tillater ögonoperationer, men först efter att den opererade genomgatt ett speciellt "bländningstest" i Köpenhamn. Detta p.g.a. att operationen kan ge nedsatt syn vid speciella ljusförhallanden (t.ex. landning i skymning med motljus). Flera piloter har genomfört lyckade operationer och klarat testet. Men tyvärr finns det de som har förlorat certet ocksa. Läkaren tipsade däremot om att när JAR-FCL träder i kraft i juli sa gäller synkravet för A-cert (+-5.00 dioptrier) som D-certets krav för piloter med flygerfarenhet. Detta skulle innebära att jag klarar kravet och kan söka till flygskolorna efter att ha fatt "flygerfarenhet". Men vad menar reglerna med "flygerfarenhet" egentligen? Ett färdigt A-cert?? SAS ab-initio vill väl utbilda sina piloter fran "scratch". Hmm...Moment 22?

/Mvh.
Fredrik Häggroth

P.S. Underbar sida! D.S.




Hej Fredrik
Jag skulle tro att man med "flygerfarenhet" avser piloter som varit i yrket ett tag och sedan far försämrad syn. Ett tips kan vara att ga via USA där de lär ha lägre synkrav i vissa sammanhang, enligt en kollega till mig.
Christer Lundholm

From: Krister Lundberg (EKA)
To: 'lundholm@skyways.se'
Date: den 25 mars 1999 09:25
Subject: flygbogsering


>Hej,
>
>Var inne och tittade pa din mycket informationsrika hemsida nyss.
>Jag har sedan ett tag tillbaka funderat pa olika sätt att fa fart pa
>timutvecklingen,
>vilken med familj och fattiga föräldrar inte ökar i önskad takt ... Har
idag
>ett A-cert.
>
>Saledes funderade jag pa bogsering till sommaren - segelkärror alltsa.
>Fragan är vad som krävs för detta ?
>Jag har hört 150 timmar men sedan maste man väl "lära" sig bogsera ocksa
?!?
>Hur och var gör man det ?
>Är det en behörighet man bygger pa med eller ?
>
>Ser detta som ett led till flyglärarutbildning sa smaningom.
>
>Tacksam för tips,
>
>Krister Lundberg
>
> <<...>>
>
>krister.lundberg@mail.bip.net
Det är en fraga om att lära känna en segelflygklubb. Jag tror att de gärna tar nagon som har segelflugit själv, tyvärr, men jag vet ocksa att icke segelflygare utfört sadan bogsering.
Ett annat omrade är ju fallskärmshoppning, där det finns möjlighet att bygga tid. Här gäller att snacka in sig likasa.
Det finns ju ingen förmedling för sadana här jobb, men snacka med KSAK. De kanske kan ge dig tips.
Christer Lundholm

From: NT
To: Lundholm@Skyways.se
Date: den 19 mars 1999 12:14
Subject: USA/SWE


>Tjenare,
>
>Jag vill helst inte ha ut min adress på nätet så
>undvik det är du snäll.
>1.Det finns en skola som erbjuder det bästa från både USA och
>sverige, Bromma Flygskola samarbetar nu med Scandinavian Flight Academy
>i San Diego.
>
>2.Mailen till dig verkar främst komma ifrån Wannabies.
>Råd till Sökordning:
>1.Flygvapnet
>2.Hässlö=Gratis
>3.TFHS=Gratis
>4.SAS ab inito hälften betalt
>5.SAS college i Norge ifall du har råd.
>6.Bromma/Scandinavian Flight Academy
>A)Gällande ansökningar:
>Högskolestudier är attraktiva när man söker.
>"Lång"=Befäls-Vpl alt reservofficer är mkt fördelaktigt när man söker.
>B)Ifall man inte satsar 100% kan man lika bra låta bli för då
>slutar det inte lyckligt, det har man sett alltför många exempel på.

Tack för info, tar bort ditt namn om jag publicerar dina rader.
Christer Lundholm

Åter till Flygyrkessidan. Uppdaterad 1999-03-26 av Christer Lundholm