FAQ 5
Besökt gånger sedan 98-10-25.
På denna sida publiceras besvarade brev,
så att fler kan få del av erfarenheterna samt att samma frågor
inte upprepas så ofta.
From: Amanda Lindeman
To: lundholm@skyways.se
Date: den 3 oktober 1998 00:05
Subject: För kort?
> Hejsan!
>
>Hamnade av en slump på din sida och tänkte ta tillfället i akt och fråga en
>sak. Jag kollade upp antagningskraven för Ljungbyhed och insåg att jag inte
>har en chans att söka eftersom jag råkar vara 2cm för kort. Varför finns
den
>gränsen och är det något som gäller överhuvudtaget för att få
>trafikflygarcertifikat? Det kan ju vara bra att få reda på om jag helt
>enkelt måste se mig om efter andra framtidsplaner...
>
> Mvh Amanda
Hej Amanda
Jag vet inte hur hårda de är på den regeln och varför den finns. Någonstans
måste väl gränsen gå, men jag skulle nog stå på mig och hävda att de två cm
inte spelar så stor roll. För övrigt finns det många korta tjejer i yrket,
så ge inte upp.
Christer Lundholm
From:
To: lundholm@skyways.se
Date: den 3 oktober 1998 07:59
Subject:
Hej!
Om man har allergi, som te x en allergi mot polen, hindrar det mig ifrån
att bli trafikflygare?
Snälla! Hoppas du svarar NEEEEJ!
Är man fullt frisk om man är allergisk mot någonting?
MVH: x
Allergier går ju att åtgärda nu för tiden. Men frånsett det så är det
en del piloter som har besvär med sådant. Inte så att de blir helvissna,
men dock besvär, så det ska nog gå om du inte har andtäppa på våren. Rådfråga
en läkare och berätta dina farhågor, så kan han nog ge rätt besked.
Christer Lundholm
From: milad yazdi
To: lundholm@skyways.se
Date: den 3 oktober 1998 12:23
Subject: question
>Hej Krister!
>I tre år har jag allvarligt funderat på att påbörja en flygutbildning
>och det har pendlat mellan USA och Sverige. Jag har bestämt mig för USA.
>Jag har tänkt att stanna där efter min utbildning och bli kvar där.
>Eftersom min morbror bor i USA så ska det inte vara några problem för
>mig att stanna, det säger i alla fall han. Jag har gjort upp en budget
>som inkluderar en grundutbildning samt 500 h tvåmotor. Alltså sammanlagt
>ca 750 h. Det kommer att kosta ca 45000 dollar. Hur stora chanser har
>jag att få jobb med 750 h varav 500 h tvåmotorigt? Jag undrar även om du
>vet någonting om de stora flygbolagen i asien, är det lättare att få
>anställning där eftersom det inte finns lika många kvalificerade
>piloter? Vet du om man har nytta av en flygledarutbildning om man senare
>ska gå en flygutbildning? Man talar så mycket om att det är svårt att få
>jobb som pilot, men det finns ju 100000-tals piloter som har
>kvalificerade jobb och jag kan ju inte vara sämre än dem, eller?
>Tack för din uppmärksamhet!
Du har rätt inställning. Man är inte sämre förrän det är bevisat.
Jo det här med USA kontra Sverige. Vi ska ju bli ett JAR-land och då ska man
ha JAR-biljett. I USA får man inte JAR-biljett utan FAR-biljett och det
köper inte JAR-länderna. Hur det här ska bli i framtiden står skrivet i
stjärnorna, men just nu är det som olja och vatten, det låter sig inte
förenas. Satsar du på USA så måste du läsa om allt när du kommer tillbaka,
men du kan ju ha skaffat bra med timmar och de räknas även här.
(biljett=cert)(JAR=Joint Aviation Rules)
Christer Lundholm
From: erik.magnusson@online.hallandsposten.se
To: lundholm@skyways.se
Date: den 5 oktober 1998 11:05
Subject: Segelflyg ?
>Hej,
>Mycket bra sida.
>Tänkte bara fråga om man har någon nytta av segelflygsutbildningen senare
om
>man ska bli trafikflygare (förutom erfarenheten)
>P.S Har du numret till Bromma flygskola D.S
>Tack på förhand
>/Erik i Halmstad
Troligtvis inte, om du inte stöter på en likasinnad som är flygchef eller
flygbolagsägare :-).
Nej har inte numret. Står i flygtidningar mm.
Christer Lundholm
From: marcus stendahl
To: Christer Lundholm
Date: den 8 oktober 1998 12:38
Subject: Re: Hej
>Hej....
>
>Jag har en kompis som har ett väldigt litet hörsel fel.....
>
>Vid hörseltest hör han inte den absolut lägsta tonen, det handlar om en
väldigt
>låg frekvens....
>
>Enligt honom är det inget allvarligt.... men är det kanske så att han blir
>underkänd på läkartester i sådant fall att han skulle vilja bli pilot?
>
>/Marcus
Ja det finns viss risk. Innan han lägger för mycket pengar på utbildning bör
han få ett utlåtande från en flygläkare.
Christer Lundholm
From: Lotta Steensrum
To: lundholm@skyways.se
Date: den 9 oktober 1998 17:57
Subject: Kontakter
Hejsan!
Jag har varit inne på din hemsida med jämna mellanrum för att hålla koll
på vad som händer. Det är alltid lika kul att sitta och läsa alla mail du
får, alla intressanta frågor och intressantare svar. Anledningen till att
jag mailar dig är att jag gärna skulle vilja ha kontakt med tjejer som
funderar på eller håller på att utbilda sig till trafikflygare. Själv är
jag mitt uppe i min utbildning, kommer snart att vara färdig med mitt
a-cert och ska om några veckor påbörja IFR-teorikurs. Så finns det några
tjejer som är intresserade av att prata utbildning, peppa eller vad nu
som behövs så är de välkomna att maila till mig!! Min adress är
ksteensrum@mail.bip.net
Ha det bra.
Lotta
Hej Lotta
Eftersom tjejer alltid har funnits bland mina toppintressen kan jag inte
neka dig och dina systrar en egen avdelning på min hemsida. Försöker hinna
med att lägga in den i morgon lördag. Har du förslag på en logga eller bild,
så är den välkommen åxå.
Christer Lundholm
From: Neda Moavi
To: Christer Lundholm
Date: den 10 oktober 1998 15:32
Subject: Re: Tjejer och den stora drömmen "Att flyga"
Hej Christer,
Tack för ditt svar, jag beklagar att du hade problem att svara mig , men
nu har jag ändrat på inställningarna, hoppas att det går bättre nu.
Angående testerna, så har jag inte fått ett riktigt besked om när jag
skall göra dem. Men enligt brevet som jag fick ifrån TFHS , kommer det att
dröja ett bra tag innan jag får göra testerna, eftersom TFHS kommer inte
att kunna starta någon utbildning under året 1999, tack vare statens
finansiella planer(nedskärningar o.s.v.)
Men tidigast blir det höst 1999. Men jag lovar att återkomma med
resultatet så fort jag blir klar med dem.
Tack för din tid,
N.M.
OK. Då provar vi automatiken.
Jag hörde ett rykte att SAS skulle sponsra en kurs på TFHS ganska snart.
Prata med SAS, så kanske du får upp ett spår. Eller fråga rakt på sak hos
TFHS. Det var en f.d. lärare på TFHS som sa det, som nu jobbar på SAS.
Sen skall SAS köra utbildning i Spanien, utanför Madrid, enligt samma källa.
Lycka till
Christer Lundholm
Tack för ditt snabba svar och din tips.Det stämmer nog bra men antagningen
sker på SAS villkor tror jag.Jag skall prova och höra med både
SAS och TFHS om detta ändå. Förresten vet du vad den f.d. läraren heter i
efternamn?
Bara nyfiken. För att för drygt två år sedan fick jag göra ett besök på
TFHS och träffa lärarna där, inte alla men några av de och även skolans
rektor.
Tack på för hand,
N.M.
From: anna renman
To: lundholm@skyways.se
Date: den 11 oktober 1998 17:11
Subject: flygstipendie?
>Hej!
>Jag är en tjej på 20 år som tänker utbilda mig till pilot. Jag undrar om
>det finns några stipendier att söka för att finansiera utbildningen. Jag
>tänker utbilda mig i Sverige eller norden och bor i Göteborgsområdet.
>mvh/ Anna Renman
Tyvärr vet jag inga sådana, men är det någon som vet så borde det vara KSAK.
Ring dem och fråga, det är deras jobb att stå till tjänst med sådant. Hör
gärna av dig sedan till mig, så kanske jag kan ta in det på min sida.
Christer Lundholm
From: PONTUS RENDAHL
To: lundholm@skyways.se
Date: den 12 oktober 1998 18:01
Subject: tillägg...
>...till uppgiften angående Sas+TFHS+Madrid= sant är att till skillnad
>ifrån tfhs så måste man på sas vara fyllda 21. prata flytande engelska
>(i både tal och skrift!!) och till likhet med tfhs även ha läst fysik
>a+b kurs (vilket bara de som har läst det naturvetenskapliga
>programmet har gjort).
>Uppfylls inte dessa krav så returneras ansökan.
>
>Bara till din information
>
>Högaktningsfullt
>
>Pontus Rendahl
Tack för synpunkten.
Christer Lundholm
From: milad yazdi
To: lundholm@skyways.se
Date: den 12 oktober 1998 18:43
>hej Christer!
>
>Otroligt bra sida, tack ska du ha.
>1.Jag undrar om man har nytta av en flygledarutbildning om man sedan ska
>gå en flygutbildning.
>2.Jag undrar även om det är så att man måste inneha jettid för att få
>anställning hos ett flygbolag som flyger jet.
>3.Hur stora är mina chanser att få jobb med sammanlagt 750 h varav 500 h
>multi.
1.Det är möjligt att vissa arbetsgivare kan se det som en möjlighet.
Gallringen är mycket tuff i den utbildningsvägen och de som kommer igenom är
garanterat felfria människor - ja nästan i alla fall.
2.Man måste inte ha jettid, men det underlättar.
3.Goda. 500 tim multi smäller högt.
Christer Lundholm
From: Lena I. Bergvall
To: lundholm@skyways.se
Date: den 15 oktober 1998 14:14
Subject: Massor av frågor
>Hej.
>Jag är studie- och yrkesvägledare på Malmö latinskola och har en elev som
>gärna vill ha kontakt med dig. Hon har inte tillgång till att maila så jag
>hjälper henne med det. Här kommer hennes brev.
>
Hej
>
>Jag fick tag på dina sidor på internet genom min syo-konsulent på skolan.
>Jag heter Maria Edwards och är 17 år (snart 18 år) och mitt mål är att bli
>trafikpilot. Jag har varit i kontakt med Bromma flygskola, SAS Flight
>Academy och arbetsförmedlingen utland i Malmö m.m. Alla har varit mycket
>vänliga och hjälpt mig att ge svar på mina frågor, men vad jag behöver är
>någon som verkligen kan ge mig råd om hur jag skall gå tillväga.
>Jag har tänkt att söka in til TFHS efter studenten men det är väldigt
>svårt att komma in. Jag går på samhällsvetenskapliga programmet och läser
>naturkunskap där, men är det tillräckligt?
>Måste jag komplettera med något?
>Jag hade tänkt försöka att komma in på SAS Flight Academy om jag inte
>kommer in på TFHS.
>Är det sant som vissa säger att gallringen på skolan är väldigr stor och
>att många som kommer in inte avslutar utbildningen eller får jobb på SAS.
>Om man ska gå på en privat skola, vilka rekomenderar du?
>I stort, hur ska jag bäst komma in på en bra utbildning och bli en riktigt
>duktig pilot?
>Jag skulle uppskatta om du kunde hjälpa mig.
>Tack på förhand.
>Hälsningar Maria.
>Maria Edwards
>Thujagatan 19
>230 44 Bunkeflostrand.
>
Hej Maria
Jag är ingen proffsvägledare i yrkesfrågor utan bara en vanlig pilot, så jag
har inte så froffsiga råd, men jag sympatiserar med ditt yrkesmål.
Jag brukar avhålla mig från att rekomendera den ena eller andra skolan, men
om du siktar på skolor med CSN-stödd utbildning så kan man säga att de har
en sorts auktorisation. Dvs att de är seriösa och godkända i sådana
sammanhang.
Jag antar att du har nått över den ålder där intagning på Hässlö gymnasium
är aktuell. De har annars en bra och gratis utbildning. Om du har möjlighet
att läsa mina sidor noggrant, så hittar du nog svaret på de flesta av dina
frågor. Bl.a. på TFHS hemsida hittar du deras krav för intagning. SAS Flight
Academy har också en länk från min flygyrkessida. När du har ytterligare
frågor efter att ha studerat detta är du välkommen åter.
Christer Lundholm
From: Kristian Langdell
To: lundholm@skyways.se
Date: den 16 oktober 1998 03:48
Subject: USA eller Sverige?
>Hej Christer!
>
>Jag skrev till dig för länge sedan och nu har jag varit i Florida och
>besökt några skolor där. Jag vill helst börja där egentligen, men är
>osäker pga vad som händer på fronten här hemma. Hur ser det ut om man
>skulle läsa "over there" och sedan vilja jobba i Sverige? Man lär väl
>bli borta i minst två år om man åker och när man kommer hem då har ju de
>nya reglerna trätt i full kraft.......... eller ska man "chansa" ändå?
>
>En av skolorna jag besökte var Pheonix East Aviation, Daytona Beach FL.
>Det var ett mycket givande besök. Jag fick en guidad tur, prata med
>elever från flera olika länder. Jag pratade även en del med en svensk
>intruktör där. De försöker oftast para ihop svenska instruktörer med
>elever från Sverige för att underlätta undervisningen fick jag veta.
>Slutligen åkte vi på en "intro-flight", allt helt gratis (de vill väl ha
>dit en till varje pris?! =))
>
>Vi skrivs....
>/Kristian
Jo du har alldeles rätt att då gäller de nya reglerna när du kommer hem. Om
inte reglerna har ändrats då, så är det bara att läsa om. Hinner du påbörja
konverteringen före 1 juli 1999, så kan du fortsätta till 2002, men då måste
det registreras hos luftis.
Det kan ju tänkas att JAA och FAA snackar sig samman (mycket troligt) men
vem vet?
Christer Lundholm
From: Tore Lind
To: lundholm@skyways.se
Date: den 16 oktober 1998 19:47
>Goddag Lundholm
>
>Tore är mitt namn och jag har en fråga eller två.
>Det mesta som jag inte visste om mitt blivande yrke, vet jag nu efter
>att som en tillfällighet stött på dina "typ vackra" sidor.
>En sak har jag dock missat. Alla som frågor om "lämplig ålder" verkar va
>ungefär 32 och frågar följdaktligen om de är för gamla.
>Min fråga är ganska mycket motsatsen: alltså jag är 16 nu, förmodligen
>kommer (åtminstonne in my dreams) jag in på Hässlö Gymnasium och borde
>alltså vara färdig att börja söka jobb ett halvår eller fem efter 20 års
>dagen.
>Alltså kan man vara för ung eller är detta enbart en fördel.
>
>nästa och sista fråga: Har du någon aning om var man hittar vettig
>psykolog litteratur om rumsuppfattning och sånt kul.
>Biblioteket här i sveriges baksida Wäxiö var ingen höjdare.
>
>Tacksam för ett svar eller nåt.
> Tore Lind
>
>Adressen till min elektriska brevlåda är: tore525@hotmail.com
Hej Tore
Ja, en bra fråga.
Om jag inte minns fel måste man vara 21 för att vara befälhavare linjefart.
Men det kan ha blivit ändrat. Annars är det kanske lumpen som man inte
hunnit med, som åxå kan vara en nackdel. Men annars är det nog mest
fördelar. Du har ju det berömda glappet - för lite flygtid - men det drabbar
ju alla, även äldre elever.
Det måste vara drömläge för en bra karriär.
Psykologlitteratur. Har ingen aning. Börja med att forska på nätet.
Du kan få adressen till Pontus Rendahl, som har skrivit om psykologer på min
sida. Hans morsa är pilotplågare (psykolog) :-)
vfin.pontusr@memo.volvo.se
Christer Lundholm
From: marcus stendahl
To: lundholm@skyways.se
Date: den 17 oktober 1998 23:49
Subject: Hej
>Hej..
>
>Jag har en liten fråga. Lönar det sig att gå en ab-initio utbildning
>istället för modulutbildning om man nu vill börja utbilda sig i början
>av årsskiftet. Jag är nämligen anmäld till Bromma ab-initio men snackade
>lite med en kille som istället valde att gå modulutbildning lite här och
>var. Han började med a-certet innan sommaren 98 och tentade av lite
>teori på flyteoriskolan tror jag det var. Nu läser B+I tvåmotor i
>Ljungbyhed genom nån flygklubb med TFHS lärare. Och enligt hans
>beräkningar får han hela sin utbildning för ca 150 000. Och det med ca
>230 h flygtid. Detta verkar ju otroligt bra. Men denna väg kanske inte
>är att föredra i och med JAR-FLC. Är det kanske ändå bäst för mig att
>börja en ab-initio? Modulutbildningen kanske blir otroligt dyr? Eller?
>
>/Marcus
Jag tror att ab-initio är att föredra. Det gäller att komma ut på marknaden
inom en snar framtid, medans konjunkturen är uppåt. Snart vänder det neråt
igen och då dröjer det innan nya möjligheter gives.
Christer Lundholm
From: Falck, Tobias
To: 'lundholm@skyways.se'
Date: den 19 oktober 1998 17:10
Subject: Trafikflygare - jobb
>Hejsan Christer, tobias 23 här.
>Allt verkar vara klappat och klart för utbildning till trafikflygare.
>(otroligt kul) men....
>Efter en del funderande bestämde jag mig för Lidair, Bromma.(har inte
>gjort testerna till tfhs ännu) Men den stora frågan är hur klappat och
>klart det är med jobb efter utbildningen. Att det är svårt har man ju
>förstått och man kommer självklart göra allt som står i ens makt för att
>"fixa" det där första jobbet. Men hur går det hela till. Ska man helt
>enkelt ringa till bolag världen runt eller vad? kontakter har säkert
>stor betydelse även här precis som i övriga arbetslivet men hur gjorde
>du tex eller personen som sitter till höger om dej. Föredra tror jag är
>att man är ute i god tid och försöker vara ett steg före alla andra.
> Min tanke efter utbildingen är att jobba utomlands i usa eller
>europa(där man får jobb) i kanske 2 år för att sedan återkomma till
>sverige och ta/få en vettig anställning på något större bolag. Är detta
>orimligt? Man har ju sökt jobb förut men dessa har ju synts i
>sydsvenskan, där finns sällan flygjobb.
>Jag skulle vara mycket tacksam om du kunde ge tips och råd om hur man
>går tillväga efter utbildningen.
>
>tack på förhand
>tobbe
Hej Tobbe
Det här är ett ständigt återkommande problem. Jag har skrivit om det i många
av mina brevsvar (Faq1 -4). Kolla in dessa och återkom om du har ytterligare
frågor.
Det gäller att inte ge upp.
Christer Lundholm
From: kk kk
To: lundholm@skyways.se
Date: den 18 oktober 1998 21:19
Subject: Flygsjuka piloter?
>
>Hej Kapten!
>
>Tack för en mycket informativ hemsida om flygyrket! Jag har läst igenom
>alla Dina FAQ:s och det har dykt upp några frågor för mig.
>
>1. Hur pass bra kunskaper i engelska språket bör man ha för att kunna
>tillgodogöra sig en trafikflygarutbildning på exempelvis Bromma?
>Gymnasienivå med godkänt resultat säger de. Jag har läst A kursen på
>gymnasiet och det gick inte så bra men jag blev godkänd... Jag förstod
>ju knappt någonting av varken texterna eller glosorna... Det skulle inte
>gå igenom på teorin i Bromma eller? Hålls några föreläsningar på svenska
>alls? Jag är medveten om att engelska är det internationella flygspråket
>men trots allt är ju skolan i Sverige på svensk mark och med (de
>flesta?) svenskar som instruktörer/lärare.
Inte behöver man vara stjärna på engelska, bara man förstår text skriven på
engelska. mycket litteratur är på engelska och nya JAR är helt på engelska.
>
>2. Jag och familjen reser rätt så mycket kan man säga, ofta långa resor
>och alltid med flyg. Flygtid för långresor och byte av plan ligger på
>cirka 14 - 15 timmar. Så långt kan jag flyga utan att något händer mig
>men nästan varje gång (gäller bara resan dit) cirka 1 timme innan den
>stora landningen börjar jag bli yr och må illa. Jag blir tvungen att ta
>en åksjuka tablett och efter en stund blir jag genast bättre. Vet Du
>varför det blir så för mig? Flygsjuka? Men varför på slutet efter 12 -
>13 timmar i så fall? Och framför allt kommer denna egendomliga
>
>3. Något som många också har problem med (tror jag) är locken och den
>tryckande värk man känner i öronen också strax innan landning. Jag själv
>har stora problem med just det. Mina öron nästan blir döva och jag hör
>knappt någonting av vad som sägs. Det gör också fruktansvärt ont. Även
>här undrar jag om det på något sätt påverkar yrket som pilot. Känner
>piloterna så också? Eller är de mera vana? Vad gör de när de har ont och
>är nästan döv och samtidigt ska landa en stor 767 eller 747?
>
>Tacksam för Dina råd och synpunkter om dessa punkter.
>
>PS. Det som mest förvånar mig är att jag som van resenär ständigt har
>kvar dessa problem. De tycks ej försvinna? Det kanske har med kroppen
>att göra? Den är som den är? I övrigt är jag, vad jag vet fullt frisk.
>Inga hälsoproblem alls. Ds.
>
>
>MVH
>"Flygsjuk?"
Fråga 2 och 3 hänger troligtvis på samma sak. Du har något problem med
utjämningen av bihålorna. Det yttrar sig på detta sätt hos alla människor
när de är förkylda och bihålorna är täppta. Ta kontakt med en läkare och
förklara dina symptom. Det finns kanske någon medicinsk eller kirurgisk
lösning på detta.
Du kan i alla fall inte ha en sådan åkomma om du ska flyga yrkesmässigt
eller ens som privatflygare.
Christer Lundholm
From: Johannes Gustafsson
To: lundholm@skyways.se
Date: den 19 oktober 1998 21:50
Subject: Synfel
>Hej, jag är en kille som går i nian och har varit flygintreserad hela mitt
>liv.
>Tyvärr har jag glasögon, så det försvårar det hela. Jag har hört att man
>inte kan bli stridspilot om man har glasögon, så det är uteslutet.
>Trafikflygare får väl ha +/- 3.0 dipoter med glaskorrigering, och jag har
>1.5 så jag undrar vad som händer om min syn försämras.
>Vad händer om jag varit pilot på t.ex. SAS i 10 år, och synen försämras
>till mer än 3.0? Får jag då flygförbud? Och om synen försämras redan innan
>dess? Om jag skulle komma in på Hässlö t.ex. och synfelet har stigit till
>mer än 3 redan då? Är jag körd som trafikflygare då?
>
>Helikopterpilot då? Gäller samma regler där (militärt/civilt)?
>Är det svårt att bli anställd som helikopterpilot? Är lönen mycket sämre?
>Är det svårt att få utbildning?
Jo, man sätter ju en gräns, men är man inne i yrket så kan man få dispens
och jobba vidare. Vet inte var den verkliga gränsen går. Om den försämras
under utbildningen är det nog kört.
Samma för helikopterpiloter.
Lönen ungefär samma.
Lätt att få utbildning om man betalar själv.
Christer Lundholm
From: Timothy Nyberg
To: lundholm@skyways.se
Date: den 20 oktober 1998 14:52
Subject: Fråga
>Hej, jag skulle vilja ställa en fråga om min syn om det går bra.
>Jag har ett brytningsfel på ögonen och ser 0,7 men min syn bättrar sig
>hella tiden förra året såg jag 0,6 i alla fall är det kört för mig att
>bli pilot? Tack på förhand TIM
> boris_t@hotmail.com
>PS. Jag gillade din hemsida väldigt mycket DS.
Det framgår inte om det är korrigerat 0.7 eller utan korrigering. Kan du
korrigera till 1.0 så är det godkänt annars är det nog svårt. Men fråga en
ögonläkare. Det är det bästa.
Christer Lundholm
From: Gordon Consulting AB
To: lundholm@skyways.se
Date: den 27 oktober 1998 08:54
Subject: Psykologiska lämplighetsprövningar
Efter att ha tagit del av en del av frågor och svar på FAQ-sidorna gällande
psykologiska lämplighetsprövningar av pilotkandidater vill jag kraftfullt
understryka att sådana inte får göras på något lättvindigt sätt.
Flygpsykologi är ett av den vetenskapligt grundade psykologins
tillämpningsområden, och de som arbetar inom området måste definitivt
följa de principer och regler som gäller för professionell standard.
Mitt råd till dem som funderar på att genomgå sådana prövningar är att
enbart vända sig till dem som har stor erfarenhet inom området och som
flygbolag och flygskolor rekommenderar. Om man känner sig missnöjd med
den behandling man fått (inte i första hand resultatet!) bör man vända
sig till Svensk Flygpsykologisk Förening med adress SIAP, Odengatan 90,
113 22 Stockholm. Föreningen försöker bland annat hålla ett vakande öga
på sina medlemmar vad gäller etik och professionalism i arbetet.
Vänligen
Hans Gordon, aukt flygpsykolog, ordförande för Svensk Flygpsykologisk Förening
Utan kommentar.
From: smurfelina smurfsson
To: lundholm@skyways.se
Date: den 27 oktober 1998 15:14
> Hejsan!
>Mitt namn är Yvonne Valencia och går i Märstagymnasiet, sista året. Har
>fått i uppgift att skriva om mitt drömyrke, som är pilot. Jag har
>skrivit några frågor som jag skulle vilja ha svar på.
>
>1. Vad fick dig att välja just detta yrket?
Började sjöflyga 1970 därför att det verkade så trevligt. Tog privatcert på
sjöflygplan.
Det finns ingen sådan skola nu vad jag vet.
>2. Vart tog du din utbildning?
A-cert. Se ovan. Övriga cert tog jag på dåvarande Aeroskolan på Bromma. Jag
jobbade samtidigt som lärare på skolan, både teori och praktik.
>3. Hur bedömer du utbildningen?
Kul och lätt om man är superintresserad.
>4. Ditt första gång uppe i luften, hur kändes det,hur mådde du efter?
Omtumlande och fantastiskt roligt. Höjer självkänslan enormt. Titta ner på
ALLA.
>5. Hur fick du det här jobbet?
Kontakter som skapades på Bromma.
>6. Hur ser en vanlig dag ut?
Se länken:
http://www.abc.se/~m9963/flygtur.html
>7. Vad betyder ditt flygande för dig?
Ett tillfredställande jobb och fantastiska fritidsintressen - flygtävling
och naturupplevelse.
>8. Fördelen med jobbet?
Hyfsad lön och jag får göra det jag tycker är roligast. Man lever bara en
gång.
>9. Nackdelen med jobbet.
Svårt att planera sin fritid och kurser eftertsom man jobbar så oregelbundet
>10. Hur förbreder du dig inför en flygning?
Samma länk:
http://www.abc.se/~m9963/flygtur.html
>11. Vad innebär ditt arbete för dig?
Social trygghet och god tillfredställelse med jobbet.
>12. Får man fråga ur mycket lönen är?
Min ligger runt 500´ per år.
>13. Vad tror du att du kommer att göra om 10 år?
Pensionsåldern är 60, så då flyttar jag till Samoa eller Tonga. :-)
>14. Din viktigaste flygning?
Privatflygning till Kanarieöarna.
>15. Varför just den?
En upplevelse som inte ruttnar.
>16. Vad skulle du ge för råd till mig?
Gör allt i din makt för att börja, naturligtvis.
>17. Hur är arbetsmiljön? (både den fysiksa och den psykiska)
Stressig, men inte fysiskt ansträngande.
>18. Hur pass stort inflytande har man över sitt eget arbete?
Beror på hur mycket man vill ta på sig förutom själva flygningen.
I flygningen påverkar du varje flygning enväldigt. Kapten är högsta rang i
flygplanet, men du kan inte välja destination.
>19. Vilka arbetstider har du?
Jobbar 5 dar iveckan cirka 8 timmar.
>20. Hur lång semester har du?
Sex veckor.
>21. Finns det några övriga förmåner?
Fri uniform.
>22. Vilket fack tillhör man som pilot?
Svensk Pilotförening.
>23. Vad tycker du är viktigt för att bli pilot? Någon särskild
>egenskap?
Stresstålig och ödmjuk. Bjussa på sig själv.
>24. Hur många år tar utbildningen till pilot?
2-3 år.
>25. Ungefär hur mycket går den på?
Beror på vilken väg man går, men mellan 2-500.000 kr.
>
Lycka till
Christer Lundholm
From: Greppi, Marco
To: 'lundholm@skyways.se'
Date: den 12 november 1998 15:12
Subject: FLYG
>Hej !
>En mkt bra sida för flygintre.
>Jag är 25 år och mkt intre av flyg.
>saken är att jag har varit hos interpersona och gjort en rådgivning
>vilket inte gick så bra, men saken är att simultan testet gick bra + det
>spatsiala..
>det som inte gick bra var synonymer som att ryttare häst som kan ses som
>förare bil.. det tyckte att jag skulle kunna jobba för mindre taxibolag
>men skulle inte vara intressant för större flygbolag som SAS, Mamlö Avi,
>Brathe... men saken är så att jag ska ta ett A cert på Airways flygutb i
>Januari..Jag pratade med en flyglärare som tyckte att jag skulle först
>ta ett A-cert för att sedan se om man skulle satsa på en trafikutb.Han
>menade att man skulle lyssna på vad de sa men inte ta allt så negativt
>utan att, även flyglärarna kan se om man har det som krävs för att kunna
>bli en bra trafikflygare..(Interpersona sa att man kunde göra om
>testerna efter ett år)
>Saken är att när jag gjorde testerna så var där en stridspilot från F-16
>som skulle pröva för SAS, och sedan var det en kille som bott i USA i 10
>år och jobbar som trafikflygare på Continential Airlines( inrikes flyg i
>USA )han skulle också testas för SAS..Han sa att om det inte skulle gå
>bra så tänker han stanna i USA och jobba kvar som pilot.( Han gick på
>NAIA )..
>Nu är allt klart för en utb och hoppas att det går bra för en i
>framtiden...men det kostar en del, skulle det gå bra med A-certet så är
>det USA som gäller ett par år i framtiden när det gäller fler cert..pga
>mest kostnaden coh flygväder.. jag vet att det är himla tjafs med
>konverteringar när det gäller teorin....
>
>Frågan är ska man ge upp sina drömmar för att det inte gick så bra med
>psykolog testet ?????
Har man satt upp ett mål, så gäller det att jobba mot det, trots att folk
säger att det inte går. Det mesta går om man ger sig f-n på det. Tänk bara
på att den amerikanska vägen blir osäker efter juli 99 (läs mina FAQ).
Christer Lundholm
From: andreas lundehn
To: lundholm@skyways.se
Date: den 18 november 1998 03:37
Subject: Till Christer Lundholm
>Hej
>
>Jag heter Andreas Lundéhn och lyckades finna Täby Sjöflygklubb's hemsida
>på Internet. Jag tycker att sjöflyg är mycket lockande och vill gärna få
>möjlighet att utöva detta framöver.
>
>Just nu befinner jag mig i USA där jag har tagit mina FAA certifikat för
>"Commercial / Instrument Single and Multi engine land" och har för
>avsikt att resa till Sverige i Januari och konvertera mina certifikat.
>
>Hur går det till i Sverige för att få behörighet att flyga sjöflyg?
>Antal utbildnings timmar, teori prov, uppflygning för luftis? Vad blir
>kostnaden för detta?
>
>Jag har möjlighet att ta min "seaplane rating" här i USA innan jag åker
>hem. Är den giltig i Sverige också, eller måste jag / kan jag konvertera
>den såsom mina andra certifikat?
>
>Tackar på förhand för din tid och ser fram emot att få höra ifrån dig.
>
>Med vänliga hälsningar
>Andreas Lundéhn
>
>andreas_lundehn@hotmail.com
Det blir nog billigare att ta detta i USA. Dock har vi nog lite seriösare
utbildning i Sverige, om jag får vara förmäten. Vår utbildning brukar bli
c:a 8-10 timmar medan USA sällan går över 5 tim.
Du får konvertera i Sverige genom att gå ett teoripaket hos en skola här och
få ett intyg på detta. Hur det blir efter juli 99 vet jag inte än.
From: Anna Frimodig
To: lundholm@skyways.se
Date: den 20 november 1998 16:04
Subject: Hur gör man sen då?
>Hej Christer
>
>Jag har läst FAQ:erna, men inte riktigt hittat någon som stämmer överens
>med mina egna funderingar och förutsättningar, så här kommer de (tyvärr
>tarvar det en liten uppsats, men jag hoppas du orkar läsa):
>
>Mycket tidigt i livet (var väl sådär tio-elva år) hade jag en fast
>övertygelse om att jag skulle bli Sveriges första kvinnliga pilot. Av
>olika skäl (främst tror jag att mina föräldrar helt enkelt inte hade
>råd att hjälpa mig, annars hade de säkert gjort det, för de är bussiga)
>blev det nu inte så, och drömmen föll i dvala.
>
>Efter en massa olika jobb, och sökande, trodde jag att jag 1994 hade
>hittat rätt i livet när jag började utbilda mig på en universitetslinje.
>Jag är nu klar och har ett trevligt och hyfsat betalt jobb. Så, i somras
>fick jag flyga med en kompis som har A-cert. Jag var i himlen. Det fanns
>ingen som helst likhet med passagerarsätena i en stor trafikmaskin, nu
>låg ju världen bara där och väntade! Jag fick till och med prova att
>styra planet! Drömmen vaknade med ett ryck. Var det inte _detta_ jag
>velat hela livet???!!!
>
>Nu är jag i full gång med mitt A-cert och det är fortfarande lika roligt
>varje gång jag kommer upp i det blå! Men... jag är 37 år - och tjej. Jag
>är frisk, inga problem hos privatcertläkaren, ser bra utan glasögon, hör
>bra, springer regelbundet, så jag känner mig inte direkt gammal, men det
>är ju inte jag som avgör sånt.
>
>Kan du tala om ifall det är någon idé att tänka sig att bli något annat
>än en glad amatör? I så fall, här kommer följdfrågorna: Jag har ju ett
>jobb som gör det möjligt att lägga ner mellan 2-3000 (och med en
>förhoppning om löneförhöjning i januari kanske 4000) i månaden på
>flygandet, men inget sparat kapital (har hunnit köpa ett litet hus också
>- och kan inte tänka mig att byta till lägenhet igen!). Jag vill bo kvar
>i Stockholm (bor nära Bromma idag) och behålla mitt jobb under tiden
>(men skulle det bli möjligt att få jobba på något sätt med flyg, som
>taxi, foto eller liknande när A-certet är klart är jag beredda att
>försöka gå ner på deltid för att få timmar). Jag kan inte ta mer
>studielån, eftersom jag redan har universitetsstudier bakom mig. Vad gör
>jag då bäst när a-certet är klart om jag vill gå vidare, mörker och I
>antar jag, men sen då? Många som skriver frågor har redan klart för sig
>vad olika beteckningar på cert och utbildningar står för, men skriv
>gärna ut dem, för jag har inte hunnit sätta mig in i dessa termer (vad
>är till exempel JAR-FCL som figurerar som något spöke på FAQ:erna när
>det gäller priser?).
>
>Jag skulle bli väldigt glad om du har orkat läsa ända hit och ännu
>gladare om du har tid att svara utförligt!
>
>Eftersom jag inte vill tala om för någon, allra minst min arbetsgivare
>(åtminstonde inte än), att jag har fått ett annat mål i livet, vill jag
>inte figurera med mitt hela namn (det är ju inte så vanligt) om du
>lägger ut detta på en FAQ-sida, men tar du bort efternamnet,
>e-postadressen och de här raderna är det helt ok för mig. Det är kanske
>fler som skulle ha glädje av ett svar.
>
>Med vänlig hälsning
>/Anna
>
Hej Anna
Jo så där kan det ju bli i livet, att man plötsligt inser vad man är skapt
till.
Jag startade min flygproffskarriär när jag var 38, men då hade jag skrapat
ihop 900 privattimmar och det har ju varit till stor hjälp, men jag skulle
väl inte ge upp om jag var du.
Kruxet är ju detta med JAR-FCL, som kommer att innebära att det blir både
dyrt och krångligt att gå den civila steg för steg vägen. Så krångligt, så
att det troligtvis blir mycket få, om ens någon, skola som kommer att
tillhandahålla denna väg som dessutom blir ännu dyrare än an initio (hela
vägen på en gång). Man måste nämligen läsa om samma sak flera gånger, med
följande merkostnad.
Nu är det troligen så att JAR håller på att måla in branschen i ett hörn,
innebärande en skriande pilotbrist, vilket kommer att innebära att något
måste göras. Vad, jo antagligen måste man lätta på en flik någonstans och
släppa in piloter på ett lättare och/eller billigare sätt genom att ändra på
några regler. Det här med JAR är ju bara en skrivbordsprodukt sammansatt av
kompromisser och är ju inte testat i verkliga livet. Du ska få se att det
blir rörigt ett tag. Det är det jag menar med att inte ge upp för tidigt,
utan ta du ett A-cert (PPL) och avvakta utvecklingen. Ta gärna instrument
också (det blir lättare att hålla framöver), håll ögon och öron öppna och
slå till när det blir en lucka.
Hoppas det hjälper
Christer Lundholm
From: Falck, Tobias
To: 'lundholm@skyways.se'
Date: den 23 november 1998 17:28
>
>tjena Tobbe här!
>jag har varit inne på din sida förrut men tänkte bara fråga en sak
>Ni svarade på någon fråga tvärsäkert att det var rätt läge att satsa på en
>pilotutbildning nu.
>samtidigt är det så att om man har en utbildning (TFU) så krävs även
>erfarenhet för att få jobb.
>denna ekvation får jag omöjligen ihop. man läser och hör att det är
>pilotbrist men var?
>för min del så kommer jag om jag börjar ta ett större lån för att
finansiera
>utbildningen samtidigt som jag jobbar extra, om detta går, skulle du i mina
>kläder satsa på en utbildning då?
>
>Med v"nlig h"lsning
>Tobias Falck
Naturligtvis finns det tveksamheter. En högkonjunktur efterföljs alltid av
en lågkunjunktur och ingen vet när avlösningen kommer. Då jag skrev det du
refererar till hade inte krisen i Asien drabbat världen. Den kan tyvärr
stjälpa lasset och inleda en lågkunjunktur, men ingen vet säkert. Krig och
elände kommer ofta oväntat. T.ex. oljekrisen under 70-talet. Den inledde en
kraftig lågkonjunktur. När kommer nästa? Det enda som är säkert är att den
kommer. Men den som inte satsar kommer ingen vart. Man måste våga riskera
ibland.
Detta låter som floskler, men just nu är det högkonjunktur och ju längre man
tvekar desto närmare kommer lågkonjunkturen och 5 - 7 års svårigheter med
att få jobb.
Det blir fortfarande lättare och lättare att få jobb men kurvans topp kan
komma i morgon eller om 3 - 4 år.
Christer Lundholm
From: Martin Svensson
To: lundholm@skyways.se
Date: den 24 november 1998 11:45
Subject: test+utbildning i gbg
>Hej Christer!
>
>Först lite beröm... Du är en klippa, tack för alla tips på din
>hemsida!
>Jag bestämde mig för att bli trafikflygare på allvar strax innan lumpen
>-96.
>Nu jobbar jag och har skickat in alla papper till LFV för utfärdande av
>elevtillståndet.
>Nu fattas bara psykologen och val av skola :)
>
>Eftersom jag bor och arbetar i Göteborg och har alla
>mina vänner här, vill jag givetvis göra pilotutbildningen på
>"hemmaplan".
>
>Fråga1: står sig mindre flygskolor tex Svensk Pilotutbildning lika bra
>som större (läs Bromma, Lid-Air).
>Fråga2: Flygpsykologer finns ju i Göteborg, så varför åka till
>Stockholm?
> Är enmannaföretagen i Göteborg lika duktiga som
> sina troligtvis mer erfarna kollegor i Stockholm,
> dvs kan de "läsa" mig och mina förutsättningar?
Man tackar.
1. Arbetsgivaren bryr sig ganska lite om vilken skola som utbildat. Din lokala
skola bör gå lika bra.
2. Samma här. SAS har dock sina egna psykologer, så om du siktar på SAS bör du
välja en SAS - auktoriserad psykolog.
From: milad yazdi
To: lundholm@skyways.se
Date: den 29 november 1998 22:16
>Tjena Christer!
>
>FAQ-sidorna är underbara, tack ska du ha!
>Pilot är drömyrket, vad skulle jag annars göra här!
>Jag har funderat länge och intensivt på möjligheter när det gäller en
>flygutbildning, och det här är vad jag har kommit fram till.
>Först och främst har jag bestämt mig att flytta till USA eftersom min
>morbror bor där och då är det lättare.
>CSN ger studielån till en flygledarutbildning till USA, och därför har
>jag bestämt mig för det. Jag kanske trivs med det yrket eftersom det har
>en nära anknytning till flygyrket, eller?
>Om det är absolut flyg jag vill syssla med så kan jag ju jobba som
>flygledare ett par år där, samla ihop ett ansenligt kapital och sedan
>börja min flygutbildning. Där kostar en flygutbildning ca 200000 kr och
>det borde gå att samla ihop en ansenligt summa och eventuellt ett
>banklån. Vad tycker du om denna "taktik", är den realistiskt, eller?
>Tackar för svar!
Du verkar ha hittat en framkomlig väg, som passar dig. Det viktiga är att
vara målmedveten och ha mål och delmål.
Jag önskar dig lycka till allt jag orkar.
Christer Lundholm
From: Marcus
To: lundholm@skyways.se
Date: den 1 december 1998 11:12
Subject: fråga
>Hej, jag heter Marcus och jag har läst en sak på din sida om att du har
>jobbat/jobbar som flyginstruktör, men då hade du skrivit att man inte
>samlar någon 2-motor tid hur ska man då på ett lite billigare och änklare
>sett samla sådan tid ? Bra sida!!!
>
> Mvh// Marcus
Jo, det går väl att göra som instruktör, när man kommit så långt som till
tvåmotorinstruktör, men även dit är det minst 50 timmar egen flygtid på
typen som måste tas ur egen ficka.
Ett sätt är att åka till USA och hyra maskin. Det är billigare än här. Eller
att åka som (oftast obetald) styrman på ett mindre taxibolag här hemma.
Christer Lundholm
From: Christoffer Ericsson
To: lundholm@skyways.se
Date: den 6 december 1998 20:05
Subject: Fråga ??
Tjena, Mitt namn är Christoffer, (18)
Jag är anmäld till Lid Air´s Sista TFU utbildning på de gammla JAR reglerna.
Problemet med att finansiera det hela är löst, men jag undrar nu: är det rätt tid att
börja en utbildning ? Kommer jag att få jobb ?
Jag har redan förstått att man inte bara "glider in" på sas och sätter sig i vänster
stol !
Min dröm har alltid varit att bli pilot och det tänker jag bli, spelar ingen roll
var jag arbetar eller hur mycket jag tjänar !
Jag har slitit som ett djur för att få betyg som man kan sätta ett utropstecken efter.
Om jag sen "bara" skulle hamna i en cessna så spelar det inte mig nån roll.
Tack för en utmärkt sida !
MVH Christoffer
Hej Christoffer
Du, vem kan lämna sådana garantier?
Man måste börja i ena ändan för att ta sig igenom och komma ut på andra sidan.
Det är bara så. Du skriver inte hur gammal du är, men om du är under 35 så kommer
din chans nån gång. Nu eller i nästa högkonjunktur. Om allt annat stämmer och du är
envis.
Christer Lundholm
From: PONTUS RENDAHL
To: lundholm@skyways.se
Date: den 8 december 1998 14:25
Subject: hej igen,
>jag funderade över en sak. det är ju så här att efter man har jobbat
>ca: 10 år inom typ SAS så blir man kapten, men om man då efter 10 års
>tid byter bolag till air france eller liknande, blir man kapten direkt
>eller har man 10 år till framför sig då?
>
>mvh
>
>Pontus
Just precis, man börjar längst ner på senioritetslistan när man byter bolag.
Det finns frilans-bolag man kan få tillfälliga jobb direkt som kapten, men
då ska man vara en speciell typ av människa, om man ska trivas med det.
Christer Lundholm
From: Marcus Johnsson
To: lundholm@skyways.se
Date: den 11 december 1998 13:05
Subject: ???
>Hej Christer!
>
>Jag har skriver till dig eftersom jag ser dig som opartisk i detta och
>kanske kan råda mig i någon riktning.
>
>Jag var hos en aukt. psykolog på rådgivningsprövning eftersom jag tänkte
>satsa på något större bolag.
>
>Jag blev Godkänd med tvekan
>Men Godkänd att börja ab-initio utbildning
>Jag kunde ej konkurera till de större bolagen.
>
>Hur skall jag tolka detta!!!
>Hade jag blivit IG då hade jag givit upp pilotplanerna och satsat på
>något annat.
>Men nu är jag ju varken eller verkar det som.
>
>Vad tycker du? Jag vill bli pilot och framför allt jag vill ju ha ett
>jobb efter skolan!
>
>Tacksam för svar
>
> Marcus
Det är en fråga om motivation.
Om du innerst inne vill bli pilot, så kan du säkert bli det, även på större
bolag. Men är du tveksam, så är det en lång och mödosam väg att gå innan du
kan försörja dig på pilotyrket. Känn efter själv.
Christer Lundholm
From: Marcus
To: lundholm@skyways.se
Date: den 19 december 1998 15:48
Subject: fråga
>Hej Kapten Christer!
>Jag undrar om man kan bli trafikflygare genom att gå denna väg:
>
>Först tar man A-cert sedan går man endast B+I+D teori och sen flyger man
>till det så att det blir ett trafikflygarcert (det går och blir billigare)
>efter det samlar man lite tid och praktiserar på ett mindre taxi bolag som
>styrman.
>
>
Det är oK om du hittar en flygskola som tillhandahåller den utbildningen
efter 1 juli -99. Det kan bli ont om dem, sägs det.
Christer Lundholm
From:
To: lundholm@skyways.se
Date: den 19 december 1998 13:53
Subject:
>Hej!
>
>Jag tror att jag har problem med ögonen......
>I morse gjorde jag ett syntest som visade att jag hade en skärpa mellan
>0.75-0.9..
>Och för varje minut ser jag flygdrömmen sväva längre och längre bort
>ifrån mig,
>p ga min syn. När fick du(ålder) kontaktlinser?
>Har din syn försämrats sedan du fick dom?
>Vad har du för synskärpa?
>Tycker du att jag borde köpa linser?
>Kommer min syn att försämras om jag inte köper kontaktlinser?
>
>Vad kostar det att använda linser per år på ett ungefär?
>Jag ser bättre med det vänstra ögat, är det normal?
>För ett tag sedan gjorde jag ett en sådan syntest, där man får får titta
>på ett vitt blad, och försöka se alla bokstäver... Och där lyckades jag
>se alla bokstäver t o m +1(alltså de minsta bokstäverna) med den
>vänstra ögat, men lyckades bara se 0,6/0.7 med det högra.....men ändå sa
>hon att du har ett onormalt syn...
>
>Hälsningar
>
>
>
Om du kan korrigera till 1.0 är det inget problem.
Jag började använda glasögon i 18- årsåldern och linser i 35- årsåldern.
Ja synen försämras kontinuerligt, men långsammare på senare år. Numera är
det närseendet som tagit stryk när man har linser på sig.
Linser kostar c:a 1000 kr per år.
Christer Lundholm
From:
To: lundholm@skyways.se
Date: den 22 december 1998 09:09
Subject: x
>Hej!
>
>Finns det Skyways, SAS, Bratheens(eller ngt liknande) eller Malmö
>aviation piloter som bor i Göteborg eller måste man bo i Stockholm för
>att få jobb hos någon av de ovanstående företagen?
>
>
>Kan man t ex bo i göteborg och sedan jobba hos SAS och köra flyget från
>Landvetter till en destination, istället för att behöva flytta till
>Stockholm? eller måste man alltid ta första flygplanet från Arlanda.....
>
>Vilka företag finns i Göteborg(alltså som har sina plan, företag etc här
>i GBG)?
>
>Har du någon e-mail till någon SAS pilot?
>
>
>
Hej igen
Det går alldeles utmärkt att bo på på baksidan och jobba på framsidan. :-)
Skämt åsido så är det många stationerade i Göteborg både i SAS och Skyways.
De övriga vet jag ej, men det går alltid att pendla, dock med lite besvär.
Vi i Skyways har stationeringar i Stockholm, Borlänge, Kramfors, Örebro,
Visby, Trollhättan, Göteborg, Linköping, Umeå, Sundsvall, Gällivare,
Arvidsjaur och Vilhelmina.
Christer Lundholm
From:
To: lundholm@skyways.se
Date: den 23 december 1998 16:43
Subject: PILOT
>Hej och tack för det förra svaret..
>
>Jag har nyss gjort ett riktigt syntest hos en Leg.Optiker.
>
>Jag fick 0.9 i vänstra och 0.5 i högra utan korrektion och 1.0/1.0 med
>korrektion..
>Hon sade att det inte var lämplig med glasögon eftersom att jag såg
>mellan 1,0 och 0,9 med både ögonen och att jag inte hade hvudvärk pg a
>synen.
>
>Hon sa att jag hade brytningsfel i högra ögat.
>Hon sa att det hette "astingatism" och att det var normalt bland folk...
>
>Och hur nära ligger jag till åt tjolaheijtsan med flygdrömen....
>Snälla svara så snabbt du kan..... och så snällt som möjligt, om du
>vet........
>
>x håller andan......
Ingen fara. Jag har åxå astigmatism. Går att korrigera med glasögon om den
blir allvarligare - simma lungt och ha en God Jul.
Christer Lundholm
Hej!
Jag skre..........kkk av glädje....... :) när jag fick meddelandet
Det blir nog min bästa Jul jag någonsin haft......... bortsett ifrån branden
här i GBG som jag aldrig glömmer......
Ha en riktig God Jul........
Överlycklig som bara den..... :)
Hej så länge....
From: Fredrik Polberger
To: lundholm@skyways.se
Date: den 3 januari 1999 02:19
Subject: Nya JAR-regler?
>Hej Christer!
>
>Tack för en bra och informativ sida! Det finns dock ett par saker som
>jag inte hittar svar på.
>
>Enligt flera källor kommer en ab-initio-utbildning i Sverige att kosta i
>storleksordningen 6-700000 kronor efter 1 juli -99. Stämmer verkligen
>detta belopp? Förändringarna verkar ju inte vara så omfattande att de
>motiverar en så kraftig prisökning?!
>
>Om det nu verkligen är så - hinner man utbilda sig enligt det gamla
>systemet? Sex månader är ju omöjligt att hinna med alla certifikaten
>på... eller det räcker med att påbörja utbildningen (i Sverige) innan
>den 1:e juli, för att sedan ha en övergångsperiod till 2002 på sig?
>
>Vore mycket tacksam för svar på dessa frågor!
>
>Med vänlig hälsning
>
>Fredrik Polberger
>Email: frpo@hem2.passagen.se
>
>
Hej Fredrik
Jo det stämmer nog tyvärr, att det blir så mycket högre krav på
teoriutbildning, så att priserna går upp med närmare 100%, men det finns det
lilla kryphålet kvar att anmäla sig och registrera sig hos Luftis före 1:a
juli för att gå en övergångskurs till 2002. Men de platserna hållerpå att ta
slut, såvitt jag hört.
Vi går mot kaos.
Christer Lundholm
Åter till Flygyrkessidan.
Uppdaterad 1999-01-03 av Christer Lundholm