Date: den 28 september 1998 15:13
Subject: den tjatiga.
>--- Inkommet från 98-09-28 15:12
>
>jag vill bara ge dig lite psykologisk substans som du kan ha nytta av
>med tanke på svaren i din FAQ:
>
>DMT kallas av SAS egna piloter för "helvetes testet" därför att det
>oftast är det slutgiltliga (samt mkt viktiga) testet som görs av
>psykologen. Dessutom så testar DMT försvarsreaktionerna som är i
>princip oföränderliga och där personen själv inte kan påverka genom
>intelligens eller liknande...kort och gott: antingen har man förmågan
>eller så har man den inte....ett av livets lotton!!!
>Jag vet inte hur pass mycket du vet om dmt men det fungerar genom att
>man tittar in i en svart låda, helt oförberett så blixtrar det förbi
>en bild, bilden visas för testpersonen i 2 millesekunder och det är
>alldeles för snabbt för "ögat" att uppfatta. Endast det undermedvetna
>hinner uppfatta bilden och det är också där de mentala spärrarna
>sitter i. Vissa reagerar genom att förneka faran i bilden (det är
>nästan ALLTID någon form av hot i bilden) vissa ser något helt
>annat...och ett fåtal flipper ut totalt. Sedan visas bilden i längre
>och längre tid...det längsta är 2 sekunder och även då så "ser" vissa
>inte bildens innebörd.
>
>Tjejer har INTE lättare för uttagningar till flygtester. De har INTE
>bättre simultankapacitet som vissa tror...det är endast en myt.
>Tjejer har, tvärtom, en nackdel när det gäller pilotyrket....generellt
>så har de en sämre spatial förmåga (förmågan att se djup och 3D,
>rumsuppfattning) vilket medför att de anser att de är vid markhöjd
>(vid landning) när de i själva verket är 3 meter upp i luften.
>Det ser du själv på vissa flickors parkeringar med bilen....en meter
>ifrån trottoaren!
>
>Detta är väldigt individuellt, men generellt så är det på detta viset.
>Tjejer blir inga sämre piloter, men de har, generellt sett, svårare
>att bli piloter(klara testerna).
>
>Jag har fått all den här informationen av min mamma som är legetimerad
>psykolog och psykoterapeut samt sysslar uteslutande mycket med DMT vid
>rekrytering av personal till sjöfart, flyg och även för chefsposter på
>större ekonomiska företag...so mark my word, I got the blues, man.
>
>Förresten, jag pratade med pappas kompis igår och berättade att jag
>ville bli pilot. Han, som äger ett flygbolag, sa att jag gärna fick
>jobba för honom för att samla flygtimmar (han kör 2motor, turboprop
>och till och med jet) schysst!!!
>
>Förresten 2: Jag pratade med Sas Flight Academy, och de sa att de kör
>AB-Initioutbildningar och inte bara uppgraderingar av tidigare redan
>blivna piloter!!! bra va! nu jävlar ska här sökas!!!!
>
>Med Vänliga och glada hälsningar
>
>
Tackar för brevet . Kan jag använda det på mina sidor?
Jag har gått igenom "svarta lådan testet" när jag skulle bli flyglärare. Det
var obligatoriskt då. Det är kanske en tillförlitlig test i många
sammanhang, men samtidigt vet jag att den inte plockar bort alla galningar.
Jag har träffat några, som säger sig klara DMT med glans. Några lever inte
längre!!! De har flugit sig av daga.
Jag klankar lite på psykologerna i mina brev, därför att jag tycker de har
för stor makt att avgöra framtiden för unga människor, då jag vet att många
som blivit underkända i tester har blivit utmärkta piloter och piloter som
har gjort en lång karriär senare inte klarat testerna. Det är ingen
vetenskap, utan ett skrap på ytan på individers personligheter, där man kan
få olika resultat olika dagar.
Jag beskriver medvetet inte hur en DMT-test går till i mina brev, därför att
jag vet att testet förlorar lite av sitt värde om man har för mycket
information om den. Men jag kanske ändrar mig och publicerar det du har
skrivit, om du inte har något emot detta.
Tjejer ja. De har det i alla fall lite förspänt, då de är en minoritet i en
mansdominerad värld och därför har det både lättare och svårare. Lättare
därför att en tjejsökande "sticker ut lite mer" i högen av sökande. Svårare
därför att de måste vara duktigare i medeltal än sina manliga kombatanter.
Beträffande dina karriärplaner. Du ser vad avgörande det kan vara att känna
rätt personer. Det kan vara skillnaden mellan succe och fiasko. Vägen ligger
nyasfalterad för din karriär.
Christer Lundholm
tackar kapten...du får mer än gärna publicera mitt brev.
jäpp, nu kommer vi till det här med psykologtesterna.
åkej, jag håller med dig till hundra procent angående att det skrapar
på ytan och kanske inte ger världens bästa bild av hur egentligen
test-personen är. Och på de grunderna så menar jag på att tester där
"de bästa sållas fram" inte är bra. Det går inte att få fram en
personlig profil på en person så att den ska kunna mätas och vara
konkurrens kraftig. Däremot så antar jag att de tester som "ska sålla
BORT de sämsta" så är nog en dags psykologiskt testande alldeles
förträffligt. Där räcker det med lite skrap på ytan, psykologen kanske
upptäcker någon egenskap som inte är lämplig alls och lägger då locket
på och säger "nej tack".
Men tänk dig då de psykologiska testerna under mönstringen, där pratar
du med en psykolog i 15 minuter och de bedömer sedan hela din mentala
arbetsförmåga samt din befälslämplighet....snacka om orättvist.
Ha en trevlig flygdag!
/
Från 99-01-01 ny e-mailadress fogelmannen@hotmail.com
Åter till Flygyrkessidan.
Uppdaterad 1998-10-03 av Christer Lundholm