FAQ 4

Besökt gånger sedan 98-09-11.

På denna sida publiceras besvarade brev, så att fler kan få del av erfarenheterna samt att samma frågor inte upprepas så ofta.


Från: Peter ...
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 8 juli 1998 00:11
Ämne: Så de kan gå!


>Tjenare! Det är Peter från Umeå som skriver igen.
>
>Skrev tidigare till dig med några frågor och så. Hursomhelst ser det
>ganska bra ut nu, fick besked härom dagen att jag är antagen till Hässlö
>i Västerås.
>
>Blev bara så glad att jag kände för att berätta det. Ha eb trevlig
>sommar! /Peter


Jag gläds med dig.
Förvalta ditt pund nu, dvs lägg ned glöd på studierna, så ligger vägen öppen
till en kul karriär.
Lycka till
Christer Lundholm

Från: Conny Jonsson
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 17 juli 1998 03:23
Ämne: KONVERTERING AV CERTIFIKAT


>Hej.
>
>Nar jag laser dokumentet "Konverteringar och Valideringar fore och efter
>JAR" som du har pa en av dina web sidor, sa blir jag lite konfunderad. Nar
>jag fragar olika flygskolor sa blir jag mera konfunderad. Kanske du vet
lite
>mer om detta.
>
>Har tva fragor.
>
>1. K-Markning.

>
>
> "REGLER VID KONVERTERING EFTER 99.07.01
> · SKER UTBYTE AV DET NATIONELLA CERTIFIKATET TILL ETT "JAA-CERTIFIKAT"
> SÅ FÖRSVINNER EVENTUELLA ANTECKNINGAR OM KONVERTERING I CERTIFIKATET"
>
>Innebär ovanstående att man kan konvertera till svenskt cert nu, före
>99.07.01, och få k-markning och senare byta ut det till ett JAR-Certifikat
>utan k-markning, dvs. efter 99.07.01 ? Om sa ar fallet vad ar
>restriktionerna med ett svenskt k-markt cert mellan 98.07.17 och 99.07.01?
>Maste man aven byta ut icke k-markta cert, dvs. svenska orginal cert efter
>99.07.01? Om sa ar fallet maste man avlagga nagon form av prov, skriftligt
>eller praktiskt fore JAR-Certifikat utfardas?
>
>2. ATPL Konverterning
>
>· VID KONVERTERING AV AMERIKANSKT ATPL ERFORDRAS FAR 121-CHECK SAMT MINST
>250
>TIMMARS ERFARENHET I FAR 121 VERKSAMHET PÅ FLYGPLAN SOM ÄR CERTIFICERADE
FÖR
>MINST TVÅ PILOTER SAMT ENLIGT FAR/JAR 25
>
>Vad exact betyder detta? Om jag flyger "135 commuter operation", och har ett
>Amerkanskt ATPL cert vilken typ av svenska cert kan jag da konvertera till
>jamfort med om jag flyger "121 commuter operation" ?
>
>Hoppas du kan skapa lite klarhet i detta kaos :-), eller vet var jag skall
>vanda mej fragor som dessa.
>
>
>Jag ar 39 ar och flyger nu som PIC for ett lite commuter bolag i USA. Har
>"skrapat" ihop 1500+ timmar av turboprob tid sen jag borjade flyga har
1997.
>
>Jag undrar om det ar vart tiden och pengarna att konvertera till svenska
>cert. Jag tanker mest pa min alder och flygerfarenhet.
>Vad ar din erfarnhet av den svenska marknaden just nu? Hur staller sej
>flygbolagen sej till aldre piloter?
>
>Har privat gatt igenom svenska flygpsyklog tester bade 1990 och 1997 utan
>problem, sa den biten borde vara OK. Har haft haft svenskt A-Cert (1988),
>vilket jag tror har utgatt :-), Har haft Elevtillstand for Trafik flygare
>(1990), med alla lakarundersokningar utforda och betalda :-(.
>
>Tiderna for flygning verkar ju bra just nu i Sverige, hur lange dessa tider
>varar vet man ju inte, och jag vill helst flyga i Sverige.
>
>/Conny


Hej Conny
Kan nog inte svara på allt, men försöker med det jag vet.
1.
Alla måste byta ut sina cert till JAR-cert. Beroende på erfarenhet måste man
gå igenom en teoribit. Inte om man har över ett antal timmar med ATPL-cert.
Et K-märkt cert förblir K-märkt även efter konvertering, dvs gäller endast i
märkningslandet.
2.
Den frågan är för svår för mig.

Mitt råd lyder - kom hem. Det har lossnat betydligt med jobb här och din erfarenhet är tillräcklig att få jobb. Din ålder kan vara en fördel i vissa bolag - du är inte intressant för SAS nämligen, tror jag, och det uppskattar vissa bolag.
Lycka till
Christer Lundholm

Från: Stellan Johansson
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 19 juli 1998 19:38
Ämne: Flygyrket...


>Hej..
>
>Mitt namn är Stellan Johansson och bor i utkanten av Malmö. Sedan ett
>bra tag tillbaka har jag drömt om att bli trafikflygare som säkert många
>andra också drömt om någon gång i livet:) Jag begav mig till en
>flygskola och tog där ett flygcert med behörighet A + Mörker. Efter ett
>tag bestämde jag mig för att gå vidare och testa mig då psykologiskt.
>Testerna gick bra och jag blev godtjänd.
>
>Min fråga till dig är hur jag smartast och snabbast tar mig till toppen
>av kariären var och hur mycket olika utbildningar kostar i Sverige???
>För närvarande pluggar jag på Eslövs flygskola i Skåne men att komma in
>på Instrument teori där är kanske inget att räkna med eftersom ett visst
>antal elever då måste söka utbildningen för att det skall vara lönt att
>starta den... Jag har hört att SAS skall dra igång kurser där dem skall
>utbilda Piloter??? Hur arbetsmarknaden kommer att se ut och hur den ser
>ut???Jag är just nu 24 år och född 1974, har två år kvar att höja betyg
>för flygyrket på Gymnasial nivå. Kan det vara så att jag hinner bli för
>gammal för flygyrket osv???Det är många fråger man söker men jag är
>säker på att lyckas:)
>
>Är evigt tacksam för svar och ev.för vidarebefodran till personer som
>kan svara på dessa frågor.
>
>MVH Stellan Johansson
>
>Stellan@hitradio.com
>
>


Smartast och snabbast är nog att betala för sig och ta en snabbkurs på ab initioskola. Finns på Bromma eller kanske även på Sturup. Blir mycket pengar men tiden är dyrbar om man ska med innan tåget har gått. 24 är ingen ålder, du har säkert 10 år på dig, minst.
Christer Lundholm

Från: W salam
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 24 juli 1998 11:47
Ämne: hej


>Hej ,
>
>Tack för den fantastic hemsidan ,den är lisande och värdfulla.
>
>Jag vill varna alla från flyg skolor i USA därför att jag var på en flyg
>skola som tog alla mina pengar och de sa att dom ska skicka tillbaka dom
>, men jag har inte fått nånting tillbaka.
>
>After jag har varit i USA och bleve lurad, jag tycker en bra och seriös
>flyg skola kräver aldrig från sina elever att betala nånting i förskått
>, det finns mycket bra flyg skolor som man kan betela after varje
>flygning. Amerikaner de är valdigt bra när det gäller affrer och pengar
>, de kan lura vem som helst för pengar skul. det hander åckso för First
>Officer Program,jag har träffat många som har blivit lurad på samma satt
>, Amerikaner och utliningar.
>
>
>Jag vill inte skrämma nån , men jag vill varna alla från den amerikanska
>djungelen.
>
>Är man intresserad och vill fråga efter en flyg skola om den är bra
>eller inte man kan använda den link:
>http://www.propilot.com/pilotbbs/
>
>söka information och e-mail address till en flyg skola :
>
>http://www.narrows.com/aviation/mappage.htm
>
>Ground school on line :
>http://www.narrows.com/aviation/books.htm
>
>Praktisera FAA written test on line :
>http://w3.one.net/~kip/faatest.html.
>
>Christer jag har massör av bra flyg länker som man kan hjälpa alla
>flyg intresserade som du kan länka till från din hemsidan.
>
>Jag vill varna många från några flyg skolor som tillexampel:
>* West Wind Aviation Academy ARIZONA
>* Business Air OKLAHOMA ,FLORIDA
>* Air safety International FLORIDA
>* Brolond flight academy TEXAS
>* Pheonix east aviation FLORIDA.
>
>Capt. Christer, ja var närsin men jag hade operärat mina ögon får ca.9
>år tillbaka och jag har likats med att få min sin tillbaka.
>Jag har gjört First class medical test undr juni 1997 i USA och det gick
>som en dans utan problem.
>Har man råd för sån operation jag tycker att man ska inte tveka en
>second.
>
>Addressen till min hemsida :
>www.torget.se/users/c/cpilot.
>
>Tack engång till för den perfekta hemsidan.
>Student


Tack för dina uppslag på länkar. Jag kommer att använda dem. Din hemsida var en rejäl bredsida mot din skola. Hoppas de förtjänar den och att den i så fall sprids till presumtiva kunder.
Christer Lundholm

Från: Peter Shebli
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 27 juli 1998 21:07
Ämne: Fråga


>Hej
>En liten fråga,
>Hur gammal måste man vara för att söka till en flygskola?
>Tack på förhand!
>/ "Förhoppningsvis blivande kapten"


Det finns ingen lägsta ålder för att skola i dubbelkommando. För att flyga ensam krävs 17 års ålder. För att ta passagerare krävs 18 år.
Christer Lundholm

Från: Sanna Sundberg
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 28 juli 1998 23:14
Ämne: Fråga!


>Hejsan!
>Jag är en tjej på 21 år som siktar på att bli pilot. Jag var i Sthlm och
>gjorde ett skriftligt test för TFHS. Klarade det och ska göra nästa test
>nu i september = lite nervös.
>Hur ska man vara? Jag har hört att det går mycket på psykologens
>uppfattning om mig, stämmer det?
>Sen ska det väl vara fys-test? Jag är inte nån jätteatlet direkt, men
>tränar ett par gånger i veckan och röker inte. Kan man göra nåt för att
>öka sina chanser tror du?
>
>ps. Fin sida du har knepat ihop d.s
>
>Mvh Susanna
>http://www.sundberg.o.se/sanna


Det är lungt - såg att du är dykintresserad - då är det lungt. :-) Skämt åsido, man kan bara göra sitt bästa och psykologer är ett oförutsägbart släkte. Var dig själv och förställ dig inte. Det är mitt råd. Sen är det simultan-prov och det kan man öva på med dataspel faktiskt. Hinner inte mer nu -lycka till.
Christer Lundholm



>Tackså mycket för svaret! Jag trodde det skulle bröja en månad eller
>sju....
>Vi får väl hoppas att det går bra.
>
>Trevlig sommar
>Susanna


Tjejer har alltid förtur :-)
Christer Lundholm


Från: thomas.lundvall
Till: christer
Datum: den 2 augusti 1998 12:04
Ämne: flygtid!


>Hej christer!
>
>Jag har nu äntligen bestämt mig, skall bara läsa upp lite betyg.Nu undrar
>jag jag följande, om man nu inte får jobb direkt efter utbildning och
>anskaffande av tillräcklig flygtid vad är då flygtidskraven för att få
>behålla de olika certen. Hoppas du kan hjälpa mig med det.
>Tack för en otroligt bra sida.
>
>MVH THOMAS


Ett B eller D kräver 70 timmar enligt nuvarande regler. Ett A kräver 10 timmar per år. När JAR träder i kraft juli 1999 så kommer tidskraven att tas bort på certen.
Dock kommer andra krav på PFT.
Christer Lundholm


Från: Kwasniewski
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 3 augusti 1998 00:15
Ämne: Tjenare!


>Tjenare Christer
>Måste först och främst säga att hemsidan är helt suverän. Du borde få ett
>pris för den om du inte redan har fått det dvs :)
>
>Jag har gått ut mitt sista år på gymnasiet och har nu börjat fundera mkt på
>att bli trafikflygare. Nu undrar jag när det gäller att söka till
Ljungbyhed
>, då måste man vara 20 år fyllda om jag inte minns fel. Då har jag med
andra
>ord ett halvår på mig tills dess jag kan börja söka. Grejjen är nu den att
>jag funderar på att bekosta ett A cert och sedan söka med det i bakfickan.
>Farsan har privat flygar cert så det är en god hjälp. Jag undrar nu om det
>överhuvudtaget är ett plus för att söka till Ljungbyhed. För efter vad jag
>har förstått så är det inte så värst många som får chansen att komma in på
>skolan.
>Är detta en bra ide?
>
>Vore tacksam för svar.
>
>mhv Peter Kwasniewski


Jag avråder från att skaffa cert innan ansökan till TFHS. De säger uttryckligen att de inte tar elever med flygerfarenhet. Sen är ju risken (läs chansen) liten att man kommer in med tusentals sökande och få antagningar.
Christer Lundholm


Från: xxx>
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 6 augusti 1998 13:32
Ämne: Flyg som yrke


>Hej Christer och tack för en fantastisk hemsida som faktiskt fått mej
>att äntligen ta steget.
>
>Jag heter xxx och bor på Gotland, jag är 31 år och
>har hela mitt liv drömt om att få flyga men som bekant så är det ju en
>lång väg att gå och framför allt dyr. Jag har därför varit lite full i
>fan och vänt mej till länsarbetsnämnden som skall kosta på mej en ganska
>dyr nätverksutbildning. Jag frågade om det på något vis går att använda
>dom pengarna till en trafikflygar utbildning istället eller åtminstonde
>delar av den (hosta upp fyrahundratusen gör man inte som vanlig
>arbetare). Vad jag har förstått av dom skolor som jag varit i kontakt
>med ex. Bromma och Lid Air så är det mest rikemansbarn som har möjlighet
>att finansiera kursen. Kan kännas lite tråkigt och hopplöst som
>försörjare av två barn med extrakneg var och varannan natt. Men å andra
>sidan så har jag tröttnat på att bara gå och drömma så därför (med hjälp
>av information från din hemsida) så kontaktade jag alla tänkbara skolor
>och flygföretag för att liksom få lite kött på benen. Först frågade jag
>om jag är för gammal för att göra karriär som pilot men på
>Luftfartsverket så sa man till mej att det inte alls var så utan att
>många företag har en positiv inställning till oss äldre tonåringar "ler"
>och att det börjar att bli sug efter piloter. Dom berättade att det inte
>är så lätt att få loss personal från försvaret längre och att SAS börjar
>prata om att starta en egen utbildning (om jag har förstått
>konversationen rätt) Därefter talade jag med några styrande på
>Länsarbetsnämnden och lade fram allt som jag samlat på mej med
>motivationen att jag kostar lika mycket pengar om jag inte får något
>arbete efter nätverksutbildningen (vilket egentligen inte är särskilt
>troligt men ändå) Efter mycket om och men så började dom att lyssna så
>smått. Dom föreslog att jag skulle ta reda på vad alla tester kostar
>Psykologen och läkare, ja allt det där. Sen skulle dom till att börja
>med kunna betala resa och vad nu alla tester kostar för att se om jag
>har någon chans att gå vidare. Därefter skulle dom kunna tänka sig att
>föra ärendet vidare. Min arbetsförmedlare har en son som flyger Viggen
>och har lite koll på vad som händer där ute på arbetsmarknaden så han
>stöttar mej fullt ut. Man måste väl tro på lite tur också och det är
>många stenar som skall staplas snyggt. Hursomhelst så sa
>länsarbetsnämnden att dom skickat upp en tjej tidigare som enligt dom är
>ganska smart men att hon misslyckades på psykologtestet. Då börjar man
>att fundera så smått på möjligheterna att klara det. Är det så att bara
>dom smartaste med toppfysik klarar det eller? Vad jag undrar är om det
>är ungefär samma tester som försvaret har för stridspiloter.


Hej Göran
De här testerna är kanske något som man känner rädsla för och de är obehagliga därför att man inte kan påverka resultatet nämvärt. Spelar man mycket dataspel, så kan det faktiskt hjälpa upp simultankapaciteten, men kanske inte så mycket.
Men den som inte försöker.......



Jag hoppas
>att jag inte tråkar dej med en massa funderingar men jag skulle gärna
>vilja ha lite tips och info om hur man efter utbildningen får ihop
>flygtimmar för att sedan kunna söka in på något av bolagen. Det är
>nämligen en av uppgifterna som Länsarbetsnämnden har gett mej för att
>liksom kunna visa att det inte är bortkastade pengar. Det är då bra att
>kunna hålla ett helt föredrag och påvisa lite kontakter som kan vara
>användbara. Jag har tidigare jobbat en sommar på Luftis i Visby och
>kompisen fick flyga med som Loadmaster på postflygning som Skyways hade
>tidigare. Jag skulle få flyga med en tur men hade tyvärr en spelning som
>jag inte kunde boka av (min bisyssla är musik). Grämer mej något
>fruktansvärt eftersom jag bara flugit ett fåtal gånger i mitt liv. Har
>gett mej fan på att jag skall ro hem det här, eller åtminstone försöka.
>
>Tack för att jag fick låna lite av din tid och hoppas du kan skicka över
>några rader till mej.
>
>Jo bara en sak till oss emellan, kan du säga (om du vet) mellan tummen
>och pekfingret vilket byggnad som är trevligast att vistas i? Lid Air
>eller Bromma.



Bromma tar några tusenlappar till annars vet jag ingen större skillnad.


> >PS. Du vet väl att Skyways har sina rötter i Fårösund, kul va.

Jo jag känner till det. En gren (läs rot) kommer därifrån.
Christer Lundholm

Från: Hans Karlsson
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 6 augusti 1998 19:33
Ämne: Synkrav o erfarenhet


>Tja Herr lundholm
>Mitt namn är Tobias Karlsson. Din sida har gjort mig lite säkrare om mitt
>val till
>Pilot. Nu undrar jag bara: Godtages ögonoperationer i civilflyget? jag har
>f n
>-3.75 på vardera ögonen, men det går ju att korrigera med en operation,
>bara det
>blir godkänt.
>Hur lång tid tar det ungefär efter att blivit bolagsanställd att avancera
>till kapten
>från andre styrman?
>Vore tacksam om jag kunde få svar på dessa frågor, så kanske även jag kan
>somna ordentligt på nätterna (-:
>


Hej Hans
Jag vet att luftis läkare är kritisk till ögonoperationer, men han är kritisk till det mesta. Om du har gjort en ögonoperation innan du börjar flyga, så behöver man ju inte tala om det. Men prata med din ögonläkare om det först. Det kanske inte går att dölja. Jag vet inte.

Avancemang till kapten kan ta från 1 år (ex Skyways ibland) till 10 år (en vanlig siffra hos SAS).
Christer Lundholm

Från: Hans Karlsson
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 9 augusti 1998 22:32
Ämne: Placering


>Tja, Bisse här skitbra sida.
>Jag har bara ett par frågor;
>1. Om man t ex. får jobb på SAS kan man bli placerad i Japan el. dyl
>eller kan man bo kvar här i sverige?
>2. kan man ha familj och leva ett normalt liv, med semester på sommaren
>och på julafton, eller är det bara att glömma det.
>3. Om man gör en ögonoperation kan man bli pilot då?
>(hörde att det inte gick att bli stridspilot ialla fall)
>i sverige?
>Tack för svar. skickas till infanticide@hotmail.com och/eller
>lägg gärna ut svaren i ditt FAQ (vad betyder FAQ?)
>Bisse, blivande flygkapten på SAS
>
>


1. Jag tror inte de har stationeringsorter utom Skandinavien, men är inte säker.

2. Nja. Inga garantier för ledighet på vanliga tider, men väldigt mycket ledigt ändå.

3. Det bör gå, men fråga läkaren för säkerhets skull.

4. Ja. Det går att pendla.

5. FAQ betyder Frequently Asked Questions.

Christer Lundholm

Från: Christer Dahlberg
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 14 augusti 1998 14:44
Ämne: Certifikat


>Hej Christer!
>
>Vad är egentligen skillnaden mellan CPL och ATPL?! Är det bara teori
>eller?! Kan jag ta ett CPL i USA och sedan läsa in ATPL-teorin i
>sverige?!
>
>Tacksam för svar!!
>
>//Christer


Inte bara teori utan en hel mängd teori. Det är något som de flesta kräver vid anställning. Du måste läsa ATPL-teori i Europa och det är ingen mening med att gå via CPL, för du läser om en hel del som du redan läst. Jo det är klart att det blir lättare andra gången, men det kostar tid.
CPL-teori i USA räknas inte i Europa. Dumt, men så är det.
Christer Lundholm

Från: Christer Dahlberg
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 15 augusti 1998 18:10
Ämne: Certifikat


>Hej igen Christer!
>
>Jo, jag funderar som sagt på att bli pilot men alternativen är många och
>priserna skiljer kollosalt!! Jag funderar på denna väg.
>
>1. Flight Academy i Houston. CPL-certifikat för $12.500 och det tar
>cirka 4 månader. Har kontakt med en svensk kille som går där nu och
>han säger att allting funkar bra där.
>
>2. Ta en konvertering kurs på Flygteoriskolan och det tar ca 4 månader
> och kostar ca. 32.000:-.
>
>3. Sen antar jag att jag måste läsa in ATPL teorin. Vet du var jag
>lämpligast kan göra det?! Hur lång tid tar det i anspråk?
>
>Räcker det med att man PÅBÖRJAR konverteringen före 1 Juli 1999??
>


Flygteoriskolan tillhandahåller väl åxå ATPL-teori, så vitt jag vet. Det brukar ta några månaders intensiv läsning.
Jag har hört så mycket fram och tillbaka, men jag tror att det räcker med att ha påbörjat utbildningen - sen har man till år 2002 eller nåt sånt, men fråga på skolan.
Christer Lundholm


Från: Alexander Suvén
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 24 augusti 1998 09:46
Ämne: Utbildning


Hej Christer!!

Jag är idag 31 år och har känt under de senaste åren att jag har ett kall för flygaryrket. Det har inte gått många minuter som jag inte funderat på att bli pilot. Men(som in många fall) så har omgivningen hämmat mig på grund av min ålder. Jag har haft många olika typer av anställningar, allt från rese- säljare till fältsäljare. När jag var 26 år bestämde jag mig att utbilda mig i USA och sedan konvertera mitt cert när jag kom hem. Allt var klart, det ända som fattades var ett flygpsykologtest. Så jag slog upp i registret, och jag fann en i Göteborg där jag bor. (det var, om jag förstod allt rätt...Ny bestämmelse det året 1993, att det var obligatoriskt).... Så jag gick dit, och klarade alla moment utom just ett...(Typiskt)...Han tyckte att jag då...var lite timid, och gav mig ett exempel hur viktigt det var som pilot att säga ifrån..Gottröra..var exemplet han gav mig.....Så där stod jag...underkänd och ledsen för att det inte gick hela vägen...Men sedan dess har jag haft trafikflyg som mitt största intresse. Och så sent som i sommras, bestämde jag mig åter....(Usch att behöva ångra sig att man inte tog sitt allra största intresse på allvar och satsade).. Så nu med några år i bagaget och med stärkt självförtroende, tänke jag söka på SPU i Göteborg/säve för att utbilda mig. När jag nu läst alla frågor och svar i FAQ, så undrar jag om skolan på säve(Ny Svensk pilotutblidning) är nått du kan rekomendera, då jag bor och arbetar i Göteborg. Jag tänkte påbörja min utbilding under hösten 99, för att ha möjlighet att spara ihop så mycket som möjligt innan dess, tänkte också arbeta en hel del extra, utöver mitt ordinarie arbete.....Det är knepigt trots allt, här har jag låtit åren gått i tro att min ålder var mitt största motstånd. Jag lovar att återkomma när jag fått min första anställning...(Ser en stor likhet med din egen karriär och min)......Vi hörs

Aleksander Suvén


Ja ha du, du trodde du blivit gammal. Hoppas mina sidor då givit dig ett annat intryck. Det är bara att stå på och psykologer är ett gissel som du förstår. De säger sig förstå människans psyke och ändå vet de så lite om just ditt psyke. Visa dem hur fel de hade.
Christer Lundholm

Från: Kevin W
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 24 augusti 1998 11:17


>Hej Kapten C.lundholm.
>
>Jag har läst genom din FAQ hemsida , tack för all tid du ger för de
>blivande piloter och de som vill bli piloter .
>
>Jag tänkt ge en liten kommentar när några frågade efter utbildningen i
>England och jobb på British Airways.
>
>I april 98 var jag i London på en arbetes intervju på ett flyg bolag som
>heter British midiland (England andra största flygbolag efter Britsh
>airways), Jag sökte jobb som Steward ,jag har 5 år arbetes liv
>erfarenhet som Kabin personal , det var många andra från Skandinavien
>och hela EU som har goda meriter på intervju , men Tyvärr på slutet
>bara engelsmannen som har fått jobbet och de har inga bättre meriter.
>Efter intervjun på alla sökande som var på intervju kom överens att
>man ska inte tro på engelsmannen alls och inte på EU heller därför att
>de rekryterar bara deras medborgare , och de rekryterar inte efter
>erfarenheter och meriter (Diskriminering).
>
>Dagen efter jag var runt I london och tittade på några Flygskolor ,
>Bland annat Oxford Flight Training , mycket bra flygskola ,välutrustad
>, med mycket fina flygplan och simulatorer ,jag har provat och flyget
>deras boing 737
>Glasscockpit simulator , British airway utbildar alltid deras
>aspiranter hos Oxford, Därefter jag träffade skol chefen som har
>berättat till mig om skolan och han sa att alla deras piloter har fått
>jobb och det finns inga arbetslösa piloter i England .
> Dagen efter jag träffade två fordetta elever på Oxford som har AB
>Initio utbildning och väntar på jobb, jag sa till de att jag var i går
>på Oxford och pratade med chefen där och han sa att det finns inga
>arbetslösa Trafikflygare ,De skrattade och sa du ska inte tro på sånt
>snack ,I dag vi har i England cirka 650 Trafikflygare utan jobb och
>många piloter som flyttar till USA på grund att det mycket lättare och
>få ett jobb där , samtidigt British Airways har börjat utbilda sina
>egne piloter och de rekryterar inga färdiga utbildad piloter .
>
>Jag vill inte skremma nån av att utbilda sig till världens mest
>attraktiva yrket , men jag vill att många som drömmer att bli piloter
>att ska tänka sig och satsa rätt från början och inte drömma och få ett
>jobb i England ,Frankrike , Tyskland ,etc… , därför att många länder
>har hamnat på samman situation när det gäller pilot yrket
>
>Föra året såg jag en annons från British Airways de söker piloter för
>att jobba som Styrman , jag trodde att det var inte sant ,de kräver
>minst 3000 timmar minst 900 Timmar på flyg plan typ Boieng och Airbus
>plus engelsk type rating .
>
>Tyvärr SAS har börjat och rekryterar folk för att utbilda de till
>piloter samtidigt våran arbetsmarknad full med färdig utbildad piloter
>med lång tids erfarenheter .
>
>Kapten C.Lundholm jag hoppas att jag har inte sabbat din tid med det här
>E-mailen. Men Jag undrar varför SAS är stygga mot de arbetslösa piloter
>och de har börjat följa den engelska systemet ???!!.
>
>Tack på förhand
>Alex


Tack för brevet.
Det är kul och nyttigt att få intryck och synpunkter på det som handlar om flygutbildning. Här sitter man i sin egen ankdamm och tror och tycker, men världen är stor och ingen vet hela sanningen.
Christer Lundholm


Från: Tobias Karlsson
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 23 augusti 1998 17:25
Ämne: Fler frågor


>Hejsan Kapten.
>Tobias här, jag skrev och frågade lite om British Airways för ett tag
>sedan
>och nu är jag tillbaks med flera frågor. Jag vill ännu en gång påminna
>dig om att du är en riktig klippa.
>1. Spelar det stor roll om man gör lumpen eller inte om man vill bli
>pilot?
>I så fall hur stor roll.
>2. Om man går på bromma och sedan jobbar ca 6 mån på Cabair, tror
>du att det är lätt att få jobb direkt efter?
>3. Hur mycket tid har du ledigt, jobbar du ex. på Julafton etc.
>4. Kan man bo i Sverige fast jobba på utomlandsbolag?
>5. Kan man förutom flyglärare och pilot bli något annat på den
>utbildningen?
>Det var nog allt för denna gång, men du lär nog höra av mig snart igen.
>Tack på förhand /Tobbe


1. Spelar ingen roll om man fått frisedel, men man bör inte ha lumpen framför sig.

2. Med erfarenhet har man lättare att få jobb.

3. Jag jobbar c:a 5 dagar i veckan, som de flesta svensons. Inte julafton och midsommarafton. Då flyger vi inte, ännu.

4.Ja.

5. Man kan bli redcap på ett flygbolag om man har ATPL-teori. Annars är utbildningen ganska värdelös. Ja du kan ju bli markinstruktör förstås och lära andra piloter det du kan.

Christer Lundholm

Från: Alexander Suvén
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 25 augusti 1998 10:00
Ämne: En undran i mörkret


Hej Christer!!

Blev positivt överaskad över ditt snabba svar.
Jag har några frågor som jag undrar över.

1. Vart får man tag i en förteckning över legitimerade flygpsykologer?

2. -------"------- -----------"---------- Läkare?

3. Är det lönt (med tanke på två motor tiden) att utbilda sig till instruktör?

4. Är det möjligt att arbeta full tid under en ab ignito utbildning?

5. Är flygpsykologen obligatorisk för att överhuvudtaget få anställning i framtiden?

6. Undrar om det finns en sajt där man kan dela med sig av sina erfarenheter
och få möjlighet att höra andras åsikter kring trafikflygaryrket


1 och 2.
Luftfartsverket Norrköping 011-192000

3.
För att samla flygtid - ja. Du kan ju bli tvåmotorinstruktör.

4.
Nej. Det är ett fulltidsprojekt.

5.
Du stöter på honom/henne förr eller senare. Det är inte längre ett krav från luftis, men de flesta bolag kräver det senare i anställningsskedet.

6.
Du menar en chat? Nja det finns säkert, men jag har inte provat någon. Hittar du nån kan du väl berätta det för mig.

Christer Lundholm

Från: Alexander Suvén
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 25 augusti 1998 18:02
Ämne: Bara en sista undran!!


Hej Christer!!

Tack å tack för dina svar, detta hjälper mig enormt mycket i mina förberedelser. Nu trodde jag att jag hade koll på det mesta, och helt plötsligt fick jag veta, att man måste påbörja sin D-teori innan 1 juli 99, för efteråt är det inte alls säkert om ens skolan som man tänkte söka in till finns kvar, då JAR-FCL enbart kommer att godkänna skolor, och att skolan som man går på riskeras att underkännas.....Är allt detta riktig?

Jag tänkte nämligen påbörja min utbildning Aug 99. Detta innebär vissa problem som du kanske förstår. För Jag hade planerna på att hinna spara en hel del till nästa år, så att jag slapp belasta både föräldrarna och skuldkontot på banken allt för mycket. Och sedan hörde jag att utbildningen kan komma att kosta runt 650.000:- (ja jösses då blir det brist på piloter du!!)

Jag får en en gång tacka för den tid du tagit att svara på mina funderingar, och hoppas att du orkar med en till!!.....

Med jätte vänliga hälsningar

Alexander Suven suven@faldtsgrafiska.se

P.S.....Om du får tid så läs http://home2.swipnet.se/~w-22428/ifrc/ifrc-1.htm och läs hur de tolkar de nya reglerna.....stämmer detta verkligen? D.S

Ja det mesta stämmer nog. Jag hade inte sett deras sida förrut. Tack för tipset.
Christer Lundholm

From: Kristoffer Nilsson
To: mattias_ac@hotmail.com
Cc: lundholm@skyways.se
Date: den 26 augusti 1998 17:18
Subject: lite frågor


>Hej
>
>Jag undrar lite över utbildning i USA, vilka skolor rekommenderas och
>hur kommer man i kontakt med dem, vilka i sverige ska man tala med. och
>vad krävs det för att komma in, klarar man sig som man gör här med att
>ha läst naturkunskap i två år eller krävs det fysik, jag har för övrigt
>gått 3 årig ekonomisk Är det ingen idé att läsa i USA om man inte
>hinner konvertera innan 1/7-99 >
>Andra frågor: Jag har hört att sas har lika höga intagningskrav som tfhs
>stämmer det? Samt vilken är skilnaden mellan Lid air och bromma
>flygskola efersom lid air är billigare.
>vilka förkrav krävs för att bli instruktör.
>
>Tack på förhand.
>
>M.V.H Kristoffer


Hej Kristoffer
Tyvärr har jag ingen förteckning över skolor i USA. De brukar annonsera i svenska flygtidningar. De har inga speciella krav på förkunskaper, men man bör nog gått gymnasium med matte och fysik för att kunna tillgodogöra sig utbildningen. SAS har sina egna testmetoder, men de är nog inte lika omfattande som TFHS. Jo det sägs så att efter 1/7 99 så blir det inga konverteringar. men man vet inte om det blir så i verkligheten. Det kanske blir specialiserade skolor i USA som kör JAR-reglerna - vem vet.
Jag vet ej vad som skiljer dkolorna åt - mer än priset.
I USA krävs en instruktörkurs efter man fått Commersial, i Sverige krävs 300 timmar plus en kurs.
Christer Lundholm

From: Fredrik Ybring
To: Christer Lundholm
Date: den 27 augusti 1998 23:23
Subject: SV: Trafikflygarutbildning


Hej, Kräver samtliga flygbolag idag, stora som små att man genomgått och klarat ett psykologiskt lämplighetsprov för att få anställning? Hur är det t.ex på Skyways?
Fredrik

Nja. Jag kan inte svara för alla små bolag, men de flesta tror jag kräver detta.
SAS anlitar egna och det är endast den som de godkänner. Skyways, vet faktiskt
inte nuläget. Ska fråga.
Christer Lundholm

Här kommer flygchefens svar:

Hej Christer! Nej vi kräver ej psyktest längre då det ej är något
myndighetskrav,dock är det så att de flesta som anställs har gjort en
p-test initialt i sin pilotkarriär då många skolor fortfarande har ett
sådant krav.

JON


Hej igen! Vi har prövat ett psykologiskt lämplighetstest vid förra
rekryteringen på 4 av de 16 intervjuade och det överenstämde mycket väl med
vårat eget urval.När det gäller erfarna piloter så är det absolut bästa
sättet att gå på kända referenser och egen intuition, när det gäller de
framtida rekryteringarna av oerfarna piloter kommer det alltid att ingå ett
lämplighetstest innan vederbörande påbörjar utbildningen på resp. flygskola
som vi har samarbete med.

Mvh JON

From: Arvid Johansson
To: lundholm@skyways.se
Date: den 5 september 1998 23:07
Subject: pilottester


>Hej Christer!
>
>Utmärkt sida! Jättebra att hitta bra info om pilotyrket någonstans
>på nätet. Nu till min fråga: Jag mönstrade nyss och på det
>inskrivningstestet fanns det en massa övningar som gick ut på att se
>3-dimensionellt, tex pappersvikning och kuber i olika vinklar. Jag
>fick dåligt reslutat på just de övningarna och psykologen sa sen att
>man är tvungen att vara bra på sånt om man ska bli pilot. Stämmer
>detta? Får man göra liknande tester hos psykologerna innan man blir
>antagen?
>
>Tack på förhand
>
>/Arvid


Hej Arvid
Jo det är nog så att de testar rumsuppfattning på detta sätt. Men detta kan man ju träna upp om man vill. Gå till biblioteket, så kan de säkert hjälpa dig hitta litteratur om detta. Kanske finns nånstans på nätet åxå, t.ex. intelligenstester eller nåt.
Christer Lundholm


>Ok, sad but true...vad är det mer för tester som man utsätts för? Jag
>känner en som gjorde tester för att komma in på Hässlö och hon fick
>bl.a. sitta o prata med psykologer samtidigt som hon skulle sortera
>kort, lyssna efter färgnamn på en radio, hålla koll på tiden och
>massa annat jobbigt...är det så höga krav? låter jobbigt i
>såfall....*puh*
>
>/Arvid
>


Nåt åt det hållet ja.
Christer Lundholm

From: KRISTOFER DREJMO
To: lundholm@skyways.se
Date: den 7 september 1998 13:32
Subject: Flyg!

>Hej!
>Jag hamnade på din hemsida när jag sökte efter info angående
>DMT-tester.
>Vet du någonting om dessa tester och hur de går till?
>Vad är det psykologerna tittar efter?
>
>Mvh Kristofer "landkrabba" (krdj@prosolvia.se)


Det är en test av dina försvarsreflexer. Man letar efter sjuka reflexer, som kan leda till farliga reaktioner i hotande situationer. Du tittar i en låda som visar bilder och svarar på frågor.
Christer Lundholm

From: clas mrki
To: lundholm@skyways.se
Date: den 8 september 1998 22:03
Subject: Trafikpilotutbildning...


>Tack för en trevlig och intressant hemsida!
>
>Mitt namn är Marinel Dimitrije och är 21 år gammal, är anstäld hos
>Ericsson Microweve
>Systems AB i Mölndal som tekniker .
>Jag skulle vilja utbilda mig till yrketspilot och jobba hos de större
>företog .
>Jag har länge gillat pilotyrket, när jag var liten fick jag flyga med
>min farbror ,han är pilot och
>flyger för JAT.
>
>Jag har några frågor om pilotyrket som jag hoppas du kan besvara.
>
>
>1.Vlken skola skall man i första hand välja i Sverige med tanke på
>utrustning,
>status, instruktörer, pris, samt chans till jobb hos de större företog
>som SAS ??
>TFHS,Bromma eller Lid Air.
>
>2.För att börja hos SAS flight Academy måste man vara anställd hos SAS
>eller kan en privat
>person börja hos dem?
>
>3.Jag drömmer också om att få flyga större plan, typ Boeing 747. Vägen
>dit
>är lång, men hur lång (jag är 21 år nu)?
>
>4. Om man skall studera i Jugoslavijen hos JAT Flight Academy ( här har
>du JAT:s hemsida
>http://www.jat-academy.co.yu/evrsac1.html ). Finns det möjlighet att få
>stipendium och
>studielån? Kan man få jobb hos SAS efter utbildningen??
>
>email: mrki6@hotmail.com
>
>MVH : Marinel Dimitrije.


1. Bland de du nämner, är väl TFHS att föredra, då elever därifrån oftast har lättare att få jobb.

2.De har ingen direktrekrytering så vitt jag vet. De anordnar nog kurser på företags begäran. Det är min uppfattning.

3. De större får du flyga efter ett par år på t.ex SAS, men då som tredjepilot, och det blir inte mycket flyga. Det är så att man ansöker om de populära typerna och sen får man dessa jobb efter senioritet.

4. Bara om de utbildar enligt JAR-regler bör det gå att få. Annars kan man nog inte få bidrag. Det går inte att jobba inom JAR-länderna annars.

Christer Lundholm

From:
To: lundholm@skyways.se
Date: den 11 september 1998 08:19
Subject: tack...

>...så mycket.
>Förresten vet du vad de har för betyg gräns? eller är det en massa
>tester (som mönstringen ungefär)???
>imponerande att en såpass busy kille som du ger svar redan samma dag!
>
>mvh
>
>


Korta svar tar inte mer än 20 sek.
Det är ingen gräns, men konkurrens, dvs gränsen hamnar högre ju fler högpoängare som söker.
Dessutom är det typ mönstringstester, ja.
Christer Lundholm

From: Ola Kajrup
To: lundholm@skyways.se
Date: den 15 september 1998 14:10
Subject: Vägval.


>Hej!
>Jag är en av de många som har väntat länge
>på att tiderna skulle bli bättre.
>Nu verkar det som om det vänder. Äntligen!
>Själv kom jag hem ifrån USA -92 och var
>färdig konverterad -93. Jag står nu och tvekar
>inför valmöjligheterna och tänkte att du kanske
>har ett gott råd eller två!
>Jag har 700h tt, 100h 2-motor och valmöjligheterna
>är följande:
>
>1) Vänta på att bolagen skall börja titta på killar
>med min erfarenhet.
>
>2) Gå en flyglärar-kurs här hemma och gå den vägen
. >(Ger dåligt med tvåmotortid de första åren).
>
>3) Åka till USA igen och flyga 500h tvåmotor (kolv-
>motor). Tar antagligen 8-10 månader.
>
>4) Samma som ovan men 250h turbin. Tar 4-5 månader,
>och kan antagligen kombineras med 2).
>
>Man kan kanske läsa mellan raderna att det är en kombi-
>nation mellan 2) och 4) som jag är mest sugen på.
>Men eftersom jag jobbat alla dessa år och nu skall ge
>flyget en andra och förmodligen sista storsatsning, vill
>jag vara så säker som möjligt att jag satsar rätt.
>Uppskattar verkligen om du kunde komma med synpunkter!
>Vill även som så många andra ge en eloge för en suverän
>hemsida!
>
>//Ola


Jo du är rätt ute tycker jag. Kan du kombinera 2 och 4 så har du bäst på fötterna. Försök att få flyga tvåpilotsystem om det går. Helst typer där detta är ett krav.
Christer Lundholm

From: johan lundberg
To: lundholm@skyways.se
Date: den 18 september 1998 18:39
Subject: Kan jag bli pilot?


>Hej Christer! Jag heter Johan och är 17 år.
>Jag har länge velat bli pilot och därför har jag en fråga till dig som
>jag hoppas att du kan och vill svara på.
>När jag var på syn undersökning för övningskörningstillståndet stod det
>att jag har ett osäkert färgseende. Det är inte så att jag är helt
>färgblind. Så därför undrar jag. Kan man bli pilot om man har ett
>osäkert färgseende?
>
>
>e-mail: lundberg115@hotmail.com


Beror på om du avser att bli yrkespilot eller privatpilot. Privatpilot kan du bli med begränsning till dagflygning. Om du avser bli yrkespilot, så råder jag dig att låta undersöka dina ögon av en specialist för att avgöra om det är ett hinder innan du börjar kosta på en utbildning.
Christer Lundholm

From: HÅRFINT
To: Lundholm@skyways.se
Date: den 19 september 1998 19:07
Subject: Psyktest


>Hej herr Lundholm!
>
>Jag har tidigare mailat lite funderingar till dig angående det här med
>trafikflygarutbildning, och jag tackar ödmjukast för dina svar.
>
>Jag är nu snart klar med mitt A-cert, och hade börjat planera för
>framtiden:
>jag skulle gå en modulutbildning på Lid-Air. Glad i hågen över att ha
>fattat detta beslut, om än lite nervös, gick jag till en av SAS tre
>rekomenderade flygpsykologer. Av min flyglärare och två av mina kompisar,
>som för övrigt är trafikflygare, hade jag fått höra
>att jag skulle ta det lugnt, arbeta metodiskt, inte slarva utan hellre göra
>ett mindre antal skriftliga uppgifter rätt, än att stressa upp sig och
>göra mycket, och fel.
>
>Man hade hört många skräckhistorier om dessa tester, hur psykologen
>formligen manglade ner individen med frågor och påståenden under
>intervjudelen.
>
>Jag blev satt i ett rum , och där satt jag under fem timmar och vart
>tillslängd olika skriftliga prov - som tex " vilken av dessa fyra hundar är
>lik originalhunden,"
>"Vilken av dessa rutor sitter längst till höger" och annat skit i den
>vägen. Jag tyckte att allt gick utomordentligt bra, jag hann ju inte klart
>allt, men mer än hälften gjorde jag på de flesta tester.
>
>Psykologsamtalet kom aldrig. Min psykolog var nämligen inte auktoriserad av
>luftis, de som var det var på semester.
>
>Simultantestet gick också hyfsat bra. Jag var nöjd med mig själv.
>
>Då kom bakslaget. UNDERKÄND!!!!!! På vad då??? Jo, jag hade hunnit för
>kort på de skriftliga testerna, (över hälften, o testerna är upplagda så
>att ingen ska hinna)
>så hon bedömde att jag inte skulle klara ett nödläge i luften!! Va??
>Dessutom så sa hon att jag hade haft det mesta rätt på det jag gjort, o
>simultantestet vat normalt.
>Sedan hade hon mage att föreslå att jag skulle köra buss eller tåg i
>stället, om jag ville "hålla på med stora grejor"
>
>Nu mina frågor:
>Ska inte ett sådant här test innehålla ett djupgående samtal?? Människan
>pratade inte någonting med mig.
>
>Man tappade ju lusten lite grann efter det här bakslaget, men än är jag
>inte villig att
>se slaget förlorat. Måste man ha ett sådant här test, eller kan jag utbilda
>mig och göra om det den dag ett bolag i så fall kräver det?
>
>Hur kan en människa påstå att jag inte skulle klara en nödsituation, bara
>genom att rätta några papper.?
>
>Min flyglärare och mina flygarvänner( som båda har gått hos en varsin av de
>andra två stora psykologfirmorna)tyckte att detta verkade oseriöst. Vad
>tycker du, skall jag göra om det eller ska jag lita på att psykologen läste
>mig rätt?
>
>Tack för att du tagit dig tid att läsa allt mitt gnäll!
>
>Maria


Hej Maria
Den här psykologen verkar ha en förutfattad mening om att fruntimmer inte ska syssla med "stora grejer". Verkar både sjukt och oseriöst.
Jag håller fullständigt med dig att detta inte verkar riktigt klokt. Detta ska du inte köpa. Det är dem det är fel på, inte dig. Jag blir riktigt upprörd när jag läser detta och sammantaget med mina erfarenheter från dessa psykologer. De negligerar människans komplexitet och går efter mallar som är synnerligen diskutabla och påstår sedan att det är vetenskap. Blaha.
I och med att du inte fick göra dig hörd i en intervju, har du inte fått möjlighet att förklara varför du var mer noggrann än nödvändigt och därmed har ju inte psykologen gjort en fullständig analys. De kastar folks drömmar på soptippen på ett lättvindigt sätt och tar dessutom hutlöst betalt för det. Det är för jävligt. Ursäkta ordvalet.
Låt dig inte slås ned av detta utan gör en ny test om företaget du ska jobba på kräver det och då ska du inte försöka vara någon som du tror att du ska vara, utan vara dig själv. Skyways kräver inga sådana här tester ännu.
Christer Lundholm

From: marcus stendahl
To: lundholm@skyways.se
Date: den 22 september 1998 14:07
Subject: Hej


>Hej!
>
>Jag undrar om du vet hur psykologerna testar en persons stresstolerans?
>Du kanske vet på ett ungefär även fast det var ett tag sen du gjorde
>testerna själv.
>
>Tacksam för svar
>
>/Marcus


Har du läst min hemsida? Där finns en del som behandlar detta om du lusläser allt.
Testen görs genom att ge dig uppgifter som du ska genomföra samtidigt i ett allt högre tempo. Lyssna, uppfatta, räkna, sortera är några saker man får göra samtidigt.
Christer Lundholm

From:
To: lundholm@skyways.se
Date: den 25 september 1998 15:05
Subject: hej igen


>vill du få lite feedback: jag kollad upp tfhs hemsida på internet och
>döm av min förvåning när jag läste att man måste ha fullgjort
>värnplikt innan man söker! Jag har ju inte gjort värnplikten...jag
>fick ju inte pga statens penga-brist! skit också....MEN, jag skrev ett
>långt utredande och fruktansvärt förbannat e-mail till dem och
>förklarade ett och annat för dem!
>idag fick jag svar att de skulle ändra på de rutinerna och jag var
>välkommen att söka trots att jag ej fullgjort någon värnplikt.
>

>--- Inkommet från 98-09-25 15:04
>
>Åhhh...nu dummar dom sig på tfhs...de har beslutat att man måsta ha
>läst fysik A+B kurs!!! annars får man inte söka...:(
>Det har ju inte jag, då måsta jag tenta upp och det tar typ 5 månader
>heltids studier (kurserna är på 220 timmar tillsammans)
>Nu lägger jag TFHS på is och söker till Sas Flight Academy....eller
>bromma.
>Hur är sas skolan egentligen? du jobbar juh där så du måste väl
>veta...jobbar man för sas sen då, eller hur skaffar man sig flygtid?
>Tacksam för svar
>
>Högaktningsfullt
>
>


Jaha du de har sådana krav.
SAS Flight Academy har nog sin skola för typ ett bolag som vill uppgradera sina piloter till västerlänsk standard eller utbildning av nya piloter i bolag. Kolla på deras hemsida. Jag har en länk på min sida.
Bromma eller Lidair är nog de flygskolor som är lämpade för dig här i Sthlm.
Christer Lundholm



From:
To: lundholm@skyways.se
Date: den 28 september 1998 15:13
Subject: den tjatiga.


>--- Inkommet från 98-09-28 15:12
>
>jag vill bara ge dig lite psykologisk substans som du kan ha nytta av
>med tanke på svaren i din FAQ:
>
>DMT kallas av SAS egna piloter för "helvetes testet" därför att det
>oftast är det slutgiltliga (samt mkt viktiga) testet som görs av
>psykologen. Dessutom så testar DMT försvarsreaktionerna som är i
>princip oföränderliga och där personen själv inte kan påverka genom
>intelligens eller liknande...kort och gott: antingen har man förmågan
>eller så har man den inte....ett av livets lotton!!!
>Jag vet inte hur pass mycket du vet om dmt men det fungerar genom att
>man tittar in i en svart låda, helt oförberett så blixtrar det förbi
>en bild, bilden visas för testpersonen i 2 millesekunder och det är
>alldeles för snabbt för "ögat" att uppfatta. Endast det undermedvetna
>hinner uppfatta bilden och det är också där de mentala spärrarna
>sitter i. Vissa reagerar genom att förneka faran i bilden (det är
>nästan ALLTID någon form av hot i bilden) vissa ser något helt
>annat...och ett fåtal flipper ut totalt. Sedan visas bilden i längre
>och längre tid...det längsta är 2 sekunder och även då så "ser" vissa
>inte bildens innebörd.
>
>Tjejer har INTE lättare för uttagningar till flygtester. De har INTE
>bättre simultankapacitet som vissa tror...det är endast en myt.
>Tjejer har, tvärtom, en nackdel när det gäller pilotyrket....generellt
>så har de en sämre spatial förmåga (förmågan att se djup och 3D,
>rumsuppfattning) vilket medför att de anser att de är vid markhöjd
>(vid landning) när de i själva verket är 3 meter upp i luften.
>Det ser du själv på vissa flickors parkeringar med bilen....en meter
>ifrån trottoaren!
>
>Detta är väldigt individuellt, men generellt så är det på detta viset.
>Tjejer blir inga sämre piloter, men de har, generellt sett, svårare
>att bli piloter(klara testerna).
>
>Jag har fått all den här informationen av min mamma som är legetimerad
>psykolog och psykoterapeut samt sysslar uteslutande mycket med DMT vid
>rekrytering av personal till sjöfart, flyg och även för chefsposter på
>större ekonomiska företag...so mark my word, I got the blues, man.
>
>Förresten, jag pratade med pappas kompis igår och berättade att jag
>ville bli pilot. Han, som äger ett flygbolag, sa att jag gärna fick
>jobba för honom för att samla flygtimmar (han kör 2motor, turboprop
>och till och med jet) schysst!!!
>
>Förresten 2: Jag pratade med Sas Flight Academy, och de sa att de kör
>AB-Initioutbildningar och inte bara uppgraderingar av tidigare redan
>blivna piloter!!! bra va! nu jävlar ska här sökas!!!!
>
>Med Vänliga och glada hälsningar
>
>


Tackar för brevet . Kan jag använda det på mina sidor?
Jag har gått igenom "svarta lådan testet" när jag skulle bli flyglärare. Det var obligatoriskt då. Det är kanske en tillförlitlig test i många sammanhang, men samtidigt vet jag att den inte plockar bort alla galningar. Jag har träffat några, som säger sig klara DMT med glans. Några lever inte längre!!! De har flugit sig av daga.

Jag klankar lite på psykologerna i mina brev, därför att jag tycker de har för stor makt att avgöra framtiden för unga människor, då jag vet att många som blivit underkända i tester har blivit utmärkta piloter och piloter som har gjort en lång karriär senare inte klarat testerna. Det är ingen vetenskap, utan ett skrap på ytan på individers personligheter, där man kan få olika resultat olika dagar.

Jag beskriver medvetet inte hur en DMT-test går till i mina brev, därför att jag vet att testet förlorar lite av sitt värde om man har för mycket information om den. Men jag kanske ändrar mig och publicerar det du har skrivit, om du inte har något emot detta.

Tjejer ja. De har det i alla fall lite förspänt, då de är en minoritet i en mansdominerad värld och därför har det både lättare och svårare. Lättare därför att en tjejsökande "sticker ut lite mer" i högen av sökande. Svårare därför att de måste vara duktigare i medeltal än sina manliga kombatanter.

Beträffande dina karriärplaner. Du ser vad avgörande det kan vara att känna rätt personer. Det kan vara skillnaden mellan succe och fiasko. Vägen ligger nyasfalterad för din karriär.
Christer Lundholm

tackar kapten...du får mer än gärna publicera mitt brev.

jäpp, nu kommer vi till det här med psykologtesterna.
åkej, jag håller med dig till hundra procent angående att det skrapar
på ytan och kanske inte ger världens bästa bild av hur egentligen
test-personen är. Och på de grunderna så menar jag på att tester där
"de bästa sållas fram" inte är bra. Det går inte att få fram en
personlig profil på en person så att den ska kunna mätas och vara
konkurrens kraftig. Däremot så antar jag att de tester som "ska sålla
BORT de sämsta" så är nog en dags psykologiskt testande alldeles
förträffligt. Där räcker det med lite skrap på ytan, psykologen kanske
upptäcker någon egenskap som inte är lämplig alls och lägger då locket
på och säger "nej tack".

Men tänk dig då de psykologiska testerna under mönstringen, där pratar
du med en psykolog i 15 minuter och de bedömer sedan hela din mentala
arbetsförmåga samt din befälslämplighet....snacka om orättvist.

Ha en trevlig flygdag!

/
Från 99-01-01 ny e-mailadress fogelmannen@hotmail.com


Åter till Flygyrkessidan. Uppdaterad 1998-10-03 av Christer Lundholm