FAQ 3
Besökt gånger sedan 98-05-18.
På denna sida publiceras besvarade brev,
så att fler kan få del av erfarenheterna samt att samma frågor
inte upprepas så ofta.
Från:
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 5 maj 1998 20:04
>HEJ Kapten Christer !
>
>Hur funkar det här med loggadflyg tid ???
>Vem har koll på att inte folk sitter och "diktar" ihop flygtid...(ljuger
alltså)
>De timmar som man flyger med A-cert rankas dom lika som B-cert timmar,och
har en-motor timmar nån betydelse överhvudtaget...
>Det vore trevligt om du kan berätta lite om hur det funka för jag tycker
att det här värkar lite rörigt.
>
>Finns det någon bok eller nått där jag kan läsa om alla regler om hur
mycke man ska flyga för att hålla sina behörigheter osv osv...
>
>Mycke dumma frågor kanske men jag hoppas ändå på svar.
>
>Mvh PETER.
Man loggar och är ärlig och händer något då man misstänker oärlighet så gör
man en undersökning. Stickprov alltså.
A-timmar är lika mycket värda som B-timmar. Enmotortimmar fyller på
totalkolumnen i flygdagboken och det har en viss betydelse, men tvåmotortid
är mycket mer värdefull. Ännu mer värdefull är turboproptid och allra mest
värdefull är jettid. Varför? Ja säg det. Tvåmotortid kan man väl förstå men
de andra graderingarna? Viktigt är även om man arbetat i tvåpilotsystem,
något som alla större flygbolag tillämpar. Det gör adepten mer förberedd vid
utbildning i det större bolaget.
Ja BCL (Bestämmelser för Civil Luftfart)heter boken.
Christer Lundholm
Från:
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 6 april 1998 17:26
Ämne:
>Hej!
>Jag är en kusin till en kille som ockå vill bli pilot.
>Jag är 17år gammal och behöver ett par råd om flyg yrket.
>
>Jag är 17 och slutar gymnasiet(naturvetenskapliga linjen) om ett år och jag
>vill ju bli trafikflygare. När jag slutar skolan måste jag skaffa ett
>körkort så jag kan köra till flygskolan eftersom det går inga bussar dit
>sedan ska jag göra lumpen som tar ca 8 månader. Och sedan skaffa jobb för
>att tjäna pengar till flygutbildningen i ett och ett halvt år och sedan
>göra flygutbildningen.
>
>1.Vissa säger att det är 100% att man blir anställd hos SAS om man gör
>lumpen är det sant?
Nej.
>2.När jag är klar med flygutbildningen kommer jag att vara mellan 23 och 25
>år gammal. Allstå efter att jag jobbat och gjort lumpen och tagit körkort.
>Hur ska jag då hinna skaffa flygtid för sedan få jobba hos SAS där dom
>kräver en himla massa flyg timmar?
Om du kommer in rätt, så kräver inte SAS en massa flygtimmar. De vill forma
sina piloter själva ibland.
>3.Kommer inte jag vara för gammal för att bli anställd hos SASnär jag
>skaffat cirka 3000 flygtimmar?
Nej då. Du kan vara 35 och fortfarande vara intressant för SAS.
>4.Hur fick du råd med alla flygtimmarna du har?
Jobbade som flyglärare.
>5.Är man aldrig hemma när man jobbar på SAS?
Jo mycket fritid har man i SAS.
>6.Hur mkt tjänar en (pilot)kapten i Skyways i medel lön?
350.000 om året
>
>kan inte du ge mig råd om hur jag ska göra med min framtid om jag ska bli
>trafikflygare ?
Läs mina FAQ-sidor.
>Vad kostar det och hur lång tid tog eller tar/tog det på ett ungefär för
>att bli en flyglärare?
5 veckors kurs heltid, samt 1 år praktik + en vecka efterkurs.
Har hört att Lidair har kurser snart.
Christer Lundholm
Från: Kristian Langdell
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 11 april 1998 00:38
Ämne: Pilot hdr eller ddr
>Hej,
>
>Fvrst meste jag bara (som alla andra) tacka fvr en helt suverdn hemsida!
>Det dr verkligen inspirerande varje geng jag besvker sidan. Jag har
>besvkt den flera genger innan, men fvrst nu har det verkligen blivit
>allvar om mina fvrhoppningar att bli pilot. Jag hoppas du kanske kan ge
>mig negra red?
>
>Jag ska precis sluta min vdrnplikt som brandman i maj och nu ster alltse
>framtiden framfvr mig... Dnde sedan jag var bara negra er gammal har jag
>velat bli pilot och intresset har inte blivit mindre med eren, snarare
>tvdrtom! Min instdllning till det hela dr att jag hur som helst tdnker
>bli pilot. Om jag kan ge hela vdgen till att bli kapten en dag se skulle
>mina drvmmar ge i uppfyllelse, men om jag "bara" tar ett PPL-cert skulle
>jag definitivt inte bli besviken fvr det. Huvudsaken dr sjdlva
>flygningen och kvaliteten, inte mdngden eller lvnen!
>
>Som jag fvrstett dr det i princip ganska omvjligt att komma in pe TFHS?
Ja, om man inte försöker. Försök!
>Och Bromma flygskola samt LidAir dr vdl de enda andra svenska flygskolor
>med AB-initio utbildning? Tyvdrr se kostar ju det en slant. Stora
>banklen och osdkerhet om jobb efteret. Ger det att fe jobb i USA efter
>att ha gett pe Bromma t ex, eller meste man konvertera certet den vdgen
>ockse? Fren svenskt (EU) till amerikanskt?
Ja du måste konvertera till amerikanskt. Dock lättare än andra vägen.
>Det jag funderar pe dr att antingen svka till Bromma eller utbilda mig i
>USA eller att fvrsvka hitta negot annat jobb (inte ldtt det heller)
>samtidigt som jag ldser till pilot steg fvr steg. Jag dr amerikansk
>medborgare fren fvdseln, men har bott i sverige hela mitt liv. Med andra
>ord se dr det inga problem att bo i USA under och efter utbildningen,
>fvrutom att man kanske vill tillbaka en dag? Men de meste jag vdl
>konvertera mitt cert... krengligt vdrre! Men samtidigt lockar det med
>USA eftersom enligt vad jag sett fer man fler flygtimmar fvr mindre
>pengar och dessutom en stvrre chans att fe jobb efteret.
Det skulle jag nog satsa på. Dessutom är det där det tjänas grova pengar i
flygbranschen. Speciellt på de stora bolagen.
Christer Lundholm
Från: hallberg.eric@usa.net
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 11 april 1998 23:47
Ämne: Det här med pilotutbildning....
>Hej Christer
>
>Först och främst så vill jag tacka för en fantastisk hemsida, jag har
verkligen funnit många svar på den!
>Jag tycker att du förtjänar en eloge för allt ditt arbeta med att svara på
frågor.
Å tack, å tack.
>Jag är just nu elev på Hässlö-gymnasiets trafikflygarutbildning (jag går
första året) och jag har några frågor om min fortsatta utbildning som jag
hoppas kunna få svar på.
>
>- När jag är klar med min utbildning så väntar ju lumpen, eller? Från vissa
har jag hört att man inte har en chans att få jobb hos något flygbolag om
man inte har gjort militärtjänsten, men hur är det egentligen? Jag vill
visserligen göra lumpen men att hålla certet under tiden kan ju bli minst
sagt besvärligtså man undrar ju vilket som är smartast.
Jo, de flesta har ju lumpen klar. Det är ju ovanligt att ynglingar som dig
söker jobb.
Men jag tror inte det är avgörande. Ja det är tufft att hålla certet och
kräver lite uppfinningsförmåga.
>
>- Du rekomenderar i ett av dina brev på FAQ att man ska samla tid i USA men
hur funkar det när man redan har cert, ska jag ansöka till en flygskola och
bara samla timmar? När JAR sedan införs och jag kommer hem till sverige,
blir jag tvungen att konvertera igen eller är det bara att köra (flyga) på?
Du ska satsa på att ta commercial i USA och bli instruktör. Det är lättast
att få tid som sådan. Dina cert består hemma, så du behöver inte konvertera
hemma.
>
>- Det talas mycket om hur konjunkturen vänder och jobben kommer men kommer
>vi som gör flygutbildning nu kunna komma med i den ruschen, det kommer ju
trots allt att ta ett antal år innan tex jag har de uppåt tusen timmar som
nu krävs för att kunna få jobb.
Ett antal år? Det där klarar du på ett år. Och då får du uppskov från
lumpen, för studier utomlands. :-)
Christer Lundholm
Från: Peter ...
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 12 april 1998 03:36
Ämne: Några små frågor från Umeå
>Tjenare!
>
>1. Tack så hemskt mycket för att du har skapat den bästa sidan inom
>området som jag har sett.
Tack, det värmer.
>
>2. Jag: en 16-årig kille i Umeå som snart gått första året på
>Natur-linjen. Jag har gjort en ansökan till Hässlögymnasiet i Västerås,
>som jag tycker verkar passa mig bäst. Detta ställer dock upp några
>frågetecken som min syo varken vet något om eller är villig att ta reda
>på.
>
>3. Låt oss får trevlighetens skull anta att jag kommer in i Västerås.
>Detta vore ju inte så dumt, men vad händer sedan? Jag ser siffrorna
>300.000 $ dyka upp på din FAQ-sida. Exakt vad behövs för att sedan söka
>anställningar och vad kostar kalaset totlat? (d.v.s. Kan man få en
>sammanfattning av ca.10 tidigare frågor på din sida? :)
Vad händer sedan? Du har en startposition som är avundsvärd. Få är så
välutrustade med flygutbildning i din ålder.
Från detta läge är det upp till dig att envist kämpa vidare.
Tvåmotorutbildning och flygtid är det du behöver. Har du inte ett flygjobb
så får du ta ett annat jobb under tiden. Du behöver c:a 50.000 för en
tvåmotorutbildning. Flygtid får du skrapa ihop genom segelflygbogsering,
fallskärmshoppare, reklamsläp, taxiflyg, fotoflyg, dela kostnad med bekanta,
osv. Det svåra är att samla tvåmotortid. Du får snacka in dig hos någon
taxioperatör, flyga gratis = utan lön. Har du tur får du lön.
>
>4. Svart på vitt: Jag kommer inte in i Västerås. Ska jag sörja nu eller
>finns det andra vägar? Hur mycket "mindre attraktiv" blir man om man
>inte genomfört en sådan gymnasieutbildning utan bara vanlig Natur?
Natur är väl bra. Men du har ingen flygutbildning. Den kan du ta andra
vägar. Jag började med ett privatcert och när ekonomin tillät byggde jag på
med cert efter cert. Nackdelen är att det tar tid, men "Rom byggdes inte på
en dag".
>
>5. Tack på förhand! Jag hoppas att jag inte upprepar vad som redan
>frågats, hänvisa i sådana fall.
>
> Återigen, Tack så hemskt mycket för din underbara sida, någon
>borde betala dig för jobbet du gör med den.
Bra idè - har du några förslag?
Christer Lundholm
Från: Kristian Langdell
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 12 april 1998 17:29
Ämne: En frega till
>Hej och tack fvr hjdlpen senast.
>
>Nu har jag en frega till. Vad tror du om att ta svenskt cert hdr hemma
>och sedan konvertera det till amerikanskt fvr att kunna jobba i USA fvr
>att samla flygtid? Fer man behella sitt svenska cert ndr man konverterar
>till amerikanskt (se man har beda tve sedan)? Eller fer man enbart ha
>antingen amerikanskt eller svenskt?
>
>Kristian Langdell
Det går bra att ha två cert, svenskt och amerikanskt.
Christer Lundholm
Från: bartosz majed
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 13 april 1998 20:10
Ämne: Flygutbildning
>Hejsan!
>
>Jag heter Bartosz och är 19 år och vill börja med att tacka dig för en
>underbar hemsida.
>Det jag undrar är om man måste ha gjort lumpen för att bli pilot. Att de
>flesta flygskolor inte kräver det vet jag, hur det är med Ljungbyhed vet
>jag dock inte,vet du? Men hur är det sen när man ska söka jobb på tex
>SAS eller varför inte British Airways. Krävs lumpen då? Anledningen till
>att jag inte ville göra lumpen var inte av fysiska skäl, såvitt jag vet
>är jag fullt frisk. Jag ville helt enkelt inte för jag ansåg att det var
>slöseri med tid och jag valde att höja mina betyg istället.
Det finns nog ingen direkt koppling till ett krav på lumpen. De flesta
kräver väl att militärplikten är avklarad, men du kanske har gjort en
avledande manöver så att de inte behöver dig?
>Min nästa fråga är om du vet någon bra flygskola i England. Dit vill jag
>helst åka och hur svårt är det sen att få jobb på British Airways? Jag
>har hört att de bara anställer sina "egna". Men vad som menas med egna
>vet jag inte. Medborgare eller sånna som utbildat sig i England?
Nu har vi en gemensam arbetsmarknad inom EU, så det ska inte vara ett
problem, om du behärskar språket och har ett giltigt cert. (efter juli-99
JAR-cert)
Christer Lundholm
Från: pbair@altavista.net
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 16 april 1998 06:34
>Hej Christer !
>
>Jag har lite frågor om hur man blir flyg lärare.
>
>vad brukar flygskolorna ha för krav på de som vill bli flyglärare för
privatflyg ?? (betyg,cert,flygtimmar etc)
Hittills har det varit en högskoleutbildning. Vilka krav som kommer att
ställas framöver vet jag ej, men förut var det 300 tim och ett B-cert
>Finns det någon speciel utbildning för flyglärare ??
Kommer troligtvis att skötas av flygskolorna själva framöver. Just nu finns
ingenting. Men så kan det inte fortgå någon längre tid.
(Anm. Sedan detta skrevs har jag hört att Lidair på Bromma ska ha en lärarkurs snart).
>Hur ser arbets marknaden ut för flyg lärare ??
Mycket bra. Bristyrke.
>
>
>Jag blir mycket glad om du skickar ett mail !
Då är du glad nu då?
Christer Lundholm
Från: Peter ...
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 15 april 1998 20:04
Ämne: Din sida är BÄST!!
>Tjenare!
>
>Har kollat igenom din sida fullständigt nu och insett att du är ett
>riktigt "flygaräss". Du vann ju allt du försökte med!!!
>
>Ruggigt bra sida, länkar till precis allt man vill se. Kanske en liten
>sida med bilder på läckra plan, Concorde eller 747 eller nå´t?
>
>På din FAQ-sida så hade någon tjej som gick i nian ställt vissa frågor.
>Hon kanske borde upplysas om att det är en 2-årig utbildning Västerås
>erbjuder som börjar efter 1-an, där man måste ha gått natur.
>Men jag hittade inte nån E-mail att skicka dessa upplysningar till.
>
>Funderade lite och kom fram till att om du snackar med flygskolor, och
>säger att du faktiskt gör lite "reklam" för dem, kanske du kan få
>betalt!
>
>Fast chanserna e nog ganska små.
>
>Ha en bra vecka, Vi hörs! /Peter
Tack för uppmuntran.
Flygskolor är nog inga bra sponsorer, men tack för tipset.
Christer Lundholm
Från: student@borlange.du.se
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 21 april 1998 09:08
Ämne: (no subject)
>Det är kul att se det finns piloter inom skyways som hjälper människor
>som mig på traven med frågor och funderingar kring ämne flygning.
>Jag är en tjej som alltid drömt om att bli pilot. Har provat på en
>motorig Piper 28 och även Cessna men bara i 60 timmar .Jag tänker
>inom närmaste framtid börja utbilda mig till pilot, men min fråga är
>har ni bra lön ? Jag har en vän som nyligen uppgraderades till kapten
>och ändå tycker han att han får för litet! Det ryktas även att
>flygvärdinnorna har högre lön än en nyanställd styrman! Är det sant?
>Bara undrar om ifall jag skall någon gång söka till Skyways.
>
>M.v. h.
>N.m
Hej NM
Jo det stämmer. Flygvärdinnan tjänar bättre de första åren och vi i Skyways
är inte välbetalda. Men det finns andra bolag (läs SAS) som har betydligt
bättre.
Dit får du sikta. Men vägen kan gå genom Skyways.
Christer Lundholm
Från: Anders Dahlberg
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 23 april 1998 19:36
Ämne: Jag igen!
>Hej Christer! Hoppas att du inte tycker att det är jobbigt att svara på
>mina ibland idiotiska frågor.
>
>Nu har jag funderat igen och kommit underfund med att ta cert efter cert är
>en väldigt bra ide.
>Nu undrar jag om det kommer att bli dubbelt så dyrt att utbilda sig till
>trafikflygare efter att JAR-FCL införts. En del skolor påstår det, bland
>annat Sturup och LidAir. Har läst dina Jar dokument men hittar inte så
>många argument varför det ska bli dubbelt så dyrt. Visserligen är det svårt
>för mig att utläsa betydelsen men jag förstod det som att det var mest
>organisationerna som behövdes göras om och inte utbildningarna.
>
>Vad tror du som verkar vara bra insatt?
Jo det ser mörkt ut vad beträffar framtida kostnader. Det är antalet
teoritimmar bl.a. som kommer att öka dramatiskt. Jag har varit på JAR-FCL
kurser och flyglärarkonferenser och alla är eniga om att det kommer att rasa
iväg och bli orimligt dyrt.
>P.S. På söndag så ska jag provspaka segelflyg om vädret tillåter. D.S.
Låter kul. Det är nåt jag aldrig provat.
Christer Lundholm
Från: jimmy jönsson
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 30 april 1998 11:07
Ämne: NAIA???
>HEJ!
>tack för bästa info-sajten i sverige!!
>jag har varit på csn (världens trögaste ställe förövrigt) o NAIA var ett
>godkänt utbildningsalt. i USA!
>vad jag undrar är hur kommer man i kontakt med dem via e-mail,
>sv-represetant eller fax!
>hoppas du vet (du verkar ju trots allt veta de mesta!)
>-efter att ha läst på din sida så kommer jag att försöka utbilda mig som
>trafikpilot, trots att jag är färdig teoretisk flygtekniker!
>
>-jag antat att NAIA är en av de bättre skolorna i USA! -håller du med??
>
>tacksam för snabba svar!
>för det gäller ju att agera nu!
>
>flygtekniker
>-jimmy-
>linköping
Hej
Tyvärr har jag inte en sådan adress som du efterfrågar.
Kan inte CSN hjälpa dig med det. Eller SAS. Eller i svenska flygtidningar
har jag sett annonsering via någon svensk.
En bra skola?
Ja jag håller med med utgångspunkt från att SAS anlitade dem förr och att de
är godkända av CSN.
Christer Lundholm
Från:
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 2 maj 1998 19:12
Ämne:
>Hej Christer!
>Jag heter och vill få ett jobb hos SAS eller SKYWAYS när jag bli
>stor. Och just nu är jag 15 år gammal.
>
>1. Vad jag undrar är hur du så snabbt kunde bli pilot hos SKYWAYS.
>Kan inte du berätta lite om hur du fick pengarna, hur du fick jobbet
>utbildningen, och om hur livet var när du drömde om att bli pilot.
>
>Kolla här:
>
>När jag gått klart gymnasie skolan med naturvetenskapliga linjen är jag 18
>år gammal.
>Sedan tar jag körkort när jag är 19 år gammal säger vi p g a studierna.
>När jag sedan gjort lumpen är jag 20 år gammal.
>sedan måste jag skaffa ett jobb för att tjäna pengar till flygutbildningen
>som tar tre år
>för då har jag tjänat 360000 kr om jag får en lön på 10000 kr per månad.
>När jag jobbat klart är jag 23 år gammal. Sedan tar jag flygutbildningen på
>två år.
>Nu har jag hunnit fylla 25 år gammal. Sedan så måste jag skaffa flygtid.
>Har jag tur så får jag jobb hos ett fallskärms klubb där jag jobbar i ca
>4-6 år. Då har jag fyllt 31 och är redo för att söka jobb hos SKYWAYS /
>SAS.
>
>Ser du? Jag är för gammal och det kan t.o.m ta längre tid eftersom om jag
>inte får jobbet.
>
>2. När fick du jobbet?
>
>3. hur gammal var du när du fick jobbet?
>
>4.Jag spelar väldigt mycket Schack, är det bra för hjärnan och för pilot
>yrket?
> I så fall på vilket sätt?
>
>med goda hälsningar:
Hej
Du har verkligen tänkt många schackdrag framåt, å de e bra.
På så sätt är det nyttigt att spela schack.
Jo du har rätt i att det tar en massa tid, men nu är det så att många av de
här aktiviteterna kan ske parallellt. Men det gäller att ha ett mål och
arbeta mot det målet. Tjurigt och målmedvetet.
Jag blev inte snabbt pilot på Skyways. Jag var 38 år och hade vinglat
omkring i livet utan att veta vad jag ville bli. Jag var brandman,
dataknutte och en massa annat innan jag fann melodin.
I alla fall så hade jag blivit flyglärare och kunde, på den skola jag
jobbade, utbilda mig billigt. Sen hade jag tur att kunna börja jobba på
Skyways med bara 40 timmar tvåmotor. Bristen på piloter var så svår just då
1988. å så hade jag bra kontakter hos Skyways.
Om jag hade så klart för mig som du vid 15 års ålder hade jag suttit i ett
bolag med större kärror med dubbla lönen mot nu. Men jag är glad ändå. :-)
Lycka till
Christer Lundholm
Från: jimmy jönsson
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 4 maj 1998 18:50
Ämne: FRÅGETECKEN KOLON???
>HEJ IGEN!
>jo som sagt man är ett frågetecken just nu!
>konverteringar hit o JAR-145 dit!
Mycke ere nu.
>
>-K-märkt va? får man bara konvertera en gång eller?
Det stämmer. Endast en, sen kan man inte gå vidare till annat land eller
JAR-cert.
>
>-jag vill bli pilot o west wind academy erbjuder frestande grejor (i
>väntan på naia:s info) tex option 4 som de kallar det, dvs 1500h flygtid
>ca 1000-talet som instruktör o för priset 33721$ dyrt? jag tycker det
>låter bra o dessutom kan de erbjuda fortsatta turboprop o jetkurser
>efter detta så..... vad tycker du? -ska man slå till!
This is the fast lane. But very expensive.
>
>-jag vill ju som sagt ha reda på det där med konverteringarna, för ovan
>option 4 innebär 27 månader over there så 1 juli -99 har ju passerat kan
>man ju säga.
Tiden går för fort.
>
>-åhh gud kan ingen hjälpa oss frågetecken här ute med allt runt
>konverteringarna???
Jag gör så gott jag kan.!!
>
>-en sista liten begäran: har du möjligtvis addressen till TOBIAS
>LJUNGGREN" som skrev från "westwindacademy.com" -han gick ju på skolan
>som jag är intresserad av så det vore ju perfekt om man kunde ta ett
>snack med honom!
Här kommer den:
tobiaslj@hotmail.com
Lycka till
Christer Lundholm
Från: Kristian Langdell
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 30 april 1998 00:19
Ämne: Angående flygutb.
>Hej,
>
>Jag har bestämt mig för att satsa på pilot yrket och efter en hel del
>tänkande har jag kommit fram till att gå i USA. Dels för att man får
>mycket mer tid för pengarna och så kostar det betydligt mindre. Jag är
>även amerikansk medborgare... Men eftersom jag i själ och hjärta är
>svensk vill jag ju även ha möjligheten att arbeta här en dag. Nu har jag
>bara några frågor jag hoppas du kan svara på eftersom jag helst även
>vill kunna ha svenskt (europeiskt) certifikat så småningom.
>
>Jag har hört att man kan anmäla sig till en sk modul konvertering innan
>990701 och bara man påbörjar denna har man 3 år på sig att gå klart den.
>Det skulle innebära i mitt fall att jag kan åka till USA ta mitt cert
>där, påbörja en konvertering och sedan åka tillbaka till USA ett tag
>till för att läsa klart även instruktör och ev. arbeta innan jag åker
>tillbaka för att fullfölja konverteringen. Således vad jag undrar:
>
>Kan man göra så eller måste konverteringen vara klar innan 990701?
>
>Läses den schemalagt?
>
>Vad händer om man inte börjat konvertera sitt cert innan 990701, men har
>innehar amerikanskt? Kan man på något sätt få svenskt då?
>
>Jag planerar att börja min utbildning i USA efter sommaren. Alla svar är
>varmt välkommna och tack för hjälpen än en gång! Tur att det finns
>sådanna som du som orkar ta sin tid till att svara på alla (då menar jag
>verkligen många) frågor som uppkommer i samband med pilot utbildning.
>
>Ha det! /Kristian
Här är svaret från min kollega som är instruktör även på Lidair:
>Nåväl, nu till svaren på Din brevskrivares frågor: som jag är informerad så
>måste 1. konverteringen vara avslutat före 1/7 -99. 2. någon konvertering
>efter det datumet är idag inte att betrakta som möjligt (politiskt kan det
>bli en vändning men inte idag). 2. någon modul-utbildning kommer i princip
>ej att existera eftersom det programmet blir för dyrt för alla parter och
>ingen flygskola är intresserad av att bedriva detta. 3. Om han hinner med
>att ta ett US cert. och direkt efter detta åka hem till sverige och
>konvertera för att efter det åka tillbaka och ta ett sk CFI (instruktörs
>cert) så är det den bästa vägen. Eftersom han är US citizen så har han ju
>heller inte någon tidsbegränsning vad beträffar vistelsen i USA.
>Har han fler frågor kan han vända sig till Elving Persson 011-126160 eller
>Kjell Nygren 08-985656 eller till mig.
>Ha dé
>Eddie
Från: HÅRFINT
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 3 maj 1998 22:46
Ämne: Trafikflygarutbildning
>Hej och tack för en suverän sida!
Tycker du åxå det? Man blir rak i ryggen av sånt.
>
>Jag är en tös på 25 år fyllda, som äntligen har tagit mig i kragen och
>börjat att utbilda mig till pilot, mitt drömyrke. Jag håller f n på att ta
>A-cert på min lokala flygklubb, men jag ligger vaken på nätterna och våndas
>över min fortsatta utbildning. Jag har inte 300 000 att slänga upp på ett
>bräde, och att låna den summan på banken lockar inte.
Jag har förståelse.
>
>Räknas modulutbildningar lika som abinito utb. i bolagens ögon?
Nej, men det spelar liten roll.
>Jag funderar på att ta de cert jag kan här i Bollnäs, för att sedan ta mig
>till Stockholm och läsa det som fattas på Airways flygutbildning och
>Barkarby. De sa att man kan
>flyga sina befälhavartimmar hemma, så då kan man ju jobba under tiden.
Det är klokt.
>Min flyglärare sa att bolagen skulle sänka kraven till 700 h, har du också
>hört det?
Det har jag inte hört, men det är tillgång och efterfrågan som styr.
>Hur många av de timmarna ska vara tvåmotor?
Det kravet sjunker nog av samma anledning, men normalt c:a 200. Men vi har
exempel på nedåt 40 timmar.
>Om man ska sånka i hop de timmarna här i Sverige, går det?? Hur många
>taxibolag kör på tvåmotor??
Alla som flyger IFR.
>Jag funderar även på att ta alla cert i Sverige, och sedan åka över till
>USA och kanske arbeta som instruktör. Får man göra det om man inte har
>utbildat sig där??
Ofta är det knutet till en utbildning i USA och man går under student-visa.
Annars får man inte jobba i USA.
>Hur blir det med visum och sådant?
Se ovan.
>Hur går det till att ta ett amerikanskt cert när man redan har ett
>svenskt?(för att få jobba som instruktör)
Ja du får väl läsa om lite, men du har ju timmarna, så det bör gå fort.
Lycka till och hör av dig hur det går.
Christer Lundholm
Från: Daniel Sjöberg
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 6 maj 1998 12:51
>Hej Christer!
>Jag kan bara ställa mig i hyllningskören till din sida. Mycket bra!
>Jag har en del frågor som jag tror att du kan hjälpa mig med.
>Jag har bestämt mig för att flyga och allt jag gör är inriktat på att
>det ska ske så snart som möjligt. Det finns dock ett problem, och det är
>att jag inte gjorde så bra ifrån mig hos Interpersona. De rekomenderar
>mig inte att påbörja utbildningen på Bromma som jag var anmäld till.
>Det jag föll på var kappasitets testen, och värst de med matte i. Matten
>ska jag lösa genom att plugga på komvux i höst, men simultankapasitets
>kurser är det ont om. Har du några tipps? Jag har läst att du inte
>heller var så lysande hos psykologen men klarade dig ändå.
> Jag funderar dessutom på att ta den långa vägen (inte AB INITIO
>kurser)och kanske bli instruktör för att senare ta cert efter cert. Är
>det att rekomendera, eller ska man om man kan, utbilda sig så fort som
>möjligt? Jag är 24 år så jag har inte så himla brottom.
>Tack Christer! Du är en klippa!
>Daniel
Framtiden kommer nog bara att bjuda på ab initio. Det kommer att bli för
dyrt med den andra vägen och därmed kommer det att bli ett litet kursutbud -
tror vi.
Detta är alltså efter juli -99. Men lyssna med skolorna vad de säger.
Simultankapacitetsproblemet är inte lätt att ändra på. Spela dataspel är ett
sätt att träna faktiskt. Men man kan kompensera sig genom att vara duktig på
annat, så ta inte det så hårt. Det är riktigt att du inte behöver ha så
bråttom. Men ett stadigt sikte på målet.
Christer Lundholm
Från: Daniel Sjöberg
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 6 maj 1998 15:20
>Tack för ett snabt svar, jag trodde att det skulle ta några veckor.
>Är det de nya bestämelserna från EU som gör att priserna kommer att
>stiga? Detta kommer väl att påverka AB INITIO kurserna med! Om priserna
>liger på ca. 400 000 nu vad tror du att de kommer att hamna på -99?
>Det där med spel var en bra ide´. Jag har tre flygspel hemma, bl a
>Flightsimulator -98,så nu behöver jag inte ha dåligt samvete för att jag
>spelar.
>Daniel
>
Svar ett - Nej inte EU. JAR och det är inte bara EU-länder som är med där.
Svar två - ca 800.000
Spela på nu så att du klarar nästa test.
Christer Lundholm
Från: Häggroth & Häggroth
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 10 maj 1998 21:02
Ämne: Cert i USA??
>Hejsan!
>Jag heter Fredrik Häggroth, är 18 år och pluggar natur åk 2 i Stockholm.
>Jag hade storslagna planer på att bli trafikpilot ända tills de gick i
>kras när jag fick reda på att min syn var otillräcklig för allt över
>A-cert. här i Sverige (-4.25 dioptrier f.n.). Däremot har jag fått reda
>på att synkraven inte är lika hårda i USA. Jag tog kontakt med en
>ansvarig på Scandinavian Flight Academy i San Diego som sa att utbilda
>sig "over there" går bra, men att jag sen är hänvisad till jobb där. Jag
>undrar ifall du har någon ytterligare information om detta? Kan jag
>t.ex. konvertera tillbaka till något svenskt cert.? Bara A-cert skulle
>duga för mig då jag skulle kunna tänka mig att jobba i USA till vardags
>efter utbildningen också. Vore ändå kul att kunna flyga när man då och
>då återvänder till Sverige. Tack för en skitbra sida!
>
>Mvh.
>/Fredrik Häggroth
Hej Fredrik
Jo det borde gå att konvertera till svenskt A-cert om dina synproblem är
godkända i Sverige.
Har du möjlighet att få grönkort i USA dvs. arbetstillstånd? Annars får man
bara arbeta i samband med studier på studievisa.
Christer Lundholm
Från: Angelica Johansson
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 11 maj 1998 12:42
>
>Hej Christer!!
>Jag är en tjej på 18 år som gärna skulle vilja bli pilot, det är bara
>det att var jag än får information är den alltid olika än den
>infomation jag fick innan o.s.v. Man blir ganska förvirrad därför
>undrar jag om du skulle vilja ge mig lite uppgifter, om t.e.x vad
>man ska ha i betyg ,vilken linje man ska ha gått på gymnasiet, vad
>man tjänar, vilken skola du tycker är bäst att gå m.m.
>Sen undrar jag om Ljungbyhed,är det ett sämre allternativ till skola?
>
>Angelica
>
Hej Angelica
Betyg ja. Ska du söka till Ljungbyhed TFHS så behöver du toppbetyg från
naturvetenskaplig linje. Ska du gå annan väg så spelar skolbetygen mindre
roll. Men du måste ha goda kunskaper i matte, fysik och engelska.
Tjänar - allt från 12000 i månaden till tio gånger den summan, beroende på
bolag och anställningstid.
Bästa skolan vet jag inte men TFHS är gratis och det är unikt. Det är en bra
skola vet jag i alla fall.
Christer Lundholm
Från: milad yazdi
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 13 maj 1998 09:12
>Hej!
>
>Innan jag går en flygutbildning vill jag ta examen i nåt ämne som är
>relaterad till en flygutbildning och därför ska jag studera till
>flygtekniker på mälardalens högskola. Kommer jag att ha hjälp av den
>utbildningen under en flygutbildning, och även när jag ska söka jobb?
>Nu går jag sista året på det NT-programmet och har allmänt godkända
>betyg. Hur begåvad måste man vara för att bli pilot?
>Jag undrar även hur det är att söka jobb efter en flygutbildning, både i
>Europa och USA, vad de söker, flygtimmar med massor av erfarenhet eller
>hög IQ?
>Till sist undrar jag vilka möjligheter det finns när det gäller
>finanseringen av en flygutbildning?
>Tack på förhand!
Hej
1. Jo det är nog meriterande att ha flygtekniker i bakgrunden. Min son går
just den linjen nu.
2. Nåja inte någon superhjärna, men inte för dum heller.
3. De letar efter piloter som kan tänkas klara deras typutbildning med
lätthet och som inte har några konstigheter för sig. En som passar i deras
företagssystem alltså. Jobb i Europa ska i framtiden bli lätt att få. I USA
svårare och krävs visum i USA.
4. Finansiering. Ett stort problem som man inte kan lösa lätt om man inte
kommer in på TFHS. Men många har lyckats hanka sig fram trots att det är
svårt.
Christer Lundholm
Från: student
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 24 april 1998 22:40
Ämne: inlagg FAQ sidan
Hej, jag heter Mattias Cederberg, jag har skrivit hit naagra gaanger
tidigare, nu vill jag bara ge min aasikt om valet av svensk/amerikansk
utbildning.
Jag funderade sjaelv laenge paa vilken skola jag skulle vaelja och
gjorde en del forskning...
Bestaemde mig till slut foer en amerikansk, och det aer ett beslut jag
definitivt inte aangrat, aledningen aer enkel. Jag faar mycket mer foer
pengarna, mitt CPL ME kostar under 100.000 Skr (250h, 24h ME) och tar
mindre aen 4 maanader att slutfoera (uten foerkunskaper).
Nackdelen aer att det boerjar bli lite braattom om man vill hinna hem
och konvertera till JAR. Men det raecker att man paaboerjar!
utbildningen innan 1/7-99. Kan man aaka inom de naermaste maanaderna aer
det inga problem att hinna med en konvertering.
Saa mitt raad aer, vaelj en bra skola i USA (haer finns maanga) och aak
oever!!
Ni faar jaettegaerna skriva till mig om det aer naagot jag kan hjaelpa
till med.
mattias_ac@hotmail.com
Haelsningar fraan Houston, Texas!
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Martin Svensson
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 13 juni 1998 22:19
Ämne: Pilot??
Hej.
Tack för din fantiska sida!!! Du ska veta att den har gett mig inspiration.
Nu till frågorna.
Jag är 17år och ska ta börja med A cert i höst, vad rekkomenderar du efter A certet?
Jag vill utbilda mig till trafik pilot.
Jag har funderat på att flytta till USA du skriver ju mycket om att det är lättare att
få jobb där och billigare. Jag undrar då om det påverkar min chans att få jobb där att jag
är "utlänning"? Och om man nu utbildar sig i sverige kan konvertera till Amerikanskt. Eller
om det går tvärtom från amerikanskt till svenskt. Vad rekkomenderar du?
Nu lite frågor om testerna.
Hur stränga är kraven i Sverige respektive USA, får man ha nån sjukdom eller synfel
eller man måste vara kärnfrisk? Psyktestet oroar mig väldigt mycket klarar vilken
som helst av det eller måste man vara super man? Vad har dom för tester? Är det mycket
att oroa sig för? Är det lika strängt i Usa? Är det något mer krav man måste uppfylla?
Också en fråga som kanske inte passar in här.
Var vänder man sig när man ska flytta till Usa, eller studera blir man bara Amerikansk
medborgare hur som helst... Vet du det?
Det var många frågor men jag skulle vara väldigt tacksam om du svarade på dom.
Tack på förhand
Martin Svensson
martin.svensson@mbox326.swipnet.se
Hej Martin
Efter A-certet gäller det att samla tid, men om du ska satsa helhjärtat mot pilotyrket
bör du hitta en ab-initioutbildning. Det verkar gå mot att ingen skola vill ta upp steg-
för stegutbildning. Det verkar ju vansinne, så tiden får väl utvisa hur det egentligen ska bli.
I USA får du lätt ett studentvisa och så länge du studerar så kan du stanna, men sen att få
permanentvisa för att jobba där är svårt. Man måste gifta sig med en amerikanska eller
vinna på "grönkortslotteriet".
Du kan konvertera certet både från svenskt till USA eller tvärt om. Dock kommer det
att bli omöjligt från amerikanskt till JAR-cert efter juli -99.
Testerna är inget att vara rädd för. Jag har en sida om dem på min WEB.
Tester i USA vet jag inget om.
Christer Lundholm
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Anders Max
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 13 juni 1998 16:32
Ämne: TFHS
Hej Christer.
Jag skrev till dig för ett bra tag sedan nu, bl a om att jag söker till TFHS. Jag nämnde
också att jag är god vän med Hans Eriksson på Skyways.
Tänkte bara följa upp det mailet och tala om att jag har blivit antagen och
att jag påbörjar min Trafikflygutbildning i Augusti. Det känns helt underbart. En dröm som går i uppfyllelse.
Jag tycker att det är förvånansvärt att fler intresserade inte ens bryr sig om
att söka till TFHS. Det är för svårt att komma in säger de. Och javisst är det
svårt. Men man behöver (uppenbarligen) inte vara någon slags övermänniska för
att komma in. Det är jag verkligen ett levande bevis på. Men söker man inte är
ju chansen lika stor att komma in, som att vinna på lotto om man inte spelar. Eller hur?
I vilket fall som helst har jag alltså kommit in och ser med spänd förväntan fram
emot en rolig men krävande tid i Ljungbyhed. Och vem vet, du kanske får se mig på Skyways om ett tag.
Hälsa Hasse om du träffar på honom. Han har varit ett stort stöd under
antagningsprocedurerna. Större än vad han tror antagligen. Han har fått
stå ut med mycket frågor om allt möjligt som kan tänkas inträffa.
MVH
Anders Max
Östersund
http://www.torget.se/users/a/amax/
anders.max@mh.studit.com
ICQ#: 3456746
Det var roligt med lite feedback.
Då ser jag fram mot att få dig i högerstolen om ett par år.
Nåja ropa inte hej förrän.................
Det är en knagglig väg att vandra, men jag hoppas du lyckas väl.
Christer Lundholm
PS
Kan ju passa på att fråga dig vad som gjorde att du lyckades?
Betyg, bakgrund, egenskaper, mm.?
Hej igen Christer.
Visst skall man inte ropa hej..........MEN, så lätt skall dom inte bli av med mig nere på TFHS.
Nu har dom tagit in mig och jag tänker klara det här. Så visst ses vi ombord om ett par år!
Vägen är som sagt knagglig, men det här är en dröm för mig och jag tänker satsa allt och lite till.
Ja, vad var det som gjorde att jag blev antagen? Säg det. *S*
Inte nog med att jag blev antagen. Jag rankade mig som nummer 1 också. Av hur många
sökande vet varken jag eller TFHS exakt. Men om man tittar bakåt i tiden så kan man
nog räkna med att vi från början var mellan 600 - 800 stycken. Minst.
Efter uttagningskommisionen var vi 52-53 stycken ,har jag för mig någon sa,
som blev rangordnade på en antagningslista. Där blev jag alltså placerad som nummer 1. Helt otroligt.
Detta var 2:a gången jag sökte. Första gången var 1990! Men i den vevan kom ju den
välkända svackan när TFHS var nära att försvinna. I den processen var jag först 3:e reserv.
Sedan 2:a och slutligen 1:a reserv. Efter det hade tiden förflutit så långt att jag var
tvungen att göra om vissa tester. Och dessutom skulle det löpa 2 år innan jag fick söka
igen. Så sagt och gjort. Jag sökte igen, och denna gången gick det ju betydligt bättre. *S*
Om vi börjar från början så kräver de ju 3:a i Matte, Engelska och Fysik/Naturkunskap.
Dessutom skall man ha läst 3 år av dessa ämnena. Jag hade 3:a i Matte och Fysik, och 4:a i Engelska.
När det gäller de psykologiska testerna så får man ju aldrig veta några exakta resultat.
Men jag har hela tiden fått veta att det har gått bra. En av psykologerna på SIAP sa till
och med att han skulle rekommendera att de tog in mig. (detta var i den antagningen då
jag till slut inte blev antagen)
Jag vet inte vad jag 'har' som gjort att jag kommit in. Men om man skall försöka sig
på att tyda psykologerna så är jag väl helt enkelt av 'rätta virket'. Och det känns ju roligt.
När det sedan gäller den fysiska biten, så har jag aldrig varit typen som motionerar
regelbundet. Men nu i höstas och i vintras innan läkarundersökningen så tränade jag
regelbundet. Jag tappade några kilon, och sänkte min arbetspuls (enligt FMC) med 30!!
slag i minuten. Nu försöker jag underhålla den kondition jag skaffat mig genom att
jag cyklar fram och tillbaka till jobbet varje dag. En tur på totalt dryga milen.
Jag tycker som jag skrev i förra mailet inte att jag har något speciellt. Mer
än ett brinnande intresse och en övertygelse om att det är det här jag vill göra.
Och det kan man komma långt med.
Vi ses ombord.
MVH
Anders Max
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Henrik Melander
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 20 juni 1998 17:08
>Din hemsida är usel.
>"skratt" nejrå den är helt suverän. Du har aldrig funderat på att byta
>branch, till webdesigner.
>Jag funderar på att utbilda mig till pilot, men jag är kluven p.g.a
>priset. Du verkar tycka att en investering på 400 000 sek på t.ex
>brommas ab-inito utbildning är välanvända pengar. Men det anser inte
>jag. Jag tycker att man blir blåst på åtminståne 200 000. Nog för att
>det går fortare med en ab-initio utbildning. Men titta på vad du får för
>pengarna, du får teorin som är värd ca 40 - 50 000 också får du 153
>timmars flygtid varav 16,5 är två-motor, det betyder att du i snitt
>betalar 2 350 sek per flygtimme, det måste även du tycka är helt
>orimligt dyrt. Och vad gör du sen med 150 timmars flygtid i bagaget,
>skaffa ett hederligt jobb på fabriken och gå med i en flygklubb så
>kanske man kommer upp i 1 500 timmar efter fem år, för det är väl ett
>ytterst fåtal som har kontakter och kan få jobb som reklamflygere eller
>dylikt. Jämför det med att gå en utbildning i USA där du får ATP-cert
>inklusive 1 500 timmar, varav 1 250 som instruktör för mellan 300 000 -
>350 000 sek. Kan du förklara vad som gör prisskillnaden så enorm.
>Sammanfattningsvis vill jag säga att dom nya reglerna som omöjligjör
>utbildning i USA om man vill jobba i Sverige har slagit undan benen på
>många pilotdrömmar, förhoppningsvis dock inte min dröm, jag funderar nu
>på att gå den långa vägen och ta cert för cert, men jag vet inte det
>känns så krångligt.
>
>MVH / Henke
Äntligen någon som säger vad han tycker om min hemsida. Andra bara stryker
medhårs. :-)
Ja jag förstår din frustration över de svenska priserna, som bara blir
dubbelt värre när JAR drabbar oss.
Jag tror nog att det kommer att bli en politisk lösning på detta dilemma när
det blir uppenbart hur svårt det blir att få fram piloter. Antingen ett
godkännande av amerikansk utbildning eller en förenkling av utbildningen.
Men det är bara vad jag tror och ingen som vet.
Börja du med ett privatcert och avvakta utvecklingen. Då börjar du den långa
processen samtidigt som du får kunskaper som kommer till nytta senare. Sen
har du ju kul under tiden. :-)
Christer Lundholm
Från:
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 30 juni 1998 17:27
Ämne: USA
>Tjaba!
>
>1.Hur långtid får man plugga/tar det i Usa för att få ett amerikansk
>certifikat om man redan har ppl,cpl,atpl i Sverige, för att köpa
>flygtid (för man måste ju ha ett amerikansk cert för att köpa flygtid
>i USA)?
>
>2. Vad kostar ett cert i USA för att köpa 2-motorig flygtid?
>
> 3.Vad heter cert som man köper för 2 motor i USA eller måster man även
>göra om hela (MER)multi engine rating utbildningen?
>
> 4. Vad skall mer göras innan man får köpa 2-motor flygtid i USA?
>
> 5.Vad kostar det på ett ungefär 1 timmes 2-motor tid här i SVERIGE?
1.Ett privatcert får du över diskpå ett FAA-kontor. Det tar inte många
minuter.
2. Certet kostar ingenting eller jag minns inte om det var någon liten avgift.
3. Multi engine. Tror inte att du behöver göra om något. Inte ens
typinflygning - men det bör man ju göra ändå. En checkflygning för
instruktör måste man dock utföra.
4. Betala. :-) Helst i förskott.
5. 1500 och uppåt.
Christer Lundholm
Från: Peter ...
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 8 juli 1998 00:11
Ämne: Så de kan gå!
>Tjenare! Det är Peter från Umeå som skriver igen.
>
>Skrev tidigare till dig med några frågor och så. Hursomhelst ser det
>ganska bra ut nu, fick besked härom dagen att jag är antagen till Hässlö
>i Västerås.
>
>Blev bara så glad att jag kände för att berätta det. Ha eb trevlig
>sommar! /Peter
Jag gläds med dig.
Förvalta ditt pund nu, dvs lägg ned glöd på studierna, så ligger vägen öppen
till en kul karriär.
Lycka till
Christer Lundholm
Från:
Till: lundholm@skyways.se
Datum: den 8 juli 1998 17:10
Ämne:
>Hallå!
>
>FRÅGOR:
>
>1. I USA finns det ju program som heter" First officer program "där man i
>en skola kan
>få 1000 timmars multi för ca 26000$=200.000 SEK
>Men det finns även något som heter" Time buildning" i skolan där man får 12
>timmar för 1750$(dubbelt så dyrt: även samma flygplanstyp (Cessna 402))
>Varför finns time buildning när dom redan har first officer program där man
>får dubbelt så mycket för pengarna?
>2.Tycker du first officer programet är billigt?
>3.Hur stor chans är det att man får jobb hos SAS om man har 1000 timmars
>multi i loggboken av typen Cessna 402 (i procent)?
>
>SVAR..............%
Dessa frågor är inte lätta för mig att svara på, då jag sitter här i svedala
och inte har regelbunden kontakt med skolor i USA. Du får ta svaren med en
stor nypa salt.
1.Skulle gissa att det första är ett större paket, där timpriset inte har så
mycket "overheadkostnader". Det finns kanske de som inte behöver hela det
stora paketet, därför finns även små paket.
2.Ja 1000 timmar för 200 kr timmen är billigt. Men troligtvis får du jobba som
instruktör i det paketet och då är det någon annan som betalar flygplanet.
3.Hur många decimaler vill du ha i svaret?
Det beror på så många andra faktorer, så det får du inget svar på.
Christer Lundholm
Åter till Flygyrkessidan.
Uppdaterad 1998-07-12 av Christer Lundholm