Du skriver i ditt svar att man kan jobba i samband med studier. Sa ar det ICKE! Inte lagligt i alla fall. Det skall dock icke forvaxlas med de visa som ger en ratt att praktikjobba for lon under tidsbestamd tid, och da bara for ett namngivet foretag. Det gar sedan aven att fa sponsrat arbetsvisa tva ar i taget, men aven det ar da bara for ett specifikt foretag och man saljer i princip sin sjal till dem. Gar endast att fixa om man kanner nagon arbetsgivare. Vill man problemfritt soka jobb maste man ha ett sk gronkort (ar for ovrigt inte gront utan rosa!) Alla arbetsgivare kommer att fraga om du har ett! Kan fas pa i princip tre satt. Ett, man gifter in sig i landet. Skengifte ar tydligen inte ovanligt, men man maste spela spelet i minst tva ar i sa fall! Tva, man gar till en advokat och slanger minst 5000 dollares pa hans bord! Tar ett tag men man kan tydligen arbeta lagligt under tiden processen pagar. Tre, man kan gora som jag gjorde, prova lyckan i "gronkortslotteriet" som sker under fyra veckor varje ar. Jag tror det ar under oktober numera. Amerikanska ambassaden i Stockholm kan ge narmare info.
Nagon fragade om att aka hit och "kopa" turbintid hos ett commuterbolag. Finns fortfarande ett par stallen som sysslar med denna diskutabla affarsverksamhet. Man bor dock ha klart for sig att man ger sig in pa ett omrade omtyckt enbart av agaren till bolaget ifraga!!! Praktiken man betalar dyrt for ar ju helt enkelt en "stold" av ett jobb som nan annan borde fa betalt for att utfora!!!! Har hort talas om europeer som fatt lida med all ratt for att de "prostituerat sig" Tanker med andra ord inte namnge nat stalle!!
Om nagon har nat att fraga om betraffande att jobba
som pilot har, ar han/hon valkommen att e-maila
mig.
Low and slow,
Christer.
Jag säger wow jag också, dels åt så mycket relevant information och dels åt
bilden, som jag antar är fejkad, men bra gjort.
Hoppas du har det bra däröver. Om du kommer hem, så hör av dig, så får vi
ljuga lite. Hoppas du inte misstycker att jag publicerar ditt inlägg.
Christer L
> >Ha de, Christer
Hej Christer
Skickade bilden pa 707an till Bjorne oxa och fick
foljande kommentar tillbaka.
Ha en annu trevligare midsommar!
Christer
> Jorå, såg bilden för första gången i Sydafrikansk
> flygavisa. Gammal
> pensionsmässig engelsk skeppare som tydligen
> ville göra något extra på en
> flygdag på Harares flygplats. Tror att det hela
> skedde 1996, eftersom det
> sydafrikanska bladet var rykande färskt när jag
> inhandlade det. Sedan tog
> det faktiskt ett år innan bilden kom i Flight
> International, då på den mera
> lättsamma sidan "Straight and Level".
>
> / Glad Midsommar önskar B. Johansson
Hej Peter
På en flygplats finns det nog ett hundratal yrken och sysselsättningar. Jag har ingen lista på dem,
men t.ex. Arlanda är som en mindre stad, med mer än 10.000 människor som jobbar där.
Det ska inte vara en omöjlighet att få ett sådant jobb. Nu vet jag väldigt lite om vilken bakgrund
som krävs för rampjobbet, men det är något som kallas "handlingbolag" som har hand om dessa tjänster.
De har allt mellan incheck och lastning, liksom rampagenter m.m. På Arlanda är det SAS som är
störst på detta men även LFV har ett eget bolag för detta. Det kan även finnas fristående bolag,
som agerar på en flygplats. Avisningspersonal kan vara SAS eller på Arlanda finns ett bolag som
heter Nordic Aero. Även luftis sköter avisning på vissa flygplatser. På av LFV ägda flygplatser
är det de själva som sköter snöröjning, eventuellt tillsammans med brandtjänsten på flygplatsen.
Likaså på mindre kommunala flygplatser. Där kan allt vara sammanvävt så att samma personal sköter
flera sysslor.
Tankning sköts av oljebolagen, så där gäller det att hänga på deras rekryteringar.
Flygmekaniker/tekniker är anställda av flygbolagen och de har gått en treårig utbildning via
gymnasie och påbyggnad därefter.
Alla dessa yrken kan man faktiskt gå utbildning på gymnasienivå på Hässlö Gymnasium i
Västerås. Så det är ett råd till de i rätt ålder för gymnasieutbildning.
Mitt råd till dig Peter är; ta reda på vilka krav de har på de bolag som verkar på din
favoritflygplats. Prata med personalansvarig på det eller de bolagen, presentera dig noga,
så att han inte glömmer dig i första taget. Om det krävs någon vidareutbildning som du inte
har, förklara att det tänker du genomföra och att du återkommer till honom när den är nästan
klar och att du då gärna vill jobba i hans företag. Det smickrar honom och då ökar chanserna.
Du skriver att du har varit i kontakt med en del flygplatser och LFV. Det är bra, men du har nöjt
dig med att prata med fel personer. Det gäller att hitta rätt person i varje företag, personalansvarig.
Ge dig inte förrän du hittar rätt person, annars kan du lika gärna prata med väggen mitt emot dig,
det blir knappt jasså. Ta reda på när de har nästa rekryteringsomgång och häng på då extra hårt och intensivt.
Luftfrågorna.
Det var troligen som du anar, att de gjorde en ovanligt brant sjunkning, eftersom det var flera som upplevde samma sak. Annars kan en lätt förkylning ge dessa symptom, kanske en så lätt att man inte märkt den förut. Slemhinnorna är lite svullna bara, det täpper till vissa gångar i huvudet, kallas bihålor.
Vatten som droppar är kondens från människorna ombord, som fryser på flygkroppens insida på höjd och som tinar på lägre höjd och orsakar dropp.
Det är ju 50 - 60 grader kallt på de höjder som jetflyg huserar.
Lycka till nu med din nya karriär.
Christer
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Adrien [mailto:adrien@swipnet.se]
Skickat: den 14 juli 2000 01:13
Till: lennart.johansson@lfv.se
Ämne: Frågor om trafikflygarkrav
Hej!
Jag undrar bara om det är möjligt att bli godkänd till en
trafikflygarutbildning om man genomgått en 100% lyckad LASIK-operation mot
närsynhet?
Om detta inte är möjligt så undrar jag hur Amerikanska flottan kan acceptera
aspiranter till stridspiloter som opererat sig innan rekryteringen - men att
det jämförelsevis inte är möjligt att ens bli trafikflygare i Sverige om man
genomgått exakt samma operation?
Tack på förhand!
MVH Adrien Hogg
From: lennart.johansson@lfv.se
To:
Sent: den 7 augusti 2000 17:52
Subject: SV: Frågor om trafikflygarkrav
Bäste Adrien!
En närsynthetsoperation innebär, förutom att brytningsfelet minskar, att man
samtidigt får förändringar i hornhinnan som kan orsaka nya och helt
annorlunda synproblem.
Den tidigaste operationstypen (s.k. radiär keratotomi) gav alltid
ärrbildningar och kan aldrig godtas i flygsammanhang; metoden används inte
längre.
Den vanligaste metoden i Sverige (s.k. excimerlaserbehandling) ger ibland
också ärrbildningar med ökad bländningskänslighet (jämförbart med en
vindruta full med stenskott) och brytningsfel som kan variera pga att
hornhinnan blivit förtunnad. Om dessa bieffekter uppstått är det inte
möjligt att inneha flygcertifikat, men om inga biverkningar kan konstateras
ett år efter operationen föreligger inget hinder att behålla ett tidigare
certifikat.
Den senaste metoden (s.k. LASIK-behandling) har använts så kort tid att
eventuella bieffekter inte är helt kända ännu. Riskerna verkar dock vara
betydligt mindre än med excimerlaser.
För att avgöra om ögat klarat sig utan bieffekter efter en operation krävs
det en specialundersökning som f.n. inte utförs i Sverige, men kan göras i
Köpenhamn. Är den undersökningen utan anmärkning kan man återfå sitt
certifikat tidigast 12 månader efter operationen. För elevtillstånd är det
dock f.n. inte tillåtet att vara opererad, oavsett vilket resultat
undersökningen i Köpenhamn visar, vilket kan tyckas vara inkonsekvent. En
översyn av reglerna pågår dock just nu, och sannolikt kommer det inom 1-2 år
att bli möjligt även att få ett elevtillstånd efter LASIK-operation under
förutsättning att undersökningen i Köpenhamn är OK.
Som information kan nämnas att även Federal Aviation Administration i USA
1998 har infört i stort sett samma regler för amerikanska (civila) piloter.
Med vänlig hälsning
Lennart Johansson
flygläkare
Tackar för ditt intressanta inlägg
Christer
From: "Adrien"
To: "Christer Lundholm"
Sent: Tuesday, August 08, 2000 12:17 AM
Subject: Trafikflygarålder?
> Hej igen!
>
> Vilken ålder är det "bäst" att utbilda sig till trafikflygare? Kan man bli
för gammal för att flygbolagen skall anstäla en?
>
> Tack på förhand...
>
> / Adrien
Från 22 och uppåt. Bolag har olika åldersgränser. Regionalbolag kan tycka
äldre är bättre för att de är mindre intressanta för SAS t.ex.
Se SAS sida för deras åldersgränser.
Christer
Tjenare Christer. Mitt namn är Magnus Andersson, jag är en 26-åring som har
lite funderingar angående trafikflygutbildning.
Jag har idag ett A-cert med ca 200 timmar och har under några år funderat
på att vidareutbilda mig. Men som det ser ut i dagsläget har TFHS antagningsstopp
och Hässlögymnasiet är jag väl för gammal för. Så det som återstår är väl
kommersiella skolor. Dock verkar det väldigt svårt att konvertera
amerikanska cert efter införandet av jar-fcl. Så med detta är det bara
sverige kvar. Jag har nu varit i kontakt med de flesta flygskolorna i
sverige men det som återstår är den ekonomiska biten. Ingen av de flygskolor
jag pratat med kan hjälpa till med bankkontakter och bankerna i sig lånar
inte ut några pengar till utbildningar. Det enda dom säger sig kunna fixa är
facklån upp till 100000. (och då fattas det ca 150000 ändå) Tyvärr har man
inte möjlighet att låna upp något mer. Vet du om det finns någon bank som är
villig att låna ut pengar till utbildningar? Eller har du några andra förslag
hur man skulle kunna gå vidare?
m.v.h Magnus Andersson
andersson_magnus@telia.com
Jag har inga patentlösningar.
Min väg var att först ta ett CPL och jobba mig fram, via lärarpapper och skolan
jag jobbade för kunde jag ta mina behörigheter via den skolan. En jobbig väg,
men tydligen framkomlig. Lär känna folk i flygbranschen, det är alltid nyttigt
för att inte bara vara en i högen med ansökningar.
Christer
Hej,
Jag heter Olov Lindström, har gått trafikflygarutbildningen på Hässlö och
börjar påbyggnadsutbildningen nu i höst.
Där jag bodde i Bollnäs innan jag flyttade till Västerås var det en granne
som hade ett sjöflygplan. (och har det nog fortfarande) Hursomhelst, sjöflyg
verkar intressant - Om jag vill ta behörighet för enmotoriga sjöflygplan,
vem ska jag vända sig till och vad kostar det?
Vänliga hälsningar,
Olov
> Hej igen,
>
> Jag hittade länken till sjöflygklubben. Svaren på det jag undrade verkar finnas där.
>
> Tack ändå,
> Olov
>
Så bra.
Vi har ingen skolning i år men räknar med nästa säsong, då med en C185.
Då är du välkommen.
Christer
From: Fred
To: c.lundholm@home.se
Sent: Sunday, August 20, 2000 5:11 PM
Subject: Konvertering
Hej Christer.
Det verkar som om du har ett bra svar till varenda fråga som ställs så jag hoppas att du
kan ta tid att hjälpa mig med. Jag flög Viggen i tio år innan jag träffade min blivande
fru och var tvungen att åka över till Staterna och bli trafikflygare. Jag har jobbat här
i lite över ett år och det är ok men jag vill gärna tillbaka till Europa igen. Nu har
den möjligheten uppenbarat sig verkar det som för jag har en bra chans att få ett jobb i
England. Tyvärr har jag inte en aning om hur jag ska gå till väga med mina licenser. Är
det detsamma i hela Europa nu så jag ska ta en JAA kurs, finns det någon skola som utbildar
på distans och så vidare. Om du har tid, plita ner en rad.
Ha det gött.
Foreigner Fred
http://www.theodmanfactory.f2s.com
Hej där över
Det ska nog vara lite enklare om man har ATPL och en massa erfarenhet.
Jag tror att det ska finnas genvägar då, så att man inte behöver läsa om hela paketet.
Sen gäller certet i hela JAR-världen.
Skriv till Flygteoriskolan t.ex. Där kan du nog få ett direkt svar. Länk finns på min sida.
Lycka till
Christer
From: "Brandsoldat .com"
To:
Sent: Sunday, August 20, 2000 8:38 PM
Subject: Massa frågor!
> Hej Christer!
>
> Ett stort tack för din hemsida som är ljusglimten i flygdrömmsmörkret.
>
> Puh... Efter att efter stor möda men lite besvär äntligen ögnat igenom FAQ
> 1-11 har jag nu lite egna tankar och frågor jag hoppas du kan svara på:
>
> Förklara gärna följande begrepp om du kan:
>
> 1. Type rating
>
>
> 2. Citation (ex: Cessna Citation)
>
>
> Ett par frågor oxå:
>
>
3 > Vad är NAIA? Och kan man få kontakt med dom på nåt sätt?
>
>
4 > Har det blivit några ljusöppningar vad det gäller bökigheterna med att
> konvertera cert ifrån JAR till jänkarnas motsvarighet? (vad den nu heter)
>
>
5.> Jag var inne på ett amerikanskt flygbolags hemsida och tittade på deras krav
> på ev nyanställda piloter, där ville dom att man oxå skulle ha en slags
> degree i Flight engineering, även om man sökte som pilot. Är detta något som
> kommer att bestå oxå i framtiden tror du? Jag har hört att flygingenjörer är
> ett döende släkte.
>
>
6.> Personligen är jag ingen fena på matte. Hur svåra exakt är de matematiska
> moment i de flygpsykologiska tester man utför??
>
>
7.> Behöver man kunna fysik enbart p g a de meterologiska aspekterna i arbetet
> eller finns det andra användningsområden för de kunskaperna i jobbet oxå??
>
> Det var alla frågor jag kunde komma på nu. Men det kommer fler, var så säker
1. Type rating = en utbildning som gäller en flygplanstyp t.ex. SAAB 340.
Det skrivs in i certet av luftis när det gäller större typer.
2. Det är en typ av Cessna som tillhör deras jet-familj. Finns ett 10-tal
olika typer Citation.
3. NAIA är en amerikansk skola som tidigare anlitades av SAS bl.a.
Vet tyvärr inte adress.
4. Nej ingen ljusning där. Det krävs ett avtal mellan USA och JAR-länderna
om ett ömsesidigt godkännande av varandras utbildningar.
5. Flight engineer. Måste vara något specifikt för det bolaget eller de
typer de flyger.
6. Matte. Inget speciellt faktiskt. Lite ekvationer och lite logaritmer,
inte svårt om man stött på det tidigare.
7. Ja det är min bedömning av fysikbehovet. Nära förknippat med meteorologi,
men fysik stöter man ju på överallt i livet.
From: "Brandsoldat .com"
To:
Sent: Wednesday, August 23, 2000 10:07 PM
Subject: Psyktest
> Hej Christer!
>
> Läste just Pontus Rhendals sida om Psyktestet, och har ett par frågor om
> detta.
>
1> IQ- testet han pratar om, liknar detta ungefär vad man gick igenom på
> mönstringen eller??
>
2> Hur testas bl a simultankapaciteten och motoriktestet?
>
3> Hur svårt är testet i sin helhet?
>
4> Om man t ex skulle flunka på ett moment, hur reagerar psykologen på detta,
> och hur påverkar detta helhetsintrycket??
>
> Tack på förhand!!
Jag är ingen expert på psyktester och tycker det är delvis humbug.
1. Ja
2.Genom att försöka röra ihop olika input samtidigt som man ska prestera
någon tankeverksamhet.
3. De testar ju gränserna, så de driver en till gränsen och över vad man
förmår.
4. Det beror väl på vad som var bra resp. dåligt. Kan tänka mig att olika
moment har olika vikt.
Christer
From: "Kristina E Hammartorp"
To:
Sent: Thursday, August 24, 2000 7:13 AM
Subject: Hej!
> Hej Christer!
> Jag heter Kristina och är 18 år. Jag går mitt sita år på gymnasiet, läser
> samhälle ekonomi.
> Ända sedan jag var väldigt väldigt liten har jag velat bli pilot på en av de
> stora flygbolagen. Nu är det snart dags att göra något åt detta, men jag har
> inte den blekaste vart jag ska vända mig. Jag har surfat lite på nätet, men
> det är svårt att skilja på vad som stämmer och inte stämmer, allt är ju inte
> seriöst skrivet.
> Därför blev jag glad när jag såg din hemsida, och jag skulle bli ännu
> gladare om du har några råd att ge mig.
> Det ända krav som finns är att jag vill ta min utbildning i sverige gärna så
> nära Malmö som möjligt.
>
> Tack på förhand Kristina
Hej Kristina
Börja med att kontakta skolan på Sturup som det finns länk till från min
sida. Jag har ingen uppföljning på hur den fungerar, så om det inte lyckas
den vägen, så ge inte upp. Det krävs en hel del undersökningsarbete av dig
innan du har rett ut vad som är bäst för dig.
TFHS har du säkert hört om och kommer du in där är det bingo, för det är en
fri skola och ligger på Ljungbyhed och drivs av Lunds Universitet. Dock har
de just nu intagningsstopp, men du är ju ung så det kanske lossnar.
Överväg även Danmark, med tanke på närheten.
Christer
From: "Kristina E Hammartorp"
To: "'Christer Lundholm '"
Sent: Friday, August 25, 2000 12:18 PM
Subject: RE: Hej!
> Hej Christer!
> Tack så mycket.
> Jag har bara en fråga kvar.
> Jag har hört att man kan utbilda sig i lumpen,och att detta skulle vara en
> bättre utbildning.
> Är det sant, och kan man då söka dit närsomhelst eller bara när man är 18-19
> år?
>
> Tack än en gång
> Kristina
Ja till stridspilot. Det går bra för kvinnor åxå numera. Leta på flygvapnet
i en sökmotor så har du inlett detektivarbetet.
Christer
From: "William Lucas"
To:
Sent: Thursday, August 24, 2000 9:56 AM
Subject: Mer Psyktest-info
> Hej Christer!
>
> Ett stort tack för din snabba respons!
>
> Efter ditt senaste mejl, samt Pontus inlägg om psyktestet på din hemsida
> börjar jag bli ordentligt nervös angående det här testet.
>
> Faktum är att jag inte fick så skyhögt resultat på mönstringens IQ-test. Jag
> fick en trea eller fyra tror jag. Lite av anledningen till det, berodde på
> att jag efter ett stunds funderande till slut kom till slutsatsen att jag
> inte kan "se" logiken i de olika bilderna på div klossar och pappersflygplan
> sedda ur olika vinklar, och tröttnade således efter en stunds tänkade och
> ballade slutligen ur totalt och gav upp. Känslan av frustration o
> tröstlöshet var total.
>
> Testet bestod dock av en del till, där det gällde att hitta rätt synonym
> till ordet framför dig. Detta fick jag dock väldigt bra poäng på och både
> jag och mönstringsförrättaren var nöjda med den delen.
>
> Men som han påpekade, och som jag oxå förstått, så var "IQ"-delen av testet
> tyvärr under medel. Visst kanske man kan öva upp sin förmåga att se dessa
> olika mönster i en logisk följd, men nu känns det som att drömmarna om att
> bli pilot känns väldigt långt borta.
>
> Vad jag känner att jag skulle behöva nu är lite mer detaljerad info om
> själva testet och de olika momenten. För att få en känsla av att jag kanske
> kan klara detta ändå. Pontus sida var visserligen bra, men han gick inte in
> på djupet på de olika momenten utan skrapade bara på ytan.
>
> Om du vlle hjälpa mig med detta Christer, vore jag dig evigt tacksam!
>
> Tack på förhand!!
>
> William bransoldaten
Jag kan hjälpa dig med den e-mailadress som han mailade mig med.
Han har ju insikt i dessa frågor och förhoppningsvis har han kvar sin
adress.
From: "William Lucas"
To:
Sent: Thursday, August 24, 2000 9:04 PM
Subject: Pontus
> Hej Christer!
>
> Jag skickade ett mejl till Pontus precis som du föreslog, tyvärr verkar det
> som han inte längre använder den addressen. Jag fick ett mejl ifrån
> "Postmaster" Som indikerade att Pontus Mailbox var full. Antingen är han
> kanske på sem eller så har boxen packats p g a att han inte längre nyttjar
> den.
>
> I vilket fall som helst så har jag kommit in på Komvux i höst, fick jag reda
> på idag. Jag ska läsa Matte B, Eng C och Fysik på grundläggande nivå. Till
> våren betar jag av Matte C, Eng CAE (Certificate in Advanced English) och
> slutligen Fysik A. Sedan gör jag Psyktestet, då får det bära eller brista.
>
> Går det bra sticker jag till San Diego med Bf-saa till nästa höst. Annars
> söker jag nog till högskola.
>
> Du ska ha stort tack för hjälp, och en underbar hemsida.
>
> MVH
>
> William brandsoldaten...
From: "David Pettersson"
To:
Sent: Monday, August 28, 2000 2:18 PM
Subject: helikopterfrågor
> Hej Christer!
>
> Jag har funderat lite på olika alternativ till trafikflygarutbildningen för
> flygplan och kommit fram till att jag oxå gärna skulle flyga helikopter så,
> jag har lite funderingar som jag tänkte att du kanske kunde svara på:
>
> 1. Hur ser arbetsmarknaden ut för helikopterpiloter idag (dvs är det lika
> svårt som för en flygplanspilot att få jobb)?
>
> 2. Var utbildar man sig bäst till just detta och ungefär hur mycket kostar
> det?
>
> 3. Är det samma medicinska krav som för JAR-FCL, eller skiljer det sig på
> någon punkt?
>
> 4. Har en helikopterpilot bra lön?
1. Ja det är nog ännu svårare. Marknaden är mindre. Med ATPL är det nog som
för flygplan, lite lättare att finna jobb, men vägen dit är lång och dyr, om
man inte får en militär utbildning eller liknande.
2. Det finns skolor i Sverige och Europa. USA blir troligen lika som för
flygplan. D.v.s. knöligt att konvertera till JAR. Helikopter går ju snart in
i JAR -världen också.
3. Ja det är JAR krav framöver, så det är lika.
4. Jag har inte så stor koll på det, men jag tror att lönen ligger under
SAS-nivå, men med rätt företag är den nog hyfsad i alla fall. Skillnaden är
ju att med en VFR-behörighet (CPL) så kan man få ett hyfsat jobb på
helikopter, men knappast på fixed wing där man måste ha Instrument också.
Men det är säkert ett mycket roligt jobb, helikopterpilotens, och det räknas
ju in i livskvalite´n.
From: "Daniel Holmberg"
To:
Sent: Monday, August 28, 2000 11:36 PM
Subject: FAQ-färger...
> Tjao!
>
> Jag tänkte jag skulle vara lite negativ mot din
> hemsida! Du får ändå så mycket lovord...
> Det är det här med färgerna i FAQ-sidorna.
>
> Ett: Det är jobbigt att läsa när texten är ljus (gul)
> mot ljusblå bakgrund som det är på en del FAQ-sidor.
>
> Två: jag började skriva ut ett FAQ-dokument på 29
> A4:a, istället för att förstöra ögonen framför
> skärmen. Det gick åt en attans massa färg (jag är
> fullt medveten om att det går att redigera själv i
> valfritt ordbehandlingsprogram, vilket jag också
> gjorde).
> Mycket färger är iofs tjusigt men svartvitt är lättare
> att läsa och skrivaren håller längre, det går snabbare
> att skriva ut. Mörk text, ljus bakgrund är alls inget
> fel. Tumregler inom media/layout.
> Jag vet inte om du medvetet utformat dina FAQ-sidor
> så? Ta inte illa upp, det är bara en liten detalj.
> Min förhoppning är att få en bra sajt bättre.
>
> I övrigt ser allt bra ut.
>
> (attans. det kom ju med lite lovord ändå! vad kan jag
> säga, snäll innerst inne.)
>
> Tjao
> Daniel
Hej
Du är inte den förste att klaga på detta. Ska ta det under övervägande.
En lösning, om än långsökt, är ju att läsa source-texten. Den är alltid
svart/vit.
Christer
From: "William Lucas"
To:
Sent: Tuesday, August 29, 2000 9:00 PM
Subject: *suck*
> Hej igen Christer!
>
> Jag är nyss hemkommen ifrån min första Matte B lektion på Komvux. På det
> mest chokerande opedagogiska sätt tänkas möjligt, förutsätter man att
> eleverna skall kunna lösa ekvationer typ: 8(x + 3)(x - 3)+(1 + 2x)2 - 3(2x -
> 1)(2x + 1) + 52 =0. Bara för att nämna något. Det verkar som dom förutsätter
> att alla som väljer Matte B kommer från a- kursen med ett MVG i bagaget. Det
> känns en smula tröstlöst just nu...
>
> Vad jag skulle vilja be dig om Christer, är om du vänligen skulle vilja
> beskriva (generellt sett) de matteproblem du kommer i kontakt med en helt
> vanlig dag som pilot. Du har nämt ekvationer förut, men jag kan inte tänka
> mig att de är av dessa proportioner. Eller??
>
> Tack på förhand
>
> MVH
>
> William-uppgivenheten-personifierad...
Nej det var väl lite överdrivet att börja med en så knölig nivå.
Det kan vara psykologi från din lärare.:-) Först visar han en hopplös
ekvation, sen undervisar han stegvis fram till nivån där ni klarar att lösa
ekvationer av den kalibern, sen säger han -"Titta vad ni lärt, det trodde ni
inte när ni började".
Nä den typen av ekvationer använder vi inte i jobbet, knappast under
utbildningen heller. Men under utbildningen kan det komma lite användning av
sinus och cosinus och sånt i samband med navigationskursen. Annars är det
enkla +-* ./. fast fort. Dvs det måste kunnas snabbt och under press.
Tänk att du sitter vid en avgång redan några minuter sen. Du har en slottid
att passa och den håller på att närma sig tidsmässigt. Du sitter och
beräknar vikt och balans och så kommer "red cap" in och ändrar några siffror
och du behöver göra om beräkningen, för du har redan ändrat två gånger och
alla lediga ändringsfält är redan ifyllda. Då kryper svetten fram på pannan
och det blir kvavt och immigt inne i cockpit.
Här kommer ett snabbt matteminne väl till pass.
Eller det som hände i förra veckan för en annan besättning.
På väg till Zurich från Arlanda så upptäckte de att det blivit obalans
mellan bränslemängden i vänster vinge jämfört med höger vinge.
Fuelflow visade inget onormalt, lika på bägge motorer. Men man fick
balansera om soppan flera gånger. Vad är felet och vad göra?
Uppenbart förlorade de soppa på ena sidan, men hur mycket? Och skulle soppan
räcka fram, med marginal för missad första inflygning?
Här ställdes prov på mattekunskaper, snabbt och rätt. Livsviktigt för 50
personer. Jodå det gick bra, de tog sig fram, med marginal, men de hade
tappat 600 kg soppa från ena motorns bränslereglering och all extramarginal
hade runnit ut. Endast absolut minimarginal fanns kvar.
Hoppas du är övertygad om att matte är viktigt.
Christer
Åter till Flygyrkessidan.
Uppdaterad 2000-08-30 av Christer Lundholm