FAQ 11

Besökt gånger sedan 2000-06-17.

På denna sida publiceras besvarade brev, så att fler kan få del av erfarenheterna samt att samma frågor inte upprepas så ofta.


From: "magnus persson"
To:
Sent: Monday, May 08, 2000 11:46 PM
Subject: längd??
> Tja!
> Du har den bästa sidan på nätet!
> Jag har funderat ett tag nu på att utbilda mig till pilot, som yrke.
> Frågan jag har är angående min längd, jag är nämligen 2m lång.
> Har pratat med flygskolor i USA och det är svårt att få ett rakt svar på
> detta. (Betalar man så funkar det mesta för dem verkar det som) Du som
> verkar ha koll på läget, vad tror du? Är jag helt enkelt för lång eller
> fungerar det ändå? Förmodligen går det bra i en del maskiner och en del
> inte, men huvudsaken är ju att jag inte får problem med jobb för att jag
> inte kommer in i kärrorna.
> OK, tack för din tid.
> Mange

Det är olika i olika bolag. För SAS är du nog för lång om jag minns rätt. Kolla på länken till SAS från min sida. Har inte hört var limit är hos oss på Skyways, men vi har visst någon 2-meters tror jag.
Christer

From: "Olle Staldal"
To:
Sent: Friday, May 12, 2000 7:15 PM
> Hej Christer! Jag har 3 frågot till dig.
> 1. Jag undrara om det finns någon gymnasieskola i Stockholm som är bra att
> gå i om man ska bli pilot.
> 2. Jag undrar hur mycket ett nytt boeing 777 kostar.
> 3. Jag undrar vilket det störta flygpanet är som man flyger med från
> Arlanda? Å vilket eller vilka flygbolag flyger med det flygplanet.
>
1. Första året duger vilken som helst som har matte och engelska på högsta nivå. Sen söker du Västerås eller Arvidsjaur.
2. 500 - 1000 miljoner
3. Antonov 125 världens största fraktkärra. Åtta motorer.
Christer

From: "David Pettersson"
To:
Sent: Saturday, May 13, 2000 9:40 AM
Subject: tid
> Hej Christer!
>
> Man blir ju så trött i huvudet av alla krav på 2-motortid och att man inte
> kan få jobb innan man har 250 timmar (plus en massa enmotor timmar, fast det
> brukar ju alltid gå att fixa).
> Vi antar att jag nästan har obegränsat med pengar, och vill köpa mina
> 2-motortimmar.
>
> 1. Kan du ge mig några konkreta exempel på vart man kan vända sig, vad det
> kostar osv..
>
> 2. Kan man bekosta en typinflygning själv? Vad kostar det? Antal timmar?
Ger det i så fall en fördel vid en ev. anställning?
>
>
> Tack på förhand!
>
> MVH/ David Pettersson
>
> PS. Kör ni med GPS eller traditionell radionav. i Embraern?

1. Det finns ett antal alternativ. I Sverige kan man kontakta de få operatörer av mindre taxibolagen och erbjuda sig t.ex. betala typutbildningen. I USA finns det företag som säljer styrmansplatser på mindre typer.
2. Ja det finns företag som accepterar detta som en genväg att få anställning, dock betraktas dessa som mindre seriösa och facket motarbetar denna väg.
3. Emraer har en FMS som tar in GPS + ett antal andra källor, t.ex. DME, VOR inom räckhåll.
Christer

From: "Tobias Karlsson"
To:
Sent: Sunday, May 21, 2000 11:06 PM
Subject: En liten fråga

> Hur lång tid tar det att bli befälhavare?
>

2-10 år bland de större bolagen.
> Om man börjar sin pilotutbildning i höst, hur stor är
> chansen att man får jobb på skyways eller SAS direkt
> efter utbildningen?
>
De kräver flygerfarenhet åxå. Några hundra timmar som kan ta tid att samla.
Sen är chanserna hyfsade.
> Är det verkligen så himla knäligt som det låter att
> bli pilot?
>

Ja

> Hinner man se något av platserna man åker till, eller
> är det bara sova och jobba?
>

Med SAS ja, med Skyways nej. Hos Skyways blir du utstationerad på någon gudsförgäten plats förstsa året.

> Kan man jobba internationellt, exempelvis på Lufthansa
> eller KLM?
>

Ja om du kommer in.

> Tack så mycket för din tid.

OK
Christer


From: "Arman Cajic"
To:
Sent: Monday, May 22, 2000 2:55 PM
Subject: Hässlö-Arman

> Hej Kapten Christer!!
>
> Mitt namn är Arman och jag skulle vilja ställa ett par frågur.
> Jag har sökt in på Hässlö nu till hösten 2000, och jag undrar hur
> högt betygskravet för att komma in brukar ligga. Förra året hade
> den sista som kom in 16.4 i medel. Vad blir den nu?
> Sedan tänkte jag för att bevisa mitt intresse för flyget för
> pilotplågaren genom att ta med mig en lista på piloter och
> flygkaptener på Flying Enterprise som råder mig att bli pilot..
> Är det en bra ide??
> Jag bestemde mig för att bli pilot i 5an och då började jag även
> med modellflyg.
> Inför testen är det något steciellt råd du skulle vilja ge mig?
> När kommer man att flyga med en Cessna 172 RG även på Hässlö.
>
> Arman ( hoppas att jag inte stal för mycket utav din dyrbara tid.)
>

Hej
Jag såg att du ställt frågan på diskussionssidan, men inte fått något svar. Tyvärr har jag inte något att komma med heller, så då blir det att ringa till skolan och fråga.
Tror inte att du imponerar på någon med din lista om det inte är direkta rekommendationer, typ betyg. Det stärker dig och ditt självförtroende och det är ju jättebra, men de som intervjuar bryr sig nog inte så mycket. Ta med den och nämn den om det passar, men insistera inte på att de ska läsa den.
Läs på min hemsida om tester, som finns på en länk. Det kan kanske vara till någon hjälp.
Cessna 172 RG är nog en onödigt dyr kärra att köra från utbildningens början. Senare i utbildningen ska man ju köra mer komplexa kärror och det måste Hässlö ha också, men kanske inte just 172 RG.
Christer

From: Martin Lundqvist
To: c.lundholm@home.se
Sent: Tuesday, June 13, 2000 10:29 PM
Subject: Egen F

Hej Crister
Till att börja med en stående applåd för en fantastisk sida. Ett sådant engagemang måste vara unikt. Du har skapat en guldgruva för oss flygwannabees. (En eloge även till din eventuella familj).
Mina frågor lyder: Vad för certifikat behöver jag för transport av gods respektive person? Vad för sorts tillstånd behöver jag för att bedriva flygtransportverksamhet som egen företagare. (Jfr Trafiktillståndet för godstransport på väg). Anledningen till att jag frågar är att jag, sedan jag tog studenten från 3-årig samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet -95, har drivit och skött ett eget företag. Till en början jobbade jag med reklam, men mitt mål har alltid varit att varit att jobba med det som intresserar mig mest; motorcyklar och flygplan. Med det i tanken ombildade jag mitt företag för ett par år sedan och började köra bud som egen mc-åkare. Jag älskar att få trixa runt på hojen hela dagarna och jag har massor av roliga kompisar med samma intressen som jag själv. Om jag skulle behöva vara hemma någon dag får jag så´n abstinens att jag sätter komradion på högsta volym i fönstret för att få en liten del av det goda. Det låter som att jag har hittat min grej och att jag för guds skull inte ska söka mig bort, eller hur? Men inget gott som inte för något ont med sig. Det finns två ormar i mitt paradis. De heter Vintrar och Skador. Hade det inte varit för dessa två så hade jag nog kunnat hålla på ett bra tag till. Men det är inte långt till nästa vinter och jag har en Yamaha XT 600 hos verkstaden som mer liknar en komposthög än en motorcykel. Dessutom har min kära flickvän blivit allergisk mot samtal från Karolinska sjukhuset. Följden är att jag har börjat söka alternativa försörjningsmöjligheter, och har nu hittat och läst igenom dina mail. Jag har tidigare fyllt i, men av behörighets- och förläggningstekniska skäl inte skickat in, ansökan till SAS´s utbildning. Jag tror att en utbildning i Stockholm skulle passa mig bättre då jag i princip har fått det godkänt som avdragsgillt under vidareutbildning av min revisor. Andra fördelar är ju att jag kan bo hemma, få studielån(?) och arbeta som bud parallellt :-). Detta leder till ytterligare två frågor: (Hoppas verkligen att du har tid). Hur mycket tid per vecka tar utbildningen i anspråk? Kan jag få studielån? Hoppas att mina frågor, min situation och dina svar kan hjälpa andra! Ser fram emot långa målande svar ;-)
Högaktningsfullt
Martin PS. Ge gärna förslag på lämplig utbildningsväg, steg för steg, om du har tid. DS

Hej
Du behöver ett CPL, Commercial pilot license, Ett bruksflygtillstånd från Luftfartsverket. Båda pappren är inte fångade i ett nafs, men definitivt åtkomliga om man är målmedveten. Det där med avdragsgillt. Jag har inte hört någon som lyckats få en flygutbildning avdragsgill. Lyckas du så är jag intresserad hur det gick till.
En yrkesflygutbildning är nog alltid en fulltidsutbildning, dvs kontorstid + ett hårt pluggande däremellan. Kurserna är oftast hårt pressade tidsmässigt.
Ta kontakt med en flygskola och diskutera upplägget.
Ja du kan få studielån. Lycka till.
Snygg bakhjulsåkning.
Christer

From: "christer sidelov"
To: "Christer Lundholm"
Sent: Wednesday, June 21, 2000 3:15 AM
Subject: Flyga i USA

Hej Chrippa
Ibland nar jag slosurfar pa natet och och kollar in vad som hant sen sist hos Vallentunta Aviatorer, brukar jag aven ta en svang pa dina pilotsidor. Har dock av ingen anledning alls aldrig kollat in dina FAQ. Sa gjorde jag nu det till slut, och maste saga att wow, har har du uppenbarligen fyllt ett uppdamnt behov. Intressant att se att LidAir fortfarande ar samma skitstalle. Lat garna presumtiva elever fa veta hur illa agaren alltid betett sig. mot folk, och lurat flera inklusive mig pa pengar!! (Han ar fortfarande skyldig mig 20 000 kr plus ranta sen 92.) Fast vad kan man vanta sig av en bilhandlare och fore detta fangelsekund? Naval, har sett en del fragor betraffande flyga i USA med mera dar jag kan ge en del kommentarer efter att ha bott har nu i tre och ett halvt ar. Jonas Farnlof exempelvis fragar om det ar svart att konvertera ett europeiskt cert till amerikanskt. Sjalv tillhor jag den lilla klick som redan hade svenskt B-cert med tillbehor, och konverterar vasterut istallet for osterut. Inte svart men lite ovantat bokigt pa en punkt. Kravde namligen tre separata uppflygningar. Sa har fick jag ga tillvaga: skrev forst tva skrivningar, instrument och commercial. Inte sarskilt svart nar man redan har gjort slavskrivningarna i Sverige, men instrumentdelen har en del smarre skillnader som man far se upp med. Satte mig sedan i en enmotorkarra med instruktor for att trana infor uppflygning. Alltsa inte for att lara mig flyga instrument!! Kul detalj ar att har man lart sig flyga NDB procedurer i Sverige ar man en superstjarna pa att flyga sant har. Har racker det i stort sett med att kunna stava till ADF! Inga krav pa timmar finns eftersom man redan ar instrumentbehorig fran annat land. Man maste dock visa upp sin flygdagbok att man gjort antalet timmar under utbildningen med langnav och dylikt. Bla maste man ha gjort tre olika approacher under langnaven. Sjalv hade jag gjort alla app. pa min langnav. som ILS helt enkelt for att det var sa daligt vader. Var darfor tvungen att andra med en blackpenna i dagboken sa att det skulle se ratt ut infor den nya uppflygningen! Gjorde sen en uppflygning for I-bevis enmotor. Observera att jag redan hade ett US PPL. Darefter gjorde jag flygtraning infor tvamotoruppflygning. Har nu alltsa ett PPL med I-bevis for enmotor. Tvamotoruppflygningen ger mig Commercial, Complex. Multi och I for tvamotor. (Fick forresten mitt forsta skarpa motorbortfall under denna flygning men forstod inte forst att det var pa riktigt eftersom jag forvantade mig att kontrollanten skulle "javlas") MEN, for att fa flyga kommersiellt med enmotor maste jag gora en tredje uppflygning i en sketen 172a!! Eftersom jag hade samme kontrollant for alla tre flygningar gjordes dock den sistnamnda som en kort stjartsvang mest for pappersarbetets skull.

Du skriver i ditt svar att man kan jobba i samband med studier. Sa ar det ICKE! Inte lagligt i alla fall. Det skall dock icke forvaxlas med de visa som ger en ratt att praktikjobba for lon under tidsbestamd tid, och da bara for ett namngivet foretag. Det gar sedan aven att fa sponsrat arbetsvisa tva ar i taget, men aven det ar da bara for ett specifikt foretag och man saljer i princip sin sjal till dem. Gar endast att fixa om man kanner nagon arbetsgivare. Vill man problemfritt soka jobb maste man ha ett sk gronkort (ar for ovrigt inte gront utan rosa!) Alla arbetsgivare kommer att fraga om du har ett! Kan fas pa i princip tre satt. Ett, man gifter in sig i landet. Skengifte ar tydligen inte ovanligt, men man maste spela spelet i minst tva ar i sa fall! Tva, man gar till en advokat och slanger minst 5000 dollares pa hans bord! Tar ett tag men man kan tydligen arbeta lagligt under tiden processen pagar. Tre, man kan gora som jag gjorde, prova lyckan i "gronkortslotteriet" som sker under fyra veckor varje ar. Jag tror det ar under oktober numera. Amerikanska ambassaden i Stockholm kan ge narmare info.

Nagon fragade om att aka hit och "kopa" turbintid hos ett commuterbolag. Finns fortfarande ett par stallen som sysslar med denna diskutabla affarsverksamhet. Man bor dock ha klart for sig att man ger sig in pa ett omrade omtyckt enbart av agaren till bolaget ifraga!!! Praktiken man betalar dyrt for ar ju helt enkelt en "stold" av ett jobb som nan annan borde fa betalt for att utfora!!!! Har hort talas om europeer som fatt lida med all ratt for att de "prostituerat sig" Tanker med andra ord inte namnge nat stalle!!

Om nagon har nat att fraga om betraffande att jobba som pilot har, ar han/hon valkommen att e-maila mig.
Low and slow,
Christer.
Jag säger wow jag också, dels åt så mycket relevant information och dels åt bilden, som jag antar är fejkad, men bra gjort.
Hoppas du har det bra däröver. Om du kommer hem, så hör av dig, så får vi ljuga lite. Hoppas du inte misstycker att jag publicerar ditt inlägg.
Christer L

> >Ha de, Christer

Hej Christer
Skickade bilden pa 707an till Bjorne oxa och fick foljande kommentar tillbaka.
Ha en annu trevligare midsommar!
Christer

> Jorå, såg bilden för första gången i Sydafrikansk
> flygavisa. Gammal
> pensionsmässig engelsk skeppare som tydligen
> ville göra något extra på en
> flygdag på Harares flygplats. Tror att det hela
> skedde 1996, eftersom det
> sydafrikanska bladet var rykande färskt när jag
> inhandlade det. Sedan tog
> det faktiskt ett år innan bilden kom i Flight
> International, då på den mera
> lättsamma sidan "Straight and Level".
>
> / Glad Midsommar önskar B. Johansson


From: "Mikael Isaksson"
To:
Sent: Sunday, June 25, 2000 11:29 PM
Subject: Hejsan...
> Hejsan...
>
> Har följt din sida det senaste året och är imponerad över ditt arbete.
> Har en liten fundering till dig som varit med i svängarna. Det är så att jag
> efter mycket hårt arbetande och sparande äntligen börjar skymta närheten av
> att påbörja en Ab-nitro utbildning. Men är orolig för en sak... Ibland när
> jag flyger och då främst vid landningarna slår det lock i öronen rejält..
> Ibland till och med så att smärta uppstår. Är detta någonting som man kan
> vänja bort eller är det något som ständigt kommer att finnas närvarande?
> TACK! / Mikael

Innan du satsar stora pengar på en flygkarriär bör du undersöka dina öron och gångarna mellan bihålor och öron. Det verkar som de är trånga, om detta sker även när du inte är förkyld. Jag kan inte svara på om detta går att åtgärda, men det vet läkaren.
Christer

From: Peter Hagman
To: c.lundholm@home.se
Sent: Monday, July 03, 2000 12:46 AM

Hej Christer !!!
Mitt namn är Peter och jag har en eller ett par frågor till dig om arbeten inom flyget . Jag vet inte om du kan svara på detta för det är ju inte detta jobb som du håller på med, men det är så att jag är intresserad av att arbeta med flygplanen på marken och i luften i och för sig men det får nog bli om ett par år kanske .
Jag hadde velat arbeta som ramp/fältarbetare på en större internationell flygplats med lastning, lossning, tankning, avisning ,snöröjning och underhåll av banor mm men jag har ingen aning om hur jag skall gå till väga med detta.
Just nu arbetar jag på ett stort lager på en färgindustri och nån gymnasieutbildning har jag inte men har tänkt att komplettera några ämnen på komvux som tex engelska svenska och matte.
Jag tänkte att du som arbetar så mycket med flyg kanske vet hur jag skall fixa detta, kanske skyways har egen utbildning för den typen av jobb eller är det lfv som har hand om det. Jag bor i Landskrona så Kastrup är ju också en möjlighet för mig och nu när bron har öppnat och allt. Kanske lite dyrt att pendla bara .
Jag har varit i kontakt med både lfv och en massa flygplatser men jag tycker inte att jag har fått något riktigt svar ännu. Vissa säger att man skall ha gått 3 år på gymnasiet medan andra säger att det räcker med att ha läst engelska tex och kanske ha lite arbetslivserfarenhet och körkort, och jag har skickat mail till Sas på Kastrup men har inte fått svar ännu, det är 3 månader sen .
Hur tycker du jag skall göra ?
Vad är det för arbetsuppgifter man har som Ramp/fältarbetare ?
Får man utföra bogsering, tankning och avisning, eller är det enskilda företag som gör det eller är det bara utbildade flygmekaniker ?

Jag har några frågor om flyg i luften också om du har lust ?
Jag var i Grekland för en månad sen och när vi flög hem så fick jag ovanligt mycket tryck i örat och jag som aldrig annars brukar känna nått och min bror kännde det i ögonbrynet och det gjorde en arbetskamrat till mig också som landade en timme efter oss, vad kan det bero på, Kan det vara för att vi landade på Sturup och dom lägger ju sig på kurs mot banan redan i Tyskland en bra bit därifrån, så jag tänkte att vi sjönk ovanligt snabbt kanske ?
Och det började droppa vatten från nödutgången där jag satt och det blev is på insidan . Är det normalt ? Det var en annan passagerare som sa till mig att det var kondens ?
Hoppas du kan svara på mina frågor, tack för en trevlig och väldigt inehållsrik sida om flyg och flygutbildning .
Ha en skön semester om du inte redan har haft det .
Mvh Peter Hagman

Hej Peter
På en flygplats finns det nog ett hundratal yrken och sysselsättningar. Jag har ingen lista på dem, men t.ex. Arlanda är som en mindre stad, med mer än 10.000 människor som jobbar där.
Det ska inte vara en omöjlighet att få ett sådant jobb. Nu vet jag väldigt lite om vilken bakgrund som krävs för rampjobbet, men det är något som kallas "handlingbolag" som har hand om dessa tjänster. De har allt mellan incheck och lastning, liksom rampagenter m.m. På Arlanda är det SAS som är störst på detta men även LFV har ett eget bolag för detta. Det kan även finnas fristående bolag, som agerar på en flygplats. Avisningspersonal kan vara SAS eller på Arlanda finns ett bolag som heter Nordic Aero. Även luftis sköter avisning på vissa flygplatser. På av LFV ägda flygplatser är det de själva som sköter snöröjning, eventuellt tillsammans med brandtjänsten på flygplatsen. Likaså på mindre kommunala flygplatser. Där kan allt vara sammanvävt så att samma personal sköter flera sysslor.
Tankning sköts av oljebolagen, så där gäller det att hänga på deras rekryteringar.
Flygmekaniker/tekniker är anställda av flygbolagen och de har gått en treårig utbildning via gymnasie och påbyggnad därefter.
Alla dessa yrken kan man faktiskt gå utbildning på gymnasienivå på Hässlö Gymnasium i Västerås. Så det är ett råd till de i rätt ålder för gymnasieutbildning.
Mitt råd till dig Peter är; ta reda på vilka krav de har på de bolag som verkar på din favoritflygplats. Prata med personalansvarig på det eller de bolagen, presentera dig noga, så att han inte glömmer dig i första taget. Om det krävs någon vidareutbildning som du inte har, förklara att det tänker du genomföra och att du återkommer till honom när den är nästan klar och att du då gärna vill jobba i hans företag. Det smickrar honom och då ökar chanserna.
Du skriver att du har varit i kontakt med en del flygplatser och LFV. Det är bra, men du har nöjt dig med att prata med fel personer. Det gäller att hitta rätt person i varje företag, personalansvarig. Ge dig inte förrän du hittar rätt person, annars kan du lika gärna prata med väggen mitt emot dig, det blir knappt jasså. Ta reda på när de har nästa rekryteringsomgång och häng på då extra hårt och intensivt.

Luftfrågorna.
Det var troligen som du anar, att de gjorde en ovanligt brant sjunkning, eftersom det var flera som upplevde samma sak. Annars kan en lätt förkylning ge dessa symptom, kanske en så lätt att man inte märkt den förut. Slemhinnorna är lite svullna bara, det täpper till vissa gångar i huvudet, kallas bihålor. Vatten som droppar är kondens från människorna ombord, som fryser på flygkroppens insida på höjd och som tinar på lägre höjd och orsakar dropp. Det är ju 50 - 60 grader kallt på de höjder som jetflyg huserar.
Lycka till nu med din nya karriär.
Christer


Hej....
Det här fick jag från Luftfartsverkets flygläkare Lennart Johansson. Tänkte att du kanske kunde ha använding av denna info får att besvara kommande frågor!
Det finns lite ljus vid horisonten ändå...! =)
/ Adrien Hogg

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Adrien [mailto:adrien@swipnet.se]
Skickat: den 14 juli 2000 01:13
Till: lennart.johansson@lfv.se
Ämne: Frågor om trafikflygarkrav

Hej!
Jag undrar bara om det är möjligt att bli godkänd till en trafikflygarutbildning om man genomgått en 100% lyckad LASIK-operation mot närsynhet?
Om detta inte är möjligt så undrar jag hur Amerikanska flottan kan acceptera aspiranter till stridspiloter som opererat sig innan rekryteringen - men att det jämförelsevis inte är möjligt att ens bli trafikflygare i Sverige om man genomgått exakt samma operation?
Tack på förhand!
MVH Adrien Hogg

From: lennart.johansson@lfv.se
To:
Sent: den 7 augusti 2000 17:52
Subject: SV: Frågor om trafikflygarkrav

Bäste Adrien!
En närsynthetsoperation innebär, förutom att brytningsfelet minskar, att man samtidigt får förändringar i hornhinnan som kan orsaka nya och helt annorlunda synproblem.
Den tidigaste operationstypen (s.k. radiär keratotomi) gav alltid ärrbildningar och kan aldrig godtas i flygsammanhang; metoden används inte längre.
Den vanligaste metoden i Sverige (s.k. excimerlaserbehandling) ger ibland också ärrbildningar med ökad bländningskänslighet (jämförbart med en vindruta full med stenskott) och brytningsfel som kan variera pga att hornhinnan blivit förtunnad. Om dessa bieffekter uppstått är det inte möjligt att inneha flygcertifikat, men om inga biverkningar kan konstateras ett år efter operationen föreligger inget hinder att behålla ett tidigare certifikat.
Den senaste metoden (s.k. LASIK-behandling) har använts så kort tid att eventuella bieffekter inte är helt kända ännu. Riskerna verkar dock vara betydligt mindre än med excimerlaser.
För att avgöra om ögat klarat sig utan bieffekter efter en operation krävs det en specialundersökning som f.n. inte utförs i Sverige, men kan göras i Köpenhamn. Är den undersökningen utan anmärkning kan man återfå sitt certifikat tidigast 12 månader efter operationen. För elevtillstånd är det dock f.n. inte tillåtet att vara opererad, oavsett vilket resultat undersökningen i Köpenhamn visar, vilket kan tyckas vara inkonsekvent. En översyn av reglerna pågår dock just nu, och sannolikt kommer det inom 1-2 år att bli möjligt även att få ett elevtillstånd efter LASIK-operation under förutsättning att undersökningen i Köpenhamn är OK.

Som information kan nämnas att även Federal Aviation Administration i USA 1998 har infört i stort sett samma regler för amerikanska (civila) piloter.
Med vänlig hälsning
Lennart Johansson
flygläkare
Tackar för ditt intressanta inlägg
Christer


From: "Adrien"
To: "Christer Lundholm"
Sent: Tuesday, August 08, 2000 12:17 AM
Subject: Trafikflygarålder?

> Hej igen!
>
> Vilken ålder är det "bäst" att utbilda sig till trafikflygare? Kan man bli
för gammal för att flygbolagen skall anstäla en?
>
> Tack på förhand...
>
> / Adrien

Från 22 och uppåt. Bolag har olika åldersgränser. Regionalbolag kan tycka äldre är bättre för att de är mindre intressanta för SAS t.ex.
Se SAS sida för deras åldersgränser.
Christer

Tjenare Christer. Mitt namn är Magnus Andersson, jag är en 26-åring som har lite funderingar angående trafikflygutbildning.
Jag har idag ett A-cert med ca 200 timmar och har under några år funderat på att vidareutbilda mig. Men som det ser ut i dagsläget har TFHS antagningsstopp och Hässlögymnasiet är jag väl för gammal för. Så det som återstår är väl kommersiella skolor. Dock verkar det väldigt svårt att konvertera amerikanska cert efter införandet av jar-fcl. Så med detta är det bara sverige kvar. Jag har nu varit i kontakt med de flesta flygskolorna i sverige men det som återstår är den ekonomiska biten. Ingen av de flygskolor jag pratat med kan hjälpa till med bankkontakter och bankerna i sig lånar inte ut några pengar till utbildningar. Det enda dom säger sig kunna fixa är facklån upp till 100000. (och då fattas det ca 150000 ändå) Tyvärr har man inte möjlighet att låna upp något mer. Vet du om det finns någon bank som är villig att låna ut pengar till utbildningar? Eller har du några andra förslag hur man skulle kunna gå vidare?
m.v.h Magnus Andersson
andersson_magnus@telia.com
Jag har inga patentlösningar.
Min väg var att först ta ett CPL och jobba mig fram, via lärarpapper och skolan jag jobbade för kunde jag ta mina behörigheter via den skolan. En jobbig väg, men tydligen framkomlig. Lär känna folk i flygbranschen, det är alltid nyttigt för att inte bara vara en i högen med ansökningar.
Christer

Hej,
Jag heter Olov Lindström, har gått trafikflygarutbildningen på Hässlö och börjar påbyggnadsutbildningen nu i höst.
Där jag bodde i Bollnäs innan jag flyttade till Västerås var det en granne som hade ett sjöflygplan. (och har det nog fortfarande) Hursomhelst, sjöflyg verkar intressant - Om jag vill ta behörighet för enmotoriga sjöflygplan, vem ska jag vända sig till och vad kostar det?
Vänliga hälsningar,
Olov

> Hej igen,
>
> Jag hittade länken till sjöflygklubben. Svaren på det jag undrade verkar finnas där.
>
> Tack ändå,
> Olov
>

Så bra.
Vi har ingen skolning i år men räknar med nästa säsong, då med en C185.
Då är du välkommen.
Christer

From: Fred
To: c.lundholm@home.se
Sent: Sunday, August 20, 2000 5:11 PM
Subject: Konvertering

Hej Christer.
Det verkar som om du har ett bra svar till varenda fråga som ställs så jag hoppas att du kan ta tid att hjälpa mig med. Jag flög Viggen i tio år innan jag träffade min blivande fru och var tvungen att åka över till Staterna och bli trafikflygare. Jag har jobbat här i lite över ett år och det är ok men jag vill gärna tillbaka till Europa igen. Nu har den möjligheten uppenbarat sig verkar det som för jag har en bra chans att få ett jobb i England. Tyvärr har jag inte en aning om hur jag ska gå till väga med mina licenser. Är det detsamma i hela Europa nu så jag ska ta en JAA kurs, finns det någon skola som utbildar på distans och så vidare. Om du har tid, plita ner en rad.
Ha det gött.
Foreigner Fred
http://www.theodmanfactory.f2s.com

Hej där över
Det ska nog vara lite enklare om man har ATPL och en massa erfarenhet.
Jag tror att det ska finnas genvägar då, så att man inte behöver läsa om hela paketet. Sen gäller certet i hela JAR-världen.
Skriv till Flygteoriskolan t.ex. Där kan du nog få ett direkt svar. Länk finns på min sida.
Lycka till
Christer


From: "Brandsoldat .com"
To:
Sent: Sunday, August 20, 2000 8:38 PM
Subject: Massa frågor!

> Hej Christer!
>
> Ett stort tack för din hemsida som är ljusglimten i flygdrömmsmörkret.
>
> Puh... Efter att efter stor möda men lite besvär äntligen ögnat igenom FAQ
> 1-11 har jag nu lite egna tankar och frågor jag hoppas du kan svara på:
>
> Förklara gärna följande begrepp om du kan:
>
> 1. Type rating
>
>
> 2. Citation (ex: Cessna Citation)
>
>
> Ett par frågor oxå:
>
>
3 > Vad är NAIA? Och kan man få kontakt med dom på nåt sätt?
>
>
4 > Har det blivit några ljusöppningar vad det gäller bökigheterna med att
> konvertera cert ifrån JAR till jänkarnas motsvarighet? (vad den nu heter)
>
>
5.> Jag var inne på ett amerikanskt flygbolags hemsida och tittade på deras krav
> på ev nyanställda piloter, där ville dom att man oxå skulle ha en slags
> degree i Flight engineering, även om man sökte som pilot. Är detta något som
> kommer att bestå oxå i framtiden tror du? Jag har hört att flygingenjörer är
> ett döende släkte.
>
>
6.> Personligen är jag ingen fena på matte. Hur svåra exakt är de matematiska
> moment i de flygpsykologiska tester man utför??
>
>
7.> Behöver man kunna fysik enbart p g a de meterologiska aspekterna i arbetet
> eller finns det andra användningsområden för de kunskaperna i jobbet oxå??
>
> Det var alla frågor jag kunde komma på nu. Men det kommer fler, var så säker

1. Type rating = en utbildning som gäller en flygplanstyp t.ex. SAAB 340.
Det skrivs in i certet av luftis när det gäller större typer.

2. Det är en typ av Cessna som tillhör deras jet-familj. Finns ett 10-tal olika typer Citation.

3. NAIA är en amerikansk skola som tidigare anlitades av SAS bl.a. Vet tyvärr inte adress.

4. Nej ingen ljusning där. Det krävs ett avtal mellan USA och JAR-länderna om ett ömsesidigt godkännande av varandras utbildningar.

5. Flight engineer. Måste vara något specifikt för det bolaget eller de typer de flyger.

6. Matte. Inget speciellt faktiskt. Lite ekvationer och lite logaritmer, inte svårt om man stött på det tidigare.

7. Ja det är min bedömning av fysikbehovet. Nära förknippat med meteorologi, men fysik stöter man ju på överallt i livet.


From: "Brandsoldat .com"
To:
Sent: Wednesday, August 23, 2000 10:07 PM
Subject: Psyktest

> Hej Christer!
>
> Läste just Pontus Rhendals sida om Psyktestet, och har ett par frågor om
> detta.
>
1> IQ- testet han pratar om, liknar detta ungefär vad man gick igenom på
> mönstringen eller??
>
2> Hur testas bl a simultankapaciteten och motoriktestet?
>
3> Hur svårt är testet i sin helhet?
>
4> Om man t ex skulle flunka på ett moment, hur reagerar psykologen på detta,
> och hur påverkar detta helhetsintrycket??
>
> Tack på förhand!!

Jag är ingen expert på psyktester och tycker det är delvis humbug.
1. Ja

2.Genom att försöka röra ihop olika input samtidigt som man ska prestera någon tankeverksamhet.

3. De testar ju gränserna, så de driver en till gränsen och över vad man förmår.

4. Det beror väl på vad som var bra resp. dåligt. Kan tänka mig att olika moment har olika vikt.

Christer

From: "Kristina E Hammartorp"
To:
Sent: Thursday, August 24, 2000 7:13 AM
Subject: Hej!

> Hej Christer!
> Jag heter Kristina och är 18 år. Jag går mitt sita år på gymnasiet, läser
> samhälle ekonomi.
> Ända sedan jag var väldigt väldigt liten har jag velat bli pilot på en av de
> stora flygbolagen. Nu är det snart dags att göra något åt detta, men jag har
> inte den blekaste vart jag ska vända mig. Jag har surfat lite på nätet, men
> det är svårt att skilja på vad som stämmer och inte stämmer, allt är ju inte
> seriöst skrivet.
> Därför blev jag glad när jag såg din hemsida, och jag skulle bli ännu
> gladare om du har några råd att ge mig.
> Det ända krav som finns är att jag vill ta min utbildning i sverige gärna så
> nära Malmö som möjligt.
>
> Tack på förhand Kristina

Hej Kristina
Börja med att kontakta skolan på Sturup som det finns länk till från min sida. Jag har ingen uppföljning på hur den fungerar, så om det inte lyckas den vägen, så ge inte upp. Det krävs en hel del undersökningsarbete av dig innan du har rett ut vad som är bäst för dig.
TFHS har du säkert hört om och kommer du in där är det bingo, för det är en fri skola och ligger på Ljungbyhed och drivs av Lunds Universitet. Dock har de just nu intagningsstopp, men du är ju ung så det kanske lossnar. Överväg även Danmark, med tanke på närheten.
Christer

From: "Kristina E Hammartorp"
To: "'Christer Lundholm '"
Sent: Friday, August 25, 2000 12:18 PM
Subject: RE: Hej!

> Hej Christer!
> Tack så mycket.
> Jag har bara en fråga kvar.
> Jag har hört att man kan utbilda sig i lumpen,och att detta skulle vara en
> bättre utbildning.
> Är det sant, och kan man då söka dit närsomhelst eller bara när man är 18-19
> år?
>
> Tack än en gång
> Kristina

Ja till stridspilot. Det går bra för kvinnor åxå numera. Leta på flygvapnet i en sökmotor så har du inlett detektivarbetet.
Christer

From: "William Lucas"
To:
Sent: Thursday, August 24, 2000 9:56 AM
Subject: Mer Psyktest-info

> Hej Christer!
>
> Ett stort tack för din snabba respons!
>
> Efter ditt senaste mejl, samt Pontus inlägg om psyktestet på din hemsida
> börjar jag bli ordentligt nervös angående det här testet.
>
> Faktum är att jag inte fick så skyhögt resultat på mönstringens IQ-test. Jag
> fick en trea eller fyra tror jag. Lite av anledningen till det, berodde på
> att jag efter ett stunds funderande till slut kom till slutsatsen att jag
> inte kan "se" logiken i de olika bilderna på div klossar och pappersflygplan
> sedda ur olika vinklar, och tröttnade således efter en stunds tänkade och
> ballade slutligen ur totalt och gav upp. Känslan av frustration o
> tröstlöshet var total.
>
> Testet bestod dock av en del till, där det gällde att hitta rätt synonym
> till ordet framför dig. Detta fick jag dock väldigt bra poäng på och både
> jag och mönstringsförrättaren var nöjda med den delen.
>
> Men som han påpekade, och som jag oxå förstått, så var "IQ"-delen av testet
> tyvärr under medel. Visst kanske man kan öva upp sin förmåga att se dessa
> olika mönster i en logisk följd, men nu känns det som att drömmarna om att
> bli pilot känns väldigt långt borta.
>
> Vad jag känner att jag skulle behöva nu är lite mer detaljerad info om
> själva testet och de olika momenten. För att få en känsla av att jag kanske
> kan klara detta ändå. Pontus sida var visserligen bra, men han gick inte in
> på djupet på de olika momenten utan skrapade bara på ytan.
>
> Om du vlle hjälpa mig med detta Christer, vore jag dig evigt tacksam!
>
> Tack på förhand!!
>
> William bransoldaten

Jag kan hjälpa dig med den e-mailadress som han mailade mig med. Han har ju insikt i dessa frågor och förhoppningsvis har han kvar sin adress.
From: "William Lucas"
To:
Sent: Thursday, August 24, 2000 9:04 PM
Subject: Pontus

> Hej Christer!
>
> Jag skickade ett mejl till Pontus precis som du föreslog, tyvärr verkar det
> som han inte längre använder den addressen. Jag fick ett mejl ifrån
> "Postmaster" Som indikerade att Pontus Mailbox var full. Antingen är han
> kanske på sem eller så har boxen packats p g a att han inte längre nyttjar
> den.
>
> I vilket fall som helst så har jag kommit in på Komvux i höst, fick jag reda
> på idag. Jag ska läsa Matte B, Eng C och Fysik på grundläggande nivå. Till
> våren betar jag av Matte C, Eng CAE (Certificate in Advanced English) och
> slutligen Fysik A. Sedan gör jag Psyktestet, då får det bära eller brista.
>
> Går det bra sticker jag till San Diego med Bf-saa till nästa höst. Annars
> söker jag nog till högskola.
>
> Du ska ha stort tack för hjälp, och en underbar hemsida.
>
> MVH
>
> William brandsoldaten...


From: "David Pettersson"
To:
Sent: Monday, August 28, 2000 2:18 PM
Subject: helikopterfrågor

> Hej Christer!
>
> Jag har funderat lite på olika alternativ till trafikflygarutbildningen för
> flygplan och kommit fram till att jag oxå gärna skulle flyga helikopter så,
> jag har lite funderingar som jag tänkte att du kanske kunde svara på:
>
> 1. Hur ser arbetsmarknaden ut för helikopterpiloter idag (dvs är det lika
> svårt som för en flygplanspilot att få jobb)?
>
> 2. Var utbildar man sig bäst till just detta och ungefär hur mycket kostar
> det?
>
> 3. Är det samma medicinska krav som för JAR-FCL, eller skiljer det sig på
> någon punkt?
>
> 4. Har en helikopterpilot bra lön?

1. Ja det är nog ännu svårare. Marknaden är mindre. Med ATPL är det nog som för flygplan, lite lättare att finna jobb, men vägen dit är lång och dyr, om man inte får en militär utbildning eller liknande.

2. Det finns skolor i Sverige och Europa. USA blir troligen lika som för flygplan. D.v.s. knöligt att konvertera till JAR. Helikopter går ju snart in i JAR -världen också.

3. Ja det är JAR krav framöver, så det är lika.

4. Jag har inte så stor koll på det, men jag tror att lönen ligger under SAS-nivå, men med rätt företag är den nog hyfsad i alla fall. Skillnaden är ju att med en VFR-behörighet (CPL) så kan man få ett hyfsat jobb på helikopter, men knappast på fixed wing där man måste ha Instrument också. Men det är säkert ett mycket roligt jobb, helikopterpilotens, och det räknas ju in i livskvalite´n.


From: "Daniel Holmberg"
To:
Sent: Monday, August 28, 2000 11:36 PM
Subject: FAQ-färger...

> Tjao!
>
> Jag tänkte jag skulle vara lite negativ mot din
> hemsida! Du får ändå så mycket lovord...
> Det är det här med färgerna i FAQ-sidorna.
>
> Ett: Det är jobbigt att läsa när texten är ljus (gul)
> mot ljusblå bakgrund som det är på en del FAQ-sidor.
>
> Två: jag började skriva ut ett FAQ-dokument på 29
> A4:a, istället för att förstöra ögonen framför
> skärmen. Det gick åt en attans massa färg (jag är
> fullt medveten om att det går att redigera själv i
> valfritt ordbehandlingsprogram, vilket jag också
> gjorde).
> Mycket färger är iofs tjusigt men svartvitt är lättare
> att läsa och skrivaren håller längre, det går snabbare
> att skriva ut. Mörk text, ljus bakgrund är alls inget
> fel. Tumregler inom media/layout.
> Jag vet inte om du medvetet utformat dina FAQ-sidor
> så? Ta inte illa upp, det är bara en liten detalj.
> Min förhoppning är att få en bra sajt bättre.
>
> I övrigt ser allt bra ut.
>
> (attans. det kom ju med lite lovord ändå! vad kan jag
> säga, snäll innerst inne.)
>
> Tjao
> Daniel

Hej
Du är inte den förste att klaga på detta. Ska ta det under övervägande. En lösning, om än långsökt, är ju att läsa source-texten. Den är alltid svart/vit.
Christer

From: "William Lucas"
To:
Sent: Tuesday, August 29, 2000 9:00 PM
Subject: *suck*

> Hej igen Christer!
>
> Jag är nyss hemkommen ifrån min första Matte B lektion på Komvux. På det
> mest chokerande opedagogiska sätt tänkas möjligt, förutsätter man att
> eleverna skall kunna lösa ekvationer typ: 8(x + 3)(x - 3)+(1 + 2x)2 - 3(2x -
> 1)(2x + 1) + 52 =0. Bara för att nämna något. Det verkar som dom förutsätter
> att alla som väljer Matte B kommer från a- kursen med ett MVG i bagaget. Det
> känns en smula tröstlöst just nu...
>
> Vad jag skulle vilja be dig om Christer, är om du vänligen skulle vilja
> beskriva (generellt sett) de matteproblem du kommer i kontakt med en helt
> vanlig dag som pilot. Du har nämt ekvationer förut, men jag kan inte tänka
> mig att de är av dessa proportioner. Eller??
>
> Tack på förhand
>
> MVH
>
> William-uppgivenheten-personifierad...

Nej det var väl lite överdrivet att börja med en så knölig nivå. Det kan vara psykologi från din lärare.:-) Först visar han en hopplös ekvation, sen undervisar han stegvis fram till nivån där ni klarar att lösa ekvationer av den kalibern, sen säger han -"Titta vad ni lärt, det trodde ni inte när ni började".
Nä den typen av ekvationer använder vi inte i jobbet, knappast under utbildningen heller. Men under utbildningen kan det komma lite användning av sinus och cosinus och sånt i samband med navigationskursen. Annars är det enkla +-* ./. fast fort. Dvs det måste kunnas snabbt och under press. Tänk att du sitter vid en avgång redan några minuter sen. Du har en slottid att passa och den håller på att närma sig tidsmässigt. Du sitter och beräknar vikt och balans och så kommer "red cap" in och ändrar några siffror och du behöver göra om beräkningen, för du har redan ändrat två gånger och alla lediga ändringsfält är redan ifyllda. Då kryper svetten fram på pannan och det blir kvavt och immigt inne i cockpit.
Här kommer ett snabbt matteminne väl till pass.
Eller det som hände i förra veckan för en annan besättning. På väg till Zurich från Arlanda så upptäckte de att det blivit obalans mellan bränslemängden i vänster vinge jämfört med höger vinge. Fuelflow visade inget onormalt, lika på bägge motorer. Men man fick balansera om soppan flera gånger. Vad är felet och vad göra?
Uppenbart förlorade de soppa på ena sidan, men hur mycket? Och skulle soppan räcka fram, med marginal för missad första inflygning?
Här ställdes prov på mattekunskaper, snabbt och rätt. Livsviktigt för 50 personer. Jodå det gick bra, de tog sig fram, med marginal, men de hade tappat 600 kg soppa från ena motorns bränslereglering och all extramarginal hade runnit ut. Endast absolut minimarginal fanns kvar.
Hoppas du är övertygad om att matte är viktigt.
Christer

Åter till Flygyrkessidan. Uppdaterad 2000-08-30 av Christer Lundholm