Hur man söker till Bromma Flygskola
en självupplevelse av Thomas Höglund

Efter en förfrågan från Christer, så skall jag nu försöka att räta ut 
lite frågetecken om hur en ansökning och uttagning till trafik-
pilot sker. För tillfället står jag upp till öronen med blanketter
från olika läkare, psykologer och specialister eftersom jag själv
söker till Bromma i maj.
 
Det första man bör göra är att tänka igenom om man verkligen vill
bli pilot. Det är ju inte bara en hög lön som räknas... En trafikpilot
har ju även en hel del oävna arbetstider som kanske inte passar 
alla i familjen. Dagarna kan också bli stressiga, speciellt om man
flyger många korta rutter varje dag. Har man trots det bestämt
sig för att försöka, kontaktar man med fördel en flygskola.
 
De flygskolor som jag blev rekommenderade till var; Bromma
Flygskola och LidAir. För mig föll valet till Brommas fördel, för
jag tyckte att den utbildningsform som gavs där var att föredra.
Detta är naturligtvis en personlig uppfattning. Det finns även ett
annat alternativ, nämligen att utbilda sig i USA. Men detta är nog inte
att rekomendera pga. de svårigheter som tycks finnas (kommer
att finnas...) om man vill konvertera sina certifikat i framtiden.
 
STEG 1
Jag ringde till Bromma Flygskola och berättade för telefonisten 
att jag var intresserad av deras trafikpilots-utbildning. Efter några
dagar damp det ner en tjock broschyr på ca 20 sidor som beskrev
en del historik kring skolan, deras lokaler, hur utbildningen går till
i olika skeden, försäkringar, arbetsmarknadsutsikterna, aktiviteter
samt kostnaderna mm. mm. Det fanns även med lite information om 
hur uttagningarna går till, samt adresser till de läkare, specialister 
och psykologer som utför dessa. 
 
Det man framförallt lägger märke till är hur dyr en pilotutbildning är.
Ca 355000 kr kostar det att utbilda sig från grunden om man inte har
flugit tidigare. Därutöver kommer avgifter för läkare och specialister,
(totalt 4 stycken) pa ca 500-1200 kr per styck, samt psykologprovet som
kostar 5200 kr.
 
STEG2
Efter att jag bestämde mig för att det var värt att satsa på i alla fall,
så ringde jag till Thomas Löwenthal pa Bromma. Han är den person som
har kontakt med nya elever och informerar om skolan. Vi pratade om allt
möjligt som hade med utbildningen att göra; om det var rätt för mig,
hur jag hade det med de ekonomiska förhållandena samt om jag var 
förberedd för hela utbildningen och om jag verkligen hade tänkt över det
hela. Efter att ha pratat med honom ungefar 1 timme, så kom vi över-
ens om att jag skulle få besöka Bromma. Efter några dagar fick jag ännu
mer information från Bromma, samt alla blanketter man behöver för
att söka utbildningen. Jag fick även papper som skulle användas för att 
kunna få läkartesterna gjorda, och papper för att fylla i till LFV.
 
STEG3
Under tiden som jag väntade på att få komma till Bromma och besöka dem,
begärde jag en personutredning från polisen och ett personbevis från
Länsstyrelsen. Dessa papper skulle skickas in till LFV, för att man skulle
få ett sk. elevtillstånd. (Detta kostade för övrigt ca 1700:- eftersom
jag ville ha en förtursbehandling pga tidsbrist...)LFV vill också ha
alla läkarutlåtanden, men jag fick tips om att det skulle gå fortare
om jag skickade in alla papper så snabbt som jag kunde. Jag bokade
allmänläkartest, psykologtest samt specialisttesterna. Varför jag gjorde
det i den ordningen, berodde på att om jag inte skulle klara det allmänna
läkartestet, så var jag "ur leken" på en gång. Efter det provet ville
jag göra psykologtestet, eftersom man egentligen har störst chans att
"falla" där. Och sist men inte minst kom då specialisterna.
 
STEG4
Jag åkte nu ut till Bromma och fick träffa Thomas, där jag fick se på en
videofilm om Bromma Flygskola tillsammans med honom. Jag fick ännu mer info.
och vi pratade lite mer om framförallt ekonomin och finansieringen. Jag
fick också gå runt och titta på alla deras lokaler, flygplan, Hangar 5 
(Cessnas verkstad), samt flygsimulatorerna. Det kändes faktiskt bra att
man fick den möjligheten innan man slutgiltligen bestämde sig för att 
fortsätta med alla testerna. Klart att rekomendera alltså !!!
 
TESTERNA...
Det första provet jag gjorde var som sagt allmänläkarprovet. Dock är det
inte en vanlig allmänläkare, utan en speciell flygläkare som LFV har godkänt. 
Provet var som ett vanligt läkarprov, man fick göra enkla balansövningar,
synundersökningar (glasögon och/eller linser får man ha, men man får inte
ha något fel på färgseendet), hörselkontroll, urin- och blodprov samt
kontrollera blodtrycket. Jag fick också fylla i en blankett med frågor om
min tidigare sjukhistoria. Läkaren kontrollerade även om jag hade någon 
form av brock eller något annat "fel". Inget att oroa sig för alltså... :)
 
Specialisttesterna är också läkartester, men man går nu djupare för att 
försöka upptäcka något som skulle kunna hindra en framtida pilotkarriär.
De tre olika speciallisterna undersöker; Öron näsa hals, Syn, Blod- och
kretsomlopp.
        1) Vid Öron näsa hals provet kontrollerar man bla. hörsel på ett i
           princip likadant sätt som man gjorde hos allmänläkaren.
           Specialisten kollar även näsan, bihålorna (med ultraljud), samt
           halsen. Trumhinnan kontrolleras också grundligt.
        2) Vid Syn undersökningen kontrolleras bla. hur bra man ser :) dvs.
           om man är kort- eller långsynt. Specialisten tittar även på
           ögonens näthinna, samt om man skelar, hur färgseendet är etc.
        3) Vid Blod- och kretslopps testet, får man göra en lungröntgen.
           Man skall även göra ett arbets-EKG. Dvs. att man får cykla en
           liten stund och under tiden kollas hjärtats slag etc.
 
Psykologtestet är väl antagligen det man mest oroar sig över. Har skall
man på ett så naturligt sätt som möjligt prestera det absolut bästa man kan.
Det är ganska nervöst och stressigt, men trots allt egentligen inte så
farligt. Det går åt en hel dag, och proven (ca 20 st), är uppdelade i olika
grupper för att psykologen skall få bästa möjliga bild över en person.
Man kan kort säga att man blir bedömd inom fyra kategorier; 
        1) Anlag och färdigheter som är väsentliga i flygsammanhang
            Har bedöms den analytiska förmågan, rumsföreställning,
            snabbhet i uppfattningsförmåga, minneskapacitet och teknisk-
            logisk förmåga. Dessa prov liknar de teoretiska som man gjorde
            vid mönstringen. För de som inte mönstrat, kan man säga att många 
            av proven är skrifliga och görs på begransad tid. De olika del-
            proven är ganska skilda från varandra så att man inte skall ha
            någon fördel av tidigare erfarenheter. Lite av ett högskoleprov...
        2) Kapacitetsbedömning
            Här kommer de mer praktiska proven där simultankapaciteten, 
            koncentrationsförmågan, stresskänsligheten och flexibiliteten
            undersöks. Man får göra flera varierande prov som naturligtvis har
            tidskrav. Vissa av proven är manuella, dvs. man plockar kulor, 
            ritar streck och räknar etc. Andra prov är audio-visuella och
            datorbaserade, dvs. att man skall hålla ordning på siffror, svara 
            på frågor, lyssna och se saker, samtidigt som man återigen står 
            inför olika räkneuppgifter.
        3) DMT (Defence Mechanism Test)
            Det här testet är ett sk. projektivt test för bedömning av
            verklighetsuppfattning, dvs. hur snabbt och korrekt man uppfattar
            företeelser omkring sig. Detta kan väl ses som ett litet "hemligt"
            test som bedömmer en persons natur. Dock kan man väl säga att det
            egentligen inte finns något rätt och fel här, utan svaren man ger
            skall bara spegla personligheten.
        4) Intervjun...
            Här bedömmer nu psykologen hur man är som person med hjälp av 
            de tester man gjort under dagen, samt den lilla beskrivningen man
            tidigare gjorde om sig själv. Bedömmning sker inom; mognad,
            stabilitet, handlingskraft, beslutsfattning samt samarbetsförmåga.
            Själva intervjun varar ca: 1,5 till 2 timmar och man får garanterat
            höra det man var dålig på. :) 
            Men självklart får man även en god bild om det man var bra på vid
            testerna. Jag skulle tänka mig att en del tycker att psykologen 
            är lite provokativ med sina frågor här, men de vill bara väl !?
            (Man får ju inte glömma att deras uppgift är att verkligen
             kontrollera om man är lämplig trafikflygare, och om man i fram-
             tiden kommer att vara konkurranskraftig...)
            Slutligen får man då ett utlåtande om hur man är, och om man passar 
            till att bli pilot. Man kan få betyget; Ej lämplig, Godkänd med
            tvekan och Godkänd. För att bli antagen till Bromma skall man, 
            så vitt jag vet, ha fått betyget Godkänd eller Godkänd med tvekan. 
            Dock tillhör ca 80% av eleverna på Bromma, Godkänd kategorin.
            (Och om man har en liten tvekan "på sig", så bör den naturligtvis
             vara av den art att man kan göra något åt den...)
 
SLUTLIGEN...
Den mest nervösa biten hittills för mig, har varit psykologtestet. Jag var
nästan säker på att det inte hade gått bra efter de första samtalen med
psykologen. Men det visade sig slutligen att jag hade blivit Godkänd :)
En liten "lustighet" som vi pratade om var bla. hur stor möjlighet man har
att bli anställd vid ett större flygbolag (tex. SAS), och vilka krav dom
ställer. Ett krav som de håller hårt på enligt psykologen, är att inget av 
de delprov man gör på en flygpsykologundersökning får "ligga under medel".
(Innan man kan bli anställd på SAS idag, får man göra ett nytt
flygpsykologiskt test såvitt jag vet...) Dock kan man vid denna undersökning,
som är till Bromma Flygskola, bli godkänd fast man har ett delprov som är
något sämre än de andra man har gjort. Men man kan ju alltid förbättra sig
på sina svagheter, och det är val just det som psykologen försöker tala om.

Vill Du ställa frågor direkt till författaren - skriv till honom y93tho@student.tdb.uu.se. Besökt gånger sedan 1997-05-20.
Tillbaka till Flygyrkessidan . Ändrad senast den 1997-06-17