FLYGYRKET TILL 2010
HÖGINTRSSANT SVENSK UTREDNING OM PILOTYRKET FRAM TILL 2010
Filen är stor 100 A4-sidor, (1.9 Mb), så bered dig på lång tid för nedhämtning om du inte har bredband. Filen är något "strulbenägen", men jag har lyckats läsa den i min Word 97 utan större problem. Du kan hämta den HÄR.
TIPS! För att få bättre kontroll över hemtagningen av ovanstående fil - använd höger musknapp och "spara länken som".
NYHET - RAPPORT FRÅN LFV OM PILOTYRKET
Det senaste som presenterats i detta ämne finner du på nedanstående länk. Den presenterades på LFV:s hemsida den 2001-12-05. En .pdf - fil på drygt 700kb - 60 A4-sidor.
Här några "Highlights" som jag hittills funnit i rapporten.
En lag som trädde i kraft 1 september 2001 inför en tvingande regel i lagen om anställningsskydd. Den ger en arbetstagare rätt, men inte skyldighet att stanna kvar i anställning till 67 års ålder. F.n. ”tvingas” piloter av facket att gå i pension vid 55-60 årsålder. Gränsen för att flyga i kommersiell luftfart är för närvarande 65 år.
Det görs allmänt bedömningen att det inom de närmaste åren återigen – som ett resultat av förhandlingar mellan EU och USA – kommer att kunna ske en enkel konvertering av amerikanska certifikat (I JAR-FCL förekommer f.n. inte begreppet konvertering).
Rapportens Rekommendationer i punktform.
1. Staten bör ta det övergripande ansvaret för utbildning av trafikpiloter.
2. Koncentrera den offentliga utbildningen till TFHS.
3. Se över arbetsmarknadens medelsarsenal; samverkan mellan staten och arbetsmarknadens parter bör fördjupas.
4. Utbildning i samverkan mellan skolor och avnämare.
5. Tillsätt en utredning med uppgift att bl.a se över principerna för studiemedel till pilotutbildning.
6. Löpande utvärdera/åtgärda kritik mot utbildnings- och certifieringssystemen.
7. Förbättra informationen till personer som överväger pilotutbildning.
8. Utvidga nuvarande regeringsuppdrag (samverkan civil och militär flygutbildning) till att omfatta ytterligare metoder att sänka pilotutbildningens kostnader.
Sidan har besökts