BMW K100RS

Mina erfarenheter av K100RS förtjänar en egen sida.

Om K100RS

Denna hoj tillverkades 1983-1991 och liknar inget annat. Den har avancerade köregenskaper – stabil hjulupphängning och en vindtunnelutvecklad kåpa. Motorn är bärande del i ramen vilket gör hojen mycket styv, dels i farter upp till 210 och dels i kurvor, även med slitna däck. Sannolikt en av världens snyggaste hojar någonsin. Skön att köra när man vant sig vid det smala styret.

Många fördelar

På 1980-talet var detta världens bästa sport-tourer, med funktioner som än idag är ganska ovanliga på motorcyklar: insprutningsmotor, eluppvärmda handtag (tillval), varning om en lampa går sönder, snabbjustering av strålkastarens höjd, mm.

Kräver tillvänjning

Jämfört med andra hojar har K100RS ett smalt styre. Det medför fördelarna att hela hojen är smal (80 cm) och kommer fram mellan bilköer, och att luftmotståndet är begränsat i höga farter. En annan "konstighet" är blinkersreglagen, men när man vant sig vill man inte ha annat.

Min första

Årsmodell 1985. Ägde den 2005-2007. Minst lika driftsäker som Yamaha XJ900, men dessutom med avancerade köregenskaper. Bensinförbrukning blandad körning: 0,6. Denna hoj såldes efter att jag skaffat nedanstående.

Min andra

Årsmodell 1987. Äger den sedan hösten 2005. Som ovanstående men lite snyggare.

Bilderna från bankörning kommer från Rörken Ring, Uppsala. Tack vare instruktörerna från SMC och BMW MC-klubben kan vi träna där. Foto: Gunnar Alfvén.

Ändringar

På min andra K100 har jag renoverat framgafflarna eftersom dämpningen var slut.

Jag har även byggt in handtagsvärmare. De lösa värmeslingorna limmade jag fast med epoxilim, trädde sedan på skumgummihandtagen, och monterade sedan strömbrytare från Biltema. Tack Mats Jonsson för hjälpen!

Instrumenthuset läckte in kondens, eftersom det helt enkelt var för tätt. Det har jag löst med en liten ventil från Elfa, Gore-Polyvent membranventilator, som innehåller Gore-Tex, dvs ett membran som andas ut vattenmolekylerna.

Vibrationer

Mitt allvarligaste problem med K100 är vibrationerna. Motorn är nämligen en bärande komponent, direkt skruvad i ramen, utan gummibussningar. Styret är upphängt i gummibussningar som dämpar något. Som förare känner man ofta vibrationer i styret, särskilt mellan 3000 och 5000 varv. I värsta fall kan det vara obehagligt och leda till domningar som möjligen kan vara skadliga. Om du har en K100 bör du vara mycket uppmärksam på detta.

Jag har genomfört följande åtgärder, och lyckats minska vibrationerna till en acceptabel nivå:

  1. Bytt till skumgummihandtag av typ Grab-On.
  2. Monterat dämpande styrändsvikter, längd ca 25 mm från MC-Proffsen i Hägersten. Längre vikter kan skymma sikten i backspeglarna.
  3. Bytt ut gummibussningarna som styret sitter fast i, de gamla var torkade och spruckna. Du behöver 4 st "dämpningsstycke" från BMW, partnr 3271 2 307 364
  4. Lossat styret från gaffelkronan och gummibussningarna, och varit noga med att skruva fast de 4 fästskruvarna med jämnt fördelad åtdragning.
  5. Lossat monteringsbultarna mellan motor och ram, kollat att inga glipor finns, dragit åt igen med rätt vridmoment, för att hindra spänningar i ramen.
  6. Synkroniserat motorns insprutning med en vacuumklocka.
  7. Fyllt hela styret med blyhagel, som eventuellt dämpar vibrationer.

Min erfarenhet är att åtgärd 1-4 gjorde en märkbar skillnad.

Mer läsning

Per Åkesson, november 2005, rev 2007

Åter

To Main Page