Littra SA
Littra SA


Littera
Nr:

Lok-
slag.
Axel-
ord-
ning.
Cylin-
der dia
meter
Slag-
längd
i mm

Drivhjuls-
diameter
Drag
kraft
i ton
Netto
Vikt
i ton
Brutto
vikt
i ton

Längd
i meter
*SA* Tank. 1-C-1 500 mm 580 1 530 mm 7,10 - - 62,70 11,80

* Persontågslokomotiv litt. SA.

till typen ett lokaltågslok användes litt. SA, mest i vanliga persontåg på ej alltför långa sträckor.

* De första loken av denna typ hade pannor med 3 600 mm avstånd mellan tubplåtarna, men vid senare tillverkningar äro pannorna förlängda till 4 000 mm tubplåtsavstånd.

* Senare byggda lok hava därjämte erhållit större förråd av vatten och kol. Ångtrycket är 11,5 kg per kvcm och således något lägre än å flertalet överhettningslok. I den mån nya pannor inläggas höjes trycket emellertid till 12 kg.

* Rundpannan, 1 350 mm i diameter med 13 mm plåttjocklek, är utförd i två plåtsvep med ångdomen uppsatt på det bakre. Vid rökskåpet är pannan förankrad vid en bärsadel av stålgjutgods framför cvlinderförstagningen.

* Eldstaden ligger ovanför ramarna och är jämförelsevis bred. Gnistfångaren i rökskåpet var å de första loken av konisk form men är senare utförd av tvärgående plåtar med luckor på det nu vanliga sättet.

* Cylindrar och slidrörelse äro förlagda utanför ramplåtarna. Cylindrarna ligga vågrätt och äro av samma modell för båda sidor. Liksom ålok litt. A och E utfördes kolvsliderna ursprungligen med endast en bred tätningsring vid varje ångkanal men hava sedermera utbytts mot de mera tidsenliga med smala tätningsringar, som lämna bättre tätning.

* Slidstyrningen av Heusingers system får sin rörelse från en excentervev på drivtappen. Ramarna utgöras av 25 mm tjocka plåtar, vardera i ett stycke, och stagas huvudsakligen av en längsgående vågrät plåt från pannans bärsadel till eldstadens framgavel jämte flera tvärstag.

* Sidotankarna uppbäras av konsoler, och bakre tanken samt förarhytten stödjas utanför ramarna av underliggande vinkeljärn. Löpaxlarna I och V hava en radiell rörlighet av 42 mm åt varje sida. Fjäderstöttan styres härvid av ramverket och stöder med nedre änden mot en glidklots i lagerboxens oljerum med kilformad bäryta för återställning såsom å lok Litt. J och E. Fjäderupphängningen bildar vid varje sida ett system för de tre främre och ett för de två bakre axlarnas bärfjädrar.

* Förarhytten är av plåt med tak av trä. Den är helt sluten och sammanhänger bakåt med den bakre tanken och framåt med sidotankarna.

* Bromsanordningen verkar på de kopplade hjulen och betjänas med ånga eller tryckluft. I hytten finnes dessutom skruv för handbromsning.

Dragkraft 7,1 Ton.
Tillbaka