Littra F
Littra F


Littera
Nr:

Lok-
slag.
Axel-
ord-
ning.
Cylin-
der dia
meter
Slag-
längd
i mm

Drivhjuls-
diameter
Drag
kraft
i ton
Netto
Vikt
i ton
Brutto
vikt
i ton

Längd
i meter

*F*

Snäll

2-C-1
420 mm
630 mm

660

1 880 mm

9,40

87,80

142,8

21,30

* Snälltågslokomotiv litt. F.

denna säregna maskin är otvivelaktigt statens järnvägars i tekniskt avseende främst stående ånglok.



* Typen förenar i sig kraft och snabbhet. Ångpannan är större och tyngre än hos någon annan loktyp och måste därför uppbäras av ej mindre än sex axlar, de två första förenade i boggi, de tre följande kopplade och sist en löpaxel, d. v. s. axelanordning 2-C-l.

* Fyrcylinderanordningen med kompoundverkan är ensam i sitt slag vid statens järnvägar och loket kunde på sin tid räknas bland de främsta och modernaste i Europa.

* Ångtrycket utgör 13kg per kvm. På grund av ångpannans storlek och höga läge måste ångdomen vara låg och skorstenen till en stor del neddragen i rökskåpet.

* Eldstaden har en betydande bredd nedtill och sträcker sig åt sidorna över hjulen. Den måste därför ligga bakom femte hjulparet, vilket gör att rundpannan blir ganska lång, även så rökskåpet. För att loket ändock ej skall bli baktungt, hava eldstadsgavlarna utförts med lutning framåt. Rundpannan är 1 700 mm i diameter med 16,5 mm plåttjocklek och 5300 mm mellan tubplåtarna.

* Överhettartuberna samt överhettningsrören hava något större diameter än den vanliga. Gnistfångaren är utförd av perforerade plåtar i form av en stympad pyramid med basen uppåt.

* Rökskåpsluckan är konisk till formen som vid lok litt. B. Liksom pannan i övrigt är även rökskåpet isolerat med magnesia lagging och oxiderad blankplåt. Asklådan är neddragen djupt mellan ramarna och utom de vanliga luftluckorna försedd med rensluckor på sidorna.

* Vardera sidans cylinderpar är gjutet i ett stycke med gemensamt slidskåp och efter samma modell för båda sidor. Cylindrarna ligga i lutning 1: 9,15, men därjämte äro högtryckscylindrarna parallellt förhöjda ytterligare 80 mm, allt för att vinna tillräckligt utrymme över boggin och första koppelaxeln. Mellan cylindrarna och rökskåpets botten äro kilformiga bärvinklar inpassade.

* Slidstyrningen av Heusingers modell är förlagd utom ramarna, och rörelsen överföres till den invändigt belägna sliden medelst en vickaxel. Omkastningsskruven ligger på fotplåten som vid lok litt. A och B.

* Då sliden är gemensam för båda cylindrarna på en sida och kolvarna på samma sida röra sig i motsatta riktningar måste högtryckscylinderns ångkanaler vara korsade. Sliden har dubbla inströmningsöppningar för lågtryckscylindern och är i övrigt utförd på vanligt sätt med smala fjädrande tätningsringar.

* Högtryckscylindrarnas avloppsrum stå på båda sidor i förbindelse med varandra genom receivern, ett större i rökskåpet inlagt rör.

* Den varmaste högtrycksångan inkommer mitt i slidskåpet, därnäst ligger på båda sidor receiverrummet och ytterst avloppsrummet från lågtryckscylindrarna. Dessa senare äro försedda med kombinerade luftvägs- och säkerhetsventiler av Flodins konstruktion och högtryckscylindrarna med luftvägskranar, som vid tomgång öppnas medelst rörelse från hytten och då sätta cylinderns ändar i förbindelse med varandra.

* Kranarna öppnas även vid igångsättning, varvid ångan passerar genom högtryckscylindern utan att åverka kolven och inkommer i lågtryckscylindern med ett genom strypning av regulatorn nedsatt tryck, som dock lämnar större dragkraft än vid kompoundgång. På ånglådan finnes en ventil som vid rullning insläpper luft i slidskåpet.

* Huvudramarna utgöras av 30 mm plåtar på 1 190 mm inbördes avstånd, baktill skarvade med ramdelar av stålgjutgods. Ramarna äro kraftigt stagade med en större förbindning över boggin genom cylindrarna samt med mindre stag vid vevaxeln och bakom axel V. Baktill är ramen utbyggd åt sidorna med hållare för lagerboxstyrningarna utanför hjulen till axel VI.

* Boggin är av liknande typ som för lok litt. B, och dess bärfjädrar äro förenade medelst vinkelbalanser. De övriga fyra bärfjädrarna vid varje sida äro även förenade med balanser. Boggin kan sidoförskjutas 55 mm åt varje sida och axel VI 50 mm radiellt.

* För att skydda vevaxeln mot stötar samt underlätta gången i kurvor med liten radie äro flänsarna å vevaxelns hjulpar tunnsvarvade. De kopplade hjulen saknar motvikter för de fram- och återgående maskindelarna, emedan de yttre cylindrarnas massor å vardera sidan i tillräcklig grad utbalanseras av de i motsatt riktning gående massorna för innercylindrarna.

* Därför uppstår hos F-loken ingen åverkan på skenorna genom hjultryckets variation på grund av motvikterna, såsom fallet är vid andra lok. Axel IV, som upptager drivkraften från de fyra cylindrarna, är utförd som Z-formad vevaxel, vilken konstruktion, som redan är nämnt, visat sig hållbarare än eljest bruklig anordning med vevskivor.

* Lagerboxarna för de kopplade axlarna äro av fosforbrons med vitmetall-foder. En anmärkningsvärd nyhet i lagerkonstruktion infördes genom lok litt. F, i det att boggins och tenderns axelboxar utrustades med kullager. Dessa, som voro av äldre typ, hava dock sedermera ersatts med vanliga glidlager.

* Förarhytten är byggd av trä och utvändigt klädd med oxiderad plåt, liksom å lok litt. A och B.

* De kopplade hjulen bromsas med ångbroms.

* Tendern litt. F är fyraxlig med boggier liknande dem å tender litt. A. Vattenbehållaren. som har halvcylindrisk botten med en radie av 1 500 mm uppbäres av fyra stöd vid respektive boggicentra. Ramverket är utfört av järnbalkar, förbundna med plåtar och vinkeljärn.

* Vattenförrådet, 25 kbm, beräknas räcka en sträcka av nära 200 km (t. ex. Malmö - Alvesta).

Dragkraft 9,4 Ton.
Tillbaka