logo  
HOME quranic hadith fiqh nasîha nawâfil dhikr GFH ref
Islamic Audio - mp3 files

Om Ivan Aguéli - Abdu-l Hadi
Sh. Ahmad Valsan
på svenska; Uppsala 2010-11-27,
i 2 delar; (à 69 & 29 min)
OBS: om du inte har flash player, ladda ned här.



lyssna eller ladda ned,
ladda ned audio-filen genom att högerklicka på DOWNLOAD   
AV



Ivan Aguéli (1869-1917) – muslim, målare och politisk aktivist – bör betraktas som grundaren av svensk islam. Före honom har vi förvisso sergeanten vid Livgardet, Johan Hjulhammar (f. 1661), men denne har inte lämnat några skriftliga spår efter sig, vilket ger Aguéli ensamrätt på rollen som föregångsman och pionjär. Svensk islam börjar med Aguéli.
[läs vidare nedan]




Om följande ämnen

- hans studier
- hans beundran för Islam
- Aguéli som muslim
- universalitet av Islam
- Orient o. Occident
- medvetandet i Islam ang. politik o. kommers
- civilisation
- det islamiska samfundet
- kunskapen
- Islams fiender
- feminismen (men inte med dagens innebörd)
- Aguéli o. Ibn Arabi
- Aguéli o. doktrinen (den islamiska läran)
- Malamiyya (en speciell andlig orden)
- Aguélis vänskap till djuren
- Aguéli som sann drömmare




audio del 1
download_icon


audio del 2
download_icon



 

 

Om Ivan Aguéli *

AV Ivan Aguéli (1869-1917) – muslim, målare och politisk aktivist – bör betraktas som grundaren av svensk islam. Före honom har vi visserligen sergeanten vid Livgardet, Johan Hjulhammar (f. 1661), men denne har inte lämnat några skriftliga spår efter sig, vilket ger Aguéli ensamrätt till rollen som föregångsman och pionjär. Svensk islam börjar med Aguéli.

Seyyed Hossein Nasr, en av islams främsta tänkare i vår tid, har följande att säga om den svenske veterinärsonen från Sala:

”Abdul Hadi, as Aguéli was known in the Islamic world and later in Europe, must be given his due as a pioneer in the serious introduction of Sufism to the West”

Seyyed Hossein Nasr: Sufism: Love and Wisdom (2006)

Hans skriftställarskap är ganska magert, men fyllt av djup av mening. I Aguélis artikel om målningens väsen och värde försöker han förklara bildkonstens funktion i Västerlandet för sina muslimska vänner. Den innehåller bland annat följande, ofta citerade, utsaga:

”Låt oss börja med att säga, att målarkonsten inte är ett hädiskt försök att göra något bättre än skaparen utan ett sätt att förstå hans verk och att finna skaparen i skapelsen, att se enheten, harmonien och jämvikten i tingens och skenvärldens mångfald. Den är ett slags poetik där linjerna och färgerna ersätta orden, alldeles som poesin ofta är en målning och ett frambesvärjande av bilder med tillhjälp av ord. Ett väl valt uttryck svarar mot en djärv teckning.”

Axel Gauffin, Ivan Aguéli: människan, mystikern, målaren (1940-41)

Aguéli konverterade till islam, troligen år 1898. Under 1900-talets första decennium befäste han sin nya identitet som muslim och ägnade sig helt åt tidskrifter, journalistik och översättningar. Han blev vän med den italienske läkaren Enrico Insabato med vilken han i Kairo gav ut tidskriften Il convito i syfte ”att låta Europa känna den sanna islamismen”. Han invigde den franske metafysikern René Guénon i [Islam och] sufismen 1911 och kom därigenom att skriva in sig i världshistorien som pionjär för islam och dess esoterism inte bara i Sverige, utan i hela Västerlandet.

I Kairo studerade Aguéli även, som en av de första västerlänningarna, framgångsrikt klassisk arabiska och islamisk filosofi vid Al-Azhar. Han utmärkte sig också för sin politiska verksamhet som pan-islamist. Britterna slängde ut honom ur Egypten.

Lördagen den 27 november [2010] talade Sh. Ahmed Valsan om Ivan Aguélis liv och gärning. Föreläsningen ägde rum i Uppsala och arrangerades av Studiegruppen Aguéli.

* Artikeln här är något editerat och var från f.d. alazerius.wordpress.com
Se även artikeln hos cafeexpose.wordpress.com



nästa sida: Om det mest väsentliga inom Islam




 

 





For more audio-files and updates check at:
Islamic Multimedia Files And Links

 

 

 

 

vs.3.1

2014-06-28
2010-11-27

 



back to main

home: www.livingislam.org/