FAQ 15

Besökt gånger sedan 2001-05-06.

På denna sida publiceras besvarade brev, så att fler kan få del av erfarenheterna samt att samma frågor inte upprepas så ofta.


From: "C "
To:
Sent: Sunday, May 06, 2001 6:31 PM
Subject: Förvirrad, vore glad om du kunde hjälpa.

> Tjenare Christer!
>
> Jo jag och en lika flygintressrad kompis är lite förvirrade. I alla fall jag, för ajg vet inte vad eller vem jag ska tro på. Därför vänder jag mig till dig eftersom du både är pilot och är neutral och står på vår piloternas sida. hehe
>
> Jo, det är så här, min kompis och hade varit på en flygskola/flygklubb som har modulutbildning till trafikflygare. Där fick han reda på att man kan få hela paket för bara 285.000 kronor, och det är ju mycket bättre än för 600.000 kronor som det kan röra sig om på t.ex. Bromma Flygskola.
>
> Detta skickade jag vidare till Bromma och lät dem svara på detta, och de säger att det är lättare att få jobb ifrån deras AB-Initio utbildning et.c. Modulutbildningen säger att det går likaväl från deras.
>
> Jag har bifogat filer till dig där det står brev 1 2 osv, där du själv kan läsa hela storyn.
>
> Det jag undrar är vad tror du är rätt? Vad stämmer? Är AB-Initio utb. bara ute efter att tjäna pengar också därför deras pris så högt, jag ingen aning just nu.
>
> Ser fram emot ditt svar. :)
>
> /C

Hej
En mycket intressant konversation du presenterar. Skulle vilja säga att det inte är till SAA:s fördel att uttrycka sig som de gör.
Ser ingen anledning att betvivla flygklubbens uppgifter och tycker att SAA:s motivering är mycket tunn. Om SAA blir en av de av SAS utvalda skolorna med privilegiet att få sina elever intagna med lägre timantal, vilket inte alls är säkert, speciellt om man kör med dessa dåliga argument, så har man en viss fördel. Blir de inte utvalda, så ligger de riktigt risigt till, för då får de konkurrera mot någon annan skola som har fått privilegiet. Att konkurrera mot den skolan plus mot modulutbildning på den beskrivna nivån kan bli mycket tufft.
Jag håller på flygklubben.
Christer L
----------------------------------------------------------------------------
Konversationen;
> (Det första brevet jag fick ifrån A min kompis).
>
> ---
>
> Hallo,
>
> Jag pratade med några på flygklubben och
> de föreslog att en "Modul" utbildning är den
> bästa och billigaste vägen.
> Enligt deras väg kostar ett CPLMESPIR + ATPL-treori
> för bara 285 kkr.
> En "Abinitio" kostar en massa mer ( 600 kkr) och om man går
> "klubbvägen" får man dessutom kontakter och lär känna flera
> flygfolk än med Abinitio.
>
> Och det här med MCC är det inte säkert om det finns kvar
> och ded kommer bolagen kanske att flytta över till typinflygningen.
>
> Hälsningar,
> A

----------------------------------------------------------------------------

> (Jag skickade A's brev till Bromma Flygskola och undrarde om det stämde
> det som flygklubben hade sagt. Detta är svaret ifrån Bromma.)
>
> Flygklubben är inte den optimala platsen att skola inför en framtida
> karriär. SAS kommer till exempel att välja ut 7 skolor i Europa som SAS
> kommer att rekrytera ifrån. Ingen av utbildningarna som kommer att
> godkännas
> är modulutbildningar. MCC kommer inte att försvinna då det är ett
> myndighetskrav och flygbolagen har inga planer på att inkorporera MCC i
> sina
> typutbildningar. Däremot kommer till exempel SAS att använda MCC som ett
> rekryteringsinstrument. Du kommer alltså inte att få ett arbete när du är
> klar med din modulutbildning eftersom det inte finns några arbeten att
> söka.
> Du måste bygga flygtid och kanske skaffa dig en flyglärarbehörighet för
> att
> sedan anställas på någon av de större skolorna. Dessa anställer
> naturligtvis
> i första hand sina egna elever. Varför prisskillnader? I de flesta ab
> inito
> utbildningar ingår mera två motor (35 timmar) route träning i andra länder
> och miljöer som ger internationell erfarenhet. Allt detta kostar pengar..
> Ju
> mer pengar du spenderar destå större chans att lyckas. Men innan man gör
> något så tar man sin psykologiska lämplighetsprövning för att se om man
> överhuvudtaget skall satsa på en flygutbildning.
>
> Lycka till i din satsning mot pilotyrket.
>
> mvh,
>
>
> Stefan Jonsson

----------------------------------------------------------------------------

> (Mitt svar skickade jag vidare till A och detta svarade han med,
> inget speciellt i detta brev men här är kostanderna mer exakt för
> flygklubbens sätt.)
>
> Hallo :-D
>
> Det var ju bra att vi kunde jämföra flera utbildningsalternativ.
> Nästa vecka ska jag besöka Jönköpings flygklubb igen och prata med
> Christer Sjögren ( tror jag han hette )en kapten på Skyways Enterprise som
> förövrigt är lärare på klubben (PLL och IR).
> De stora skillnaderna kan också förklaras med att SAA är ett vinstdrivande
> bolag som är ute efter att käna pengar, medans en flygklubb drivs av
> folk med ett flygintresse.
>
> Den här ungefärliga siffrorna fick jag på klubben:
> Modul:
> ----------------------------
> PPL + night på klubben
> 70h , ca 70 kkr
> _____________________
> Befälhavartid på klubben
> 100h , ca 60 kkr
> _____________________
> IR + teori på klubben
> 40h , 70 kkr
> _____________________
> ATPL hos flyguppdraget
> _____________________
> CPL hos flyguppdraget
> 20h , 35 kkr
> _____________________
> ME hos flyguppdraget
> 50 kkr
> _____________________
> Då har man ett CPLMESPIR + ATPL teori
> för ca 285 kkr och 230 h och sedan kan man
> gå en MCC utbildning någonstans i SE.
>
> Ja, man ska ta en djupt undersökning och
> jämföra så gott man kan. :-)
> Dessa ungefärliga siffror kommer jag att kunna
> precisera om tidigast en vecka...
>
> Ja, du, nån gång kommer även vi att sitta
> där i en 747 och leva livet.
>
> Var någonstans var det du bodde?....
>
> Ses i luften,
> A
>
> (Jag bad honom ta med Brommas svar till flygklubben så de kunde svara
> på det i sin tur.)

----------------------------------------------------------------------------

> (Detta är flygklubbens svar tillbaka, och jag vet inte vad jag ska tro.
> Är lite förvirrad också för man vill ju ha det bästa och billigaste. :))
>
> Hej, Christer
>
> Ju, jag var på klubben och pratade med Krister Sjökvist
> på Jönk flyg klubb.
> Han läste brevet och skrattade, det är nämligen så att Krister Sjökvist
> var lärare till "Stefan Jonsson" (han som du fick svaret av) när han skulle
> ta
> IR-behörighet.
>
> Ja, MCC kommer att finnas kvar, vissa bolag kommer att inkorporera
> MCC i typinflygningen, men det är det ända som man måste ta på en större
> skola.
>
> SAS kommer inte att anställa modulpiloter innan de har de flygtimmar som
> krävs (ca 700 varv 250 tvåmotor).
> Men det gäller för de flesta skolor som inte är de utvalda ( då man kan bli
> anställd direkt efter utbildningen).
> ex: om SAS väljer "TFHS och SAA" kommer man om man har gått på Lid Air
> behöva samma antal timmar
> som på en modulutbildning.
>
> Krister Sjökvist säger också att om man tar modul utbildning så kommer man
> undan med
> åtminstone 250 kkr.
>
> Han sa också "Akta dig också för SPU", det finns elever som inte fått sitt
> PPL 13 mån in på utbildningen.
>
> Sedan fick jag hänga med han och en kille som skulle ta ett PPL och öva
> branta svängar mm.
> Fick sitta i en Piper P28 i baksits och njuta av utsikten. .-)
>
> vh,
> A


From: JOHN ÅSTRÖM
To: c.lundholm@home.se
Sent: Saturday, May 12, 2001 5:52 PM
Subject: Hoppas du kan besvara mina frågon.

Hej!.
Mitt namn är John Åström. jag utbildar mig till flygmekaniker, och såsmåningom till flygtekniker. Jag ville länge bli pilot, men mitt färgsende satta stopp för de planerna.
1: Finns det någon chans att bli pilot?. Jag har aldrig själv märkt att jag har dåligt färgsende. Jag ska göra ett "lantärnatest" i Uppsala. (Jag är långt ifrån färgblind).
2: Det jag nu vill utbilda mig till är "Fligth engineer". Vilken utbildning brukar en "flight engineer" ha?. jag vet att framtiden för denna skara inte ser allt för ljus ut, men dc 10, tristar och 747 kommer ju att flyga åtminstonne 10 år till.
Hoppas du har tid att besvara mina frågor.
/John.
Hej 1. Jo privatpilot kan du bli, med begränsning till flygning på dagen.
Men du har väl gjort en grundlig undersökning? Endast med en sådan kan man konstatera om det är kört med yrkesflygandet.
2. Jag tror han ska ha flygtekniker i botten + flygutbildning förstås.
Dessa typer flyger nog 40-50 år till, så det räcker för en karriär.
Christer

From: "Joakim Tallbrink"
To:
Sent: Saturday, May 12, 2001 1:30 PM
Subject: Jobb i USA

> Hej igen,
>
> Jag har alltså sökt till TFHS och kommit en bit på väg och hoppas
> såklart på att nå ända fram. Jag har ett par funderingar om att jobba i
> USA efter avslutad utbildning i Sverige. Tvärtom vad många andra gör.
> Min fästmö är amerikanska och vi planerar att flytta dit inom några år
> eftersom hon bor här nu samt att jag inte har nåt emot södra
> kalifornien!
> Frågan är då,
> 1. Hur enkelt är det att konvertera certen till amerikanska, vad kostar
> det, hur lång tid tar det?
> 2. Hur är konkurrensen på arbetsmarknaden där? Har man en uppsjö med
> f.d. stridspiloter att kämpa mot eller finns det en sportslig att få ett
> jobb där man faktiskt får betalt?
>
> Vore kul att veta om du eller någon läsare av sidorna hade nåt hum om
> dessa frågor.
>
> (Jag lägger in detta på forumet också...)
>
> Tack på förhand!
>
> /Jocke T

Jag ser att du redan fått en del svar på chatten, så mina savar är ju överflödiga. Kan bara instämma med dessa:
1 Rätt lätt att läsa in de amerikanska certen.
2. Har hört att efterfrågan är stor där över och att de har svårt att behålla flyglärarna, för att de så snabbt får andra flygjobb.
Christer

From: "C"
To:
Sent: Friday, May 18, 2001 11:18 AM
Subject: Mer förvirrad, :)

> Tjenare Christer!
>
> Jag tänkte du ville veta mer om min diskussion vad gäller att ta modul eller AB-Initio utbildining, och att ta PPL i tidigt skede före resten.
>
> Jag blir bara mer förvirrad när personer säger mot varandra ständigt. Tänkte bara du var intresserad och en kommentar är välkommen.
>
> Så här sa en flygutbildningsexpert om att ta PPL och modul vs AB-Initio.
>
> "Börja med en flygpsyklogisk lämplighetsprövning hos av SAS ackrediterad
> psykolog. Sedan är ordet kontinuitet. Ju bättre kontinuitet och sammanhang
> som erbjuds i utbildningen ju bättre blir också resultatet. Finns inte de
> ekonomiska resurserna är en modulutbildning i klubbmiljö det billigaste
> alternativet. Här rekryterar inte de större flygbolagen sina förmågor. De
> etablerade flygbolagsgodkända kurserna innehåller normalt 200 flygtimmar
> varav 35-40 timmar två-motor samt MCC i en full flight simulator och en full
> 10 timmars avancekurs. Priset blir följdaktligen också ett helt annat"
>
> Vadå här rekryterar inte stora flybolagen sina förmågor? Är det sant? Du då, jobbar på Skyways och gått modul??
>
> Sen pratade i ditt forum med en pilot som har gått Ab-Initio han säger:
>
> "Jag gick en ab initio och det har inte varit till någon fördel alls även om jag trodde att det skulle vara det.
> Kunde jag börja om igen skulle ta det modulvis.
>
> Man blir lite anonym när man gått på en större skola på annan ort och får inte alls de flygkontakterna man kan få annars."
>
> Det lutar åt att jag börjar på nästa PPL kurs, men vad tycker du om detta?
>
> /C

Hej Det han påstår är kvalificerat skitsnack. Företaget bryr sig inte om om du gått ab-initio eller modul. Uppfyller du kravet för anställning är du likställd med annan sökande med samma kvalifikationer. Man bör för den skull inte sprida ut utbildningen på allt för lång tid, eftersom lärdom är färskvara.
Börja du med PPL. Lycka till.
Christer

From: "Mattias Andersson"
To:
Sent: Monday, May 28, 2001 10:09 PM
Subject: Stockholm klubbar?

Hej Christer,
Tackar för en informativ och kul hemsida. År 1993 stod jag inför ett vägval i livet så som nu, då var det mellan att börja studera till ingenjör eller till pilot. Jag ångrar inte att jag började studera till ingenjör då jag i dag har ett välbetalt jobb i IT-branchen. Men drömmen om att bli pilot har inte försvunnit så nu står jag inför ännu ett vägval där jag ser mig själv antingen fortsätta i IT-branchen eller bli pilot.
Denna gången är valet pilot!
Min fråga är om du kan rekommendera någon flygklubb i Stockholm där jag kan ta mitt PPL under tiden som jag jobbar. Så jag kan spara ihop tillräckligt till en ATPL om ett år. Vill inte ge upp handen som föder mig, som du inte heller gjorde.
Tacksam för svar.
-Mattias Andersson

Flygklubb. Kanske Botkyrka, Tullinge om du bor söderut, annars Uppsala om du bor norrut. Bromma har SAS flygklubb.
Christer

From: "Christian Tholinsson"
To:
Sent: Thursday, July 05, 2001 6:18 PM
Subject: Skulle behöva ett gott råd... minst...

Hej Christer
Förstår om du får mängder av mail, och inte kan, eller orkar svara på alla, men jag skulle i vart fall uppskatta en rad eller två...
Jag vill naturligtvis, precis som alla andra, börja med att tacka för en OTROLIGT bra sida, och du, jag tycker inte du skall lyssna på dem som klagar på din layout, det e väl inte den som är syftet med sidan, eller hur ...
Jag har efter ett antal mycket intressanta timmar, troligen läst igenom iaf 99% av materialet som du har, och det har givit mig många bra svar och även vissa andra funderingar som jag aldrig skulle tänkt på annars...
Jag skulle egentligen bara vilja ha ett gott råd från någon med bra erfarenhet, för tyvärr känner jag, än så länge, ingen som jobbar som pilot, det närmaste jag kommer är en trafikledare på Landvetter, Göteborg.
Min nuvarande situation i livet är som följer:
Jag är en kille på snart 22 år som kommer från gbg. Har genomfört gymnasiet på naturvetenskaplig linje med data och teknisk inriktning. Gjorde lumpen som KB på ett ledningskompani för ett par år sedan, började därefter jobba som IT-tekniker / Konsult. Detta har jag gjort i snart 4 år. För tillfället bor jag i Bryssel och jobbar, tillsammans med ytterligare fyra personer, på ett Svenskt IT-Konsultföretag. Trots, i detta fallet, min ringa ålder, har jag blivit totalansvarig över brysselkontoret (ekonomi, försäljning, kundkontakt m.m.) , dvs. allt utom personalansvar. Har varit här nere i ca. ett halvår, och har planerat att stanna ung. fram till nästa sommar (2002).
Mina planer då, som det ser ut just nu, är att åka över till USA och läsa till pilot. Jag vet att det är ett problem med konvertering till JAR-FCL, men jag har pratat med en mängd olika människor från bla. SAS, LFV, olika skolor osv. De säger alla att det går att konvertera,eller som det numera heter, komplettera, men det är svårare än förut, det tar ca. 8 mån och kostar ung. 150.000. Detta innebär ju att det blir ung. lika dyrt hur man än gör, fördelen är ju dock att man kommer hem med ung. 1500h i bagaget plus att man sedan har både FAA & JAR-FCL.
Jag har haft två stora pojkdrömmar som yngre, det ena är, naturligtvis, att bli pilot. Det andra är att få chansen att bo i USA under åtminstone ett par år. Här kan man ju faktiskt slå två flugor i en smäll, tänkte jag. Har även luskat lite bland ett 20-tal amerikanska skolor och nog bestämmt mig för en som ligger i Florida. Har även mailat en del med tidigare studenter där.
Jag har inga som helst medicinska hinder (iaf. inte vid mönstringen -98) och jag tror heller inte att psyket skall bli ett stort hinder, eftersom även det gick galant vid mönstringen, likväl IQ-biten. Det enda som e lite på nersidan just nu, tack vare alldeles för mycket arbete, är konditionen, men den går ju alltid att träna upp igen.
Har även lyckats jobba ihop en hel del pengar, och min far har lovat att hjälpa mig med resten så det verkar inte heller bli något större problem.
Vissa säger till mig att det är synd att "kasta bort" en bra karriär, men å andra sidan så tror jag inte att det är något problem för mig att få jobb då man återvänder till Sverige, inom IT-branschen. Det, plus att det faktiskt kan vara värt pengarna, tycker jag, enbart för att bo och flyga i Florida under två års tid...
Vad jag är ute efter är egentligen att få flyga, inte pengarna, vilket kanske kan vara en fördel... eftersom man, iaf i början, har ung. samma löner som pilot som man har inom vissa delar av min bransch.
Så, med bakgrund av detta, kanske alldeles för långa och veliga, mail (sorry), undrar jag om du har några goda råd man bör tänka på eller om du har något annat, som alltid annars, klokt att säga ????
Tack på förhand
Christian

PS. Du får gärna lägga ut detta mail, men det kanske krävs en del redigering först...
Hej Christian
Det var mycke smicker å en får tacke.
Du verkar resonera klokt och verkar ha vidtagit åtgärder som andra borde ta efter. Därför ska jag med glädje lägga detta bland min övriga mail på FAQ. Du har ju haft lite flyt i livet hittills och lyckats skrapa ihop en slant så det ska nog gå vägen att genomföra dina planer.
Det där med "kasta bort en karriär" känner jag igen. Det är folk som vill att du ska flyta med i flodfåran och låta andra styra ditt liv. Du mår nog bättre i längden om du får styra dit du själv vill, även om det blir en krokigare väg. Naturligtvis ska du lyssna på kloka råd, men du bör ha en egen huvudriktning och ditt eget mål. Med din bakgrund kan du säkert hoppa tillbaka två steg om flygbranschen skulle braka ihop igen och jobben tryta. I förra svackan var det många som blev sittande med ett dyrt cert att underhålla, men de som höll ut fick ett jobb så småningom. Jag flyger med dem i dag.
Kör du enligt din plan och lycka till. Jag tror inte att du kommer att ångra dig i längden. Du kommer inte att tjäna pengar som du gör i dag, i alla fall inte i en tidig pilotkarriär, men du kommer ha mycket roligt och det är ju livskvalitet som räknas.
Christer

Sedan förra uppdateringen av FAQ har mycket hänt som inte borde få hända.
För c:a 10 år sedan hade Saddam en hjärnblödning och attackerade Kuwait, med känt resultat både för Irak och vår kära FLYGBRANSCH.
Nu har en annan tokskalle, av allt att döma vid namn Osama, fått spelet och sabbat halva Manhattan. MED KÄNT RESULTAT FÖR FLYGBRANSCHEN. Ska dessa vettvillingar få försöra det vi bygger upp, regelbundet vart tionde år? Svaret är nej förstås.
Härmed uppmanas alla, som nu blir arbetslösa eller får vänta på ett flygjobb ännu längre, att delta i kampen mot ofred. På båda sidor, förstås, för västländerna är inte oskyldiga i denna kamp, anser jag. Genom att inte släcka de bränder som ständigt pyr i Mellesta Östen så föds ännu fler hatande människor och det räcker med ett 20-tal för att åstadkomma sådant som skedde i New York och Washington. Bush vill ta död på alla terrorister, men definitionen på terrorist är nog lite för suddig för att det ska lyckas.
Om alla fick möjlighet att se världen (med flyg förstås) och lära känna andra kulturer, skulle förståelsen bli bättre och därmed missförstånden färre. Alla skulle få en bättre värld och vi skulle få fler flygtimmar.


From: "Johan Wilde"
To:
Sent: Tuesday, July 10, 2001 6:54 PM
Subject: Nyfiken..

> Hejsan
>
> Jag har några frågor.
>
> Det talas om en pilotbrist, hur kan det då komma sig
> att det finns ett flertal arbetslösa piloter? Hur kan
> det komma sig att TFHS ökar antalet platser per år
> trots att det redan finns en stor mängd arbetslösa
> piloter på marknaden? Det verkar som om den svenska
> flygmarknaden är väldigt kontaktstyrd. Det gäller att
> känna rätt människor eller lära känna rätt människor.
> Kan det vara så att svenska flygindustrin skriker
> pilotbrist för att kunna öka sitt urval? Höja
> konkurensen mellan piloterna för att komma undan med
> lägre utbildingskostnader vid anställning? Hålla
> lönerna nere? Hur fungerar allt det där egentligen?
>
> När jag talar om arbetslösa piloter så talar jag inte
> om nyutexaminerade utan om de som har lyckats skaffa
> sig 800 - 1000 timmar genom sk prostitution. Köpt tid
> i USA eller arbetat som flyglärare i USA eller på nåt
> annat spännande vis.
>
> Prostitution förekommer väl knappast inom sverige i
> stor skala. Taxiflyg eller flyglärare i Sverige är
> rena drömjobbet mot vad man kan finna i USA. Tex en
> svensk skola med bitar av utbildingen lagd i USA, som
> väldigt nyligen blev SAS accrediterad är ett underbart
> exempel. Där jobbar man utan arbetstillstånd med en
> fruktat låg lön och tvivelaktigt underhållna flygplan.
> Dessutom uppmanas man till att ta CSN för ett icke
> existerande program för att kunna livnära sig medan
> man jobbar åt dem. Vad gör man inte i jakten på
> flygtimmar? Vid lämnandet av skolan bli hotad med
> svartlisting om man avslöjar nåt om hur de bedriver
> sin verksamhet. Vad tusan skulle svartlisting vara
> egentligen? Det tråkiga är att man får en väldigt
> tråkig bild av flygindustrin, att den ska vara smutsig
> och kantad av personer med ett högst bedrägligt
> beteende.
>
> Man har alltid vingar som för en vidare, skam för den
> som ger sig. Det är bara att fortsätta försöka och
> utöka sin kompetens och jaga fler timmar. Det enda
> stora problem man stöter på är det stora hålet i
> botten av pengasäcken. Det är förvånansvärt vad stort
> det är.
>
> Avslutingsvis kan jag bara säga det är underbart att
> flyga. När man väl kommer dit man vill så vet man om
> att man kämpat och är väl värd det.
>
> Ser fram emot ett svar.
>
> Mvh
>
> Johan

Hej Johan
Vet inte riktigt om du vill ha ett svar eller om du bara vill spy lite galla på branschen.
Det finns ett gäng arbetslösa piloter, som tydligen ratas av bolagen av olika anledningar. De har helt enkelt inte lyckats sälja in sig. Du har rätt i att det ofta blir lättare att få ett jobb om man är känd av någon i ett bolag, men detta är ju naturligt och inte unikt för flygbranschen.
Så fick jag jobb och känner inten skuld för det. Personkemin stämde och då är det lättare att fatta beslut. Rådet blir då att aktivt försöka göra sig känd i några bolag och det finns många vägar.
Även om man är känd, så måste man ha den erfarenhet som företagets policy bestämmer och vägarna där är också många, en del är mer eller mindre prostitution, som en del arbetsgivare då utnyttjar till att skaffa billig arbetskraft. Hur kommer man till rätta med det? Det ligger i det kapitalistiska systemet, som man får köpa med för och nackdelar om man inte vill bo i Kina m.fl. totalitära stater.
Den här branschen har liksom fler branscher oseriösa aktörer, men de brukar straffa ut sig själva och vi hjälper dem med det genom att sprida ordet om deras illdåd på t.ex. "Flygyrkessidan eller webanslagstavlan" så att folk håller sig borta från dem.
Vi hörs i luften
Christer

From: "Stefan Malm"
To:
Sent: Friday, August 03, 2001 1:12 PM
Subject: Blivande pilot frågor

>
> Hej Christer
>
> Jag har läst din flygsida och de FAQ sidor du har. Jag måste ge dig en eloge för arbetet och tiden du lagt ner, och att du tagit dig tid att svara på alla frågor , otroligt bra gjort!
>
> En fråga jag inte hittat svar på är hur gammal du var när du började på med ditt PPL och CPL cert.

Jag var 22 när jag tog PPL och 34 när jag tog CPL samt 36 när jag gav mig in i branschen på riktigt.
>
> Jag postade ett inlägg på debattsidan med en fråga om "ljuset har brunnit" ut för mig, där jag ville vet om det är någon idé för mig att börja en utbildning till pilot eller om det för sent. Med försent menar jag att flygbolagen inte skulle vara intresserad av att anställa mig eftersom jag blivit för gammal. Jag är naturligtvis inte för gammal för att flyga men kanske för att komma in på arbetsmarknaden. Före sommaren fyllde jag 30 år och jag skulle alltså vara omkring 33-34 när jag är klar. Vad tror du? Är jag "rökt" eller har jag chans att komma in på t.ex. Skyways eller några andra mindre bolag?

Det är fullt klart att du inte är "rökt" ännu.
Jag överväger naturligtvis TFHS men där kommer jag säkert inte in på flera år, om alls! Återstår gör alltså BFSAA (Bromma flygskola), eftersom de är krediterade av SAS behöver man inte flygtimmarna för att åtminstone kunna söka till SAS. Är denna kreditering så mycket värd du att du skulle rekommendera BFSAA bara på grund av detta?

Ja om du siktar på SAS.
>
> Vad tror du om alternativen, t.ex. Lid Air?

Kan bara referera till debattinläggen på debattsidorna.
>
> Ett svar jag fick på ett inlägg på debattsidan var att någon refererade till dig och sade att du var närmare 40 när du påbörjade din utbildning. Du har ju verkligen lyckats bra som jag vet efter att läst din sida! Det ger mig en förhoppning om att även jag kommer att lyckas!

En kombination av tur och jävlar anamma.
>
> Det är naturligtvis upp till dig att svara på mina frågor. Om du tycker att frågorna är för personliga eller för att du inte vill ta ställning förstår jag dig.
>
> Egentligen ville jag inte maila dig eftersom jag misstänker att du drunknar I liknande fråge-mail men jag kunde inte hålla mig. Tyvärr...
>
> Nåväl, jag kommer åtminstone att ta ett PPL så småningom och fortsätta flyga att FlightSim på datorn!

Lycka till
Christer

From: "Christian Tholinsson"
To:
Sent: Friday, August 31, 2001 6:55 PM
Subject: Flyglärar-branschen

Tjenare Lundhom
Skulle vara tacksam för din åsikt och ditt svar på en fråga. Har försökt få ett bra svar via chatten, men just i denna frågan känns det bara som folk som svarar gissar hejvilt, eller svara utifrån deras egna förhoppningar hur de egentligen vill att det ska vara och kanske har lyckats lura sig själva att det är.
Absolut inget negativt om chatten i sig, vilken jag tycker har, sedan i mitten av sommaren, fungerat mycket bra som bollplank för en rad olika diskussioner och åsikter, funderingar mm.
Ok, så till min fråga...
Jag vet att du är, eller iaf var, flyginstruktör, samt att du väl var på ett årsmöte, eller nåt i den stilen för inte så länge sedan, så du om någon vet ju hur läget ligger till.
Hur svårt är det egentligen att få jobb som flyglärare efter man gått utbildningen (CFI, CFII). Är det stor rotation på jobben, eller är det, som i övriga branschen, väldigt svårt att få jobb, även som instruktör ?
BFSAA säger att de har en flyglärarutbildning, vilken är på 12 månader, som tydligen skall vara gratis "för de som klarar intagningskraven". Vet du något om detta ??
Vad kostar annars en flyglärarutbildning, och hur lång tid tar en sådan ??
Tack på förhand
//Christian
Hej
Ursäkta sent svar.
Det är högre fart på flyglärarutbildningar numera och därmed blir konkurrenden större om jobben. Du bör ha kontakt med en flygskola om jobb innan du går utbildningen, för du måste göra praktiken på en skola efter grundutbildningen.
Jag vet inget om SAA specifikt.
Jag har hört priser runt 100000kr. Det tar ett år c:a, men du jobbar som flyglärare under tiden 11 månader för praktik. Då får du inte släppa första EK.
Christer

From: "Mattias Sahlberg"
To:
Sent: Tuesday, September 25, 2001 10:58 AM
Subject: Time building

> Hej!
> Efter det som hänt i USA så undrar jag som många andra om framtiden för oss
> piloter.
> Branchen kommer ju nu in i en svacka känns det som, den kommer säkert att
> återhämta sig. Problemet är ju att inget vet när.
> Hur kommer Sverige att drabbas/-har drabbats.
> Denna svacka kanske var väntad men de hemska händelserna i USA har säkert
> påskyndat det hela.
> Jag har läst samtidigt som jag jobbat och är nu på upploppet av min
> utbildning, nu återstår D-proven och min flermotorbehörighet.
>
> Vill höra på din synpunkt om framtida "taktik".
> Innan WTC-attentatet hade jag tänkt mig ett F/O program i USA och på så sätt
> komma upp i högarna med ansökningar.
> För övrigt kan jag nämna att jag är 26 år.
>
> Tack för att du gett mig inspiration, tips och ideér under min
> utbildningsgång via din hemsida!
>
> Mattias

Hej
Det är som du säger, att vi har passerat krönet och är snabbt på väg utför i konjunkturen. Det går täta rykten om inskränkningar i flygningar, vilket innebär färre pilotjobb.
Det finns två aspekter på detta. Antingen satsar man nu och är på topp när nästa högkonjunktur inträffar, vilket det alltid gör efter en lågkonjunktur. Eller så avvaktar man och inväntar tecken på att det vänder, men då kanske man kommer sent ut. Risken med det första är att man kan få hanka sig fram på egna pengar för PC och träning, men å andra sidan kan man samla tid, kontakter och erfarenhet.
Lycka till
Christer

From: Alexander Ryfa
To: c.lundholm@home.se
Sent: Tuesday, October 02, 2001 10:20 PM
Subject: cpl

Hej!
Min dröm om att bli komersiell pilot kom när jag var 2 år gammal. Har segelflugit i sedan 14års ålder. Idag är jag 21 år och läser upp mina betyg på komvux pga slarv i 3-året teknisk linje. Jag är väldigt trött på att läsa sk gymnasie ämnen och vill gärna börja min flygutblidning snarast. Jag skolar A-cert på Ljungbyheds flygklubb. Jag har anmält mig till flygteoriskolan till mars månad 2002 där jag ska läsa ATPL-modulen. Efter detta ska jag göra all den praktiska flygbiten på Sturup IFR Center. Efter genomför flygutbildning ska jag läsa mina 3 sista poängutfyllnads ämnen på komvux för att få ett slutbetyg. Under komvuxtiden ska jag samla flygtid på olika sätt. Anledningen till detta vägval är att jag vill börja flyga omgående, flygutbildnigar kostar mer för var dag som går och jag kan arbeta åt luftfartsverket (där jag arbetar idag) för att minska lån etc. Jag förmodar att du vill rekomendera TFHS men då måste jag läsa alla mina betyg först och fysik B vilket jag inte har ork till. Jag har gjort SIAP testet och det gick bra. Vad tycker du om min idé till trafikflygar yrket? Vad vet du om Sturup IFR Center?
MVH Daniel Ryfa

Det låter som en framkomlig väg och det är vettigt ur ekonomisk vinkel, så jag kan bara önska dig lycka till. Den lågkonjunktur vi är på väg in i bryts, som alltid, snart i en högkonjunktur och då är du redo.
Christer
PS vet inget om Sturup IFR Center

From: Kawa Memari
To: c.lundholm@home.se
Sent: Friday, October 12, 2001 4:59 PM
Subject: FRÅGA!!

HEJ CHRISTER!!
FÖRTS OCH FRÄMST SÅ MÅSTE JAG BARA TACKA DIG FÖR DENNA SIDA, DEN INNEHÅLLER SÅ HIMLA MYCKET BRA INFORMATION. VÄLDIGT FINT OCH VÄL GENOMTÄNKT SIDA. +++++++
JAG HAR EN FRÅGA ANGÅENDE PILOTYRKET. JAG HAR NYGLIGEN TAGIT STUDENTEN OCH FUNDERAR PÅ ATT SÖKA TILL TRAFIKFLYGARHÖGSKOLAN. ATT BLI PILOT HAR VARIT, SOM DE FLESTA PILOTER, EN BARNDOMSDRÖM. OCH SOM DU KANSKE MÄRKER SÅ HAR JAG ETT UTLÄNDST BAKGRUND. JAG HAR BOTT HÄR I SVERIGE SEN JAG VAR 6 ÅR GAMMAL OCH KOMMER URSPRUNGLIGEN FRÅN KURDISTAN.
MIN FRÅGA LYDER:
OM MAN KLARAT PROVERNA OCH KOMMIT IN I UTBILDNINGEN OCH SEDAN TAR EXAMEN, TROR DU DET BLIR SVÅRT FÖR MIG ATT FÅ ETT JOBB SEN SOM PILOT PGA MIIN UTLÄNDKA BAKRUND. JAG MENAR, ATT FLYGA ETT FLYGPLAN KRÄVER STORT ANSVAR. ANLEDNINGEN TILL ATT JAG FRÅGAR DIG ÄR PGA DIN ERFARENHET. TROR DU ATT DET SKULLE BLI SVÅRT FÖR MIG ATT FÅ JOBB ELLER FINNS DET PILOTER MED UTLÄNDSKT BAKRUND SOM JOBBAR I DAG I SVERIGE ELLER I EUROPA.
SEN TROR JAG OCKSÅ ATT EFTER DESSA TERROR ATACKER SÅ KOMMER BOLAGEN ATT VARA MER FÖRSIKTIGA MED ANSTÄLLNING AV PILOTER MED BAKGRUND FRÅN MELLAN ÖSTERNÅMRÅDET.
JAG VET INTE HUR JAG SKA RESONERA SÅ DET ÄR DÄRFÖR SOM JAG STÄLLER DENNA FRÅGA TILL DIG. JAG VET ATT DEN ÄR LITE TABUBELAGT, OM DU SKULLE KUNNA SVARA TILLBAKS SNART SÅ SKULLE DET VARA HELT COOOOOLT AV DIG.
MED VÄNLIGA HÄLSNINGAR
KAWA MEMARI
(EN PILOT SOM INTE FÅTT SINA VINGAR ÄN)

Hej Kawa
Det finns ett flertal piloter av utlänsk börd i alla Europeiska länder. Det är nog inte så tabubelagt som du tror. Visar man att man är skicklig och proffsig så har det större betydelse. Visserligen existerar det en viss misstrohet mot icke infödda, vilken också varierar i styrka med sådan a händelser som 11/9, men den är dock av underordnad betydelse.
Lycka till
Christer

From: "Henrik Edström"
To:
Sent: Sunday, October 21, 2001 7:34 PM
Subject: JAR Flyginstruktör

> Hej Christer.
>
> Jag har med stort nöje följt din sida i flera år och den har varit en stor
> informationskälla.
>
> Jag går ab-initio utbildningen vid Norwegian Aviation College i Bardufoss,
> där jag började i Juni förra året. Om vädergudarna vill så är jag nog klar
> till våren eller försommaren.
>
> Jag har funderingar på att gå en instruktörskurs under våren som kommer att
> gå under de gamla BCL reglerna. Sen i vår när Norge implementeras helt i JAR
> så kommer mitt CPL att konverteras till ett JAR cert och med det mina
> instruktörsrättigheter. Så skall jag ha sparat en massa pengar mot att gå en
> JAR instuktörskurs är det tänkt :-)
>
>
> Nåväl, det var inte de konverteringen jag har frågor om utan vad du tror om
> möjligheterna till att flyga som instruktör i Sverige med mina erfarenheter?
> (270 timmar nybakad ab-initio)
>
> Jag tror mig ha läst att från den sista juni 2002 så måste alla instruktörar
> i Sverige ha JAR cert, stämmer det? Har du i så fall hört om det blir brist
> på instruktörer eller om de som finns betalar för att konvertera.
>
> Jag har inte flugit i någon klubb i Sverige men tänker ju gå med i någon i
> Stockholmsområdet när jag kommer tillbaka. Vad brukar instruktörerna på
> klubbar ha för bakgrund när de börjar som instruktörer?
>
> Vet du om instruktörerna är organiserde på något sätt så kan jag kontakta
> någon där för att fråga.
>
> Tacksam för all information!
>
> Vänliga hälsningar
>
> Henrik Edström

Det borde gå bra att fungera som lärare i Sverige när du har JAR-papper.
Så är det i alla fall tänkt.
Jag har inte hört att alla ska ha JAR-cert och tror inte på det.
Det utbildas en hel del instruktörer nu i Sverige, så ha en försiktig optimism om lärarjobb. Men som alltid, kontakter är bra att ha.
Det är inte många klubbar som skolar i Stockholm.
Botkyrka, SAS och Barkarby, tror jag.
Det finns en förening för flyglärare - Svensk Flygutbildare Förening.
Christer

From: "Alexander Gäfvert"
To:
Sent: Monday, October 22, 2001 2:24 PM
Subject: Perceptionstest

> charset="iso-8859-1"
> Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
>
> Hej!
> Jag var uppe och gjorde de slutliga testerna till intagning p=E5 TFHS i
> oktober i =E5r. Jag blev godk=E4nd p=E5 alla testerna och intervjuerna =
> gick bra.
> D=E4refter fick jag g=F6ra ett test som jag inte v=E4ntat mig, ett sk
> perceptionstest. det gick ut p=E5 att titta ner i n=E5got som s=E5g ut =
> som en
> kikare och d=E4r det blinkade till en otydlig bild, v=E4ldigt fort och =
> man
> skulle d=E5 beskriva vad man s=E5g. D=E4refter kom bilden tillbaka. Den =
> hade d=E5
> f=F6r=E4ndrats, dock ytterst lite. Och =E5terigen skulle man ber=E4tta =
> vad man s=E5g.
> Det gick tyv=E4rr inte tillr=E4ckligt bra s=E5 jag blev inte godk=E4nt =
> totalt sett.
> Mina fr=E5gor =E4r f=F6ljande:=20
> Hur stor betydelse har en s=E5dan test egentligen?
> Kan man p=E5 n=E5got s=E4tt tr=E4na upp sig f=F6r att n=E5 ett b=E4ttre =
> resultat p=E5 ett
> s=E5dant test?=20
> Jag tycker att man borde l=E4gga st=F6rre vikt vid de andra testerna, =
> som tog
> 95% av tiden. Vad tycker du?
> Tacksam f=F6r svar!
> /Alex

Det där liknar mycket det som kallas DMT, Defence Mecanism Test som alla flygvapnets piloter går igenom och lärare också får gå igenom.
Vet dock inte om det är samma. Flygvapnet tror i alla fall mycket på denna och tar den på allvar. Troligtvis går TFHS på samma linje och värderar den högt. Därav resultatet.
Flygvapnet hänvisar till denna test när de visar upp en stark nedgång i haverier beroende på mänskliga orsaker - själv är jag tvivlande.
Christer

From: "Alexander Gäfvert"
To: "'Christer Lundholm'"
Sent: Thursday, October 25, 2001 9:13 AM
Subject: DMT

Hej!
Jag vill börja med att tacka för svaret! Det stämmer att det hette DMT. Men eftersom jag får göra om den nästa år så undrar jag om du vet om det på något sätt går att träna upp förmågan att uppfatta bilderna snabbare? Det är ju tråkigt om allt skulle hänga på något man inte kan påverka. Men jag tänker iallafall köra hårt när jag får chansen igen om ett år!!
/Alexander

Det handlar nog inte om att uppfatta bilderna snabbt, utan hur man uppfattar bilderna. Hur man tolkar farorna i bilderna och att man inte förvränger bildens innehåll är nog viktigare än att få med all information.
Lycka till.
Christer

From: Johan Penneryd
To: c.lundholm@home.se
Sent: Thursday, November 01, 2001 5:29 PM
Subject: Få hänge med.

hej hej.
jag ska bli kort fattad.
vad skulle det krävas av mig/andara för att få mig att följa med dig/någon annan en dag i ditt jobb?
Jag bor ju trots allt i vallentuna :) (bällsta)
jag var när att få hänga på en gång med någon på skyways men sedan komme vår "vän" bin laden och då blev det total stopp ;(
ockey en fråga då, hur ser marknaden ut för att bli stridspilot? jag hör ju nästan varje dag att någon flygbas ska läggas ner 8(
och vad kostar det (om det kostar)
Ps. för väntar mig inge svar, men något littet iaf
//johan penneryd//

Ett snabbt svar:
Bin Laden har stängt alla cockpit dörrar i, jag tror, alla flygbolag, även Skyways. Så det är kört, så länge han och hans polare går fria. Stridspilot är en liten marknad, men det utbildas kontinuerligt, så det finns möjlighet, om man klarar intagningsproven. Flygvapnet har egen hemsida. Prova där. Har tyvärr ingen länk, men det hittar du nog lätt. Flygvapenutbildning är gratis, bekostas av skattemedel..
Lycka till
Christer

From: CentralAir
To: c.lundholm@home.se
Sent: Monday, November 26, 2001 2:54 AM
Subject: Inspirerande!

Hej Christer! Jag sitter pa andra sidan jordklotet och laser utdrag ur din hemsida. Fantastiskt! Vilken inspiration du har varit under alla dessa ar for flygintresserade. Dina outrottliga svar hade verkligen varit till stor hjalp nar jag borjade att flyga 1997, men trotts alla tvara kast och misstag under resans gang, har jag lyckats ganska bra att ta mig igenom labyrinten, men manga utav mina kompisar har tyvarr lagt av. Det ar en tuff bransch och jag tror att viljan, hoppet och drommen maste halls vid liv, trotts allt motstand som man gar igenom. Det ar viktigt att inte tappa fokuseringen och forsoka vara duktig hela vagen fram. Sedan nagra manader tillbaka flyger jag i USA for att fa mer erfarenhet och timmar. Jag koper tid hos ett foretag som har en FAA godkand "second in command"-utbildning for $20/timme. Jag flyger frakt i en Aero Commander 500 (twin) och har lart mig enormt mycket hittills. Sjalvklart hoppas jag pa en vandning inom flygindustrin inom en inte allt for avlagsen framtid. Nu till fragorna. Anser du att jag ska ga en MCC-kurs trotts att SAS inte kraver det? Tror du att Skyways och dom andra svenska bolagen kommer fortsatta att ha det som krav for att kunna soka in? Jag kan namna att jag har 800 tt, 500 multi, genomford konverteringen inkl. D-teorin pa flygteoriskolan och TFHS. Det ar mycket pengar vi talar om, sa skulle du rekommendera att skaffa mer flygtimmar for dom pengarna? Fortsatt med det goda arbetet och hoppas att vi ses uppe i luften nagon gang! MVH Andres Wall (andres_wall@hotmail.com)

Tack för beröm. Jag suger i mig.
Dina frågor:
Tror nog tyvärr att MCC-kurs är nödvändig eller alternativt 500 timmar tvåpilotsystem. Det är tyvärr anställarens marknad och det kan nog bestå länge, så om du ska ha jobb i Sverige och Europa så är det detta som gäller.
Måste du betala för att få jobba? Borde inte du kunna få betalt med din erfarenhet?
Men annars är flygtid aldrig fel.
Mvh
Christer

From: "Christer Tallgren"
To:
Sent: Wednesday, November 28, 2001 7:57 AM
Subject: Hörseln.

> Hejsan!
>
> Jag undrar bara. Jag har läst om att piloter får ofta sämre hörsel. Har du fått det, hur mycket i så fall?
>
> /Christer Tallgren


Det har jag inte upplevt. Bullriga miljöer sliter ju på hörsel allmänt, så bullriga flygplan bör ju ge det resultatet, men en tyst jetkärra borde inte ge sådana verkningar.
Christer

From: Marcus Edén
To: c.lundholm@home.se
Sent: Thursday, November 29, 2001 8:11 PM
Subject: DMT

Har en enkel fråga...
Har nyligen gjort rekry. tester för stridsflygare å kuggadedå på DMT-provet, innebär detta då att jag är körd som pilot både militärt och civilt, och isådanafall varför.
Jag menar borde de inte vara vissa skillnader i krav mellan mil. och civilt.
Tack p åförhand
Marcus
Nej det går att göra om DMT och det finns råd att få hur man förbättrar sig på dessa tester. Har för mig att vi skrivit tidigare om det. Leta bland FAQ.
Ge inte upp.
Christer

From: Nima Esrafili
To: c.lundholm@home.se
Sent: Monday, August 19, 2002 4:28 PM
Subject: Hej !

HEj !
Vad roligt att det finns nån riktig pilot som har en hemsida om sig själv och yrket etc.
Jag skulle göra allt för att få jobba med flygplan, flygbolag och allt som finns runt omkring den branchen men dessvärre får jag någ fortsätta drömma !!!
Är det inte svårt att flyga EMR145?? Om man jämför med F50 eller SAAB och ATR ??
Mvh Nima i Karlstad !!

Drömmar kan bara bli verklighet om man tror sig kunna uppfylla dem. Det är ofta den största haken och anledning till bl.a. min sena flygkarriär. Man måste tro på sig själv!!!
Du kan åxå.
Christer

From: "Tor Dickson"
To:
Sent: Sunday, January 27, 2002 6:46 PM
Subject: Ul- eller A-cert?

Hej!
Jag har planer på att ta A-cert eller UL-cert. Min önskan är att kunna flyga med ett eget sjöflyg (UL eller vanligt) till familjens gamla lantställe, en ö i sjön Mjörn i Älvsborgs län, samt andra mindre utflykter i landet.
Det finns ingen information på er hemsida hur ni ställer er till UL-cert osv. Har du/ni några åsikter om denna form av certifikat. Vilket cert råder du mig att ta baserat på mina flygmål?
Tack på förhand!
Tor Dickson

UL eller A, det är en fråga om vad man ska använda sin utbildning till. UL är begränsat till lätta, vindkänsliga maskiner som man inte gärna använder annat än i perfekt väder. Det kan vara en bra början - det går ju att utbilda sig vidare. UL är billigare i alla led, vilket inte är så dumt.
Anledningen till att TSK inte skriver något om UL på sin hemsida är att vi inte sysslar med det alls. Vi har A-cert eller högre och flyger Cessna 172, 180, 185 och 206. Du planerar, vad jag förstår, att skaffa egen maskin och då är UL billigare i inköp ny och i underhåll.
Men det drar nog iväg mot några hundra tusen i alla fall och då kanske en andel i en större kärra är ett alternativ.
Själv har jag inte sysslat med UL och har undvikit att bli engagerad i UL, då jag tycker att materialet ska vara så bra som möjligt om man vill uppleva barnbarn senare i livet och få nytta av pensionsinbetalningarna. UL blir bättre och bättre, men man måste kompromissa mer när vikten är så begränsande som i UL-reglerna. Men det är min inställning och en del delar inte den.
Ha de
Christer

From:
To:
Sent: Monday, January 28, 2002 10:54 PM
Subject: Flygskolor

> Hej
>
> Jag var in på din hemsida och kollade lite. Undrar om du vet något om pilot utbildningarna på New Zealnd? Vet du nån bra hemsida där man kan få lite info.
>
> Tacksam för svar
> Andreas Löfström

Hej
Nja jag har ingen koll direkt. Var just inne på den här helikoptersidan, som var OK
www.helipro.co.nz
Har besökt landet 2 ggr och skulle kunna tänka mig att flytta dit. Toppenland. Christer

From: David
To: Christer Lundholm
Sent: Monday, January 28, 2002 11:52 PM
Subject: Återhämtning

Tjena, jag är bara 18 år än så länge och funderar på att bli pilot. Därför undrar jag när du uppskattar att nedgången i flygbranschen upphör? Om man mot förmodan skulle komma in på THFS i sommar eller nästa år, tror du att branschen är på "topp" igen då när man är klar?
Med vänlig hälsning, David.

Hej David
Om jag kunde förutsäga konjunkturer skulle jag bli börsmäklare. Min förutsägelse blir därför bara lika bra som vem som helst.
Om terrordåden fortsätter, så kommer flygkonjunkturen att ligga lågt, men om det verkar som vi får bukt med de där busarna, så glömmer folk fort och då är vi snart på topp igen. Jag är optimist och tror på det senare scenariot.
Svaret är alltså ja.
Christer

From: Benjamin Belding
To: c.lundholm@home.se
Sent: Thursday, December 13, 2001 1:54 AM
Subject: Helikopterpilotdrömmar

Hej!
Skrev till dig för ett tag sedan och frågade om helikopterutbildning.
Ha kollat på en länk från din vän Finn's hemsida. Har du läst hans senaste? Det verkar som om det finns en skola som utbildar många skandinaver i Florida. Deras erfarenheter säger att skandinaverna brukar få lägga ca 50000 $ på 6-12 månaders utbildning, INKL FICKPENGAR, HYRA etc. Man blir då instruktör och får flyga med betalande passagerare och allt möjligt annat skoj. Sen får man jobba ungefär två år för att plocka timmar. Enligt Finn ska det sedan tydligen vara ganska enkelt att få jobb i Sverige/Skandinavien, i och med att man har både erfarenhet (tydligen superviktigt) och stora teoretiska kunskaper, vilket underlättar konvertering anmärkningsvärt. Problemet är ju att man kanske inte kan tjäna in dom pengarna igen... Jag har försökt kontakta svenska helikopterfirmor för att ta reda på vad man tjänar, men det är jättesvårt att få svar. En sak är säker i alla fall: det är nästan inga problem att få jobb om man i USA har skrapat ihop över 2000 h, vilket alltså enligt Finn ska ta drygt två år.
Lessen att det blev ett långt mail om något du kanske redan vet, men du förstår säkert att för en 20-åring som jag gäller det att hålla drömmen vid liv på något sätt. Länka gärna till www.heli.com. Finns MASSOR av info för personer som jag, intresserade av nämnda yrke.
Kanske ses vi där uppe en dag, tills dess: Stay on top!!
Vänligaste hälsningar från
Benjamin
From: Mohammad Sohrab Ehsan Zamir
To: c.lundholm@home.se
Sent: Wednesday, February 06, 2002 12:14 AM
Subject: Hej igen (komplettering till förra brevet)

Hej!
Jag heter Sohrab och är 16 år gammal. Jag bor i Stockholm och har varit här i Sverige i 5 år. Jag kommer ursprungligen från Afghanistan. Jag har under hela mitt liv sedan barndom varit intresserad av flygplan och har alltid önskat mig att bli en pilot. Denna dröm glömde jag senare. Men när allt om gymnasium och valen kom till så har jag tänkt på mycket annat och gått och grubblat på saker och ting som berör valet till gymnasium. Efter mycket tid och tänkande har jag äntligen fått veta, att hur mycket än jag försökt har jag dragits till pilot utbildningen och inget annat kan verka lika bra som den önskan. Jag har tänkt att följa mitt hjärta och nåt som jag vill göra hela livet då jag är kapabel till att arbeta. Så nu har jag, ganska sent börjat på allvar och stress se på olika gymnasier som kan ge mig den utbildningen. Jag har tänkt nu söka till en skola här i Stockholm och senare efter 1 klassen byta gymnasium till en gymnasium som har flygutbildning redan i andra året, i lund eller västerås. Jag har inga fysiska hinder, och lider inte av några sjukdomar. Men det är så här att jag jätte gärna skulle välja veta ert råd. Min dröm är att arbeta som pilot i ett stort flyg bolag och eftersom jag vet att jag är väldigt intresserad av flyg så kan jag klara tester etc. Och jag vill ha alla cerfikat för att flyga i tung luftfart. Så är det, det bästa att göra?....alltså att börja redan i gymnasiet? eller är det bättre om jag fortsätter senare i högskolan?.. Är det så att om jag går i en Lunds gymnaium med inriktning flygförarutbildningen, måste jag komplettera i 18 månader i en skola och sen vidare till högskolan? eller sker de 18 månaderna av komplettering i en högskolan?. Jag vill studera i sverige, och skulle välja gärna välja ett sorts plan för att hur det hela ska gå till, te.x vilken gymnasium jag ska ta, och sen vad gör jag därefter? I ert FAQ sägs det så " Alternativ 3 och 4 är trånga nålsögon att passera, endast få förunnat. Alternativ 3 är en gymnasial utbildning som bekostas av boendekommunen. Utbildningen leder till CPL single-engine VFR. Eleven måste komplettera med ytterligare tre terminer på komvux eller motsvarande för att få IR, ME och ATPL. Alternativ 4 är en högskoleutbildning som bekostas av staten. Utbildningen leder till till CPL, IR, ME, MCC och ATPL-teori. Eftersom SAS audit godkänt TFHS ab initio utbildning får studenterna söka till SAS utan att komplettera med ytterligare flygtid." Eftersom jag vill ha de cerfikat som anges "CPL, IR, ME, MCC och ATPL-teori" kan jag då efter gymnasiet studera i högskolan?, och om jag får det, blir det inte det så att jag får läsa CPL som jag läst i gymnasiet ännu en gång? Och är det en fördel att läsa flygförar utbildningen redan i gymnasiet eller är det lättare om man läser samhälle i de 3 åren i gymnasium och därefter börjar i flyghögskolan?.
tack så hemskt mycket.
Mvh Sohrab

Hej Sohrab
Du vill ha ett råd och då ska jag säga som jag skulle gjort med den kunskap jag har i dag. Jag skulle försöka ta mig in på Västerås/Hässlö eller den motsvarande skola som finns i Arvidsjaur. Den senare har fler platser och har något lägre intagningskrav, som jag förstått. Dessa två gymnasieskolor är de enda jag känner till som har pilotutbildning på schemat. Chansen att komma in på TFHS senare i livet (eftergymnasial utbildning) är så minimal, så det skulle jag inte vilja chansa på. Nackdelarna med V-ås och A-jaur är att du inte direkt får hela utbildningen och att om du kommer in så är du diskvalificerad för TFHS senare i livet. Dock är du så ung när du är klar i gymnasiet, så att du lätt hinner med de eftergymnasiala komvux (finns på Hässlö) eller liknande och är klar i unga år för en lång flygkarriär
. Det är en annan aspekt på det hela också. TFHS och SFA ( f.d. Bromma FS) är av SAS utsedda till de skolor vars färdiga elever kan söka direkt utan att först skrapat ihop 700 timmar erfarenhet. 700 timmar är mycket om man ska betala själv eller ungefär 1 års jobbande om man lyckas fixa ett bra jobb. Att fixa ett jobb utan erfarenhet är en tuff uppgift och kräver att man skapar sig kontakter i flygvärlden t.ex. lär känna någon flygchef i ett flygbolag. Ska man göra det medvetet och målinriktat, så får man göra lite detektivarbete om dem och råka träffas lite här och där. Det kan låta lite suspect, men är man målinriktad så är man. Denna SAS-bonus missar man om man tar en gymnasieflygutbildning. Betygskraven är höga för att komma in på flyggymnasier och ännu högre för TFHS. SFA:s utbildning kräver en fet plånbok.
Om inget av det ovan skrivna fungerar så finns det ett antal skolor som man kan betala sig in på. Det kräver en fet plånbok och mycket tålamod. Man kan gå ab-initso (helarakavägen) utbildning eller modul (step by step) utbildning.
Den senare är den längsta och troligen dyraste, men man kan jobba parallellt och därmed finansiera utbildning och leverne. Som sagt det kan ta tid, uppemot 3-5 år, men kanske skuldfri, vilket är mycket värt. Sen ska man samla flygtid ochså, innan man är intressant för de stora bolagen.
Begrunda också att det idag finns uppemot 300 - 500 piloter som inte har något flygjobb och som du får konkurrera med. Du ska helst vara bättre än de flesta för att ta dig hela vägen. Bättre? På vad då? På att skaffa flygtid och flygkontakter!
Lycka till
Christer

Hej igen, tackar så mycket för svaret.
Och nu innan jag skickar ansökan till gymnasium vill jag gå in i vissa saker, så att de blir sol klara. Mina föräldrar har inte så höga inkomster och jag själv har ingen kontakter för att skaffa ett jobb, så är det bästa för mig att öka till Västerås flyggymnasium och seda efter gymnasiet ska jag söka till Hässlö för att få cerficat för flyg i tung luftfart Är det så att jag där kan få alla dessa "CPL, IR, ME, MCC och ATPL-teori" cerficat just där?, och vad är att gå "företags utbildningen? vad får man ut av den, flera cerficat, och om jag är nu 16, efter 3 år i gymnasiet blir jag 19, plus de 1,5 året i komvux, hur länge kommer då företags utbildningen ta?, tycker inte du att det tar längre tid att göra så här än att satsa på TFHS? Och angående de 700 timmarna, så om jag har fått flyga i 200 timmar under gymnasiet, vart ska jag flyga de resten 500?, speciella skolor som finns för det? och hur mycket är ca kostnaden per timme, kanske kan jag börja spara redan nu. Tack så hemskt mycket för ert hjälp.
MVh Sohrab

1 Västerås=Hässlö
2 Ja med påbyggnad på Hässlö så har du vad certifikat som behövs
3 företagsutbildning???? Kanske menar du modul?
4 Ja modul tar lång tid, men chansen att komma in på TFHS är 1/2000.
5 Dessa 500 timmar finns det ingen som organiserar åt en. De får man fixa själv.
Christer

From: David
To: Christer Lundholm
Sent: Tuesday, February 12, 2002 5:48 PM
Subject: Flight Simulator?
Hej Christer, tänkte av ren nyfikenhet ställa en fråga. Jag undrar om du spelar eller har provat någon flygsimulator för PC? Till exempel nu när Microsoft Flight Simulator 2002 har kommit så har ju "communityn" växt enormt, och även riktiga piloter har intresserat sig för spelet pga att det börjar likna verkligheten så mycket. Om du har provat skulle jag vilja höra vad du tycker!
=) End of transmission.
/David

Hej
Jo just FS 2002 har jag faktiskt använt i min egen utbildning på Cessna Caravan Amfibian. Den var till en viss hjälp och det är ett läckert program.
Tidigare har jag undvikit dessa program, därför att de har varit rätt amatörmässiga. Jag har inte heller använt datorn för spel. Kanske för att jag inte är så leksugen.
Jag jobbar som simulatorinstruktör och där sitter man ju i ett dataspel och det räcker för mig.
Ha de
Christer

From: Pär Olsson
To: c.lundholm@home.se
Sent: Tuesday, February 19, 2002 11:55 PM
Subject: Pilot utbildningar

Hejsan Christer!
Först och främst vill jag tacka för en utmärkt sida. Den besvarade de flesta av de frågor jag hade, och gav en bra inblick i vad flygyrket innebär. Dock har jag några frågor som jag undrar över och hoppas att du kanske kan hjälpa mig med. Jag heter Pär Olsson är 23 år och ny inflyttad i Västerås tillsammans med min sambo. Vi väntar barn i Septeber, vilket har fått mig att funderar på vad jag skall göra i framtiden. Jag har länge funderat på att bli pilot och har nu börjat att kolla utbud på utbildningar som finns. Jag antar att det bästa skulle vara att bli antagen vi SAS direkt men det antar jag är rätt svårt. Mina frågor är således följande:
1. Vilken utbildning/flygskola skulle du rekomendera?
2. Finns det någon möjlighet att ta cert upp till CLP här i västerås för att sedan hoppa på vidare utbildningen till ATPL. (Detta skulle var det bästa ur familjens vinkel) genom flyg klubb eller liknande. Skulle de första certifikaten kunna tas medans man fortfarande arbetar?
Tacksam för svar
Mvh Pär Olsson, Västerås

Hej
Jag rekommenderar ingen flygskola, så slipper jag ta ansvar :-)
För din del som bor i Västerås, så är det väl flygklubben på Johannesberg som ligger bäst till. Men undersök också Hässlö, för där finns resurser för både ATPL och påbyggnadskurs till alla cert.
Jo det är en lång väg till SAS och det är bara de envisaste som tar sig hela vägen.
Lycka till
Christer

"Fredrik ..."
To:
Sent: Monday, March 04, 2002 4:21 PM
Subject: Flygtimmar
> Hej Christer.
> Angånde dina gamla flygsidor så hade jag en lite fråga som ploppat upp efter
> jag läst de flesta av dina FAQ-sidor:
> Flygtimmar ska man samla efter färdiggjord utbildning. Hur samlar man detta
> bevisligt? Får man ett intyg från varje flygtur man gjort? Om man flugit en
> timme per flygning, behöver man 1500 papper innan man är färdig utbildad då?
> Vem är det som håller koll på det här med hurmycket man flugit på t ex ett
> taxibolag? Går att att fiffla sig till några extra timmar utan att någon
> märker det?
>
> Ja, jag vore tacksam för svar, en fråga jag grubblat över ett tag nu.
>
> Tack/ Fredrik

Hej
Förut var det endast egna ateckningar i en flygdagbok med knapphändiga uppgifter om flygningen.
Numera för man också en bok själv, men med noggrannare anteckningar om tid för flygningen m.m.
Den kan alltså kollas mot flygplanets loggbok och då ska det stämma. Det bygger dock mycket på ärlighet eftersom kontroll är omständigt. Uppenbart fusk är det när eleven visar brister i erfarenhet och kunskap och det kan leda till kontroll.
Christer

> Hejsan igen, tack för ditt snabba svar. Men jag förstod inte riktigt. Är det
> verkligen så lätt att "fuska" sig till lite extra flygtimmar. Säg att om man
> flyger en timme i ett plan så kan man skriva 2 istället? Man kanske flyger
> bra snabbt och då är det alltså ingen som märker detta. Det är ju inte
> bra...

Jo visst går det att fuska. Ofta betalar man dock flygningen efter det man flugit och då är motivatinen hög att skriva lite tid och tiderna måste stämma vid en kontroll.
Christer

From: Alexander Ryfa
To: c.lundholm@home.se
Sent: Wednesday, April 10, 2002 8:36 PM
Subject: flygutbildning

Hej Christer,
Jag har undersökt en rad möjligheter till flygutbildning och kommit fram till 2 i sverige, SAA och Kungsair. Det första jag kan säga är att Kungsair blir 300000:- billigare än SAA men å andra sidan så är SAA godkänd av SAS. På SAA får jag 35h multi och på Kungsair har jag utökat till 61h multi tot 250h, SAA tot 230h. SAA tar ca 2 år att gå medan Kungsair skulle ta ca 12-14 månader för mig från och med nu. Vad har du för rekomendationer om vilken skola jag ska to? Tror du att mina chanser att få ett flygjobb skulle öka om jag väljer SAA? Om jag skulle välja Kungsair så kan jag ju, om jag så behagar, lägga 300000:- på type raiting eller 250h metro i USA. Det kanske är bättre investerade pengar? Varför inte en flyglärar utbildning? Dom jag har pratat med säger att Kungsair är jätte bra men att det saknas en del på SAA (eller gjorde det iaf..). Vad tror du kan leda mig längst i branchen?
MVH Daniel

Hej Daniel
Jag kan tyvärr inte ge ett konkret svar av två orsaker.
Dels kan jag omöjligen hålla mig uppdaterad om de olika skolorna och deras status i varje tidpunkt. Jag har ingen sådan ambition. Dels har jag genom åren hållit en neutral attityd och det är en princip som jag vårdar. Jag önskar dig lycka till. Timingen kan nog vara lyckad, om nu konjunkturen har vänt till 2005.
Bästa hälsningar
Christer

From: Jonathan Rybo Jovik
To: c.lundholm@home.se
Sent: Tuesday, April 16, 2002 4:33 PM

Hej Christer!
Först och främst vill jag tacka för en mycket bra och högintressant hemsida. Det är väldigt roligt när folk inte bara tänker på sig själva utan är villiga att ställa upp för blivande arbetskamrater!? Jag har som så många andra i denna värld velat bli pilot sedan barnsben och har nu vid 22 års ålder bestämt mig för att skrida till verket. Efter otaliga samtal med flera olika intressenter har jag nu beslutat mig för att läsa en ab-initio utbildning i antingen bromma eller NAC i norge. Jag tycker själv att NAC lockar mer då de svart på vitt kan påvisa en mycket hög andel av deras studenter som idag jobbar på SAS. Jag är dock inte antagen ännu, men tester väntar i juni. Dock har jag gjort tester hos SIAP i Stockholm för att testa min lämplighet. Resultatet slutade på very good, vilket jag är nöjd med, men också medveten om att det är gränsfall om SAS antar mig. Vad jag undrar är egentligen 3 saker: Vilka krav har andra större bolag likt Skyways, Malmö aviation mfl. för att bli antagen, är det samma krav eller lägre ställda krav? Samt hur löneläget är hos dessa bolag jämfört med de allra största ex SAS? (inte för att det är det viktigaste men jag kommer trots allt investera mycket pengar i min utbildning och känner viss oro över att jag inte kommer gå runt ekonomiskt). Bryr sig bolagen om min ålder då jag söker till dem, då jag som färdigutbildad endast kommer vara 24 år gammal! Är det för ungt? Hur stor är chansen att jag kan få jobb på ett stort bolag direkt efter avslutad utbildning?
Det blev många frågor, men jag vore ytterst tacksam för svar på någon utav mina frågor iallafall.
Tack på förhand!
Jonathan

Hej Jonathan
Kraven är lite olika i de olika bolagen och även beroende på konjunktur m.m. SAS har t.ex inte högst timkrav, men har sina tester som är speciella.
SAS har högst lön allmänt. Vet inte exakt nuvarande löner. Sen kommer Malmö och sen Skyways. Räkna med svältlön så länge du är styrman och inte jobbar på SAS. Din låga ålder är nog ingen nackdel, men troligen har du inte så mycket flygtimmar som bolagen kräver när du är nyutbildad och det kan ta år att samla ihop dem. Det kan också gå fort om du fixar ett instruktörsjobb eller dylikt.
Lycka till och håll koll på
http://disc.server.com/Indices/109670.html
där finner du hur det diskuteras i branschen.
Christer

Åter till Flygyrkessidan. Uppdaterad 2002-08-21 av Christer Lundholm