FRÅN ELEV TILL KAPTEN

Utbildningsvägar

 

FLYGYRKET - från elev till kapten



Förslag till en flygkarriär.
Börja med att gå till en flygläkare och be om en undersökning för yrkespilot.
Om det faller väl ut, finns det minst fem alternativ:
1. Anmäl Dig till en flygskola i Din närhet. Börja med privatcert och känn dig för.
2. Anmäl Dig till en flygskola i USA. Ger språkkunskaper samtidigt.
3. Om du är i skolåldern: Sikta in dig på Hässlö Gymnasiums Pilotlinje i Västerås eller motsvarande i Arvidsjaur.
4. Är du förbi gymnasieåldern: Sök till Trafikflygarhögskolan i Ljungbyhed.
5. Sök till en skola med ab-initio utildning i Sverige/Europa (ab-initio = hela vägen i en kurs).
Alternativ 1 och 2 innebär att Du måste finansiera studierna själv eller med friska föräldrar. Alternativ 1 erbjuder möjligheten att jobba parallellt med studierna och därmed hålla finanserna levande. Detta var min väg.
Alternativ 1 kan leda till CPL/Instrument-tvåmotor med ATPL-teori.
Alternativ 2 kan leda till amerikanska motsvarigheter, men om du ska jobba i Europa måste du ta om teorin i Europa.
Alternativ 3 och 4 är trånga nålsögon att passera, endast få förunnat. Alternativ 3 är en gymnasial utbildning som bekostas av boendekommunen. Utbildningen leder till CPL single-engine VFR. Eleven måste komplettera med ytterligare tre terminer på komvux eller motsvarande för att få IR, ME och ATPL.
Alternativ 4 är en högskoleutbildning som bekostas av staten. Utbildningen leder till till CPL, IR, ME, MCC och ATPL-teori. Eftersom SAS audit godkänt TFHS ab initio utbildning får studenterna söka till SAS utan att komplettera med ytterligare flygtid.

Möjligheterna att få jobb är f.n. mycket små, men konjunkturen växlar ungefär vart 5:e år. Det går många färdigutbildade piloter utan flygjobb, men det lär alltid finnas ett gäng med för lite av antingen flygtid, erfarenhet eller "jävlar anamma".
Det är nämligen inte självklart att man har ett jobb när man har gått ut flygskolan, för då börjar jakten på den erfarenhet som flygbolagen så hett eftertraktar och den måste man släpa ihop själv, utan stöd från någon studieinstans eller annan instutition.
Exempel på hur det går till finns många:
Privatflygning, med eller utan vänner som betalar. Köpa tid i USA är en "billig" väg.
Segelflygbogsering.
Fallskärmshopparfällning. Här finns chans för både tvåmotor och turbintid.
Reklamflyg.
Taxiflyg. Svårt att få vettigt betalt, om något alls.
Skolning - som instruktör i olika grenar tillgodogör man sig flygtiden, men tiden är ganska lite meriterande.

Några Tips Sverige

 

Hur man gör en ansökan

Ett stort tack till Thomas Höglund, som skrivit ner sina vedermödor i samband med sin ansökan till Bromma Flygskola. Han beskriver de olika läkar- och psykologbesöken och förklarar vad som kan förväntas. Klicka på rubriken och läs.

Psykologie prövning

Tack vare en välinformerad vän får vi här lite inblick i vad psykologen har för kriterier att arbeta efter. Han har "inside information" och har dessutom läst på Luftfartsinspektionens kravspecifikation. På FAQ-4-sidan kan ni dessutom läsa lite om DMT (Defence Mecanism Test) som vår vän beskrivit. Klicka på rubriken och läs.

Under Nyheter finns lite färsk information.

Viktig information om TFHS och SAS

Anders Dahlberg [thefat_man@hotmail.com] har skickat mig ett brev som ger svar på många frågor om TFHS och SAS. Tack Anders.

SAS LÄNK OM "PILOT RECRUITING"

OBS! OBS!
FÖR DIG SOM SIKTAR PÅ SAS. Läs hur SAS resonerar, om du tänker satsa på en SAS-anställning.
denna länk kan du läsa om hur SAS ser på anställning av blivande piloter. Titta in på LÄNKEN om du tänker satsa på SAS.

INFORMATION OM HÄSSLÖ FLYGGYMNASIUM
För din information så har det även startats en påbyggnadsutbildning, som innebär att B+I enmotor innehavare bygger vidare upp till tvåmotorbehörighet. Länken http://www.vasteras.se/hasslogymn/trafikf.htm.

Flyguppdraget - en produktiv skola i västsverige

Flyguppdraget kommer snart med en reviderad hemsida, men den gamla är också sevärd. Den innehåller mycket information om hur bl.a. utbildningen till flyglärare och sjöflygare går till och är väl värd ett besök.

LÄNK TILL Johan Standwerth, ELEV PÅ TFHS
Han skriver:
"Jag har läst att det är ganska många som har frågor om TFHS. Jag går på skolan just nu och på min hemsida så har jag lite bilder och skriver dagbok om hur det är att gå på TFHS. Det kanske kan vara något av intresse för de som undrar!" Här är länken.

Susanna Sundberg - TFHS-elev
Jag är en av dom 12 lyckliga som kom in 16:e januari 2001 (har mailat dig tidigare om frågor ang. tester m.m) och äntligen har påbörjat utbildningen.
Tjoho.
Kolla in: http://www.geocities.com/flygsidan/
OBS ny sida från 2002-03-23.
Susanna

Länkar till svenska flygskolor

KSAK:s förteckning över svenska flygskolor.

Flyguppdraget
Västerås Flyggymnasium
Flygteoriskolan Barkarby
- Att bli pilot - Flygplan
- Att bli pilot - Helikopter
Svensk Pilot Utbildning AB i Göteborg
TFHS HEMSIDA
Arvidsjaurs Flyggymnasium
Lidairs hemsida
Bromma Flygskola-SAA
Helikopterutbildning


Stridspilot

michael - ställde denna fråga på Tjatten
stridspilot
Wed Nov 21 01:05:44 2001

Skulle vilja veta vad som krävs betyg mässigt för stridspilot...Syn, hörsel, fri från allergier och kropps problem är jag. Mycket idrott håller jag på med. Hur stora tror du mina chanser är...?Går EK inriktning på gymnasiet första året men ska söka om till sommaren till NV4 duger det? Det är min dröm att bli pilot..kan du hjälpa mig med info och allt annat rörande stridspilot.
tack på förhand michael

Anonymous-har skrivit detta svar på Tjatten (hör av dig om du vill ståta med namn).
Re: stridspilot
Wed Nov 21 09:02:40 2001

Gå till rekryteringscentrum's hemsida som du hittar en länk till på försvarsmaktens hemsida.
Angående testerna så kan jag berätta att du måste vara godkänd på de skriftliga och praktiska proven. Klarar du allt får du göra DMT som sista moment den andra testdagen. DMT är ett test som visar dina försvarsmekanismer, hur du reagerar i olika situationer.
Detta är mycket viktigt och det är ganska svårt att påverka resultatet. Klarar du inte DMTn åker du ut även om du haft bäst resultat på alla de övriga testerna. Anledningen är att det visat sig att de som inte klarar, faller igenom på DMT, oftare är inblandade i haverier. De började experimentera med testet for cirka 30 år sedan, då man inte gjorde DMT när man sökte till Flygvapnet. De som då var piloter hade inte gjort testet och man lät dem göra det och sedan såg man att en klar majoritet av de som omkom inte klarat DMT.
Sedan dess har det väl varit det mest fruktade testet under uttagningarna, men du ska absolut inte gå och oroa dig för detta. Det går att öva upp sig för att klara DMT. Exempel finns på folk som missat men genom till exempel yoga senare klarat det.
Åter till testerna. Har du klarat dig igenom båda de första dagarna kallas du till läkarundersökningar. Se till att träna upp nacke, rygg, mage och ben. Även kondition och explosivitet är mycket bra att ha.
Det viktiga är att få ett mycket högt betyg hos psykologen. I slutändan är det i stort sett det enda som räknas om du är godkänd på övriga tester, vilket alla dina medtävlare som är med i uttagningskommissionen ocksa är. Allt är standardfrågor och du kan ganska lätt ta reda på vilka svar de vill höra, men försök tala sanning det brukar vara bäst i längden. Frågor som tas upp är till exempel familjeförhållanden, relationer, kompisar, fritidsintressen, individualist eller lagmänniska etc. Du måste även på ett övertygande sätt kunna övertyga dem om ditt flygintresse, men du behöver absolut inte ha någon flygerfarenhet. De flesta har inte det som kommer in. Tvärtom föredrar de att lära upp dig från grunden och jag tror att de helst inte ser att du har mer än max A-cert.
Se till att vara påläst om flygvapnet och utbildningsgången är du inte det så är det ett litet minus. Du kommer att prata med representanter från Flygvapnet som komplement till psykologerna.
Angående betyg så har du över tre i snitt, godkänd, så räcker det. Det är inget som de väger in speciellt mycket i slutändan, de som säger något annat ljuger med största sannolikhet. Med lite forskning så kommer du att se att många av dagens stridspiloter inte alls hade särskilt höga slutbetyg från gymnasiet, även om en del har höga betyg. Gör så gott du kan i skolan men oroa dig inte om du inte har toppbetyg. Jag lovar dig, det spelar ingen roll om du i övrigt är en god flygföraraspirant. Däremot ska du nog ha gått Natur även om de säger att Sam räcker.
Avslutningsvis kan väl sägas att man bör betänka att flygvapnet sparar mycket pengar nu och flygtiden är minimal för dagens stridspiloter. Utbildningen av nya JAS-piloter kan påverkas om JAS säljs till utlandet då de resurser som finns behövs för att lära upp det lands piloter som köper planet. Framtiden ser nog inte heller ljus ut, i alla fall inte för det svenska Flygvapnet, då det som behövs är ett starkt civilforsvar och här kommer nog pengarna att satsas. Men inom en snar framtid kommer nog Sveriges stridsflygplan att ingå i NATO, det är bara en tidsfråga, och då kan de bli mycket flyga för de svenska stridspiloter som deltar. Självklart ska du söka och jag önskar dig lycka till.

Rekryteringscentrum - Stridspilot


Några Tips USA

USA var tidigare den kanske populäraste platsen att skaffa sig en flygutbildning. Den gav både behörigheter och språkerfarenhet.
Numera är det mycket svårare att ta denna väg, då Europa med JAR kräver en ny teorikurs vid hemkomsten för att kunna ta JAR certifikat.

USA-VISA
För dig som SKA till USA - en nyttig länk. Länk om USA-visa

Finn Thiruds proffesionella helikopterutbildning
goda råd om helikopterutbildning
Sverige/USA

Funderar du på en helikopterkarriär, så har du vägledning genom att läsa Finns beskrivning av sin utbildningsbana på den här länken.

http://home.online.no/~thirud är adressen till Finns egen hemsida, vilken verkligen rekommenderas.

En länk för helikopterfreeks. Försvarsmaktens helikopterflottilj.

INTRYCK FRÅN USA
Magnus Barkelund förmedlar här intryck från flygutbildning i San Diego, USA.

BYGGA TID I USA
Jag fick ett brev som jag inte vill undanhålla er:
Hej Christer
Först måste jag säga att det alltid är roligt att titta in på din hemsida och se hur blivande piloter får frågor besvarade och lite vägledning. Det behövs mer sådant i flygbranchen.
Jag arbetar för närvarande som flyginstruktör på en flygskola strax söder om Los Angeles, California. Skolan bedriver bara utbilding för FAA certifikat men de har ett seriöst "timebuilding program" där eleverna flyger som PF och PNF i en tvåmotorkärra med en flygkapten i baksits som coachar ( programet baseras på ett antal American Airlines, United, US Armed Forces och Corporate piloter som gör detta på sin fritid).
Tänkte att det kunde vara värt att sprida budskapet hem till Sverige om det finns behov att skaffa tvåmotortid med relativt hög kvalitet. Jag och två andra svenska instruktörer finns på skolan så vi kan ju hjälpa till att undvika amerikanskt svindleri. Dessutom kan man skaffa sig FAA cert när man ändå är i farten utan någon större ansträngning (förutsatt att man redan har JAA cert naturligtvis)
Lägg gärna upp en länk till skolan:
Skolans hemsida är http://www.lenair-aviation.com
Annars får man tacka för trevlig läsning, Keep up the good work!
Mvh Eric Hallberg


MEDICINSIDAN

ÖGONOPERATION ELLER INTE - det är en ofta ställd fråga
Frågan ställdes i detta mail till LFV av:
Adrien [mailto:adrien@swipnet.se]
Skickat: den 14 juli 2000 01:13
Till: lennart.johansson@lfv.se
Ämne: Frågor om trafikflygarkrav

Hej!
Jag undrar bara om det är möjligt att bli godkänd till en trafikflygarutbildning om man genomgått en 100% lyckad LASIK-operation mot närsynhet?
Om detta inte är möjligt så undrar jag hur Amerikanska flottan kan acceptera aspiranter till stridspiloter som opererat sig innan rekryteringen - men att det jämförelsevis inte är möjligt att ens bli trafikflygare i Sverige om man genomgått exakt samma operation?
Tack på förhand!
MVH Adrien Hogg

Svaret från Luftfartsverkets flygläkare kan du läsa nedan:
From: lennart.johansson@lfv.se
To: adrien@swipnet.se
Sent: den 7 augusti 2000 17:52
Subject: SV: Frågor om trafikflygarkrav

Bäste Adrien!
En närsynthetsoperation innebär, förutom att brytningsfelet minskar, att man samtidigt får förändringar i hornhinnan som kan orsaka nya och helt annorlunda synproblem.
Den tidigaste operationstypen (s.k. radiär keratotomi) gav alltid ärrbildningar och kan aldrig godtas i flygsammanhang; metoden används inte längre.
Den vanligaste metoden i Sverige (s.k. excimerlaserbehandling) ger ibland också ärrbildningar med ökad bländningskänslighet (jämförbart med en vindruta full med stenskott) och brytningsfel som kan variera pga att hornhinnan blivit förtunnad. Om dessa bieffekter uppstått är det inte möjligt att inneha flygcertifikat, men om inga biverkningar kan konstateras ett år efter operationen föreligger inget hinder att behålla ett tidigare certifikat.
Den senaste metoden (s.k. LASIK-behandling) har använts så kort tid att eventuella bieffekter inte är helt kända ännu. Riskerna verkar dock vara betydligt mindre än med excimerlaser.
För att avgöra om ögat klarat sig utan bieffekter efter en operation krävs det en specialundersökning som f.n. inte utförs i Sverige, men kan göras i Köpenhamn. Är den undersökningen utan anmärkning kan man återfå sitt certifikat tidigast 12 månader efter operationen. För elevtillstånd är det dock f.n. inte tillåtet att vara opererad, oavsett vilket resultat undersökningen i Köpenhamn visar, vilket kan tyckas vara inkonsekvent. En översyn av reglerna pågår dock just nu, och sannolikt kommer det inom 1-2 år att bli möjligt även att få ett elevtillstånd efter LASIK-operation under förutsättning att undersökningen i Köpenhamn är OK.
Som information kan nämnas att även Federal Aviation Administration i USA 1998 har infört i stort sett samma regler för amerikanska (civila) piloter.
Med vänlig hälsning
Lennart Johansson
flygläkare

Dataspel - koordinationsförmåga - "vatten på kvarn" för spelsugna.

Nu finns det vetenskapliga bevis på det som jag hävdat i mina brevsvar till de som frågat hur man tränar för tester.
Denna artikel fanns i Aftonbladet i dag 23/7:

Barn blir smartare av att spela dataspel

Barn som regelbundet spelar dataspel blir bättre på koordination och på att koncentrera sig, visar en brittisk studie.
Studien slår hål på myten om den introverte datanörden. Tvärtom visar det sig att barn som spelar mycket dataspel får fler kompisar och blir mer välanpassade än barn som till exempel ägnar sig åt att läsa eller se på tv på fritiden.
- Människor som spelar dataspel regelbundet verkar utveckla en mental förmåga som vi hittills bara har kunnat se hos proffsidrottsmän och människor i krävande yrken, såsom astronauter, vars liv hänger på att de är koncentrerade och koordinerade, säger Jo Bryce, som lett studien, till Sunday Times.
- Kroppen och hjärnan samarbetar bättre än hos de flesta andra människor, tillägger hon.
Psykologiska test
Undersökningen gick till så att Bryce med kollegor besökte speltävlingar och lät deltagarna genomgå psykologiska test och fylla i frågeformulär. Samma test gavs till elitidrottsmän och andra grupper.
Bara en liten grupp av de dataspelande ungdomarna var extrema användare. I snitt spelade ungdomarna 18 timmar i veckan, men lade ner lika mycket tid på att läsa, sporta och umgås med vänner.
- De verkar kunna fokusera bättre på det de gör och hade generellt bättre koordinationsförmåga. Kunskaperna de lärt sig på datorn verkar kunna användas i verkligheten, säger Jason Rutter på regeringens socioekonomiska råd, som sponsrat forskningen, till Sunday Times.
Lotta Holmström
Publicerad i Aftonbladet: 2001-07-23


DE OLIKA CERTIFIKATEN

Mattias hjälper oss här att reda ut begreppen med de olika certifikaten

PPL-privatflygcert(A-cert), du får flyga med passagerare utan ersättning.

CPL-Trafikflygarcert(B-cert), du får flyga mot ersättning och har samma befogenheter som ett PPL.
För att flyga mot ersättning måste du vara anställd i ett flygföretag där en godkänd organisation skall finnas. Flygföretaget måste dessutom inneha diverse tillstånd och licenser beroende på vilken typ av flygningar de avser göra.

ATPL-Detta cert(D-cert.). måste befälhavaren ha på flygplan som kräver 2 piloter. Styrmannen på ett flygplan som kräver 2 piloter skall ha ATPL-teori (D-teori), dvs han/hon skall ha läst teorin och skrivit upp godkänt för LFI men behöver inte ha själva certifikatet.

MCC-Utbildning i tvåpilotsystem, för att få påbörja sin utbildning till flygplan som kräver två piloter måste man ha gått en MCC-kurs.

ME, Mulit-Engine-Detta är en behörighet knuten till certifikatet. Du har alltså denna behörighet knuten till ditt PPL,CPL eller ATPL.

IR-Instrument rating (I-bevis) Detta är också en behörighet knuten till certifikatet du kan alltså ha den både som privatflygare eller som trafikflygare. flyger du som ensam pilot måste du visa att du kan flyga på instrumentflygreglerna ensam, flyger du med en annan pilot måste du visa att du kan göra detta i ett etablerat tvåpilotsystem.
Det finns piloter som får flyga "på nålarna" i ett tvåpilotsystem men inte ensamma.

För att flyga i kommersiell tung luftfart måste alltså piloten inneha CPL/IR/ME/ATPL-theory,MCC (B/I/2-motor/D-teori,MCC)+typerating på de flygplanet han/hon flyger på. Piloten kan givetvis även ha ATPL-cert även om denna flyger som styrman.

Även när du flyger på ditt PPL måste du vara influgen på de olika flygplanstyperna, Detta är då mycket enklare än de stora planen. Du skriver ett kort teoriprov, gör några studsar men en lärare och när du är godkänd så får du ge dig iväg på egen hand.